soulution / Keith Jarrett

 

 

Co má který muzikant, zpěvák, skladatel, prostě profesionál oboru hudba doma za Hi-Fi - by byl asi docela zajímavý přehled. Bohužel to je většinově "nezjistitelné", ale jsou výjimky. Jeden z našich nejoblíbenějších, jenž nemalým počtem svých alb zaplnil redakční prostory, jedna z žijících ikon jazzu, brilantní klavírista - hrající také na cembalo (na rozdíl od klavíru se do strun na rezonanční desce a zesiluje jejich vibrace, neťuká kladívky, ale drnká se trsátky - dříve z brku dnes plastu; protože drknutí nemá vliv na intenzitu / hlasitost zvuku, je artikulační a agogické provedení hry ještě důležitější - nástroj si proto vybral pro nahrávky nejslavnějších skladeb Johanna Sebastiana Bacha), klavichord (obdélníkový klávesový strunný nástroj používaný v pozdním středověku - období renesance baroka a klasicismu),  varhany,  soprán saxofon,  perkuse a bicí - 2 slovy jazzový bůh (dalšími dvěma) Keith Jarrett. Zpráva letící světem audiofilovým a milovníků hudby konkrétně jazzu (nejsou to úplně překrývající se množiny) je, že skvělý muzikant si pořídil nové Hi-Fi - švýcarské skvosty značky soulution.

 

Keith Jarrett

 

Zpráva malá ale hezká | SOULUTION - Hi-Fi Voice - recenze audio-video techniky a chytrého bydlení

 

Keith Jarrett

 

 

Absolutní klasika (kterou by jste měli zkusit - i kdyby vás jazz nezajímal) je Keithovo album / živá nahrávka z 24. ledna ´75 (blíže o ní níže)

 

 

Keith Jarrett

 

 

Keith je ta vzácnost vzácná, výjimka potvrzující pravidlo - ze skoro neuvěřitelného množství jeho nahrávek (sólo či v různých uskupeních) je možné sáhnout po snad jakékoliv a je to kvalita:

Keith Jarrett discography - Wikipedia

 

 

Keith Jarrett je jedním z nejúspěšnějších a stylově určujících hudebníků posledních 5 dekád (v 60. začal - zkušenosti nabíral  v tom nej- co tehdy bylo - jako člen ansámblu Arta Blakeyho, poté u Charlese Lloyda a nakonec Milese Davise) zejména svými sólovými koncerty ovlivnil představy mnoha lidí o jazzové improvizaci. Viz video výše zlom v jeho sólové kariéře byl u kritiků veleúspěšný kolínský koncert (The Köln Concert - vydalo ECM) s obrovským komerčním úspěchem i u publika - dodnes se prodalo skoro 4 miliony 2LP, kazet a CD. Připomínáme že jde o 70 minut čistě jazzové klavírní improvizace - kterou Jarrett zahájil melodií zvonu kolínské opery, z toho vyvinul ostinátně (opakování melodického nebo rytmického motivu) motivované figury, které hrál levou rukou. Pravou "komentoval", varioval a také rozvíjel protifigury. To kontrastovalo s klidnými harmonickými plochami, které sotva znatelně střídají 2 akordy, na které rozvinul opakující se melodie. Motivy, které zde K.J. spojil, klidné i instinktivní momenty, napětí, extatické eufonické uvolnění a uvolnění, jsou doslova ohromující. 

 

„Vždy se cítím, jako bych vstoupil na pódium nahý. Na sólovém koncertě je nejdůležitější první tón, který zahraju, neboli první čtyři tóny. Pokud mají dostatečné napětí, následuje zbytek koncertu téměř přirozeně. Sólové koncerty jsou o nejodhalující psychologické sebeanalýze, jakou si dokážu představit.“

KEITH JARRETT

 

Album získalo cenu německé fonologické akademie a časopis Time jej zvolil nahrávkou roku. Přes plejádu dalších alb (většinu najdete v katalogu ECM Records) včetně klasiky (převážně J.S. Bach) zůstává „The Kön Concert" Jarrettovou nejznámější nahrávkou. Nu a teď je asi místo / čas zmínit "zázemí" nahrávky (zřejmě nej- sólového klavírního jazzového koncertu všech dob). Jarrett předchozí noc téměř nespal, protože od časného rána cestoval autem (tedy Renaultem R4 - viz obr. níže) z koncertu ve Švýcarsku. Místo koncertního křídla Bösendorfer 290 Imperial, které bylo pro koncert vybráno - dorazilo dětské křídlo Bösendorfer, které bylo rozladěné a mělo zaseknuté pedály a nešly některé klávesy. Po nespaní a děsivé cestě se dostal k jídlu až 15 minut před koncertem - tak na těchto základech stojí (vzniklo) nejprodávanější jazzové sólové klavírní album.

 

R4

 

Jarrett byl ochoten vystoupit pouze na výslovnou žádost (prosbu) místní 18leté organizátorky Very Brandes. Přestože se se jí na poslední chvíli podařilo pořídit kvalitní křídlo z nedaleké hudební školy - byla zima a pršelo (osud umí - a vždy je po jeho) utrpělo by při přesunu, takže koncert proběhl a nahrávka kterou všichni posloucháme a milujeme - je hrána na omylem dodaném dětském křídle. Vzhledem k situaci už chtěli zrušit nahrávání, ale zvukař naštěstí alespoň pro interní účely kolínský koncert (byl vyprodán - 1400 posluchačů)  přeci jen nahrál. Keith Jarrett přizpůsobil pojetí koncertu "limitujícímu" nástroji a do značné míry omezil hru hlavně do středních a nízkých tónů, s preferencí opakujících se vzorů (viz popis úvodu koncertu). Koncert nahrál zvukař Martin Wieland z Tonstudio Bauer - pro záznam použil 2 kondenzátorové mikrofony Neumann U-67 a magnetofon Telefunken M-5 (obr. níže). Pokud jste výsledek tohoto bizarního příběhu neslyšeli - napravte to! Pokud neviděli - měl by být ca "do roka a do dne" k dispozici film - s názvem „Köln ´75”.

 

 

Neumann U67

 

KÖLN 75 (2025) - IMDb

 

Telefunken M5

 

 

Trochu poskočíme v čase, naše oblíbené Keithovo album je Tokio ´96 - nahrané v Bunkamura Orchard Hall v Shibuya v Tokiu 30. března 1996 v rámci březno-dubnového japonského koncertního turné kdy trojice Keith Jarrett - klavír; Gary Peacock - kontrabas  a  Jack Dejohnette - bicí byla (dle uší redakce Hi-Fi Voice i dobových recenzí) "ještě sehranější než jindy".   V podobě jakou vidíte na obr. níže vyšlo u ECM v roce ´98. 

Tokio 96

Tokio 96

 

 

Ze sólových alb (krom kolínského koncertu, ale tak trochu i všech dalších) živá nahrávka z 13. února 1995 s prostým označením místa vzniku (v milánské opeře) „La Scala” (ECM Records). Níže odpověď na dotaz proč nahrává víc živých koncertů (a bývají dlouhé - pozn. redakce) než ve studiu:

 

Za a) nesnáším studia a za b) mám pocit, že to, co dělám, je určeno pro veřejnost, která je v daném prostoru. Mluvili jsme o tom, že bych mohl udělat další sólovou věc ve studiu, a jsem tomu otevřený, ale obecně je ta atmosféra pro mě špatná. Je tam příliš mnoho drátů kolem, příliš mnoho světelných stojanů, příliš mnoho kovu kolem. Řídicí místnost a reproduktory jsou většinou horší než ty, které mám doma.

KEITH JARRETT

 

 

La Scala

La Scala

 

 

Rozsah Keithovy "hudbopráce pro lidstvo" je neuvěřitelný - a pokud jste nikdy nic (v klidu) neslyšeli - napravte to. Vřele doporučuje (nejen) hudební oddělení Hi-Fi Voice:

KeithJarrett.org | An unofficial website about jazz pianist Keith Jarrett

 

soulution

Tak už víme jakou má Keith Jarrett novou Hi-Fi elektroniku...   jaké asi reprosoustavy?

soulution / Keith Jarrett

Celý život (příští rok mu bude 80) skvělý muzikant - za hudbu děkujemea soulution přejeme..

Keith Jarrett

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista