2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 1

Řada Concentro je u německých ELAC nejvyšším šuplíkem jejich katalogu, aktuálně se do ní promítá změna jako u nižších modelů – tedy instalace nové generace vysokotónového měniče JET 6. Týká se to i nejmenších reprosoustav Concentro S 503.2, kde právě dvojka na konci naznačuje tuto změnu.

Od původního provedení se nezměnilo vůbec nic jiného než právě výškáč, jak se můžete přesvědčit i v originální recenzi Concentro S 503. Skříň z MDF s klenutým čelním panelem má stále lichoběžníkový základ, stejně jako se zužuje směrem od zdola vzhůru. Celé tělo je také „v záklonu“, aby se jednak zlepšilo časové sladění měničů a jednak též aby se minimalizovalo množství paralelních ploch, stojících za vznikem vnitřního stojatého vlnění.

Ostře řezané rysy jsou hezky zpracované, můžete si vybrat z lakovaných provedení i vysloveně krásné dřevěné dýhy.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 2

Vepředu jsou zasazeny tři měniče v kovových mělkých zvukovodech (ten u koaxiálního reproduktoru je dokonce výměnný podle toho, kam chcete jeho energii nejvíc soustředit) – basák dole, koncentrický středo-výškáč nahoře (odtud samozřejmě pochází jméno modelu i celé řady). Do zad je zasazený zaoblený výdech bassreflexu, kolem něj je ještě čtvercová destička, tvořící další difúzní prvek. K dolní hraně namontovali skrze kovovou destičku dva páry hezkých velkých terminálů pro bi-wiring / bi-amping.

Nejvyšší tóny obstarává JET 6 (u minulé generace to byl JET 5c) s přepracovanou přední stěnou s nestejnými velikostmi otvorů. Ručně skládaná membrána z folie vlastní konstrukce zůstává stejná. Změněny byly ovšem i dráhy cívky pro zvýšení účinnosti. Cívka je vyleptaná přímo do membrány a nové uspořádání pomáhá potlačit hlavní rezonanční kmitočet.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 3

Kolem výškáče se v konstrukci StepX-JET se rozprostírá souose instalovaný středotónový kónus o průměru 13 cm. Je z hliníkového sendviče. Z toho je i 18 cm kónus basáku bez středové prachovky, ten se ale navíc vyznačuje lámanou krystalovou strukturou, efektivně bojující s rezonančními módy. U nové generace došlo též k přepracování magnetického systému.

Technické parametry se v zásadě nezměnily. Frekvenční rozsah sahá od 34 do 50 000 Hz, impedance je čtyřohmová a citlivost je nižších 85 dB / 2,83 V / m. Dělící frekvence třípásmové výhybky jsou na 400 a 2 600 Hz.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 4

Při výšce 40 cm, šířce 22,5 cm a hloubce 37,2 cm váží Concentro S 503.2 13,4 kg.

Poslouchat jsme byli v brněnském studiu dovozce a to na zesilovačích Rotel MICHI X5 nebo RA-6000, kdy nám zdrojem byl primárně EverSolo DMP-A6 Master Edition. Propojeno bylo kabely Cardas Clear Cygnus a napájeno IsoTek V5 Aquarius. Na srovnání tu stály ELAC Vela BS 403.2 a Vela FS 408.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 5

Ačkoliv i původní inkarnace hrála vespod na regálové poměry dost odvážně (v kombinaci pevnosti a šťavnaté bohatosti), jako kdyby Concentro S 503.2 působily uvolněněji a o něco maličko samozřejměji. Dokonce i basa Roba Wassermana v „Ballad of the Runaway Horse“ („Duets“ | 1988 | UMG Recordings | 00011105971225) se vlastně „skoro vešla“ a to není málo. Bas pruží, umí vzbudit dojem velkého nástroje, byť je tu cítit trošičku hřmící akcent. Je tu energie, dokonce možná i náznak bujarosti, barevnost a vřelost (ne zkreslující, ta přirozená špetka) jsou super a je radost to všechno poslouchat.

Už do hlasového rozsahu Jesse Marchanta ve „Stay on Your Knees“ („Jesse Marchant“ | 2014 | No Other Records | NOT01) promlouvá nová generace tweeteru a je to tedy hodně znát. ELACu se šestá generace (nepočítaje pár mezistupňů vývoje) hodně povedla. Středy zní hladce a klidně, vyzařuje z nich zároveň krása opravdového života. Možná jsme měli pocit, že v nevelké místnosti mají regálovky až lehký akcent na bas se spoustou „ducavé“ energie, ani to ale nezastřelo velkou otevřenost a jasnost středů. Concentro S 503.2 nabízí pocit hustoty a fyzičnosti s velkou organizovaností a jistým dotekem elegance, takže můžete otočit hlasitost až do nesmyslných výšin a…nic, pořád se to dá dobře poslouchat.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 6

Jadrné činely v „Jubilee Street“ Nicka Cavea („Push the Sky Away“ | 2012 | Bad Seeds | BS001CD) zaznívaly s báječnou rychlostí, propracované, konkrétní, parádně samozřejmé. JET 6 snoubí jasnost, rychlost a schopnost nevytrhnout přesto cinkot z kontextu „pomalejších“ ostatních měničů. Spousta kovových detailů se nese vzduchem bez nervozity, mnohem, mnohem klidnější než dřív a jako kdyby se díky tomu všechno propojilo a krásně „zpřirozenělo“. Nová generace skládaného pásku odvádí skutečně vynikající práci.

Jistě, Concentro S 503.2 nejsou nijak levné, přesto je míra jejich dynamických limitů (přesněji to, jak málo jich vzhledem k velikosti je) překvapující. I potichu jsou zvuk kytary a pleskání rukou Vicente Amiga v „Puente de los Orfebres“ („Memoria de los Sentidos“ | 2017 | SONY | 886446085975) hodně bezprostřední. Cítíte, že reprosoustavy umí rozpohybovat notné množství vzduchu, zároveň se do toho však umí položit a zprostředkovat intenzivní energii skladby. Lehce „basovitější“ styl podtrhuje výtečnou rytmiku a když to sečtete spolu s neochvějnou bytelností, kdy systém snese i hodně vysoké hlasitosti, tak máte šťavnatou a vtahující živelnost s parádně sebevědomou kontrolou. Tohle, že jsou středně velké regálovky? Ale no tak… Kdejaký sloupek by tu robustnost a výbušnost záviděl.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 8

Reprosoustavám se daří též velice dobře propracovat výsledný zvuk, „All My Friends“ s plným basovým základem, přítomným hlasem a jasnými výškami zněla nenuceně, čistě a „rychle“ (zejména tam, kde pracuje JET 6). Řekli bychom, že Concentro S 503.2 jsou výborně vyladěné – nepřehání v žádném ze svých pásem, bohatší bas není těžký nebo zpomalující. Přednes je hravý, živý a přesto příjemný, nic tu nekouše do ucha, má to tělo i důraz a přestože se ELAC nezdají být striktně neutrálními, cosi v nich budí dojem opravdovosti a vlastně až hmatatelnosti.

Citelně lepší, než jak si to pamatujeme z první inkarnace, byla rekonstrukce prostoru hudební scény. Elektronický jazz s prvky minimalismu „Fragt“ dánských pánů Svaneborg a Kardyb („Over Tage“ | 2023 | Gondwana Records | 395068) byla posunutá překvapivě vzhůru, vlastně jako kdyby začínala kdesi v úrovni vrchního koaxiálu a vy se tak cítíte trochu jako pod pódiem. Proporce jsou velké, rozhodně nadstandardní a hudební dění vystupuje z ozvučnic tak, že jejich přítomnost už v ničem nevnímáte. Šířka, výška, hloubka, všechno tu je, je to trojdimenzionální plátno, do nějž jsou zvuky zasazeny pevně, ale netechnicky, propojeně a přesto snadno identifikovatelné i jako jednotlivé entity, takže přehlednost je skvělá. A to i za 180 tisíc.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 13

Jestli bychom měli vyjádřit potenciál ELAC Concentro S 503.2 nějakým jedním slovem, byla by to asi „harmonie“. Zamyšlená „Que Sera Sera“ od Pixies („You’re So Impatient“ | 2024 | Warner Music | 4099964058789) byla zároveň plná, plynoucí a strhující. Reprosoustavy se tu projevují muzikálně, drží formu skladby potichu i nahlas, bez jakékoliv nepříjemné složky a vlastně i po přehození zesilovačů cítíte primárně zvukový charakter ELAC jako takových. Je to dospělá příjemnost s velkou bohatostí.

Středně velké regálovky ELAC Concentro S 503.2 svými výkony přerůstají očekávání, navozená jejich velikostí, dost možná i ta, která vzniknou díky už poměrně vysoké cenovce. Ale přidání nového tweeteru už tak dobrým reprosoustavám dodalo tu poslední tečku, otevřelo je, odstranilo jakoukoliv tvrdost na výškách a Concentro S 503.2 jsou fantasticky muzikální, komplexní a poslechově zábavné, taktéž ne úplně citlivé na to, s čím přesně hrají. Udrží zábavnost potichu i nahlas, na straně maximální hlasitosti snad ani nemají limit, díky čemuž zvládnou fungovat i v překvapivě velkých prostorech. Každopádně díky své celkové harmoničnosti představují Concentro S 503.2 famózní volbu v rámci své cenové úrovně.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koncentrického měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 15 metrů čtverečních, akusticky velmi pečlivě ošetřeným množstvím různorodých panelů.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Podíváme-li se na měření původní verze Concentro S 503, seznáme, že průběh frekvenční charakteristiky je v zásadě velmi podobný. Na regálovku začínají hrát na skvělých cca 38 Hz, pomineme-li vliv místnosti na bas, tak relativně silněji a v podstatě celkem urovnaně se projevují do 400 Hz, kde jejich energie začne plynule klesat až k nejspodnějšímu bodu „vaničky“ na 3 kHz, odkud zase poměrně strmě stoupá pásmo nejvyšších tónů. To je vlastně prezentní bez ohledu na natočení. Celkově o kousek čistěji hrají Concentro S 503.2 v přímé ose.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m7

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m8

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m9

Waterfall

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m10

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m11

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m12

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Ani impedance se vlastně od původní verze nijak významně neliší – drží se nad 5 ohmy, má jisté zvlnění, nejsou tu však žádné vysloveně náročné momenty a zesilovač adekvátní cenové třídy s Concentro S 503.2 nebude mít problém. Ladící frekvence leží kolem 45 Hz, nevidíme tu žádné rezonance ani jiné artefakty.

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m13

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

2024 11 30 TST ELAC Concentro 503 2 m14

Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 180 000,- - černý nebo bílý lesk

Kč 200 000,- - ořechová dýha v lesku

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi pěkná prostorovost

+ inovace výškáče je skvělá, dodává reprodukci famózní lehkost

+ dole umí být na regálovky nebývale šťavnaté

+ šlapající rytmika

+ pocit harmonické barevnosti

+ udrží pevnost i při velmi vysoké hlasitosti

ZÁPORY

- vlastně nic, případná trochu ostrosti s novým výškáčem úplně vymizela

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz 

PRODÁVÁ: BaSys Studio | www.basys.studio 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista