Tradiční jihoanglický výrobce elektroniky Naim Audio - druhá největší firma věnující se na britských ostrovech výrobě hi-fi - patřil v době nástupu obliby digitálních souborů a streamování mezi odvážné, kteří tento trend prosazovali nejen jako esoterickou zajímavost, ale jako plnohodnotný, primární zdroj poslechu. Nu a zde jsme, o pěkných pár let později a Naim stále patří mezi nejrespektovanější výrobce streamerů, byť se jeho konkurence za ta léta notně rozrostla. V dnešní nabídce je vstupenkou do světa seriózního streamingu s britským pasem model ND5 XS 2.
Nejmenší ze streamerů oproti své první inkarnaci poměrně překvapivě ztratil displej, takže je to typický minimalistický Naim jako ze starého světa a nebýt USB portu po levé straně charakteristického trojdílného čelního panelu se zelenkavě zářícím obloučkem loga vprostředku a měkkým, identicky zeleně svítícím spínacím tlačítkem vpravo, možná byste si mysleli, že je to některý z koncových stupňů nebo napájecích zdrojů. Ale ne, navzdory kompaktnímu rozměru šasi (43,7 x 30,1 x 7 cm a 6,6 kg) a celkové nenápadnosti provedení těla z broušeného eloxovaného hliníku je to plnohodnotný streamer.
Váhavé nicméně naprosto samozřejmě přesvědčí pohled na zadní stranu - při pohledu zleva je tu napájecí zásuvka a hned na ní navazuje mimořádně bohatá baterie devíti digitálních konektorů. Jsou tu dvě anténky pro komunikaci přes Bluetooth a přes Wi-Fi, je tu ethernetový konektor a je tu USB port pro připojení datových pamětí stejně jako vpředu.
Poté je tu čtveřice klasických digitálních vstupů (takže ND5 XS 2 poslouží i jako D/A převodník) - dvakrát optika, jednou koax a jednou BNC konektor. Poslední zmiňovanou podobu má taktéž jeden přítomný digitální výstup.
Posunete-li se o kousek dále doprava, uvidíte 3,5 mm jack výstupu impulsů dálkového ovládání, které může streamer předávat dalším firemním komponentům a úplně vpravo pak najdete analogové výstupy s možností malým šoupátkem přepnout zemnění buď na standardní nebo plovoucí. Zpracovaný signál lze vyvést jedním párem klasických cinchových konektorů, ale i nezaměnitelným firemním pětikolíkem standardu DIN.
Stejně jako oba vyšší modely, vychází i ND5 XS 2 ze základní streamingové platformy Naim, díky níž si užijete UPnP, AirPlay i Chromecast standardy, Bluetooth s aptX HD nebo třeba podporu služeb jako TIDAL, Spotify Connect nebo Roon. Samozřejmě, že v nabídce v pěkné a poměrně dobře fungující aplikaci Naim najdete i internetová rádia. Streamer podporuje PCM signály až do rozlišení 32 bit / 384 kHz a také až DSD128. Širokou škálu zpracovatelných souborových formátů doprovází samozřejmě možnost hrát bez mezer.
Uvnitř šasi najdete pečlivě odpružené desky plošných spojů, zabírajících prostor všude tam, kde není poměrně veliký toroidní transformátor. Základem je řešení 40 bitového SHARC DSP, použité pro základní zpracování signálu včetně převzorkování nebo třeba časování. Poté je signál převeden v čipu Burr Brown PCM1791A.
Naim u svého základního streameru krom již zmíněného neudává žádné detailnější oficiální technické specifikace. Streamer jsme poslouchali v pražském studiu AVITSmart, kde se sešla také sestava Naim NAC 252 + Naim SuperCap s koncovým zesilovačem Naim NAP 500 DR, poslouchalo se primárně přes Focal Maestro Utopia EVO, ale i Estelon XB. Propojeno bylo kabely Naim, napájeno přes IsoTek EVO3 Sigmas kabely AudioQuest Thunder a do reprosoustav vedl QED Supremus. Srovnávat jsme mohli s Cambridge EDGE NQ / EDGE W, Moon 740P a Moon 600i v2 a řadou dalších systémů.
Jak je u značky zvykem, basová složka byla pěkně robustní, temnější a pocitově lehce dominantnější, leč nikoliv taková, aby zakalila celkovou čitelnost nebo převážila zvuk k těžkému vyladění. Kdo někdy slyšel bas vyšších modelů Naim, tak právě takový ND5 XS 2 nabízí a tak i výrazná linka v „No Sanctuary Here“ Chrise Jonese („Vinyl Classics Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) byla podaná trochu vřelejším a mohutnějším způsobem, ale s pěknou pružností a energicky, rytmicky, hutně a úderně. Textura basových strun je slušná, byť ne úplně analytická.
Bohatý zvukový styl sluší pěkně nahraným vokálům a zpěv Sophie Zelmani v „How it feels“ („Dali CD Vol. 3“ | 2012 | Dali | 280939) byl vysloveně pěkný. Jemný, plný, trochu zakulacený, pravda, ale sametově hladivý a příjemný, přitom skvěle čitelný a přes absenci jakéhokoliv zdůraznění nebo technického přídechu pěkně prokreslený i s ohledem na cenovku komponentu. Kouzlo Naimu je v tom, jak snadno dokáže hudbu prezentovat, střední pásmo nevyjímaje. Vokál byl už i pěkně předsazený před zbytkem hudby a vůbec velmi solidně ohraničený a definovaný.
Nejvyšší část frekvenčního spektra, zastoupená kovovými perkusemi v „Hello Dolly“ v podání Dutch Swing College Band („Jazz Masters Vol. 4“ | 2017 | STS Digital | STS-6111166), byla svěží, solidně čistá a hlavně opět „tučná“, jednotlivá cinknutí a ťuknutí už mají pěkný, nenásilný řád a přestože celkově vyznívá kov trochu zářivěji a zvonivěji, není to charakteristika vytržená z celkového ladění a znělost není nikterak na škodu. Naopak podtrhuje čitelnost – ta opět nejde do nějakých hyper-technicistních mikrodetailů, zůstává na přirozeně plujícím vjemu dobře čitelného, nenásilně znějícího nástroje s prokreslením z vysoké třídy.
Perkusní „Kote Moun Yo?“ Markuse Schwarze a Lakou Brooklyn („System Solution“ | 2019 | Nordost) se vyznačuje pěkně tepajícím mikrodynamickým životem nástrojů a ani základní streamer od Naimu neztrácí to firemní kouzlo živosti a jisté vášnivosti. Cítíte, jak každý dopad paličky, každý úder, každý tón pěkně „kopne“, jak má hudba jako celek váhu a sílu. Je to spíš poddajnější, houpavější, měkčí zvuk, přesto rytmicky disciplinovaný, pomalejší, ale odhodlaný jako pohyb tektonických desek. ND5 XS 2 už je v kategorii sebevědomých komponentů, jejichž zvuk má sílu.
Rutterova „Nativity Carol“ („First Sampling“ | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) je úžasnou studnicí informací a čím detailnější komponenty do řetězce zařadíte, tím více a více vrstev a nuancí se objevuje, tím více nahrávka bobtná, aniž by ale ztratila to základní kouzlo prakticky čistě vokálního zážitku. Naim už prokázal, že patří do prémiové kategorie dospělého hi-fi, když rozprostřel hudební plochu s příjemnou nenásilností, bez náznaku technického chladu (naopak s až lehkým dotekem vřelosti) dokázal zprostředkovat vjem mnohačetného sboru a naznačit už i rozdíly v charakteru jednotlivých vokálů (takže jinými slovy cítíte, že na záznamu je mnoho individuálních zpěváků), ale ještě to nebyl pocit holograficky dokonalé separace nebo analytické brilance i s těmi nejjemnějšími ambientními dozvuky a podobně. Naim se drží mnohem raději v až trochu nenápadných, klidných vodách nenásilné samozřejmosti – a funguje to dobře.
Prostor hudební scény ve Stingově „Englishman in New York“ („Die Perfekte Räumlichkeit“ | 2010 | stereoplay | 10-10) byl veliký, Naim umí nahrávky jaksi „nadýchat“ a vnuknout jim pěkný pocit šíře i hloubky. A navíc přes svůj zjevně uvolněný charakter nemá problém nabídnout solidní lokalizaci nástrojů. Opět to není takový ten brilantní „focus“, není to zvuk, který by vytvářel v poslechové místnosti hologramy, ale rozhodně to není ani žádná nečitelná hromada nástrojů. Přehlednost snese už měřítka hodná seriózního hi-fi, separace nástrojů je prostě slušná a vůbec máte pěkný pocit z toho, že prostor není žádná „placka“.
Kouzlo Naimu je také v tom, jak dobrý timing jeho přístroje nabízí, takže hudba plyne bez zádrhelů a pocitově je snadné s ní souznít a uvolnit se. ND5 XS 2 má tuto cennou firemní charakteristiku také. Smetanova „Má Vlast“ z demonstračního disku Bowers&Wilkins a LSO se nikam nehrnula a podobná řečené řece se převalovala poslechovou místností, ne divoká, ale hladká, plná a uvolněná. Ale také kouzlená a podmanivá, takže přestože necítíte snad přímo drajv, je tu těžce slovy podchytitelná chytlavost, s níž si vás hudba vždy zase stáhne k sobě, odpoutá se od elektroniky a prostě zní.
Streamer Naim ND5 XS 2 navazuje na úspěšnou firemní tradici síťových produktů, které nemalou měrou pomáhaly etablovat právě tento typ zdroje signálu mezi ty plnohodnotné a všeobecně akceptované. Aktuální základní verze postrádá displej, což přes logický argument, že vše potřebné vidíme v aplikaci, probouzí v posluchači jistý nezvyk a drobnou míru nervozity, byť na obé se dá snadno zvyknout. Zvukově je to pak stále týž Naim posledních let (a možná i dekád) – bohatý, barevný, plynoucí a houpavý, přitom však pěkně čitelný a příjemně přehledný, celkově jasně hrající tak, jak hi-fi v prémiové vyšší sféře hrát má. Firemní schopnost nabídnout příjemnou muzikálnost zůstala zachována a je příjemné s Naimem trávit čas vyhrazený poslechu…
Kč 74 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/2583-n...#sigProIdcf34bb07e6
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/streamery/2583-n...#sigProId095db1a75a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkná a stabilní aplikace
+ muzikální zvuková charakteristika
+ dostatek digitálních vstupů
ZÁPORY
- chybějící displej je zvláštní
- cena už není úplně nízká
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AVITSmart | www.avitsmart.cz
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu