Jestliže něco prožívá boom, je to „čínské hi-fi“ – a není to pojmenování míněné pejorativně, jako tomu bylo ještě pár let nazad. Už nejde o levná zařízení, která tak tak fungují, ale o seriózní komponenty, plně konkurenceschopné čemukoliv z Evropy, Severní Ameriky, Japonska, Jižní Koreje nebo Austrálie (ač samozřejmě existují i firmy, které akcentují stále primárně cenu nad kvalitou). Avšak i díky měkčím předpisům a též silné podpoře tamní vlády bývají zpravidla k dispozici za velmi atraktivní ceny. Do puntíku do této škatulky patří třeba i mladá firma EverSolo, sesterský podnik výrobce velmi solidních multimediálních přehrávačů Zidoo. Velmi lákavě vypadá jejich nejnovější „všeuměl“ DMP-A8.
Kompaktní streamer DMP-A6 a jeho vylepšená verze DMP-A6 Master Edition si získaly nesmírnou popularitu napříč světem, DMP-A8 staví na podobné ideji, ovšem s podstatně modifikovanou součástkovou základnou a kopcem nových funkcí a možností navrch.
VIDEO
Esteticky je DMP-A8 tak trochu „zvětšenina“ DMP-A6. Poznáte ten centrální šestipalcový obdélník dotykového displeje i světelným kroužkem obroubený multifunkční ovladač, případně i žebrované boky s chladícími průduchy. Je to prostě EverSolo se svým ostrým, čistým designovým pojetím.
Zepředu neuvidíte krom popsaného už nic dalšího vyjma nezbytných log a popisků, zajímavé je však to, co lze spatřit zezadu. EverSolo má totiž poměrně širokou nabídku analogových i digitálních vstupů a výstupů.
Analogový svět je tu v počtu dvou výstupů (XLR a RCA) a dvou vstupů (opět symetrika i cinche). Výstupy jsou regulované, protože DMP-A8 má integrovaný plně analogový předzesilovač s R2R regulací hlasitosti. Samozřejmě nechybí napájecí zásuvka se spínací kolébkou. Praktickým prvkem je 12 V napěťová spoušť, dost možná integrovaná zejména kvůli novému firemnímu koncovému zesilovači AMP-F2.
Digitální rozhraní na vstupu zahrnují dva koaxiální a dva optické konektory, k nim je tu USB pro přímé spojení s počítačem a také HDMI ARC vstup pro praktické zapojení televize. Počítejme do této sekce ještě tři anténky pro pevné bezdrátové spojení Wi-Fi a Bluetooth (o ten se stará aktuální modul Qualcomm QCC5125 s podporou standardu 5.0 a SBC / AAC / aptX / aptX LL / aptX HD / LDAC), ale také ethernetový konektor.
Z výstupů v digitální doméně jmenujme optiku a koaxiál z těch běžných, DMP-A8 umí ale také vydat signál přes USB nebo I2S v podobě HDMI konektoru. Zajímavostí je možnost upravovat hlasitost i na výstupu, byť digitálně. Dvojice USB portů ale poslouží také pro připojení externích disků s hudebním obsahem, přestože jsou mezi výstupy. Což nás přivádí k tomu, že i do DMP-A8 lze nainstalovat pevný SSD disk o velikosti až 4 TB, takže nemusíte řešit NAS nebo něco jiného a celou knihovnu můžete mít „po ruce“. DMP-A8 má také podporu USB mechanik – stačí připojit a ripovat dle libosti právě na vnitřní úložiště.
Základní funkce streamování a celé uživatelské rozhraní je v praxi identické jako u nižších sourozenců, DMP-A8 staví také na předělaném Androidu s vlastní nadstavbou EOS (Eversolo Original Sampling-rate), která zajišťuje využití plného rozlišení jakéhokoliv souboru a to i pro aplikace třetích stran. Bez problémů přehrajete PCM do úrovně 32 bit / 768 kHz, DSD512, nativně rozkódujete MQA a vůbec vyzrajete vlastně na cokoliv krom těch nejexotičtějších formátů. EOS má také aplikace jako TIDAL, Qobuz, HIRESAUDIO, Deezer, Radio Paradise, Amazon Music nebo Apple Music, zvládá ledasjaký „Connect“ pro propojení přímo z hudební aplikace, samozřejmě umí i UPnP / DLNA / AirPlay, čte přes SMB nebo NFS, umí ale sáhnout i do online úložišť typu Web DAV, Onedrive nebo Dropbox.
S popisem rozhodně poctivé konstrukce (minimálně na danou cenovou relaci) začněme u napájecího zdroje. Je rozdělený na dva – lineární zdroj s krytým toroidem dodává sílu k analogovým výstupním obvodům, efektivnější spínaný zdroj pak obhospodařuje systémovou a zpracovávací část.
Vstupní signál začíná svou cestu v XMOS 316 procesoru třetí generace se šestnácti výpočetními jádry. Pokračuje pak do netypické kombinace čipů D/A převodníku – EverSolo se rozhodli skloubit dva modely od AKM s technologií Velvet Sound / Verita a to AK4499EX a AK4191EQ, jakkoliv výrobce neupřesňuje jak zpracování signálu probíhá. Přesnost každopádně zajišťují dva moduly femtosekundových hodin Accusilicon – ten s taktem 45,1584 MHz pro signály na bázi 44,1 kHz a ten na 49,152 MHz pro 48 kHz základ. Jde o osvědčené řešení pro potlačení jitteru a vychází z toho použitého v DMP-A6 Master Edition. U modulu D/A převodníku lze též volit několik různých digitálních filtrů – jsou mezi nimi nevelké, leč slyšitelné rozdíly.
Zcela novým prvkem je analogový předzesilovač. DMP-A8 sází na plně symetrické zpracování se sítí přesných odporů a relátek (tedy R2R) pro regulaci hlasitosti. Předzesilovač má zisk 10 dB a – prý, podle EverSolo – extrémní nízkou úroveň šumu. Zajímavé je, že ovládání hlasitosti umí podle nastavených parametrů třeba kontrolovat maximální přípustnou úroveň a rychle ji ztlumit, pokud přesáhne meze – s trochou péče je to skvělá ochrana pro vaše reprosoustavy i uši vašich dětí.
Jak je u firmy zvykem, osazuje desky plošných spojů dobrými součástkami – německými kondenzátory WIMA, japonskými audio kondenzátory NICHICON, kondenzátory k čipům Murata nebo relátky Omron, případně americkými operačními zesilovači TI OPA1612.
Nemalou zajímavostí pro hračičky je vestavěný DSP procesor, jakkoliv s limitem na PCM signál a maximální vzorkovací frekvenci 192 kHz. Z toho vyplývá i to, že DSD nebo analogové vstupy zůstávají nedotčené a že efekt DSP je k dispozici pouze na analogových výstupech, ne digitálních.
Nicméně můžete ovlivnit jednak úroveň signálu, dále pak použít parametrický ekvalizér, FIR filtry, filtr horní i dolní propusti, dokonce kompresor a loudness, upravit lze nezávisle pro každý kanál i zpoždění. To vše pak lze namíchat ke každému vstupu zvlášť – potenciál na hraní je obrovský, reálně je to ale samozřejmě dosti komplikovaná hračka.
Úctyhodné jsou psané parametry na analogových výstupech. Linearita audio pásma je v toleranci +/- 0,25 dB, dynamický rozsah lepší než 128 dB, stejnou hodnotu má odstup signálu a šumu. Hodnota THD+N je 0,0009% (neboli -120 dB), přeslechy mezi kanály na -121 dB. Čistě teoreticky jde o úrovně, které by lidské ucho už nemělo být schopno nijak vnímat.
Šasi EverSolo DMP-A8 má „skoro plnou“ šířku 38,8 cm, výšku 9 cm a hloubku 24,8 cm, přičemž váží odhadem nějakých 5 kg.
Mimochodem na rozdíl od nižších modelů má tento v krabici již i malý fyzický dálkový ovladač, který je jinak za příplatek.
DMP-A8 jsme poslouchali ve všech třech redakčních sestavách. Spíše pro zajímavost ve spojení s Cambridge CXA81 a Fischer & Fischer SN-70, kde jsme srovnávali s DMP-A6 a DMP-A6 Master Edition (ale i tady bylo naprosto jasně znát rozdíly mezi jednotlivými modely, neb rozhodně nejsou jen kosmetické), dále pak s Musical Fidelity M8xi a Fyne Audio F1-5, kde se srovnávalo s EverSolo DAC-Z8 a hlavně pak v primárním systému IsoTek V5 Sigmas / Métronome DSC / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR / KEF Blade One Meta, kde postupně DMP-A8 nahradil předzesilovač, streamer i oba najednou. O podrobnostech v podobě kabelů, filtrů, podložek a dalších doplňků více v pravém sloupci -->.
První souhrnný dojem je ten, že ač je to stále uživatelsky i vizuálně EverSolo, zvukově nemá s DMP-A6 ani s Master Edition verzí zase tolik společného, charakterem blízko je překvapivě spíše k Métronome (trochu působí jako taková „lite“ verze staršího DSC1). Rozhodně má ale lepší rozlišení, dynamiku a zejména prostor než DMP-A6 Master Edition. Jako předzesilovač pak funguje vkusně, jakkoliv díky vlastní ne úplně subtilní charakteristice není úplně dokonale transparentní. Ale přesnost, souběh a čistota úpravy úrovně je skvělá – za dané peníze čisté „wow“.
Hluboké tóny v „Looping Leaves“ klasicky školeného basklarinetisty Laurenta Rochella („Polychrome Sounds from the Underground“ | 2020 | Linoleum) jsou nahrané tak šarmantně rozmáchle a hutně, takříkajíc po francouzsku (není to zajímavé, že hudba i technické pojetí mají stejný osobitý ráz jako třeba krajina nebo jídlo?). DMP-A8 jim dává krásně měkký, vřelý a tučný tvar, který přes svou poddajnou jemnost zůstává zřetelně artikulovaný. Oproti srovnávací sestavě, která je nicméně 17x dražší, působí basy přes EverSolo dunivějším dojmem, méně konkrétní a vůbec – ale v kontextu ceny? DMP-A8 je excelentní.
„Terrapin“ původního zakladatele Pink Floyd a originálního tvůrce, sázejícího na práci s echem, disonancí, reverbem a zkreslením Syda Baretta („The Madcap Laughs“ | 1994 | nahráno 1968 | EMI | 7243 8 28906 2 1) je překvapivě jednoduchá a smysluplná skladba, vezmeme-li v potaz stav jeho mysli v době nahrávání. EverSolo kovové struny akustické kytary i Barettův baryton zahalí do jemného závoje sametu s dotekem jemnosti, ale přesto to nemá tak úplně vliv na dobrou čitelnost a znělost – prostě cítíte dotek pověstného AKM Velvet Sound. Kov je ale už kovem, hlas má objem a velice hezky se to díky naprosté absenci agrese, ostrosti nebo suchosti poslouchá. Třeba DMP-A6 Master Edition vedle toho ale působí o něco neutrálněji, řekněme možná proklamativněji, ač DMP-A8 má objektivně více informací – tón drží ve vzduchu déle a zřetelněji. A na 50 tisíc? I ve středech je to geniálně organická kvalita.
Činely a další vysoké tóny v „A Baptist Beat“ Jeffa Goldbluma & The Mildred Snitzer Orchestra („Plays Well with Others“ | 2023 | Decca | 0602448399649) jsou díky vyvážení s maličko výraznějším podílem basu jakoby subjektivně trošičku tlumenější – ale to se týká jen proporčního zastoupení, tonalita činelové zvonoviny (tvrdý bronz s lehkou příměsí cínu, kteroužto směs pro její čistý vysoký zvuk začali nejvíce používat Číňané kdesi ve starověku) nebo jejich textura je za 50 tisíc prostě skvělá a museli byste sáhnout k zařízením za šestimístné cenovky, abyste nějak polepšili. Rozlišení je vlastně velmi solidní, tóny zní odděleně, konkrétně a přitom s delikátní jemností, hladkostí a neagresivní decentností.
Právě onen sametovější projev by mohl „zavánět“ nedostatečnou dynamičností a je pravda, že „Koncert pro klarinet a orchestr III“ Maleka Jandaliho („Concertos“ | 2022 | Cedille Records | 073513192029) zní v takovém měkkém, poddajném formátu, kde se akcentuje šťavnatost, bohatost v barvách a nenucenost. Kontrola je velmi solidní a na danou třídu má orchestr skvělou sílu a váhu, je to hudba dýchající, ale pozvolná, neuspěchaná, bez sebemenší stopy tvrdosti. Opravdu těžko pohledat podobnou úroveň nadhledu - přestože je laděný trochu do svého vlastního charakteru – v ceně s pěti ciframi.
Nenechte se pak zmást třeba rozlišením ve „Factory Girl“ od Irčanů ze skupiny Beoga („Live at Stockfisch Studio“ | 2010 | Stockfisch Records | 4013357405325), které se zdá tak „normální“. Ale snadná přehlednost jiskrně vybroušené nahrávky, jemnost ostřejších tónů a celková uhlazenost snadno zmatou – DMP-A8 je rozhodně citelně lepší a má hlubší vhled, nežli třeba DMP-A6 Master Edition (a že to už je nějaká hi-fi laťka), jen to dává méně okatě najevo. Zvuk převodníků AKM dává výstupu skutečně sametovou vřelost, která subjektivně trochu maskuje, ale chcete-li, tak zaslechnete v organicky příjemném celku nadhled, nenucenost a v muzikální jemnosti a barevnosti i drobné dozvuky – každý nástroj i hlas působí plasticky, jsou dobře ohraničené a přestože tu není ani špetka studiovosti či techniky, je to už „velké hi-fi“ okořeněné (a ne málo) high-endovými kvalitami.
Bigbandovka „Hot Liquorice“ Dicka Waltera a jeho orchestru („Pure Big Band – Part 1“ | 1993 | KPM Music | LC 2061) je nahraná trochu tiše, ale zato s bezva dynamikou a hlubokým prostorem. DMP-A8 scénu nijak neakcentují, nedávají nástrojům větší rozměry či cokoliv jiného, v ničem nepřehání, byť možná lehounce dobarvují zvuk do tepla a jemnosti. Scéna měla však solidní šířku, jednotlivé nástroje zřetelnou lokalizaci, jakkoliv ne holografickou a protože tu je jak šířka, tak hloubka a uspořádání v obou osách, těžko chtít za dané peníze něco víc. Ba naopak – vzdušnost a klid podání jsou za padesát tisícovek mimořádné.
Protože Cohenova „In My Secret Life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2017 | ABC Records | HD-177) by mohla sloužit jako zhudebněný popis toho, jak DMP-A8 hraje, není asi překvapující, že právě tahle muzika si s DMP-A8 sedla naprosto skvěle. Přednes je super plynulý, tekutý a takový holistický – až gentlemanský k čemukoliv ostřejšímu, bohatýrský k tučným partům nahrávky a decentní v celkovém pojetí. Je to houpavá, blahodárná a barevně bohatá muzikálnost s důstojným vzhledem do nitra k detailům a nuancím, ale přesto všeobecným soustředěním mnohem spíše na celek, než na jednotlivosti. I v tom jsou cítit mnohem víc prvky high-endu a DMP-A8 si tu nezaslouží být hodnocen měřítky „obyčejného hi-fi“.
EverSolo nabízí DMP-A6, což je streamer s výtečným poměrem ceny a výkonu, který dále můžete za zhruba třetinový příplatek citelně zlepšit upgradem na DMP-A6 Master Edition, ale nejnovější DMP-A8 stojí vizuálně, technicky, koncepčně i zvukově přeci jen trochu stranou. Za danou cenu dostanete neuvěřitelné množství možností, vstupů, funkcí a vůbec schopnost zapadnout dokonale do prakticky jakkoliv poskládané sestavy (ať už bude DMP-A8 „jen“ mediálním přehrávačem, bude D/A převodníkem, bude předzesilovačem či čímkoliv kombinovaným). Můžete si vyhrát s hlubokými nastaveními včetně DSP profilů, ale můžete prostě také nechat DMP-A8 „jen tak“ a dostanete v té chvíli výtečný streamer s velmi solidním D/A převodníkem (má svůj vřelejší charakter s dotekem sametu, ale nepostrádá ani rozlišení, ani dynamiku, ani čistotu – v tom se liší od svých souputníků asi nejvíc), získáte dobře fungující analogový předzesilovač a vlastně jen těžko v dnešní době chtít něco navíc. Velkou silou DMP-A8 je nenásilná, bezstarostná muzikálnost, díky které jakákoliv hudba hraje v bezmála high-endové kvalitě. Jestliže EverSolo DMP-A6 je úkaz v poměru ceny a výkonu, totéž platí i pro DMP-A8, byť s poznámkou o tom, že přeci jen distinktivnější charakter nemusí úplně nutně sednout zcela každému. Ale jinak nezbývá než ověnčit EverSolo DMP-A8 nejcennějšími vavříny za v dané lize naprosto bezkonkurenční přidanou hodnotu za vaši investici. Prostě wow…
Kč 49 800,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/4919-eversolo-dmp-a8#sigProIdd8136f2d0e
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/4919-eversolo-dmp-a8#sigProIdecef53c96d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ spojení praktických funkcí
+ rychlý a stabilní streaming
+ víc než férová cena, jak je u značky zvykem
+ pěkné a dobře fungující softwarové rozhraní
+ rychlejší reakce, než mají nižší modely
+ solidní předzesilovač
+ vřelý, bohatý, barevný „Velvet Sound“
+ možnost nezávislého nastavení parametrů vstupů a výstupů
+ DSP otevírá další úroveň zábavy (byť jen pro omezený počet hravých a zkušených uživatelů)
ZÁPORY
- není Roon Ready (snad jen dočasně)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: WDQ | www.wdq.cz
PRODÁVÁ: AV HiFi | www.avhifi.cz