Angličtí Musical Fidelity v nedávné době upgradovali v podstatě celé své portfolio vyjma nejvyšší řady a podle tradičního scénáře takové události posunuli všechny řady o něco dále - o něco málo cenově, ale podle svých slov zejména technologicky a tedy i zvukově. Nové modely poznáte podle písmenka "s", které přibylo do typového označení. My jsme měli možnost okusit model střední kategorie, tedy z oblíbené šestkové série.
Integrovaný zesilovač Musical Fidelity M6si je v podstatě ztělesněním britskosti. A to už od pohledu... Byť je to základní kámen této série (nad ním je ještě dělený model a také pořádně nabušený cvalík M6500i), už jde o hezký kus elektroniky, navíc uzavřený v perfektně zpracovaném, byť výjimečně industriálně pojatém šasi.
Skoro 17 kg čisté hmotnosti připadá při rozměrech 44 x 12,5 x 40 cm zčásti sice i na vnitřnosti, nemalou porci si ovšem krade masivní kovové tělo, ověnčené několika patry nepřehlédnutelných žebrových chladičů a zepředu okrášlené pěkně tlustým hliníkovým panelem. To celé pak stojí na velkých antivibračních nožkách a tlusté hliníkové profily (tedy žádné plíšky) najdete, kam se jen podíváte.
M6si má sice designovou nápaditost a bohatost perlíku, takže jeho vzhled je spíše absencí designu, než hrou na minimalismus. To ovšem celku neubírá na přitažlivosti, spíše naopak. Přední straně dominuje velké hliníkové kolo, sloužící pro regulaci hlasitosti. Nejen, že příjemně vypadá, ale sametově hladký chod s nesmírně příjemným a plynulým chodem umožňuje nastavit si hlasitost přesně podle aktuální chuti a potřeb. Jediný prvek bez vysloveně technického účelu představuje hliníková destička s typovým označením a logem výrobce. Pak už je tu jen u spodní hrany seřazených osm tlačítek liliputánské velikosti, jimiž jednak přístroj zapnete a vypnete, jednak zvolíte aktivní vstup.
Pohled zezadu odhalí neméně účelný přístup ke konstrukci. V horním patře jsou jen dva páry robustních reproduktorových terminálů pro jeden pár reprosoustav, mezi nimiž výrobce uložil zemnící kolík a také vstup a výstup pro spínací napětí a tedy jakousi minimální integraci do řídících systémů. V dolní rovině pak najdeme signálové vstupy a napájecí zásuvky. Vstupů je požehnaně a rozhodně pokryjí všechny vaše potřeby - je tu plnohodnotný symetrický vstup, vstup pro signál z přenosek, díky dvoupolohovému přepínači nastavitelný na MM i MC polohu, dále vše doplňuje čtveřice klasických linkových vstupů v podobě RCA konektorů. Jeden lze přepnout do režimu domácího kina, kdy se využívá pro zpracovaný signál z procesoru přímého přístupu do koncových stupňů přístroje. Nakonec si výrobce nechal dokonce dvojici signálových výstupů, opět v podobě nesymetrických RCA konektorů. Jeden výstup je fixní a druhý variabilní. Spíše doplňkem a úlitbou moderním bohům se stává "povinný" asynchronní USB konektor, schopný zpracovat signál o rozlišení až 24 / 96.
Velkou změnou oproti předchozí generaci je celkově jiné vnitřní pojetí - zatímco u M6i šlo o oddělení předzesilovače a koncového stupně, zde je samostatně uložená předzesilovací část a každý kanál zvlášť, trochu s nadsázkou tak lze říct, že jde o dva monobloky a řídící zesilovač v jednom šasi.
Popravdě řečeno, je trochu problém dozvědět se něco o technických parametrech přístroje, jak ostatně velí nejnovější trend všeobecného stále silnějšího opomíjení uvádění vlastně všech provozních parametrů. Dozvíte se vlastně jen tolik, že jde o tranzistorový zesilovač, schopný dodat do zátěže 8 Ohm velmi solidních 220 Wattů na kanál ve smíšené třídě A/B. Ještě důležitější ale nejspíše je schopnost dodat peak-to-peak 120 Voltů a 45 Ampér, což by rozhodně mělo stačit i pro uřízení a značně hladových reprosoustav. Kontrolu zejména v oblasti basu by měl zajišťovat tlumící faktor 180, patřící spíše mezi ty průměrné.
U Musical Fidelity se podařilo nastavit v tomto zesilovači nadprůměrnou (nebo spíše podprůměrnou?) míru celkového harmonického zkreslení zkreslení - v celém pracovním frekvenčním rozsahu 20 - 20 000 Hz nepřekračuje velmi slušných 0,007%. Je velká škoda, že výrobce neuvádí například rychlost přeběhu, kapacitu toroidního transformátoru nebo nějaké detaily o oddělení jednotlivých vnitřních součástí.
Zesilovač M6si jsme poslouchali v kombinaci se zdroji signálu ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, s Naim CD5si, s CD / streamerem Onkyo C-N7050, ale i s Pioneer BDP-LX78. Porovnávali jsme s Naim Nait XS, s dělencem Onyko Reference P-3000R / M-5000R a také s NAD C510 / C275BEE. Hrálo se jak na Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, tak na Fischer & Fischer SN/SL70, Wilson Benesch Square Two, Tannoy Revolution XT 6 nebo PMC Twenty 26. Propojeno bylo výhradně kabeláží TelluriumQ řady Silver.
Musical Fidelity M6si umí nabídnout dobrý bas, ale ne s úplně každými reprosoustavami. Třeba s velkými PMC se basům do světa chtělo o něco méně, než třeba skrze Harbeth či Wilson Benesch. Možná tak budete muset trošičku pátrat, aby kombinace byla příjemná vašim uším. Nicméně když si zesilovač s reprosoustavami sedne, tak umí odevzdat syté, plné, objemné basy, jako třeba u baskytarové linky v "So Far Away" od Dire Straits ("Brothers in Arms" | 2005 | Vertigo | 9871498). Oproti předchozí generaci je tu cítit pevnější kontrola a větší objem. Basová linka je o něco vřelejší, patří také k celkově uvolněnějším.
Ve středním pásmu je pak zesilovač muzikální a vysloveně krásný, tak jak se na pravého Angličana s tradičním vychováním sluší a patří. Hlas Cary Dillon v "The Parting Glass" z živého záznamu "Live at the Grand Opera House" (2010 | B&W) byl krásně prokreslený, ale také laskavý a plný něhy. I tady je cítit lehounce vřelejší podání, hlas je bohatý a čistý, ač se v doznívání snadno a rychle rozplývá v hudebním celku. Bohatý zvuk je skutečně radost poslouchat, celková měkkost a poddajnost zvuku nebrání ve vnímání detailů, přednes není "rozmazaný". Nejde ale ani cestou mnoha jiných zesilovačů, které se snaží zintenzivňovat detaily, ale v dlouhodobém horizontu tak mohou působit až příliš ostře a přehnaně. Kdepak, tady je vše harmonické a barevné.
Vysoké tóny se nám zdály trochu expresivnější, například ty nejvyšší tóny piana v "Cold Cold Heart" Norah Jones ("Come Away With Me" | 2002 | Blue Note | 50999 4 6382450) byly přeci jen trochu intenzivnější. Vůbec piano se zdálo být docela dominantní. Na žádných reprosoustavách ale nebyly výšky nepříjemné. Vše je naopak díky tomu příjemně živé a blízké. Byl tady vysloveně parádní kontrabas, velký a svým timingem úplně pohlcující. V tomhle se M6si rozhodně dařilo...
Velký zvuk zesilovače nepolevuje v žádném okamžiku, jednu každou dynamickou špičku s přehledem udýchá a nechává tak nástroje pěkně vyznít. Dobře, dospěle a s nadhledem byla zvládnutá i mikrodynamika ve Watersově "My Home is in the Delta" ("Folk Singer" | HD Tracks | FLAC | 24 - 192). Úder do bubnu je svižný, řízný a pevný, kontrola je dobrá a neochvějná. Zesilovač dokáže dodat do zvuku impuls a energii, hudba má hloubku a hlavně má plynulost, která je tak podmanivá, že vás přiměje uvolnit se a nestarat se o nic víc, než o hudbu samotnou - velkou, energickou a hladkou.
Rozlišení zesilovače také oproti minulé generaci značně poskočilo - zejména pak ve středním pásmu, tam patří dokonce mezi výborné. "Nevermind" Leonarda Cohena ("Popular Problems" | 2014 | HD Tracks | FLAC | 24 - 96) dává pocit, že Cohenovi koukáte až do pusy, že skladba je až tak plná detailů, že by jich tolik ani být nemuselo - třeba když slyšíte vlhká mlasknutí mezi slovy. Detailů je každopádně dost, byť jejich prezentace je uvolněná a nenásilná, soustředěná na budování propojeného celku.
Dual mono konstrukce (plně symetrická, samozřejmě) má příznivý vliv na separaci kanálů a tedy mimo jiné i na schopnost vykreslit prostor zvukové scény. "Andreas, André" od severského uskupení Jienat (2010 | Mira | JNCD002) byla hezky vzdušně rozvrstvená, pod dobrou kontrolou, i když milovníky éterického podání sytý a propojený zvuk spíše neosloví. Vše je uvolněné, přehledné, lokalizace je dobrá, i když hudba tu svou spojitostí a plynutím připomíná vazkou kapalinu; protéká kolem vás, obklopuje, pohlcuje a hladí - právě to poslední je nejvýznamnějším rysem.
Lehce nemastnou, neslanou předchozí generaci nový integrovaný zesilovač šestkové řady od Musical Fidelity převyšuje o hlavu. Nejvíce cítit je to v oblasti definice basového pásma a v rozlišení pásma středního. Zejména ve středním pásmu totiž M6si hraje vysloveně krásně a ve stotísícové kategorii příkladně. Výšky u expresivněji nahraných skladeb mohou být docela výrazně, basy pak naopak vyžadují trochu snahy při ladění sestavy - ne snad, že by M6si neměl dostatečnou kontrolu nad basem, jen z některých reprosoustav zjevně plynou basy výrazně snáze, než z jiných. Celkově ovšem nabízí M6si fantastické zpracování, úžasně příjemnou regulaci hlasitosti a hlavně - příjemné, neobtěžující a naopak potěšující soužití, kdy se poslech hudby stává relaxací a pohodou.
Kč 89 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ úžasná kvalita výroby - masivní a pocitově až nezničitelné
+ vskutku excelentní plynulost a jemnost regulace hlasitosti
+ dostatek síly
+ oproti předchozí generaci zřetelné zkonkrétnění a větší jistota přednesu
ZÁPORY
- bas chce vhodné partnery, s některými reprosoustavami není zase tak pevný
- USB vstup není špatný, ale ani oslnivý (přesto patří rozhodně k těm nejlepším v oblasti integrovaných zesilovačů)
- škoda, že dálkové ovládání nesdílí estetické hodnoty přístroje
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Smart Hi-Fi | www.smarthifi.cz
Pozn.: Od roku 2015 je dovozcem firma Altei - http://www.altei.cz/wp-musicalfidelity/