Řada twenty5i (kde „i“ je „improved“) je po nejnovějších modelech Prodigy základním kamenem domácího portfolia britského výrobce PMC (jako Professional Monitor Company) a tvoří ji dvě dvoupásmové regálovky, pár dvoupásmových sloupků a nejvyšší třípásmový podlahový model (+ centrální kanál). Měli jsme možnost vyzkoušet základní twenty5.21i a k nim příplatkový modul pro upgrade na aktivní podobu.
Zepředu jde o štíhlounké reprosoustavy, jejichž zakloněný přední panel obsadil výškáč s kovovou mřížkou, středobas a obdélník s „žraločí tlamou“ plnou lamel, skrze něž proudí vzduch z typické firemní zpožďovací linky ATL (Advanced Transmission Line).
Kouknete-li se z boku, spatříte, že zadní stěna kopíruje náklon té přední. Mimo to skoro celou její plochu zabírá kovový panel s nezbytným minimem natištěných informací a jedním párem velkých, dostatečně bytelných reproterminálů.
Použité měniče, montované povrchově, pochází z hlav vývojářů firmy. Výškáč je modifikací jednoho z modelů značky SEAS, kalota z měkké tkaniny Sonomex má průměr 1,9 cm (započítáte-li závěs a krycí disperzní mřížku, je to 3,4 cm) a magnetický feritový systém plněný ferrofluidem.
14 cm široká kónická membrána s inverzní vlepenou prachovkou pak je kompletně dílem firmy PMC. V odlévaném šasi feritové magenty rozkmitávají plochu vyrobenou z materiálu g-weave. Jde o jemně splétané skleněné vlákno, kombinující lehkost a pevnost.
Systém je zapojený jako dvoupásmový s přechodovou frekvencí na 1 700 Hz, podpořený celkem 1,72 metru dlouhou skládanou a výrazně tlumenou zpožďovací linkou. Tato konstrukce zajišťuje, že hluboké frekvence z přední i zadní strany membrány dorazí k posluchači v jednom úhledném balíčku.
Frekvenční rozsah twenty5.21i sahá od 46 do 25 000 Hz (není definováno toleranční pásmo), reprosoustavy mají jmenovitou impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost spíše nižších 86,5 dB / W / m.
Ozvučnice z MDF profilů mají šířku 16,2 cm, hloubku 28,4 cm a výšku 34 cm. Jeden kus váží 6 kilogramů.
Zmíněný aktivní modul k uživateli dorazí v pěkném, bezmála dárkovém balení. Uvnitř jsou dvě velké hliníkové desky – z jedné strany XLR a RCA konektor plus napájecí zásuvka, z druhé součástky zesilovače. Charakteristiku analogové výhybky volíte pomocí malého zásuvného prvku – modul je totiž identický pro všechny modely v řadě.
Instalace je pak vskutku nekomplikovaná – vymontujete šestici šroubů, vyjmete zadní panel, odpojíte jednoduchý konektor a opačným postupem na dané místo vložíte modul aktivní. U větších modelů je třeba dodaným nožíkem odstranit kus tlumící vnitřní pěny, ale u základních twenty5.21i nikoliv. Celá instalace zabere zhruba pět minut.
Výsledkem je 100 Wattů ve třídě D pro jeden každý měnič. Výrobce nabízí možnost jednoduchou páčkou vzadu zvolit potřebnou citlivost – na nízké nastavení se 1 V na vstupu rovná akustickému tlaku 96,5 dB na 1 m, při vysoké úrovni 106,5 dB na stejné vzdálenosti.
VIDEO – VÝMĚNA PASIVNÍCH MODULŮ ZA AKTIVNÍ
PMC twenty5.21i jsme poslouchali v pasivní verzi s Métronome DSC, Norma Revo SC-2 LN a Norma Revo PA 160 MR, propojeno bylo kabely KrautWire Super Symetric, Nordost Heimdall 2 a Valhalla 2 s VYDA Laboratories ORION. Ke srovnání byly velké KEF Blade One Meta. Chvíli ale pasivní verze hrála také s EverSolo DMP-A6 a Cambridge CXA81 proti Fischer & Fischer SN-70. V aktivním provedení zůstala konfigurace hlavního systému, jen místo monobloků šel signál rovnou do reprosoustav.
Basové bublání v „Baby Blue Movie“ (Cigarettes After Sex | „X’s“ | 2024 | Partisan Records) je trochu popově rozmáchlé, měkčí, ale docela hluboké. Skrze twenty5.21i v pasivní verzi zněl co do velikosti a hutnosti přiměřené dané velikosti, zato ale rychlý a pevný. Je cítit, že hloubky chtějí podporu od blízké zdi, tím více, chcete-li reprosoustavy provozovat nejen v malém prostoru. V rámci své ne úplně nízké cenové třídy by možná mohlo být energie o něco víc. Líbila se nám nicméně fajnově kontrolovaná struktura a nepřibarvenost. Nejlépe, zdá se, twenty5.21i fungují při vyšší hlasitosti, kde se pocitově srovnají.
U aktivního provedení získáte pocit, že bas je slyšitelně hlubší a plnější, byť zároveň méně utažený a kontrolovaný. Jako kdyby získal víc „lidové“ ladění. Objemu ani tady není nějak přehnaně hodně, ale už se nezdá být suchý a věcný jako v základní variantě. Možná je to změna poplatná tomu, že aktivní model míří víc do lifestyle vod.
Živá „Death Valley High“ (Orville Pack / Beck | „Stampede“ | 2024 | Warner Music | 054391269577) se zdála být ve vyšších vokálních polohách poměrně dost přímočará, celé středy jsou nicméně rychlé, analytické a nezabarveně jasné. Přednes PMC je v souladu s tradicemi firmy upřímný ze všech úhlů pohledu, ale ne zdůrazňujícím způsobem. Detailů se tu již rozkrývá hodně, nebudete za dané peníze rozhodně ochuzeni. Pořád vám twenty5.21i nenabídnou kdovíjak vřelý nebo masivní zvuk, ale jdou k věci konkrétněji, než jak jsme zvyklí podle běžných hi-fi standardů.
Přepněte na aktivní podobu a je jasné, že i tady reprosoustavy zachovávají své živé a jasné vyznění. Díky bohatšímu dojmu z basové složky se nezdají být vokály a zejména jejich vyšší polohy tak řízné. Přesto je tu o kus méně detailů, zato víc energie. Méně monitoru a více hi-fi, dalo by se říct. Připojíte-li ale na twenty5.21i adekvátní a ne tolik naddimenzovaný systém, rozdíly jsou výrazně menší a dokonce tam asi vítězí svým charakterem právě aktivní moduly.
Monitorová podstata s analytickými tendencemi u twenty5.21i znamená, že dobrá nahrávka jako je „Empty Trainload of Sky“ (Gillian Welch / David Rawlings | „Woodland“ | 2024 | Acony Records | 0805147708549) prostě zní dobře. A vice versa, pochopitelně. Výšky jsou co do vyvážení prominentní, ovšem ne ukřičeně intenzivní – bez ohledu na nastavenou hlasitost. Potichu to pomáhá pocitu čistoty a nahlas zase živosti. Nicméně opět platí, že vyšší poslechová úroveň je lepší – jako když se tu všechno „pospojuje“.
Na aktivní konfiguraci zněla táž skladba jaksi klidněji, možná i lehce uvolněněji, ne tak prezentně. Rozlišení je také o něco menší (oproti zesilovačům Norma, což by asi tak odpovídalo rozdílu tříd), ale jemnější projev je poslechově příjemnější, ne tak citlivý na kvalitativní rozdíly mezi produkční stránkou skladeb.
Svižná a pevnou rukou kontrolovaná reprodukce zvládala dynamické kontrasty a mohutná zhoupnutí v „Love is Bitch“ (Two Feet | „Momentum“ | 2017 | Majestic Casual | MR 109) s jistotou, ovšem nutno říct, že spodní masa se do beden „nevešla“ v plné šíři a hloubce a to ani při vyšších hlasitostech. Avšak razance je za správných podmínek exemplární, tím víc na tak kompaktní konstrukci. Reprodukce má slušný švih, ovšem chcete-li mít pocit správné síly, tak je třeba posadit je do menšího prostoru – a klidně i s naddimenzovaným zesilovačem.
S aktivním modulem uvnitř se projevuje výhoda takového pojetí, zdá se, že zvuk je bezprostřednější, dokonce se pouští i hlouběji, respektive má tu větší objem. Švih je maličko pomalejší, energie zůstává ovšem srdnaté množství. Přednes vnímáme jako sušší, leč pevně autoritativní.
Dědictví svého studiového původu PMC nezapřely v elegantní „You Go To My Head“ (Mary Stallings | „Manhattan Moods“ | 1997 | Concord Jazz | 00013431475026) – v hudbě je pořádek, zní čisťoučce, zejména díky lehce vytaženým vysokým frekvencím. Srozumitelnost je skutečně skoro „profi monitorová“, vlastního zabarvení se tu těžko dopátrat. Čistě z pohledu rozlišení jsou twenty5.21i skutečně otevřeným oknem do nahrávky, potažmo vaší sestavy. Zároveň ale mají reprosoustavy dar neprezentovat skladbu nějak vulgárně technicistně.
Ona čitelnost zůstává skoro stejná i v aktivní konfiguraci, nicméně je to pohodovější, uvolněnější. Více tu také subjektivně dominuje hlas a právě jeho zřetelnost, stejně jako je charakter propojenější, ne tak soustředěný na jednotlivosti. Ale jako celek fungují twenty5.21i active rozhodně uspokojivě.
Předvedení prostoru v hudební scéně „Full Moon in Paris“ (Amber Rubarth | „Sessions from the 17th Ward“ | 2012 | Chesky Records | 0090368035660) bylo korektní, díky detailům pocitově zaostřené a celek se zdál provedený s jistou nenápadně samozřejmou plasticitou, naznačující, že twenty5.21i jsou reprosoustavy vyšší třídy. Všechno drží pečlivě pohromadě, dobře čitelné, konkrétní.
Posazení obrazu s aktivním modulem se zdálo být blíž k posluchači, na druhou stranu je hudba víc vázaná na reprosoustavy, ač většina z hloubky jí zůstala. Dokonce bychom řekli, že nástroje a prostor jako celek jsou i o něco větší, jakkoliv ne TAK plastické jako s koncáky Norma. Budeme-li brát v potaz ale sestavu, která s těmito reprosoustavami bude spojená výrazně pravděpodobněji, tak je tu velmi vysoká šance na to, že si spíše i polepšíte, minimálně z trojrozměrnosti scény nic neztratíte.
PMC twenty5.21i určitě nejsou to, co byste si na první dobrou představili pod heslem „muzikálnost“. Přesto měla „The Hand that Feeds“ od Nine Inch Nails potřebný drajv – otočíte-li tedy hlasitostí do správné polohy. Skoro se dá říct, že čím hlasitěji, tím lépe. Reprosoustavy to unesou a chytí přitažlivou jiskru. Srovnaná reprodukce se solidní pevností a celkovou věcností a prezentností, ač bez agrese má svoje kouzlo.
To má i aktivní podoba, ta je dokonce u hudby podobného ražení vlastně lepší – víc objemu i váhy razanci sluší. Přednes snad nepůsobil tak sofistikovaně, přesto důraz a síla fungují. Navíc můžete právě sem vnést díky minimálnímu vlastnímu přibarvení další trochu vřelosti a bohatosti, jako se to stalo třeba s EverSolo DMP-A6.
Stále spíše kompaktní regálovky PMC twenty5.21i jsou možná trochu jednodušeji vyrobené, ale jsou dobrým řešením pro ty, kdo si cení bezprostřednosti, intenzity a rádi hrají spíše trochu hlasitěji. Bude-li to v menším prostoru, tak právě za takových podmínek jsou to reprosoustavy pečlivě informativní, razantní, s dobrým švihem a štědrou dávkou kontroly. Ve správné konfiguraci poslouží jako upřímná vyhlídka na vaši hudbu se vším všudy, aniž by třeba u horších nahrávek byly agresivní či nepříjemné – „pouze“ vám dají na srozuměnou, kde jsou limity.
Atraktivní pro někoho může být možnost vyměnit pasivní verzi za tu aktivní – nebo si rovnou koupit právě aktiv se všemi jeho výhodami. Zvuk je tam vyrovnanější, bohatší odspodu a méně prezentní na výškách, takříkajíc víc „pro běžné ucho“. Ať už v takové či makové podobě, PMC twenty5.21i jsou důstojné, ač přeci jen poměrně dražší reprosoustavy.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
PASIVNÍ VERZE
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na naměřeném grafu jsou vidět poněkud prominentnější výšky, stojící patrně za dojmem celkově analytičtějšího zvuku. Pokles kolem 3 kHz zase znamená, že tu nebudou vysloveně agresivní momenty. Kritický rozsah mezi 100 a 1 000 Hz je nicméně rovný a čistý. Ve volném prostoru pak twenty5.21i začínají hrát kolem 50 Hz, byť až do hranice cca 100 Hz je energie méně. Reprosoustavy tak určitě bude vhodné umístit ke zdi.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Průběh impedance leží relativně vysoko, v „bezpečné“ výši kolem 7 ohm a výš. Ladící kmitočet ozvučnice je relativně „volný“ a nastavený kousek pod 50 Hz. V oblasti přechodové frekvence je vidět vysoký peak, doprovázený i výrazným výkyvem elektrické fáze. Je vhodné spojení s dobře dimenzovaným zesilovačem, aby udržel reprosoustavy pod řádnou kontrolou.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice
AKTIVNÍ VERZE
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Aktivní provedení se chová vesměs dost podobně jako model pasivní, je tu však o kousek méně energie na výškách, stejně jako nepatrně více basu kolem 50 Hz, takže celkově se zdají být twenty5.21i vyrovnanější. Základní charakter však zjevně zůstává.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
EUR 2 995,- – pasivní verze
cca Kč 76 000,- – pasivní verze
EUR 4 595,- – aktivní verze
cca Kč 116 000,- – aktivní verze
EUR 2 095,- – upgrade kit na aktivní verzi
cca Kč 53 000,- – upgrade kit na aktivní verzi
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/5756-pmc-twenty5-21i-active#sigProId840270aa5c
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/5756-pmc-twenty5-21i-active#sigProId971347804b
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kompaktní formát, ale umí hrát i ve střední místnosti
+ pevný zvuk
+ možnost snadného uživatelského upgradu na aktivní řešení
+ kouzlo prezentní čistoty
ZÁPORY
- mohou sklouznout k ostřejšímu projevu
- chybí pocit masitějších basů
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: MGY Europe | www.mgy-europe.com