Roon, to není jen přehrávač nebo katalog vaší digitální hudební sbírky (i když to je samozřejmě jeho primární úděl) – máte-li dostatečně výkonný hardware, dokáže Roon hotová kouzla moderního věku a to díky svému digitálnímu signálovému zpracování, známějšímu pod zkratkou DSP. V současné době je pak praktickým limitem tohoto řešení jen vaše kreativita v tom, co zvládnete nastavit.
Co to je
Jak si představit funkci DSP? Inu takto – Roon při úvodní indexaci (mimo jiné) prochází vlastnosti uložených hudebních souborů a sbírá o nich všechny informace. Na jejich základě pak probíhají v reálném čase propočty a úpravy – právě z toho titulu je nutné mít dostatečně dimenzované jádro (tedy Nucleus ve vyšší verzi, pokud mluvíme o ideálu).
První co DSP záložka nabízí, to je úprava „rezervy“ (Headroom) – protože korekční křivky mohou energii přidávat i ubírat, aby nedocházelo k limitaci, tak je vhodné pár decibelů ubrat, v praxi to bude někde v rozsahu 2 – 8 dB v drtivé většině případů. Pokud narážíte na pocit zkreslení ve výsledné reprodukci s aplikovaným DSP, tady bude dost možná řešení.
Druhým bodem na záložce DSP je převzorkování. Výhodou převzorkování v jádru Roon namísto v D/A převodníku je to, že výpočetní síla hardwaru pro Roon jádro bude jednoduše vyšší. Vývojáři Roon pak říkají, že využití upsamplingu / převzorkování není úplně vhodné pro FPGA s vlastním složitým softwarem „na míru“, stejně jako říkají, že vyšší než CD rozlišení bude profitovat z tohoto procesu málo až vůbec, protože pointou je (opět dle lidí z Roon) odstranění zvonění na 22 kHz, které u 16 bit / 44,1 kHz způsobuje strmost filtrace. Ale dosah všech možností na několik málo kliknutí přímo láká k experimentování.
Jak to funguje
Třetí částí na DSP záložce jsou různé formy filtrů. Pro příklad – jsou tu přednastavené profily pro všechna sluchátka Audeze, která jejich odezvu změní na dokonale vyrovnanou. To je ale samozřejmě pro specifickou skupinu posluchačů.
Primárně pro „sluchátkáře“ jsou tu také řešení pro nastavení crossfeed parametrů. Jde o částečné namíchání levého signálu do pravého a obráceně, takže máte pocit, že zvuk nevychází z reproduktorů na uších, ale z vašeho okolí jako při poslechu reprosoustav.
Základní je pro běžné stereo sada parametrických filtrů – v praxi máte k dispozici řadu pásem a sedm základních typů filtrace (od konkrétní frekvence přes horní / dolní propust až po band pass / band stop ke zdůraznění / utlumení určitých částí frekvenčního rozsahu apod.). Znamená to, že pokud víte, že ve vaší místnosti rezonuje bas kupříkladu na frekvenci 74 Hz, můžete eliminovat právě a jen tento kmitočet nebo mírně širší rozsah okolo apod. V parametrickém ekvalizéru můžete všechny filtry vrstvit dle libosti a pouhým kliknutím z poslechového místa můžete při poslechu zkoušet jejich vliv, což je fantastické.
Pokud už víte co děláte, můžete poskočit ke konvulzním filtrům – to je nejúčinnější a nejlepší způsob, jak eliminovat z reprodukce vliv poslechového prostoru, což klidně může znamenat skutečný skok v intenzitě zážitku. Získat podklady pro takové filtry je ale složité, respektive pracné – redakční sestava má nicméně připravený filtr na základě měření v software REW za pomoci kalibrovaného USB mikrofonu UMIK-1, kdy byla data nasnímána technikou pohybujícího se mikrofonu. Je to kompromisní, ale pro domácí podmínky asi nejsnazší řešení a výsledek je slyšitelně čistší, byť to není hotová revoluce. Velmi zkušený (a trpělivý) člověk může za pomoci desítek a desítek měření vytvořit opravdu precizní filtr, který dokonale vyladí zvuk na jeho poslechovém místě – je pak už jen na vás, zda v procesu budete chtít dosáhnout dokonale rovné odezvy, zdůrazněných basů… Prostě čehokoliv. Je to vlastně kompletní „vymazání“ frekvenčních charakteristik systému a vytvoření charakteristiky vlastní. Ještě jinými slovy jde o korekci akustiky bez nevýhod procesorů, které musí často digitalizovat analogové vstupy vašeho zdroje signálu a pak je zase převádět do analogu, což nikdy není ideální.
Ve světě existují dokonce společnosti, které tvorbu konvulzního filtru nabízí jako službu – kupříkladu Audiodata.eu to umí za cenu kolem 35 000,- Kč a zaručují dokonalou vyrovnanost v toleranci pouhých 0,6 Hz za pomoci ekvalizace s 32 768 body, přičemž časové chyby jsou staženy pod 22 mikrosekund. Zde už se dostáváme do sfér, které jsou obvyklé spíše u kalibračních softwarů typu Dirac.
Co to udělá
Jaké jsou ale reálné výsledky použití DSP? Nesníží se tak kvalita signálu? Jednoduchá odpověď je, že nesníží – veškeré operace totiž probíhají pouze a jen v digitální doméně a to před jakoukoliv další manipulací se soubory, takže není při správném nastavení žádný kvalitativní rozdíl mezi originálním souborem a tím modifikovaným přes DSP. Ze stejného důvodu je v Roon (teoreticky) dokonalá regulace poslechové úrovně – jakékoliv analogové řešení produkuje jisté změny, tato digitální úprava ne. A přesto – byť jde jen o osobní zkušenost – zní úprava hlasitosti přes digitální úroveň trochu sušeji, plošeji a syntetičtěji, než ta analogová. Proč? Kdo ví…
V každodenním poslechovém životě je DSP v Roon neuvěřitelně mocný nástroj, který je tak dobrý, jako je dobrá vaše představivost a trpělivost – nakonec totiž můžete nastavit skutečně působivé věci. Jednak vám DSP dává skvělou příležitost objevit to, jak by se vaše sestava mohla změnit, kdyby hrála více basu nebo třeba výšek, jak by se mohla změnit, kdyby měla dokonale vyrovnanou frekvenční odezvu atd. atd. Také vám ale ukáže, že křivka není všechno a že teprve s ultra komplexním konvulzním filtrem, který bere v potaz i timing a další věci dosáhnete korekce, která zní přirozeně. Fantastická je možnost, že si uložíte filtr třeba pro každou poslechovou pozici. Nebo pro dvoje různé reprosoustavy / sestavy, případně místnosti… Kreativitě se meze nekladou a i když možná hi-fi puristům právě přeběhla po čele vráska nejistoty, nemusíte se bát – modifikace signálu mohou při citlivém zacházení být nejčistším způsobem, jak eliminovat těžko ovlivnitelné proměnné (místnost kupříkladu) a získat právě ještě autentičtější poslech, věrný původní nahrávce.
Závěr? Jednoznačný – nebojte se DSP, ale buď trpělivě experimentujte nebo, chcete-li výsledky hned, využijte služby profesionálů, kteří vám DSP nakalibrují. A ano, jde o mimořádně složitý a komplexní svět, ale o to komplexnější a úžasnější výsledky přináší.
Pár příkladů z praxe
Nabídku DSP lze vyvolat pro každé zařízení zvlášť snadno a rychle
Obecná paleta nastavení – důležitý je headroom, můžete ale experimentovat i s „vrstvením“ filtrů třeba včetně převzorkování
Headroom nastavujte podle toho, zda při poslechu dochází k indikaci ořezu signálu
Pokud si přejete z nějakého důvodu svému D/A převodníku či streameru signál dodávat v konkrétní podobě (formát + rozlišení), nastavit můžete skutečně mnoho věcí
Filtr, který funguje v našem konkrétním případě jako lehká úprava akustiky prostoru, respektive kompenzace odrazů od stolní desky
Příklad parametrického ekvalizéru – zde konkrétně pro jeden z testovaných modelů sluchátek
https://www.hifi-voice.com/teorie-a-praxe/3752-roon-site-rock-roll-04#sigProIdd86a3d9755
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Altei | www.altei.cz