HIFIStyl

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 1

Historie firmy Wharfedale je pestrá a hlavně dlouhá - nakonec kolik výrobců reprosoustav se může chlubit rodokmenem, sahajícím až do roku 1933? Kratší, ale přesto úctyhodnou historii má za sebou i řada Diamond, kterážto světlo světa poprvé spatřila v roce 1981 a od té doby až po dnešní jedenáctou verzi drží pozici nejpopulárnějšího prvku v nabídce Wharfedale. Možná i proto, že za rozumné peníze dostanete vše od maličkých regálovek po pořádný kus bedny, jak by se jistě dal označit sloup Diamond 11.5.

I nejvyšší model řady, tedy zmiňovaný 11.5, nese všechny rysy pro sérii typickou - leštěný a na hranách oblý čelní panel, výrazné závěsy u reproduktorů, oblé, zužující se boky a "cik cak" vertikálně rozložené reproduktorové terminály vzadu. Co není tak jasně vidět, to je přítomnost štěrbinového reflexu úplně dole u základny. V součtu jde ale prostě o po všech stránkách typického zástupce své série.

Ještě jedna věc ale není vidět - reprosoustavy totiž při výšce 112,5 cm, šířce 29 cm a hloubce 35 cm váží úctyhodných 33,5 kg a je cítit, že skříň z MDF profilů je uvnitř slušně vyztužená a vůbec je celkové zpracování důstojné na to, kolik je tu použito materiálu.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 2

V čelní stěně jsou zasazeny čtyři reproduktory, všechny obroubené kovovými lesklými rámečky, dva velké woofery a středotónový reproduktor pak ještě vybavené mohutnými závěsy, zatímco kopulka je pevně vetknutá do mělkého zvukovodu.

Tweeter je klasická textilní kalota s průměrem 2,5 cm, středům vládne 10 cm kónus z tkaného kevlaru na lehounkém a poddajném pěnovém závěsu, uprostřed je pak výrazný oblý fázový nástavec. Velmi podobně jsou pak koncipované basové měniče - jejich průměr je už solidních 20 cm. V magentickém systému jsou použité měděné kroužky pro kontrolu magnetického toku. Vnitřní prostor ozvučnice je rozdělený na dvě nezávislé komory - basová má objem 63 litrů, středotónová 10,7 litru.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 3

Výrobce udává frekvenční rozsah 35 - 20 000 Hz (bez konkrétní tolerance), jmenovitou impedanci jakožto "kompatibilní s 8 ohmy" a charakteristickou citlivost na úrovni 90 dB, byť opět bez konkrétních podmínek.

Sloupy Diamond 11.5 jsme poslouchali ve všech třech redakčních sestavách - primárně s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 na místě Harbeth Monitor 30, ale také s Cambridge CXC / Cambridge CXA80 místo Fischer&Fischer SN-70 a také s Teac NT-503 a Emotiva XPA-DR2 vedle KEF LS50. O používaných kabelech, filtrech a dalším příslušenství se dozvíte více v pravém sloupci -->.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 4

Od takhle velké reprosoustavy tak nějak podvědomě očekáváte, že vás zaplaví mocnou porcí basu - rozhodně vás ale překvapí, jak kultivovaně si Diamond 11.5 poradí třeba s rytmickou basou v "Riders on the storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582). Zvuk je překvapivě disciplinovaný, utažený a objemově přiměřený, Wharfedale se netlačí nijak kupředu, tak se vlastně "vejdou" i do menších místností, ale zároveň nepůsobí prázdně ani ve větších. Bas jako takový pak má tendenci hrát měkčeji, takže je dobré zvolit autoritativnější a pevnější elektroniku, která ho "uřídí". Charakter je to ale příjemný, dostatečně plný a ve správné kombinaci slušně definovaný.

Zpěv Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) byly pocitově maličko zdůrazněné, vytažené kupředu a prezentované s jemností a klidem. Proporce jsou velké, zvuk si příjemně a důstojně plyne, bohatý objem i barevnost provází nenáročná, uvolněná čitelnost a prostě celková příjemnost.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 6

Činel v úvodu Brubeckovy "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) zněl pěkně oddělený, takový dost živý, znělý a výraznější, neupejpavý co do energie, ale zároveň rozhodně proporčně neodtržený od zbytku frekvenčního pásma. Přes onu jistou výraznost tu nejsou tendence k nějaké nepříjemnosti.

Jak už bylo řečeno, tak Diamond 11.5 mají spíše nadprůměrný zvukový objem, jsou "velké", ale není to zvuk, který by se vnucoval nebo vás zavalil - i dynamicky je to vlastně nečekaně poklidné a nepřehnané. Smyčce ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) byly plynulé, měkčí a hebčí, ale přitom tam kde hudba má zabrat, tam se zvuk správně zhoupne a nadechne. Je cítit, že Diamond 11.5 mají spíše velkou rezervu, kterou zužitkují tam, kde je jí třeba, ale nesnaží se o efektní prezentaci. Když ale máte chuť na hlasité hraní, Diamond 11.5 to klidu unesou.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 7

Vlastně jakákoliv hudba je přes Diamond 11.5 vytvarovaná do příjemné, lehké a hladké podoby, která zklidní i případné nepříjemnosti nahrávky. Claptonova "Before You Accuse Me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) prezentovaná s nadprůměrnými proporcemi, bez pocitu, že by zvuk nějak akcentoval jednotlivé detaily a nuance, ale naopak je tu pěkně integrovaný celek, celistvý a přesto dobře přehledný, tak jak se sluší a patří v této kategorii.

Pokud už v něčem Diamond 11.5 dají "na první dobrou" vědět o své velikosti, je to velikost hudební scény. Wharfedale dokázaly s "Need you now" ze stejnojmenného alba Lady Antebellum (2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) zaplnit prostor prakticky od stěny ke stěně, bylo tam hodně vzduchu a dost volnosti mezi nástroji, ty mají své místo a všechno je prostě nenásilně, pohodově přehledné.

2018 12 13 TST Wharfedale Diamond 11 5 9

Příjemný a tolerantní charakter Wharfedale Diamond 11.5 zkrotil hrany i jinak trochu na hraně nahrané Cashovy "Ain´t No Grave" ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402). Cítíte, že přednes je vyrovnaný, že více než basový objem ctí konkrétnost hlubokých oktáv, že vokál klade do popředí, aniž by na něj tlačil a že má objem velký, ale přitom díky férové kontrole "skladný" v prakticky libovolné místnosti. A všechno se to poskládá do jednoho příjemného, snadno poslouchatelného celku.

Velké sloupy Wharfedale Diamond 11.5 z prostřední cenové kategorie jsou překvapivě disciplinovanými allroundery s příjemným, všeobjímajícím a tolerantním přednesem, který se vejde i do menších místností, ale neztratí se ani v místnosti větší, kam dle prvního pocitu patří. Snad jen bas potřebuje maličko pevnější ruku a kontrolující elektroniku, aby neměl tendenci měknout. Pak si ale užijete vyrovnaný, decentní přednes s tendencí nechat vyniknout zejména hlasy. Pokud tak chcete domů "kus beden" a velkou porci zvuku v příjemné a nezdivočelé formě, díky čemuž si prostě užijete muziku jakou chcete, pak jsou Diamond 11.5 prostě fajn partnery pro každou příležitost.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 34 430,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velký zvuk, který se ale díky dobré kontrole vejde i do standardní místnosti

+ kulantní basový objem i kontrola

+ jemný a kultivovaný přednes

+ pocit, že za rozumnou cenu dostáváte "hodně beden"

ZÁPORY

- bas chce řídit nadprůměrnou elektronikou, jinak může změknout

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista