Německá značka Clearaudio vyrábí gramofony, potažmo analogovou techniku pro přehrávání LP už od roku 1978 a to v prostředí na hranici přírodní rezervace Meilwald co by kamenem dohodil na sever od Norimberku. Nabídka začíná lifestyle gramofony Concept, „to pravé“ Clearaudio představují ovšem zejména modely vyšší, třeba charakteristicky tvarovaná řada Innovation, kterou uvozuje kompaktní šasi Innovation Basic.
Innovation Basic
Základem tohoto těla jsou tři nohy, v místě jejich spoje se otáčí talíř. Do levé přední nohy je zavedený motor, pravá přední noha slouží jako montážní základna pro bázi přichycující rameno. Pro náročnější zájemce lze další osadit i na třetí zadní nohu. Gramofon stojí na výškově nastavitelných nožkách s kovovými špičkami, dosažení vodorovné polohy je tak snadné.
Konstrukce sází na sendvič, v němž je mezi dvě už poměrně tlusté vysoustružené hliníkovo-hořčíkové desky vsazeno tělo z ultra tvrdého dřeva panzerholz. Zdánlivě jednoduchý tvar má být propočítaný tak, aby co nejlépe odolával rezonancím.
Motor je pevně integrovaný, byť oddělený od těla pružným tlumícím materiálem, jedná se o 24 V stejnosměrný typ, zakázkově vyráběný právě pro tento model a roztáčející talíř přes plochý řemínek. Kabel do něj vede zezadu, pro zachování estetické čistoty to tak chce špetku práce s jeho vedením. Volba 33,3 / 45 / 78 otáček probíhá stiskem tlačítka, přesné udržování rychlosti má na starosti systém OSC – jde o optické snímání senzorem v jedné noze šasi, které poskytuje zpětnou vazbu elektronice a v reálném čase reaguje na sebemenší odchylku. Garantovaná přesnost by měl být +/- 0,08%. Kdyby i přesto bylo třeba otáčky jemně doupravit s ohledem na netypické prostředí (teplota, vlhkost,…) nebo osobní chuť, můžete tak učinit malým šroubováčkem skrze tři otvory v těle gramofonu.
Přímo v prostředku těla ční dvojité keramicko-magnetické ložisko. Máte tu základní kluzný trn, na němž dlí kovový „subtalíř“ a na něj se nasazuje hlavní masa talíře o výšce 4 cm. Je vyrobený z hustého syntetického materiálu, taktéž s cílem co nejmenšího přenosu vibrací.
Zhruba osmikilové šasi zabírá půdorys 46 x 48,5 cm, bez osazeného ramene jde do výšky 12,5 cm, nejedná se tak o nijak gigantický gramofon.
Tracer
Použitý model ramene Tracer je jedním z nejvyšších firemních „netangenciálů“ – jde tedy o v zásadě klasický design. Když jsme u toho, na vzhled se tu zjevně kladl dojem, protože Tracer působí jednoduše, čistě a nekomplikovaně.
Dlouhá trubička má kompaktní závaží na jednom konci, pro přenosku je k dispozici zahnutá hlavička s úhlem pětadvaceti stupňů. Trubička z uhlíkového vlákna prochází hlavním bodem, kde se otáčí na ložisku ve wolframovém obalu – pro horizontální pohyb slouží safír, pro vertikální kovová kulička.
Seřízení anti-skatingu probíhá praktickým a jednoduchým otáčením malého kolečka na vnější straně ramene.
Celková délka činí 32 cm, efektivní 23,912 cm, namontovat můžete přenosky s širokým rozsahem hmotnosti 3,5 až 17 gramů. Už od pinů přenosky pak vede pevně instalovaný firemní kabel Sixstream Super o délce 1,1 metru, zakončený cinchovými konektory. Na speciální objednávku ale můžete mít jinou délku nebo třeba XLR.
Gramofon jsme měli možnost vyzkoušet v showroomu dovozce, posazený na velmi fortelném antivibračním příplatkovém stojanu ve stejném dekoru. Použito bylo rameno Tracer a na konci přenoska Zephyr MIMC Star. Tu jsme dále zkoušeli jako styčný prvek i na Concept Signature z téže stáje, stejně jako na „domácí“ sestavě. Signál do reprosoustav Diapason Karis III zesiloval Pathos InPol Heritage skrze phono předzesilovače Cary Audio VT-500 a Clearaudio Balance v2. Spojení obstarával mix kabeláže značek Kubala-Sosna a Van den Hul.
Oproti „obyč“ modelu Concept Signature podstatně fortelnější konstrukce a přesnější řízení otáčení talíře přineslo do basů ve „Spor“ (Kari Bremnes | „Burmester Selection Vol. 1“ | 2017 | InAkustik | INAK 78041 2LP) jak víc měkkosti, tak také lepší konkrétnost, jako kdyby obrysy jednotlivých tónů byly zřejmější a přibyla do nich také trocha váhy a víc než trocha napjaté jistoty. Přitom však stále zvuk zůstává řekněme „analogový“, tedy houpavější a pružný. I s reprosoustavami, disponujícími adekvátně své formě trochu limitovaným spodním rozsahem byl rozdíl znát i co pocitu hutnosti.
Hlas Harry Belafonta v „Day O“ („Calypso“ | 2017 | nahráno 1956 | WaxTimeRecords | 772215) povyskočil při přesunu na vyšší model přeneseně v čistotě, ale i doslova v pozici na hudební scéně. Gramofon Clearaudio neinklinuje ani s přímější přenoskou k nějaké analytičnosti, přesto pod příjemným obalem s dotekem vřelosti není žádná mlha a nejistota, dobré šasi a rameno spolu s přesným otáčením zajišťuje fajnovou otevřenost a přirozenou čitelnost, jakkoliv stále s lehkým akcentem plavné barevnosti.
Nezaměnitelná kovově zpěvná linka činelu v „Take Five“ (The Dave Brubeck Quartet | „Time Out“ | 2012 | nahráno 1959 | Vinyl Lovers | 678403) zněla výtečně – prokreslená, pevná, rychlá a svěží, přitom stále políbená trochou jemnosti. Slyšíte dost detailů a odstínů, je to už vyspělý gramofonový přednes, ač se chová spíše elegantně, než přímočaře. Nižší model se stejnou přenoskou nemá tak jistě oddělené tóny, stejně jako jsou tu kratší dozvuky, jako kdyby rigidnější šasi vyčistilo signálové pozadí a dopřálo vám větší kontrast.
Přestože na první dobrou mohl působit projev Clearaudio Concept Signature snad i dravěji, zdálo se, že dynamická zhoupnutí v „The Peppery Man“ (Natalie Merchant | „ELAC 95 Years“ | 2021 | InAkustik | INAK 78131 2LP) umí Innovation Basic podat klidněji, respektive že sílu dodá právě tam, kde to třeba. Tišší chvíle byly tišší, energičtější momenty zase intenzivnější a hudba díky tomu působila správně živým způsobem. I konkrétnost se zdála velice solidní, reprodukce má „všech pět pohromadě“ a je moc zajímavé poslouchat, jak čistě mechanické vlastnosti jako pevnost a stabilita otevírají výsledný zvuk.
Sborový zpěv v klidné, intimní „Pie Jesu“ z Rutterova „Requiem“ („ELAC 95 Years“ | 2021 | InAkustik | INAK 78131 2LP) zněl snadno srozumitelně. Ne s brilantní transparentností, trochu „analogově“ jemný a sametový, avšak zdravě sebevědomý – i drobnější ambientní ozvěny tu byly zřetelné, ne jen tušené kdesi v pozadí. Jako když jehla drážkou kmitá výrazně přesněji a snáz, je to neinvazivní, celistvý, dospěle čitelný přednes, který nikde „nedrhne“.
Rozsazení hudebníků kapely Milese Davise v „So What“ („Kind of Blue“ | 2009 | nahráno 1959 | Jazz Wax Records | JWR 4534) bylo dostatečně přesvědčivé, separace kanálů bezproblémová a díky tomu lokalizace čistá. Ne holografická, spíše organicky soudržná, ač s přehledností vyšší třídy. Scéna se táhla v pravolevém a již i předozadním směru, právě ten jsme cítili na vyšším modelu gramofonu jasněji, než u toho nižšího.
Stingova lehce zadumaná „The Hounds of Winter“ („Mercury Falling“ | 1996 | A&M | 0731454048613) se nikam netlačila, plynula, solidně dospělá a s pocitem všeobecného vyvážení. Čistota je už pěkná, do pozadí neproniká mechanický šum ani jiný rušivý pocit. Vlastně je poslech úplně v pohodě, pěkný, milý, s podtónem „analogovosti“ a vřelosti, přitom nenápadný a neprotěžující žádný aspekt – všechno hraje celistvě a snadno.
Gramofon Clearaudio Innovation Basic má zdánlivě jednoduchou konstrukci (až stojan jí dodá masivní substanci, byť za docela šťavnatou cenu), ale můžete si zvolit spoustu různých konfigurací – ať už mluvíme o vzhledu, nebo o technice. Šasi je bytelně vyrobené a ve své tak trochu minimalistické formě má i některá chytrá řešení, jako je třeba stroboskopické přesné řízení otáček. Je to gramofon pěkný na pohled a bylo slyšet, že všechny součásti jako celek oproti nižšímu sourozenci nabízí jistější, dospělejší a prostě všeobecně lepší zvuk. Jeho základní charakteristikou je pak příjemnost, s níž hudba už získává laskavou, zábavnou fluidnost.
od Kč 147 990,-
Kč 206 990,- – gramofon + rameno Tracer (testované provedení)
od Kč 265 990,- - stojan (podle provedení)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/5764-clearaudio-innovation-basic-tracer#sigProIdf39845d00a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi důstojné a elegantní řešení, designový solitér
+ velká variabilita bází pro ramena
+ přesné a účinné, přitom neinvazivní řízení otáček stroboskopem
+ přes širokou možnost volit jednotlivé komponenty působí jako integrální celek
+ keramicko-magnetické ložisko zajišťuje tichý a stabilní provoz
ZÁPORY
- cena za příplatkový stojan je tedy mimořádná (a vlastně ani sám gramofon není za hubičku)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: High-End Audio Studio | www.highend.cz