Americký McIntosh si nespletete - každý jiný by se asi bál vyrobit přístroje, které tak září do dálky sytou modrou a zelenou a přestože podobné kombinace si přímo žádají vyústění v lacinou vizuální katastrofu, McIntosh dokáže svým komponentům vetknout zajímavou eleganci a působivou optiku tak, že se vám sice nemusí chtít okamžitě si je postavit domů, ale určitě neurazí. Navíc je McIntosh jedním z velmi mála výrobců, kteří mají v katalogu v podstatě úplně všechno.
Pokud budete chtít, je McIntosh jednou ze značek, od nichž lze poskládat úplně celý systém, aniž byste použili byť jen kabel s jiným než jejich logem. Můžete navíc růst od jednoduché kombinace přehrávače a integrovaného zesilovače až po mnohokomponentové systémy s možnými i nemožnými procesory a funkcemi. Spíše na tom prvním konci výrobního spektra se nachází integrované zesilovače (byť při vyslovení jména McIntosh uvidíte v hlavně patrně hlavně jejich mohutné koncové stupně).
Přímo uprostřed jejich nabídky je pak model MA7900, který už nabízí vysoké tělo, hodné americké pompéznosti a který má i spoustu výbavy, hodné moderního stroje. Při pohledu zepředu je to ale naprosto klasický McIntosh - tlustý čelní panel "za sklem" rámují hliníkové profily a symetrické rozložení prvků připomíná tvář (kdyby tváře měly modré oči a ústa a zeleně světélkující nosy). Ač jsou jen maličké, jsou tu typické "měřáčky" výkonu pro každý kanál, mezi nimi nezaměnitelným zeleným gotickým fontem vyvedené označení značky a pod ním modelové označení, sada sedmi kruhových ovladačů pak podtrhuje lehce retro dojem. Větší krajní prvky slouží dle očekávání k regulaci hlasitosti a výběru vstupů, prostředních pět pak k nastavení korekcí v pásmech 30, 125, 500, 2 000 a 10 000 Hz. V reálu to sice většina lidí nevyužije, ale ke kouzlu značky to patří.
Spodní linii tří a tří tlačítek dělá nevelký dvouřádkový displej, na němž probíhají jak provozní informace, tak veškerá nastavení (což není občas zrovna dvakrát pohodlné, zejména kvůli limitu počtu znaků a tomu, že nastavit lze ledacos). V levé části u spodní hrany najdete sluchátkový výstup s vysokým výkonem (tedy není zde jen na ozdobu) a přímou (de)aktivaci prvního i druhého výstupu, tlačítka v pravé části slouží k (de)aktivaci pásmových korekcí, k odpojení výstupu a zapnutí / vypnutí celého stroje.
Pohled shora jasně ukazuje transformátory, na které je výrobce pyšný i mohutné chladiče, nic přitom ale nevybočuje z proporcí čelního panelu, aby linie zůstávaly hezky čisté a nerušivé. Robustnost zadního panelu odpovídá celkovému pojetí zesilovače - na spodní základně je napájecí zásuvka a signálové vstupy. Těch je habaděj - šest analogových párů cinchů, jeden pár symetrických XLR a dva páry pro signál z gramofonu (jeden pro MM a druhý pro MC), kde poslední tři jmenované odděluje robustní zemnící kolík.
Je tu též regulovaný výstup z předzesilovače, spojený přes můstky do cinchů přímého vstupu do koncových stupňů. Zesilovač tak můžete snadno rozpojit a použít v mnoha různých rolích či do signálové cesty vložit třeba procesor pro korekci prostorové akustiky (ten je také v katalogu McIntosh). Aby toho nebylo málo, pre-out je tu ještě jeden a k němu je tu ještě linkový výstup, tak jak to kdysi bývalo příjemným standardem.
Moderní dobu zastupuje trojice digitálních vstupů - jedna optika, jeden koax a jedno USB. MA7900 tak už nemusí být jen v puristicky pojatém hi-fi systému, ale poslouží i jako centrum sestavy třeba u televize. Trochu atypicky jsou řešené výstupní reproterminály - na každém kanále jsou totiž čtyři; kabel pak připojíte podle toho, zda jsou reprosoustavy 8, 4 nebo dokonce 2 ohmové.
Že výrobce počítá s tím, že jeho přístroje mohou být i v komplexnějších sestavách, to ukazuje celkem 12 (!) 3,5 mm jacků pro datovou komunikaci. Tedy - šest slouží vysloveně pro výměnu informací mezi přístroji McIntosh, jeden je pro externí čidlo dálkového ovládání, jeden pro RS-232 řídící signály, další čtyři pak jsou klasické 12V spouště pro synchronizované zapínání a vypínání sestavy.
V robustním těle o rozměrech 44,45 x 19,37 x 55,88 cm (š x v x h) a váze 34,1 kg se skrývá klasický tranzistorový zesilovač, dodávající stabilních 200 Wattů na kanál do všech zátěží napříč pásmem 20 - 20 000 Hz díky technologii výstupních autoformerů. O hlídání zátěže a minimalizaci následků limitace v reálném čase se stará obvodové řešení Power Guard.
Zesilovač pracuje v pásmu 10 - 100 000 Hz (0, -3 dB), respektive v toleranci -0,5 dB zvládá 20 - 20 000 Hz. Celkové harmonické zkreslení nepřekračuje nikdy hodnotu 0,005%, přičemž v "nejslabším článku" nabízí odstup signálu a šumu stále vyšší než 95 dB. Tlumící faktor je díky technologii výstupních traf relativně skromných 40.
D/A převodník podporuje jak PCM, tak DSD signály (ty tedy jen po USB); po optice a koaxu dostanete dovnitř rozlišení 24 - 96, po USB pak dokonce až 32 - 192 a nativně DSD64.
McIntosh MA7900 jsme poslouchali v ostravském studiu Špalíček, kde mu společnost dělal transport MCT450 z stejné stáje, propojený optikou. Přes reprokabely ArtAudio SC-5 se pak rozhýbávaly reprosoustavy GoldenEar Triton Five, GoldenEar Triton Seven, Sonus faber Venere 3 a další. K porovnání byla k dispozici řada strojů včetně třeba velkého děleného systému McIntosh MCD550 / McIntosh C52 / McIntosh MC601 s kabeláží Cardas a reprosoustavami Bowers&Wilkins 802 D3, Bowers&Wilkins 803 D3 a GoldenEar Triton One.
V nejspodnějších oktávách umí být McIntosh MA7900 (ve správné kombinaci, tedy zejména u snadno rozehratelných, agilních reprosoustav) pěkně mohutný, americky rozmáchlý a velkolepý. I velký zvuk hluboko hrajících smyčců v Zimmerově "Wheel of fortune" z hudebního doprovodu k "Pirátům v Karibiku - Truhle mrtvého muže" (2006 | Walt Disney) byl možná v konturách trochu měkčí, ale pokud máte rádi velikost, objem, barevnost a nadýchanost, pak vás bude MA7900 bavit. Jde na věc trochu po americku, bas je až lehce dominantní a sází opravdu hlavně na objemnost, byť samozřejmě už se pohybujeme ve třídě, kde čitelný je dobře, jen není audiofilsky decentní a soustředěný, ale opravdu živý.
Podobně i vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) - nešlo o analytické, dokonale prokreslené podání s důrazem na jeden každý detail hluboko v pozadí. Tady naopak v popředí stojí živost a bohatost, pocit koncertní energie a šťavnatosti. Přitom ale zůstává i zde citelná určitá míra měkkosti a nekonfliktnost, je to příjemné a muzikální - zesilovač je v klidu a pěkně čistý, uvolněný, díky svému naladění se dá v pohodě poslouchat téměř do nekonečna.
Obdobný charakter lze pozorovat i na frekvencích nejvyšších - činely v živém záznamu "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byly pěkně hlaďoučké, opět trošičku měkčí, klidné a přitom už ale bez problémů oddělené, se zřetelným dozněním a prezentované v klidu a pohodě. Zvuk se při žádné hlasitosti nevtírá, neskřípe ani netahá za uši, výšky jsou příjemně znělé a opět bohaté objemem i barvou. Jsou možná také trochu lesklejší a jiskrnější, aby pěkně zněly i bez přehnané naléhavosti.
Pocit dynamičnosti hodně závisel na tom, s jakými reprosoustavami se hrálo - MA7900 je dobře s těmi, které hrají lehce a volně, ty trochu "tupější" spíše ocení dělené modely od McIntosh. Zesilovač má přesto solidních 200 Wattů a tak i mohutné rány do bubnů v "Earth Drums" od He Xin-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) mají moc pěkný důraz - čím hlasitěji hrajete, tím pevnější, semknutější a autoritativnější zvuk je. Dynamika celkově není špatná, to úplné hřmění a výbušnost, jakou dostanete z velkých reprosoustav řízených třeba monobloky MC601 tu ale samozřejmě není, je to spíše vzdušné, mohutné a energické.
McIntosh MA7900 není analytický, svým charakterem připomíná to příjemné, ale netlačící rozlišení, které nabízí dobré lampy. V podstatě jednoduchá, ale mnohými krátkými syntetickými zvuky protkaná "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) byla lehce stravitelná, přitom ale vrstevnatá a přehledná. S rostoucí hlasitostí i tady jako kdyby se zvuk mírně usazoval a zpevňoval, ale základní strukturovanost bez pocitu přehnaného snažení tu je pořád. Zesilovač se nesnaží vytáhnout ten nejposlednější detail, ale naopak hraje opravdu v klidu a bez stresu.
Podání prostoru pak bylo velice fajnové bez ohledu na připojené reprosoustavy - scény v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) byla velice široká, férově hluboká a i když to není hologram s dokonale zaříznutými hranami, je přehledný a lokalizace a oddělení jednotlivých hráčů jsou bez problémů - opět spíše než audiofilsky soustředný na detail je zde MA7900 muzikální a uvolněný, hrající tak, aby bylo možné ho ráno začít poslouchat a skončit bez únavy po půlnoci.
Možná tak se svým klidem a šťavnatostí úplně na první poslech nepůsobí, ale lehce temněji vyvážená reprodukce tohoto zesilovače, zejména s agilními bednami, umí prodat i svižnější rytmus, jako je třeba u izraelské elektroniky "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records), pěkně s chutí. Je to muziální, plynulý, má to švih a šmrnc a spoustu energie, výborně se to poslouchá a i když možná ty nejhlubší polohy nemají ten úplný důraz bouracího kladiva jako na velkých systémech a není to drtivě naléhavé, zvuk se line s klidem a nadhledem, který je prostě fajn i v této cenové kategorii.
McIntosh MA7900 není revoluční stroj, ale je to McIntosh se všemi jeho klady ve funkčním balení pro 21. století. Hraje snadno, z jakéhokoliv zdroje a se zvukem plným, bohatým a dostatečně pevným a energickým. V těle s nezaměnitelnou estetikou se skrývá všechno, co můžete potřebovat pro celodenní poslech. Zesilovač si sice nesedne úplně snadno s každými reprosoustavami a třeba některá nastavení (a že jich nemá MA7900 úplně málo) jsou realizována na malém displeji poněkud krkolomnými postupy, ale to jsou specifika, na které se dá zvyknout. MA7900 umí s klidem být i energický a velký, i když ne úplně "masitý". Má tedy své nároky, ale když si dáte záležet a sestavu si vyladíte, je moc příjemný.
Kč 225 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1398-mcintosh-ma7900#sigProId9f30239715
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výbava, hlavně solidní D/A převodník
+ když sedne do systému, pak energie a drajv
+ pěkně důrazný zvuk při vyšších hlasitostech
+ výtečná kvalita zpracování
ZÁPORY
- nesedne si díky výstupním parametrům s každými reprosoustavami
- některé možnosti nastavení je přes krkolomné postupy k vzteku měnit
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz
PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz