Solid Tech - referenční high-end audio racky

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 1

Kanadská firma IsoAcoustics začala svou cestu do audio světa zkraje roku 2012, za těch osm let si stihla nicméně vybojovat mimořádnou pozici – nejprve ve studiích jako výrobce příslušenství pro elektroniku i reprosoustavy, později s rozšířením i do domácích podmínek, kde jsou přeci jen vyžadovány krom účelnosti i jisté estetické a materiálové kvality. Co mají produkty z obou oblastí společného, to je jejich cíl – zabránění přenosu vibrací do citlivých částí reprodukčního (nebo nahrávacího) řetězce.

IsoAcosutics staví na tvrzení, že stojany a podložky jsou povětšinou naprosto podceněné a hlavně nepochopené. Třemi základními problémy k řešení je podle firmy to, zda a) reprosoustavy vybudí při hraní povrch pod sebou a ten vydává nežádoucí zvuky (stačí si dát malé reprosoustavy třeba na stůl a zvýšit hlasitost), b) přenáší se zvuk z reprosoustav podlahou a stěnami i do nežádoucích prostor (sousedé vám to rádi řeknou) a c) interakcí mezi spodní stranou reprosoustav a povrchem pod nimi vzniká vnitřní rezonance, která zkresluje výstup.

Kanaďané provedli podle dat dostupných na jejich webu řadu měření ve spolupráci s NRC (National Research Council of Canada) a ve špičkové bezdozvukové komoře měřili frekvenční odezvu reprosoustav s běžnými nožičkami / stojany a s řešeními IsoAcoustics. Rozdíl byl prakticky naprosto identický a tedy by se mohlo zdát, že účinnost nemůže být žádná.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 2

Jenže měření vibrací pomocí laseru zase ukázalo, že rezonance kabinetů se při použití antivibračního řešení zmenší klidně o čtvrtinu až polovinu – zajímavý je prezentovaný experiment se zavěšením ozvučnic na pružná „bungee“ lana a to, že takto de facto levitující reprosoustavy vykazují prakticky identické vibrační charakteristiky jako ty, které jsou položené řešením od IsoAcoustics.

Tolik k zajímavostem, jakými se firma prezentuje – obecně o svých patentovaných technologiích příliš nemluví (celkem logicky), zmiňuje ale třeba to, že jsou „směrové“, tedy že vše je koncipované tak, aby absorpce nežádoucí energie probíhala v ose pohybu membrán.

Velmi zajímavým řešením pro ty, kteří mají regálové reprosoustavy na komodách, policích, stolech nebo jiných místech, kde prostě není možné aplikovat klasické stojany (ale vlastně i tam, kde je, protože tyto izolační prvky mohou být i na klasických stojanech, pokud se na ně vejdou), je podstavec Aperta – vypadá trochu jako lešení, dá se vpředu naklonit (takže i v blízkém poli půjdou tweetery řádně směrem k vašim uším a ne třeba k loktům, mimo jiné to samozřejmě zmírňuje odrazy od podložky) a dodává se ve třech verzích, lišících se rozměry a nosností.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 3

Základní verze Aperta je ideální pro menší až střední regálovky, už proto, že má rozměry 15,5 x 19 cm (tak aby vaše ozvučnice nevypadaly trochu jako chaloupka na kuří nožce) s výškou 7,6 cm, navíc nosnost limituje 15,9 kg.

Konstrukční princip je překvapivě jednoduchý – jde o dvě patra hliníkové konstrukce, která má v rozích nožky, ty jsou spojené jakýmsi „pavoukem“ (minimalizuje to trasy, kterými by se mohly šířit rezonance). Směrem na podložku a k reprosoustavám jsou nožky vybaveny „přísavkami“, které opravdu dobře drží.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 4

Mezi sebou jsou patra oddělená pomocí distančních tyček, ty přední mají šroubovací hlavičky a umožňují naklonit přední část až o 6,5 stupně. Profi verze Aperta stojanů mají výrazně větší možnosti i stran zdvižení nad úroveň podložky, škoda, že Aperta nikoliv, jakkoliv těch, kteří by to ocenili by bylo docela málo. Distanční duté hliníkové tyčky jsou shora i zdola zapuštěny do elastomerových pouzder a právě tam se odehrává největší část odbourávání nežádoucí energie. Celý systém by dle slov firmy měl vytvořit „plovoucí podložku“.

IsoAcoustics Aperta jsme zkoušeli na redakčních KEF LS50 na pracovním stole, ale také s Xavian Corallo na běžných kovových stojanech, trochu odvážně i s Harbeth Monitor 30 (odtud zkušenost s „chaloupkou na kuří nožce“), které běžně stojí na masivních žulových blocích, stojanech vysypaných pískem a postavených na průmyslových silentblocích. Poslouchalo se v běžných redakčních sestavách, o nichž si přehled můžete udělat v pravém sloupci -->.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 5

Nejvýraznější efekt mají Aperta na basové složce, nejvíce pak tam, kde jsou reproduktory blízko u podložky – ne že by ale nebyl rozdíl slyšet i na stojanech, které se jinak zdají bytelné. Basová linka v „Hiccups“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) působí po sundání z Aperta (bez změny místa) výrazně „rozbředle“, ztratí konturu a jistotu, byť zároveň přibude objem. Použití Aperta výrazně utáhne spodní pásmo, zvuk získá větší odpich a energii, je jednodušeji čitelný.

Zdálo by se, že efekt až „hlasitějšího“ vokálu Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) by mohl být opět způsobený pouze výškou poslechu / odsazení od podložky či podlahy, ale kupodivu to není jen o tom. Posadit LS50 (protože na stole a v blízkém poli prostě efekt JE nejvýraznější) třeba na stejně vysoký stoh knížek, které také nepřečnívají dopředu (a tedy nemohou způsobit další odrazy), nebo na molitanové podložky či dokonce na žulovou desku nemělo stejně výrazný přínos, jako posazení na Aperty. Ne že by cokoliv ze zmíněného nebylo lepší, než posazení na holý stůl (který je mimochodem z 5 cm masivu od nosné konstrukce odpružený velkými silikonovými „bumpony“ s dobrou tlumící charakteristikou, tedy nejde o žádný třesoucí se papundekl), ale rozdíl při použití Aperty je prostě zřetelný. Snad za to může několik úrovní, v nichž se energie absorbuje (protože černá magie to nebude), ale funguje to.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 7

Přestože nejvíc je přítomnost stojanu cítit na basech, ani cinkot činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) se rozhodně nezhoršil. Položení na pracovní desku stolu znamenalo dobrou čitelnost, ale jednak zvednutí samo o sobě blíž úrovni uší a naklonění pod úhlem znamená výrazné vyčištění (víceméně dosažitelné ale jakýmkoliv stojnánkem) jemných dozvuků a textury nástroje, jednak ale máte pocit, že Aperta vnese do reprodukce oproti jiným podstavcům a podložkám další dotek klidu a zřetelnosti navrch.

Stejně to funguje i u vnímání dynamiky – jednak se poslech velkých, mocných úderů do bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) zdá být prostě hlasitější, výraznější, ale i důraznější při použití Aperta. Bez nich je to jakoby více hřmící zvuk, zprvu možná rozmáchlejší, efektnější a působivější, ale s IsoAcoustics je rozhodně lepší čitelnost, je tu lepší kontrola, tvrdší kontury a vůbec spořádanější přednes, který jde více na tělo. Jde to samozřejmě hlavně na vrub celkově lepší čitelnosti a menšího vnímaného zkreslení.

2020 06 30 TST IsoAcoustic Aperta 8

To stojí i za pocitem „prožitějšího“ zpěv i intenzivnějšího zvuku nástrojů ve „Fourtysomething“ se zpěvačkou Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130). Podložení monitorů stojanem Aperta (v kombinaci opět s tím základním faktem, že jsou daleko od desky stolu a nakloněné směrem k uším, což je samo o sobě podstatnou součástí kouzla) bez zjevné změny základního charakteru reprodukce vyčistilo poslechové zážitky – hlas je lépe artikulovaný, nástroje v pozadí lépe definované, malé ambientní detaily samozřejměji zakomponované a celek je prostě utaženější, konkrétnější, asi jako když zařadíte do sestavy lepší filtr nebo lepší zdroj signálu.

IsoAcoustics Aperta jsou trochu „průymslově“ pojaté stojánky (esteticky ani materiálově to není úplně luxusní high-end), které nicméně dostávají své pověsti co do funkčnosti. V prvé řadě vám dovolí zvednout ozvučnice od podložky a nasměrovat tweetery na uši, což je první předpoklad dobrého vnímání zvuku. Zadruhé tak činí bezpečně a jednoduše díky gumovým „přísavkovým“ plochám dole i nahoře. Zatřetí se energie z reprosoustav skutečně násobně méně dostává do podložky (stačí položit při stejné hlasitosti ruku na stůl s a bez Aperta, abyste to vnímali), tím se pak i logicky méně vrací nazpět – což by měl být TEN efekt, o kterém IsoAcoustics hovoří jako o stěžejním. Ať už je to čímkoliv, za naprosto realistickou, vlastně v hi-fi světě až fantastickou cenu dostanete pár podstavců, které má smysl mít a které nejsou žádnou audiofilskou exotickou parádičkou, nýbrž nerozporuplně smysluplným příslušenstvím, které se osvědčí tím víc, čím méně optimální podmínky svým reprosoustavám můžete dát – na pracovním stole, komodě či v / na poličce je to pro regálové reprosoustavy skoro z kategorie „must have“.

EUR 229 / pár

cca Kč 6 100,- / pár

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ realistická cenová politika

+ možnost naklonění třeba na stole / v opravdu blízkém poli

+ plovoucí systém odpružení

+ pevná přilnavost gumových nožek k podložce i ozvučnici

+ zvednutí reprosoustav zřetelně „vyčistí vzduch“

ZÁPORY

- nemají takovou výškovou variabilitu jako profi varianta

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista