O anglické firmě IsoTek bylo poprvé slyšet už před více než 20 lety, kdy se objevil první napájecí filtr s tímto jménem. Poslední dva tři roky jejich portfolio poněkud stagnovalo, ale ticho čekání nedávno prolomila nová řada produktů – a zakladatel Keith Martin říká, že vývojem se podařilo posunout standardy daných produktů o tak velký krok, že po generaci EVO3 následuje rovnou V5, aby bylo už jménem zdůrazněno co a jak.
Jako první spatřil světlo světa filtr V5 Titan, který nahrazuje již postarší konstrukci modelu EVO3 Titan. To byla velmi industriálně pojatá krabička s dvojicí výstupů, nový V5 Titan nabízí rozhodně o hodně hezčí řešení, definující styl celé nové generace.
Dominantní je zaoblení boků na přední straně přístroje a výrazné horizontální linky, táhnoucí se zepředu dozadu. Filtr je také výrazně masivnější – šířka je nemalých 22 cm, hloubka ale již poctivých 35 cm a výška rozumných 14,7 cm. Filtr váží poměrně poctivých 12 kg.
Pohled zezadu odkryje trojici zásuvek (tj. o jednu víc než dřív), k tomu je tu velký jistič, sloužící pro zapnutí přístroje a je také vstupní 16 A zásuvka IEC C20, aby bylo zajištěno, že zařízení nebude limitem pro připojenou elektroniku. Vedle ní je ještě powerCON, sloužící k zřetězení dalších filtrů IsoTek, přičemž všechny takto zapojené filtry zůstávají přes hvězdicové uzemnění připojené na jednu hlavní zásuvku ve zdi. Osazené zásuvky nabízí v součtu maximální výstup 16 A / 3 680 Watt.
V5 Titan je cílený jako filtr pro zařízení s vysokým odběrem, typicky tedy zesilovače. Proto je zde použitý další vývojový stupeň firemních obvodů Titan Direct Coupling. Desky plošných spojů mají oproti minulé generaci o polovinu tlustší vrstvy mědi pro zlepšení vodivosti a snížení odporu. To v číslech prý znamená schopnost přenést o 80% více proudu. K tomu přispívá i použití vnitřní kabeláže s pevným jádrem z postříbřené mědi, tažené metodou Dr. Ohna. Zajímavé je řešení s použitím spirály z FEP, která vodič oplétá a teprve potom je aplikována druhá vrstva FEP, tentokrát extrudovaná za účelem fyzické ochrany. Vodič tak má téměř ideální vzduchové dielektrikum.
Součástí filtru jsou také ochranná řešení se schopností odolat trvale až 75 000 A, krátkodobě pak až 153 000 A. Filtrační obvody samotné mají pracovat od 5 Hz a umí prý ztlumit radiofrekvenční rušení až o 85 dB.
Jednotlivé zásuvky mají každá své filtrační obvody, takže by se vzájemně neměly ovlivňovat, navíc je zde aplikován princip Kirchhoffových cest se stejným odporem, aby každá zásuvka dostávala zcela stejné množství proudu. IsoTek říká, že na kritických místech jsou osazeny součástky vyráběné přímo na míru, aby byla zajištěna velmi nízká tolerance. Také díky tomu má celé řešení mít velmi nízkou impedanci a tím zajistit, aby nedocházelo k teoretické dynamické kompresi, způsobené nedostatečně dimenzovaným napájením zesilovačů.
IsoTek V5 Titan jsme zkoušeli v hlavní sestavě; zasadili jsme tedy do V5 Titan monobloky Norma Revo PA 160 MR, přičemž k porovnání jsme měli GMG Power Harmonic Hammer 3000P, případně jsme přes lištu Nordost zkoušeli i nefiltrovaný poslech. Propojeno bylo kabely Nordost Heimdall 2, zdrojem signálu byl Métronome DSC1 a jako předzesilovač fungoval Norma Revo SC-2 LN. Poslouchali jsme přes Xavian Quarta Evoluzione.
Hluboká linka v „The Mooche“ (John Harle Band | „The HMW Classics Collection“ | 1999 | HMV | 5 73483 2) byl oproti GMG Power přeci jen tvrdší a napjatější, ne tak klidná, ale oproti zapojení přímo do zásuvky je znát slyšitelné zlepšení frázování a oddělení jednotlivých tónů. IsoTek jako kdyby dokonce trochu přitlačil na energii a důraz, je tu o něco méně poloh, než u Harmonic Hammer 3000P, menší gradient, ale celkový dojem není zase až TAK daleko. Pokud můžeme soudit dle paměti, rozdíl oproti minulým generacím drahých filtrů IsoTek je působivě velký.
Pocit dosti citelného zpevnění a výraznější zřetelnosti a konkrétnosti oproti zapojení přímo do zásuvky byl znát i na madrigalu „Now is the month of maying“ v podání King’s Singers (Thomas Morley | „The HMW Classics Collection“ | 1999 | HMV | 5 73483 2). Pevnost, jasnost a zejména lepší oddělení hlasů, lépe vynikající charakter jednotlivých vokálů nebo lepší čitelnost hlasů mimo hlavní linku jsou signifikaktními zlepšeními, takže střední pásmo působí lépe definované. GMG Power hraje tučněji a uvolněněji, IsoTek ale zase jako kdyby dodal trochu větší důraz a autoritu.
Vynikající je také proměna nejvyššího konce frekvenčního spektra – činel v úvodu „Blowin‘ Free“ od Wishbone Ash („Argus“ | 1991 | MCA | MCAD 10234) nebyl při zapojení přímo do zásuvky příliš patrný, zato s V5 Titan získal na konkrétnosti; přestože stále je to jen poměrně tichý zvuk v pozadí nahrávky, už ho vnímáte, už není zapadlý v šumu celku, ale má konkrétní a zřetelnou linku, kov je znělý a soustředěný a i tady IsoTek jako kdyby dokázal přidat sílu a důraz. Harmonic Hammer 3000P dodá ještě uvolněnost a jemnost, ale vůči ceně je přínos V5 Titan skvělý.
Městská legenda (a kdysi dost možná i pravda) říká, že filtrování koncových stupňů znamená zároveň i to, že jim přiškrtíte dynamické schopnosti a hudba schlípne. Na velmi, velmi dynamické Händelově „Suite for keyboard Vol. 2, No. 4 in D minor, HWV 427: Variation No. 2“ v jazzové verzi od Jaques Loussier Trio („Baroque Favorites“ | 2001 | Telarc | 0089408351624) nebylo ni při vysoké hlasitosti nijak cítit, že by zesilovače trpěly nedostatkem. Ano, přes GMG Power se zdá být zvuk snad i plnější, ale rozdíl mezi dynamické špičky rozhodně nejsou ořezané.
V čem je pak filtr (oproti situaci zcela bez filtru) rozhodně přínosný, to je prostě hlavně čitelnost nahrávek – „Finaletto: Di si felice innesto“ z Rossiniho „Il barbiere di Siviglia“ (Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | 1995 | Philips | 446 448 2) měla bezpochyby více detailů a zejména pasáž, kdy hraje orchestr naplno a všichni zpívají má bez filtrace podobu lehce chaotickou, filtr vnese do reprodukce pořádek a jistotu, takže snáze vnímáte jednotlivé sólisty, ale i hlasy jednotlivých sboristů, stejně tak je výrazně lépe rozdělený orchestr a jeho nástrojové sekce, čímž je celkový zážitek prostě a jednoduše zábavnější.
Podobný vjem získáte také při hodnocení pocitu prostorovosti, Mussorgského „Noc na Lysé hoře“ (Moscow Radio & TV Symphony Orchestra | „Classical Sampler“ | 1987 | MFSL | UDCD 502) byla ne snad větší nebo vzdušnější, ale protože byla konkrétnější a detailnější, zdálo se, že jednotlivé nástrojové sekce jsou lépe definované, lépe usazené a s tím i celý zvuk jako kdyby oproti připojení čistě do zásuvky „přisedl“ a díky čistotě je to jednoznačně plastičtější reprodukce s lepším vjemem šířky i hloubky.
Největší přínos, který V5 Titan oproti nefiltrované reprodukci jednoznačně měl, by se dal na Gibbově „Christmas Day“ („Titanic Requiem“ | 2012 | Rhino | 2564661065) shrnout do toho, že bylo slyšet snáze a lépe všechny vrstvy nahrávky, přestože stále zůstal dominantní krásný ženský vokál, který skladbu vede, prokreslily se také hluboké doprovodné mužské vokály a v celkovém dojmu, v intenzitě emocí a pocitu vzdušnosti šlapal V5 Titan na paty redakční reference v podobě Harmonic Hammer 3000P díky té celkové jistotě a pevnosti, kterou v reprodukci podtrhne.
IsoTek patří právě mezi uznávané výrobce napájecího příslušenství, v posledních letech se ale ve vyšších třídách se svými přeci jen staršími modely potýkal s výbornými novinkami od nemála značek, ať už je to třeba americký AudioQuest se sérií Niagara nebo v našich krajích operující GMG Power a jejich referenční (byť ultra drahé) výrobky. Možná i to přimělo tým Keitha Martina, aby původní ideje pro aktualizaci třetí generace uvážil ještě intenzivněji a to, co se mohlo zdát několikaletým spánkem, bylo velmi produktivním obdobím vývoje, který vyústil v působivou pátou generaci. Velký filtr V5 Titan pro koncové zesilovače a jiná zařízení s potřebou velkých proudů udělal mezigeneračně veliký skok (a přitom jen krok v cenovce), přidal zásuvku a skvělý design. A zvukově pak není zase tak daleko od referenčního standardu, představovaného redakčním Harmonic Hammer 3000P. To je za dané peníze famózní nabídka, pokud hledáte high-endovou filtraci svých zesilovačů.
Kč 110 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/3575-isotek-v5-titan#sigProIdd0e1d8f31a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ krásný design
+ možnost řetězení
+ účinnost, která není zase tak daleko od redakční reference
+ praktičnost tří zásuvek
ZÁPORY
- vlastně nic, pokud je vám cenová hladina přiměřená (to znamená, že máte zesilovače třeba za půl milionu a víc)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz , IN AV | www.inav.cz , Lepší Zvuk | www.lepsizvuk.cz , Rodel Audio | www.rodel-audio.cz , Ambient | www.ambient.cz , HiFi Sound | www.hifisound.cz , Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz , PP Hifi | www.pphifi.cz , Hifi Hejhal | www.hifihejhal.cz , Music Records | www.musicrecords.cz , Hifi Morava | www.hifimorava.cz , Luxusní Elektronika | www.l-e.cz , Art Audio | www.artaudio.sk , Nisel | www.nisel.sk , Novial | www.novial.sk