2017 06 22 TST McIntosh MA7900 1

Americký McIntosh si nespletete - každý jiný by se asi bál vyrobit přístroje, které tak září do dálky sytou modrou a zelenou a přestože podobné kombinace si přímo žádají vyústění v lacinou vizuální katastrofu, McIntosh dokáže svým komponentům vetknout zajímavou eleganci a působivou optiku tak, že se vám sice nemusí chtít okamžitě si je postavit domů, ale určitě neurazí. Navíc je McIntosh jedním z velmi mála výrobců, kteří mají v katalogu v podstatě úplně všechno.

Pokud budete chtít, je McIntosh jednou ze značek, od nichž lze poskládat úplně celý systém, aniž byste použili byť jen kabel s jiným než jejich logem. Můžete navíc růst od jednoduché kombinace přehrávače a integrovaného zesilovače až po mnohokomponentové systémy s možnými i nemožnými procesory a funkcemi. Spíše na tom prvním konci výrobního spektra se nachází integrované zesilovače (byť při vyslovení jména McIntosh uvidíte v hlavně patrně hlavně jejich mohutné koncové stupně).

Přímo uprostřed jejich nabídky je pak model MA7900, který už nabízí vysoké tělo, hodné americké pompéznosti a který má i spoustu výbavy, hodné moderního stroje. Při pohledu zepředu je to ale naprosto klasický McIntosh - tlustý čelní panel "za sklem" rámují hliníkové profily a symetrické rozložení prvků připomíná tvář (kdyby tváře měly modré oči a ústa a zeleně světélkující nosy). Ač jsou jen maličké, jsou tu typické "měřáčky" výkonu pro každý kanál, mezi nimi nezaměnitelným zeleným gotickým fontem vyvedené označení značky a pod ním modelové označení, sada sedmi kruhových ovladačů pak podtrhuje lehce retro dojem. Větší krajní prvky slouží dle očekávání k regulaci hlasitosti a výběru vstupů, prostředních pět pak k nastavení korekcí v pásmech 30, 125, 500, 2 000 a 10 000 Hz. V reálu to sice většina lidí nevyužije, ale ke kouzlu značky to patří.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 2

Spodní linii tří a tří tlačítek dělá nevelký dvouřádkový displej, na němž probíhají jak provozní informace, tak veškerá nastavení (což není občas zrovna dvakrát pohodlné, zejména kvůli limitu počtu znaků a tomu, že nastavit lze ledacos). V levé části u spodní hrany najdete sluchátkový výstup s vysokým výkonem (tedy není zde jen na ozdobu) a přímou (de)aktivaci prvního i druhého výstupu, tlačítka v pravé části slouží k (de)aktivaci pásmových korekcí, k odpojení výstupu a zapnutí / vypnutí celého stroje.

Pohled shora jasně ukazuje transformátory, na které je výrobce pyšný i mohutné chladiče, nic přitom ale nevybočuje z proporcí čelního panelu, aby linie zůstávaly hezky čisté a nerušivé. Robustnost zadního panelu odpovídá celkovému pojetí zesilovače - na spodní základně je napájecí zásuvka a signálové vstupy. Těch je habaděj - šest analogových párů cinchů, jeden pár symetrických XLR a dva páry pro signál z gramofonu (jeden pro MM a druhý pro MC), kde poslední tři jmenované odděluje robustní zemnící kolík.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 3

Je tu též regulovaný výstup z předzesilovače, spojený přes můstky do cinchů přímého vstupu do koncových stupňů. Zesilovač tak můžete snadno rozpojit a použít v mnoha různých rolích či do signálové cesty vložit třeba procesor pro korekci prostorové akustiky (ten je také v katalogu McIntosh). Aby toho nebylo málo, pre-out je tu ještě jeden a k němu je tu ještě linkový výstup, tak jak to kdysi bývalo příjemným standardem.

Moderní dobu zastupuje trojice digitálních vstupů - jedna optika, jeden koax a jedno USB. MA7900 tak už nemusí být jen v puristicky pojatém hi-fi systému, ale poslouží i jako centrum sestavy třeba u televize. Trochu atypicky jsou řešené výstupní reproterminály - na každém kanále jsou totiž čtyři; kabel pak připojíte podle toho, zda jsou reprosoustavy 8, 4 nebo dokonce 2 ohmové.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 4

Že výrobce počítá s tím, že jeho přístroje mohou být i v komplexnějších sestavách, to ukazuje celkem 12 (!) 3,5 mm jacků pro datovou komunikaci. Tedy - šest slouží vysloveně pro výměnu informací mezi přístroji McIntosh, jeden je pro externí čidlo dálkového ovládání, jeden pro RS-232 řídící signály, další čtyři pak jsou klasické 12V spouště pro synchronizované zapínání a vypínání sestavy.

V robustním těle o rozměrech 44,45 x 19,37 x 55,88 cm (š x v x h) a váze 34,1 kg se skrývá klasický tranzistorový zesilovač, dodávající stabilních 200 Wattů na kanál do všech zátěží napříč pásmem 20 - 20 000 Hz díky technologii výstupních autoformerů. O hlídání zátěže a minimalizaci následků limitace v reálném čase se stará obvodové řešení Power Guard.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 5

Zesilovač pracuje v pásmu 10 - 100 000 Hz (0, -3 dB), respektive v toleranci -0,5 dB zvládá 20 - 20 000 Hz. Celkové harmonické zkreslení nepřekračuje nikdy hodnotu 0,005%, přičemž v "nejslabším článku" nabízí odstup signálu a šumu stále vyšší než 95 dB. Tlumící faktor je díky technologii výstupních traf relativně skromných 40.

D/A převodník podporuje jak PCM, tak DSD signály (ty tedy jen po USB); po optice a koaxu dostanete dovnitř rozlišení 24 - 96, po USB pak dokonce až 32 - 192 a nativně DSD64.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 6

McIntosh MA7900 jsme poslouchali v ostravském studiu Špalíček, kde mu společnost dělal transport MCT450 z stejné stáje, propojený optikou. Přes reprokabely ArtAudio SC-5 se pak rozhýbávaly reprosoustavy GoldenEar Triton Five, GoldenEar Triton Seven, Sonus faber Venere 3 a další. K porovnání byla k dispozici řada strojů včetně třeba velkého děleného systému McIntosh MCD550 / McIntosh C52 / McIntosh MC601 s kabeláží Cardas a reprosoustavami Bowers&Wilkins 802 D3, Bowers&Wilkins 803 D3 a GoldenEar Triton One.

V nejspodnějších oktávách umí být McIntosh MA7900 (ve správné kombinaci, tedy zejména u snadno rozehratelných, agilních reprosoustav) pěkně mohutný, americky rozmáchlý a velkolepý. I velký zvuk hluboko hrajících smyčců v Zimmerově "Wheel of fortune" z hudebního doprovodu k "Pirátům v Karibiku - Truhle mrtvého muže" (2006 | Walt Disney) byl možná v konturách trochu měkčí, ale pokud máte rádi velikost, objem, barevnost a nadýchanost, pak vás bude MA7900 bavit. Jde na věc trochu po americku, bas je až lehce dominantní a sází opravdu hlavně na objemnost, byť samozřejmě už se pohybujeme ve třídě, kde čitelný je dobře, jen není audiofilsky decentní a soustředěný, ale opravdu živý.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 7

Podobně i vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) - nešlo o analytické, dokonale prokreslené podání s důrazem na jeden každý detail hluboko v pozadí. Tady naopak v popředí stojí živost a bohatost, pocit koncertní energie a šťavnatosti. Přitom ale zůstává i zde citelná určitá míra měkkosti a nekonfliktnost, je to příjemné a muzikální - zesilovač je v klidu a pěkně čistý, uvolněný, díky svému naladění se dá v pohodě poslouchat téměř do nekonečna.

Obdobný charakter lze pozorovat i na frekvencích nejvyšších - činely v živém záznamu "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byly pěkně hlaďoučké, opět trošičku měkčí, klidné a přitom už ale bez problémů oddělené, se zřetelným dozněním a prezentované v klidu a pohodě. Zvuk se při žádné hlasitosti nevtírá, neskřípe ani netahá za uši, výšky jsou příjemně znělé a opět bohaté objemem i barvou. Jsou možná také trochu lesklejší a jiskrnější, aby pěkně zněly i bez přehnané naléhavosti.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 8

Pocit dynamičnosti hodně závisel na tom, s jakými reprosoustavami se hrálo - MA7900 je dobře s těmi, které hrají lehce a volně, ty trochu "tupější" spíše ocení dělené modely od McIntosh. Zesilovač má přesto solidních 200 Wattů a tak i mohutné rány do bubnů v "Earth Drums" od He Xin-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) mají moc pěkný důraz - čím hlasitěji hrajete, tím pevnější, semknutější a autoritativnější zvuk je. Dynamika celkově není špatná, to úplné hřmění a výbušnost, jakou dostanete z velkých reprosoustav řízených třeba monobloky MC601 tu ale samozřejmě není, je to spíše vzdušné, mohutné a energické.

McIntosh MA7900 není analytický, svým charakterem připomíná to příjemné, ale netlačící rozlišení, které nabízí dobré lampy. V podstatě jednoduchá, ale mnohými krátkými syntetickými zvuky protkaná "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) byla lehce stravitelná, přitom ale vrstevnatá a přehledná. S rostoucí hlasitostí i tady jako kdyby se zvuk mírně usazoval a zpevňoval, ale základní strukturovanost bez pocitu přehnaného snažení tu je pořád. Zesilovač se nesnaží vytáhnout ten nejposlednější detail, ale naopak hraje opravdu v klidu a bez stresu.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 10

Podání prostoru pak bylo velice fajnové bez ohledu na připojené reprosoustavy - scény v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music) byla velice široká, férově hluboká a i když to není hologram s dokonale zaříznutými hranami, je přehledný a lokalizace a oddělení jednotlivých hráčů jsou bez problémů - opět spíše než audiofilsky soustředný na detail je zde MA7900 muzikální a uvolněný, hrající tak, aby bylo možné ho ráno začít poslouchat a skončit bez únavy po půlnoci.

Možná tak se svým klidem a šťavnatostí úplně na první poslech nepůsobí, ale lehce temněji vyvážená reprodukce tohoto zesilovače, zejména s agilními bednami, umí prodat i svižnější rytmus, jako je třeba u izraelské elektroniky "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records), pěkně s chutí. Je to muziální, plynulý, má to švih a šmrnc a spoustu energie, výborně se to poslouchá a i když možná ty nejhlubší polohy nemají ten úplný důraz bouracího kladiva jako na velkých systémech a není to drtivě naléhavé, zvuk se line s klidem a nadhledem, který je prostě fajn i v této cenové kategorii.

2017 06 22 TST McIntosh MA7900 12

McIntosh MA7900 není revoluční stroj, ale je to McIntosh se všemi jeho klady ve funkčním balení pro 21. století. Hraje snadno, z jakéhokoliv zdroje a se zvukem plným, bohatým a dostatečně pevným a energickým. V těle s nezaměnitelnou estetikou se skrývá všechno, co můžete potřebovat pro celodenní poslech. Zesilovač si sice nesedne úplně snadno s každými reprosoustavami a třeba některá nastavení (a že jich nemá MA7900 úplně málo) jsou realizována na malém displeji poněkud krkolomnými postupy, ale to jsou specifika, na které se dá zvyknout. MA7900 umí s klidem být i energický a velký, i když ne úplně "masitý". Má tedy své nároky, ale když si dáte záležet a sestavu si vyladíte, je moc příjemný.

Kč 225 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výbava, hlavně solidní D/A převodník

+ když sedne do systému, pak energie a drajv

+ pěkně důrazný zvuk při vyšších hlasitostech

+ výtečná kvalita zpracování

ZÁPORY

- nesedne si díky výstupním parametrům s každými reprosoustavami

- některé možnosti nastavení je přes krkolomné postupy k vzteku měnit

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz 

PRODÁVÁ: E.P. Audio | www.epaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

  • Clearaudio Innovation Basic & Tracer

    Německá značka Clearaudio vyrábí gramofony, potažmo analogovou techniku pro přehrávání LP už od roku 1978 a to v prostředí na hranici přírodní rezervace Meilwald co by kamenem dohodil na sever…

    16. listopad 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • PMC twenty5.21i (active)

    Řada twenty5i (kde „i“ je „improved“) je po nejnovějších modelech Prodigy základním kamenem domácího portfolia britského výrobce PMC (jako Professional Monitor Company) a tvoří ji dvě dvoupásmové regálovky, pár dvoupásmových…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • TelluriumQ Silver Diamond

    V Somertonu v hrabství Somerset na jihozápadě Anglie sídlí malý výrobce různorodé kabeláže TelluriumQ. Aby – podle svých slov – nepředávali výsledky svého výzkumu a vývoje konkurenci, nemluví vlastně o…

    14. listopad 2024

    Kategorie: Kabely reproduktorové Autor: Daniel Březina
  • Lab12 integre4 Mk2

    Řecko možná není nejtradičnějším krajem, kde by se vyrábělo hi-fi, pár značek, kterým se podařilo prorazit do světa tu však i tak najdete. Lab12, dnes už skoro třináctiletý počin Stratose…

    08. listopad 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Gauder Akustik Berlina RC 7 MK III Black Edition Diamond

    Nabídka německého výrobce, nesoucí jméno Dr. Rolanda Gaudera, čítá docela dost modelů a je na trhu s trvajícím maximalistickým přístupem už od roku 1997. Ve dvacetitisícovém městečku Renningen v industriální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • EgglestonWorks Emma EVOlution

    Memphis je jedno z amerických „měst hudby“, místo, kde – jak se říká – se zrodil blues a rock’n’roll, přišel tu na svět Elvis a pochází odtud třeba kytary Gibson.…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Monitor Audio Gold 500 6G

    Anglický výrobce Monitor Audio patří mezi ty tradiční, zaměřený je pak spíše na stylová pojetí prémiových reprosoustav, než naprostou purističnost – tedy výrobky s touto značkou jsou hlavně „pro normální…

    06. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Lumin P1 Mini

    Firma Pixel Magic z Hong Kongu už přes 20 let vyrábí prémiové mediální přehrávače, oblíbené hlavně v tamních krajích, od roku 2012, kdy vypustila první audiofilský přehrávač kompatibilní s DSD,…

    05. listopad 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • Klipsch R-50M

    V Hope v Arkansasu založil Paul W. Klipsch výrobu reprosoustav nesoucí jeho jména a ta dnes sídlí o nějakých 1120 km „vedle“ (v měřítkách USA) v Indianapolis, Indianě. Ale stále…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Canton Reference 3

    Malá hi-fi firma tří kamarádů, kterou založili v roce 1972, se od té doby poněkud rozrostla – klasický příběh úspěšných výrobců, tenhle se ale týká německého Cantonu. Vrcholem nabídky je…

    04. listopad 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista