Že se malá firmička z Binghamptonu v americkém státě New York za 75 let své existence dostane mezi nejvýraznější producenty high-endové audio elektroniky a bude ozvučovat také prémiová auta nebo lodě, to si asi Frank McIntosh a Gordon Gow jako „otcové zakladatelé“ nepředstavovali ani v nejdivočejších snech. Přesto se tak stalo a výrazná zařízení s typickým modrým podsvícením a zelenými akcenty jsou pro mnohé synonymem luxusu. Právě na luxus sází i MA12000, největší z integrovaných zesilovačů, spojující v jednom těle všechno, co dělá McIntosh McIntoshem.
Pohledově si nelze velký a robustní zesilovač asi s ničím splést – tolik barevných kontrastů a tolik ovládacích prvků na odiv dává jen máloco, nemluvě o velikých madlech po stranách skleněného čelního panelu. Jemu dominují dva sytou nebeskou modří svítící „budíky“ ukazatelů výstupního výkonu – stejnou měrou však poutá pozornost okénko mezi nimi, jímž probleskují naopak ostrou zelení podsvícené elektronky. Identickou barvu má též goticky stylizované firemní logo o kousek níž.
Nedílnou součástí čelních panelů McIntosh je dlouhá řada potenciometrů systému tónových korekcí, spojujících větší obdobný prvek pro výběr vstupu vlevo s jeho dvojčetem pro úpravu hlasitosti vpravo. Úplně ve spodní řadě najdete malý displej, ukazující navolený vstup, hlasitost a případně i parametry jako využívané rozlišení. Je tu možnost tlačítkem zapnout jeden ze dvou dostupných signálových výstupů, sluchátkový konektor v podobě 6,3 mm jacku a na druhé straně tlačítková aktivace osmipásmového ekvalizéru (aka tónových korekcí), funkce mute a hlavní spínací tlačítko.
Tak jak je košatý čelní panel, tak i zbytek šasi nemá téměř jedinou nevyužitou plochu. Boky zabírají masivní chladiče s vyvedeným monogramem firmy, horní plochu nezbytná skleněná okénka, na nichž jsou natištěna schémata jednotlivých částí zesilovače. Zhruba uprostřed najdete pak velké hliníkové kolo, v jehož středu se nachází typové označení. McIntosh je vizuálními detaily skutečně nabitý.
Nejen ovšem těmi vizuálními – pohled na zadní stranu vám ukáže i nadprůměrné množství konektorů, rozdělených částečně do leštěné kovové základy a částečně do klasické černé plochy šasi nad ní.
Dole je napájecí zásuvka a dvě linie cinchových konektorů – je tu šest párů linkových analogových vstupů, konfigurovatelný vstup pro MM i pro MC přenosky, pevný analogový výstup i dělená smyčka s odstranitelnými můstky, kdy můžete použít jak regulovaný pre-out, tak přímý vstup do koncového stupně (třeba pro nějaký zvukový procesor, McIntosh sám radí použít korekci prostorové akustiky přes MEN220 z vlastního portfolia).
V čelní ploše najdete další analogová rozhraní – dvě sady XLR linkových vstupů a druhý regulovaný výstup, taktéž v symetrické podobě. Je tu i blok digitálních konektorů na modulu DA2 (ten je dokonce vyměnitelný, takže přijde-li čas na nové formáty, vyšší rozlišení či nějakou revoluční podobu konektoru, výrobce dozajista vydá nový modul a uživatel nebude muset měnit celý přístroj). Naleznete zde dva optické vstupy, dva koaxiální, doplněné o USB pro spojení s počítači a HDMI ARC pro televize. Atypické rozhraní MCT slouží k přenosu signálů z firemních SACD transportů a to včetně DSD stopy. Modul DA2 s certifikací Roon Tested podporuje PCM signály až do 32 bit / 384 kHz a DSD512, HDMI zvládne do sterea zpracovat jak DTS, tak Dolby stopy.
Velmi rozsáhlá je nabídka 3,5 mm jacků pro ovládání sestavy. Jsou tu čtyři kusy vlastního komunikačního rozhraní pro ovládání dalších McIntoshů, vstup pro externí čidlo dálkového ovládání, RS232 port a čtyři poslední jacky fungují pro spouštění libovolných ostatních komponentů.
Čtyři masivní terminály Solid Cinch ve vertikálním aranžmá na každé straně poslouží k připojení reprosoustav s průměrnou impedancí 8, 4 i 2 ohmy – konkrétně jde o to, které vinutí výstupních transformátorů se použije.
MA12000 sází na firemní technologii Hybrid Drive, kombinující elektronkový předzesilovač s dvěma lampami 12AX7A vlevo i vpravo a tranzistorový koncový stupeň, nabízející požehnaných 350 Wattů na kanál bez ohledu na impedanci reprosoustav díky kouzlu transformátorů Autoformer.
Z dalších zajímavých funkcí stojí za to zmínit ochranné systémy Power Guard (zabraňující tvrdé limitaci) a Sentry Monitor (ochrana koncového stupně i reprosoustav před přepětím), dále průchod signálů pro domácí kino (takže MA12000 může sloužit k zesílení předních kanálů v multikanálové sestavě). Důležitý je také High Drive sluchátkový zesilovací modul s funkcí crossfeed, který by měl uřídit též prémiová sluchátka.
McIntosh uvádí krom vysokého výkonu frekvenční rozsah 10 – 100 000 Hz (-3 dB), celkové harmonické zkreslení 0,03% (pro předzesilovač), respektive 0,005% (u koncového stupně) a také odstup signálu a šumu 95 dB (u linkových vstupů) nebo tlumící faktor 40.
MA12000 je pěknou kousek elektroniky se svými 48,9 kg, natěsnanými na půdorysu 44,5 x 50,2 cm, přičemž i do výšky dorostl notných 24 cm.
McIntosh jsme poslouchali v jednom z akusticky dobře upravených showroomů pražského salonu dobrého zvuku Voix. Hrálo se primárně na B&W 803 D4, ale také Sonus faber Olympica Nova II. Signál poskytoval dCS Bartók. Ke srovnání byl Accuphase E-800 a D’Agostino Progression Integrated. Napájeno bylo přes kabely Synergistic Research SRX, případně MIT – od této značky byly i kabely propojovací a reproduktorové.
S prvním zabrnkáním basy Paula Chamberse v Pepperově „Imagination“ („Meets the Rhythm Section“ | 2010 | nahráno 1957 | Concord | 0888072319929) bylo cítit, že McIntosh má velkou výkonovou rezervu a pevný stisk hlubokých tónů, takže rozhýbal basáčky obou reprosoustav s výraznou autoritou. Každý tón zněl zaříznutě, měl svůj tvar a barvu, zároveň však nechybí váha i vkusná porce vřelosti – není to suchý či tvrdý technický typ zvuku, byť trochu strohosti také cítíte. Ne tolik, aby přednes nebyl v pohodě, je to prostě to, co přináší onu autoritativní intenzitu.
Pokud si při poslechu zakládáte na vnímání nuancí a detailů, McIntosh umí být velmi soustředěný a sdílný právě i v tomto ohledu. Píseň „It’s Too Late“ s hudbou od Carole King a autenticky syrově upřímným textem tehdy čerstvě rozešlé Toni Stern („Tapestry“ | 1999 | nahráno 1971 | epic | 493180 2) byla velmi čistá, až brilantně jasná a bohatá na informace včetně třeba echa nahrávacího prostoru. Velmi snadno už bylo znát různorodost práce zpěvačky s jejím hlasem. MA12000 je energický, podává nástroje i vokál se znělostí a intenzitou, možná až jistou dávkou expresivnosti, snad i díky elektronkám ale nepůsobil ani při vyšší hlasitosti tvrdě, studeně nebo řezavě.
Líbilo se nám, jak nesmírně pevná vláda McIntosh rozřadila členité výšky v jazz-rockové Pontyho „The Trans-Love Express“ („Enigmatic Ocean“ | 1989 | nahráno 1977 | Atlantic | 19110-2) jako vojáky na přehlídce. Jsou naleštěné, znělé a výrazné, jasné a cinkavé, ale ne vulgárně. Je to intenzivní, dravý zvuk, má však jistotu a kontroluje se tak dobře, že ani při vyšší hlasitosti nepřekračuje meze mezi prominentností a řezavostí, takže se dá poslouchat i delší dobu, aniž byste měli nutkavou potřebu měnit žánr nebo hlasitost.
Rázné bubnování v Gillespieho karibsky živé „Cubana Be“ („A Night in Tunisia“ | 2006 | nahráno 1947 | remaster 2002 | RCA | 0828768486627) bylo zejména s Bowers & Wilkins hodně bezprostřední, každý ráz měl fyzický impakt, jako kdyby vás někdo nevybíravě šťouchl. Tón za tónem vybuchoval, zaříznutý, konkrétní a se švihem, který připomínal prásknutí biče. Bubínky navíc nejsou jen divoké a vášnivé, ale také už parádně, velmi suverénně oddělené. Průrazný zvuk jednoduše baví, je rychlý, intenzivní a srší sebevědomou energií.
Ze všeho výše uvedeného je už jistě zřejmé, že MA12000 má tendenci hrát trochu „dopředu“, je jasný, brilantní a energický, dokáže však udržet díky velmi dobré kontrole tyto charakteristiky natolik na uzdě, že „Dèja Vu“ ze stejnojmenné nahrávky superskupiny Crosby, Stills, Nash & Young (1994 | nahráno 1970 | Atlantic | 7576-82649-2) vynikne s dostatečnou intimitou. Prokreslení je výtečné, McIntosh umí vytáhnout a zdůraznit i malé nuance, podá je živě a udrží mezi jednotlivými detailíky dost prostoru, aby zvuk byl jako na dlani. Hlasy i nástroje už od úvodních vteřin zní v precizně uspořádaném prostoru, je to pevné, vlastně až jaksi dominantní a prezentní, díky tomu však skutečně snadno čitelné.
MA12000 neměl problém ukočírovat žádné z připojených reprosoustav, díky jistotě zvukového projevu se pak i obraz hudební scény snadno vnímá, je zafixovaný a stabilní. V konfiguraci s B&W měl úctyhodnou šířku i hloubku, „Fast“ Steve Reicha a Pata Methenyho („Electric Counterpoint“ | se doslova rozléhala se svými minimalistickými, cestujícími zvuky až za hranice reprosoustav, které tím pádem nejsou subjektivně vnímané jako zdroj zvuku. Ohraničení jednotlivostí v nahrávce je velmi precizní, ale přitom to není pichlavý zvuk, zachovává i plnost a tělo.
„Give Your Best“, velmi dobře nahraná countryovka od Bee Gees („Odessa“ | 2009 | nahráno 1969 | Reprise | 8122-79886-6), byla vycizelovaná, intenzivní a soustředěná, díky tomu krásně přehledná, s až lehce monitorovacím feelingem. MA12000 výtečně drží rytmus a drajv, takže přednes chytne a poutá pozornost. Díky nadhledu a jistotě to pak ale není takový ten vysloveně prvoplánový, okamžitý wow efekt, co vydrží deset patnáct minut, tady se můžete na vlně živého a jasného zvuku vést klidně celé album.
Integrovaný McIntosh MA12000 má – tak trochu po americkém způsobu – všeho hodně, dalo by se říct. Hodně hmoty, hodně designového výrazu, ale i hodně rozhraní (takže je vskutku velmi univerzální) a hodně síly, autority, čistoty a chuti do života. Hraje si trochu po svém, hudbu jako kdyby až trochu postrkoval kupředu, nicméně má už natolik dobré rozlišení a takovou rezervu, že to nepůsobí nutkavě a poslech se „neohraje“. Jako král tohoto druhu zesilovačů v portfoliu McIntosh si své místo rozhodně zaslouží a soudě podle srovnání třeba s víceméně dvojnásob drahým D’Agostino se nemusí vůbec za nic stydět ani z širšího pohledu. Jestliže vás zaujme svou až vyzývavou podobou (zvukovou i stylovou), tak právě tak vás dozajista zaujme i svým sonickým charakterem a schopností jiskrně a s vervou podat jakoukoliv vaši oblíbenou hudbu.
Kč 449 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/4397-mcintosh-ma12000#sigProId7c3690060a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobrý a dobře vybavený D/A převodník
+ švih a drajv přednesu
+ dobrá autorita i s většími reprosoustavami
+ velmi solidní artikulace, konkrétnost a rozlišení
+ elektronky v předzesilovači zabraňují i u horších skladeb sklouznutí k ostrosti
+ šíře konektivity
ZÁPORY
- v některých kombinacích si díky vlastnímu charakteru nesedne
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: E.P. Audio | www.epaudio.cz
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz