Anglickou značku QED založili Bob Abraham a Ian Vince v roce 1973 a dnes má firma sídlo (spolu se svou mateřskou firmou Armour Home Electronics, zastřešující třeba i výrobce elektroniky Myryad nebo výrobce reprosoustav Q Acoustics, ale distribuující v Anglii také třeba sluchátka Grado nebo Goldring) v Bishops Storford napůl cesty severovýchodním směrem na Cambridge. V QED se soustředí na produkci dostupných a řekněme výhodných kabelů všech typů, ale jedna jejich novinka z této jejich filozofie lehce vystupuje - top model reproduktorového kabelu Supremus.
Označení Supremus zní tak trošku "hogo fogo", jde ale jednoduše o latinské slovo znamenající "nejvyšší". A takový Supremus jednoduše je - přesto v kontextu dnešní produkce patří stále spíš do středí třídy. Tedy alespoň co do pořizovací ceny.
Pojetím a estetikou jde rozhodně o krásný produkt vyšší třídy - Supremus je moc pěkně zpracovaná a fortelná "hadice", až téměř do konců je kabel skrytý v krouceném, sklovitě, nebo možná až tekutě působícím obalu, pod nímž prosvítá další bělostná vrstva.
Poměrně řádný kus před koncem (díky bohu za to - umožňuje to i přes výraznou váhu s kabelem docela dobře pracovat) je hliníkový "trychtýř", z nějž vystupují klasicky rozdělené koncovky. Kontakt s terminály zajišťují banánky, které lze zafixovat šroubováním a jsou nádherně zpracované a těžké, máte pocit, že je to opravdu řádný kus kovu. QED si na těchto banáncích zakládá - říká jim Airloc a pokrývá jejich povrch rhodiem pro optimální přenosové vlastnosti.
Celkově působí vizuálně a zpracováním QED Supremus minimálně o ligu výš, než by napovídala jeho cenovka - Supremus si užije každý, kdo má rád pocit, že si za své peníze koupil hodně materiálu.
Jádrem kabelu jsou dva vodiče z bezkyslíkaté mědi čistoty 99,999% s postříbřeným povrchem, každý vodič sestává z 16 solid-core vláken o celkovém průřezu 6,2 mm2, každé vlákno prochází hlubokým zmrazením. Každý z vodičů má také vlastní izolaci a průměr 8 mm, v další izolaci jsou pak schované oba a kabel má průměr 17 mm. Materiálem izolace je smalt s obalem z pěnového polyetylénu.
Kabel má velice nízký odpor 0,005 ohm / m, kapacitu 48 pF / m a indukčnost 0,49 uH / m.
QED využívá v konstrukci své technologie Aircore a Airloc - Aircore řeší problémy s vířivými proudy a tím, aby jejich vznik v jednom vodiči neovlivňoval vodič druhý a podobně. Jde v podstatě o rozmístění kroucených vodičů ve vlastní izolaci kolem dutého jádra. Airloc je pak hezký název pro pozlacený kontakt mezi vodičem terminálem, což by mělo zajišťovat minimální nežádoucí oxidaci v průběhu času.
Kabel QED Supremus jsme měli možnost vyzkoušet v pražském studiu Long Play Audio proti ZenSati Authentica, ProAc Response Signature Black, TelluriumQ Silver nebo třeba Naim NAC A5 a dalším. Poslouchalo se přes Naim Nait 5si + Naim CD5si, přes Audio Research CD6 + VSi75, případně přes Micromegu M-One 100. Signálový kabel byl Atlas Ascent. Z reprosoustav to pak byly Canton Reference 7 K, Canton Reference 5 K, Canton Reference 3 K a Canton Reference 1 K.
Hodně nás překvapila samozřejmost, plynulost a snadnost, kterou kabel vnesl do zvuku jakékoliv ze zmíněných sestav. Hudba vlastně v porovnání s jakýmkoliv ze zmíněných kabelů jako kdyby prostě začala proudit méně technicky, bohatší a líbivější. Linka kontrabasu Charlieho Hadena v "Prism" ("American Dream" | 2002 | Verve | 064 096-2) byla příjemně měkká, poddajná a pružná, zvuk sice možná nebyl nejsvižnější, ale objem a pocit opravdové hloubky byl skutečně působivý - kdyby kabel stál o 10 000,- na metr víc, pořád by zvuk nabízel férovou hodnotu. Líbilo se nám, jak přesvědčivě dokázal rozkvést ten působivý "dřevěný" a objemný dojem velikého nástroje, jak dobře už bylo vykresleno jeho tělo.
Stejně tak bohatší a působivější byly s QED Supremus i vokály zpěváků slovenské kapely Fragile v "Ain´t No Sunshine" ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2). Oproti všem zkoušeným jako kdyby Supremus hlasy trochu nadýchal, uhladil sykavky a dodal jim na vřelosti. Celkově jako kdyby si vše "sedlo na zadek", přes všechnu laskavost a hebkost zvuku bylo dění dobře čitelné a klidné - vlastně je to zvláštní, ale Supremus jako kdyby všemu (jakékoliv hudbě i jakékoliv elektronice) vtiskl svůj organizovaný a přitom vstřícně muzikální charakter - a je to příjemné.
I do nejvyšších tónů v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6), konkrétně do cinkavých a velmi znělých činelů a chřestítek, vnesl Supremus také svou dávku "krásného klidu", přinesl sladkost a zachoval znělost, zvuk se zakulatil a uklidnil. Reprodukce získala na laskavosti, ale také na samozřejmosti - méně suchosti, méně techničnosti a přesto čitelnější zvuk, takový byl "Supremus efekt".
Na dynamice v "Signal to noise" Petera Gabriela ("Miss" | 2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) se tento reproduktorový kabel podepsal celkovém změkčením, ale také větší bohatostí, větší razancí a jaksi pocitem většího zvuku - zvuk jako kdyby získal až olejnatou plynulost a také jistou porci valivosti, tělesnosti. Síla přichází pěkně odspodu, Supremus dodal i špetku klidu a nadhledu navrch, takže vlastně vše působí radostně samozřejmým dojmem a kabel rozhodně není dynamickou brzdou jakékoliv elektroniky.
V "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) se nám líbilo, že ačkoliv co do rozlišení nepřinesl QED Supremus žádné nové detaily, ono celkové usazení a jakási samozřejmější plynulost prostě způsobí dojem, že hudba je tělesnější a bližší, že se snáze čte a že vše je jeden velký, přirozeně propracovaný celek. Pokud potřebujete ve svém systému jen zdůraznit detaily, Supremus vám asi nepomůže, ale možná budete překvapeni, jak "jen" lepší čitelnost a usazenost pozvedne právě i pocit detailnosti.
Po zapojení Supremus se také u každé skladby a sestavy projevil efekt "zvětšení" - hudba jako kdyby se trochu roztáhla v pravolevém i předozadním směru a Rózsova "Theatrum Universi" ("Under my spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) jako kdyby se nadechla, přibyl vzduch a ubylo techničnosti. Ani trošičku těžší "spodky" čitelnost ani lokalizaci neomezují. Opět nelze říct nic, než že kdyby na cenovce jakékoliv délky bylo o 10 000,- Kč víc, na pozitivním dojmu by to nic neubralo.
To nejlepší na QED Supremus je ale rozhodně jeho schopnost uklidnit a zároveň paradoxně oživit hudbu na libovolné sestavě a v libovolné nahrávce. V "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) bylo všechno prostě a jednoduše skvěle zábavné - u dobrých a harmonických sestav kabel zafungoval jako skvělá třešnička na dortu, otevírající muzikální potenciál naplno, u těch méně harmonických propojení elektroniky (nebo nahrávek s elektronikou) ale dokáže Supremus zafungovat jako filtr na jakoukoliv nepříjemnost, kterou prostě nepustí k vašim uším. Vždycky vnesl do reprodukce jaksi obtížně popsatelný pocit radostnosti.
Reproduktorový kabel QED Supremus nás, upřímně přiznáváme, hodně překvapil - jeho cenovka sice není malá, ale stále patří do středních vod high endového světa. Za své peníze dostanete výtečné fyzické zpracování a přitom to ještě není žádná neohebná hadice. Mnohem důležitější je ale to, že do každé zkoušené sestavy, v každém okamžiku a v každé skladbě dokázal Supremus vnést do zvuku zábavnost. Ano, zábavnost prezentovanou vlastním způsobem; trochu plnějším, trochu odspodu těžším, maličko valivým, hodně bohatým, barevným a přesto dobře usazeným, trochu měkčím a přesto výtečně čitelným - každopádně vlastním. Pokud vám ale nejde o technickou brilanci a dokonalost, ale o hudební zážitek s vášní, nadšením a hladkou bohatostí, pak QED Supremus představuje jednu z nejlepších nabídek na trhu v poměru cena / výkon - je-li vaše sestava v adekvátní úrovni pro kabel této cenové kategorie, rozhodně ho při zkoušení nevynechejte.
Kč 24 990,- - 2x 2m
Kč 32 990,- - 2x 3m
Kč 48 990,- - 2x 5m
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/kabely-reproduktorove/1527-qed-supremus#sigProIdf0fe4f2e81
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné zpracování
+ jedna z nejlepších nabídek v poměru cena / výkon
+ vnesl do jakékoliv kombinace muzikální nádech
ZÁPORY
- nic
--- --- --- --- ---
DISTRIBUCE: Horn | www.horn.eu
PRODÁVÁ: Long Play Audio | www.longplay.cz