Německá značka Audionet po celý svůj život staví svou prestiž na variaci motta "Vědecká kouzla". Své aktuální výrobky pak tituluje "stroji", právě aby ještě více utvrdila zájemce o to, že audio technika je skutečně produktem pečlivé aplikace matematiky, fyziky a chemie. Audionet také dlouho odolával trendu hyperdrahých zařízení a držel se vlastně v racionálních mezích, mnichovský high-end ale toto tabu prolomil - uvedením řady "Ultimate Machines" s předzesilovačem Stern a monobloky Heisenberg.
Na první pohled se nové modely výrazně vizuálně odlišují od strohé racionality všeho ostatního s logem Audionet. Důvod je prostý - za oběma totiž stojí průmyslový designér Hartmut Esslinger, jehož ruka definovala v roce 1982 vizuální podobu firmy Apple, o dekádu později totéž udělal i pro Lufthansu, SAP, Microsoft Windows... Ideje tohoto návrháře tak rozhodně mají svou váhu.
Audionet Stern
Řídícím komponentem v nejvyšší sestavě Audionet je předzesilovač Stern - kvůli jeho velikosti a tvarům byste ale dost možná hned napoprvé ani nemysleli, že jde právě "jen" o předzesilovač. Ještě zajímavější je, že si ho můžete pořídit dokonce ve dvou variantách - užší a vyšší, nebo širší a nižší. Jedna vypadá vyzývavěji, ta, kterou jsme měli možnost vidět my zase robustněji.
Tak i tak, designu dominují velké plochy, výrazný barevný displej, který svou úhlopříčkou připomíná tablet a mohutný, jakože OPRAVDU mohutný knoflík pro regulaci hlasitosti i pohyb v relativně košatých nabídkách. Přístup k některých úrovním menu nabízí přímo i čtveřice nenápadných knoflíků pod displejem, sepnutí přístroje pak řeší elegantní tlačítko se zářící obrubou. Kvalita výroby předzesilovače jako celku není k diskusi - dokonalé slícování (byť mezi jednotlivými plochami je schválně výrazná mezera), skvělé opracování kovů, trojúhelníkové profily "srolované" vrchní stěny, které významně zvětšují plochu pro chlazení... Všechno pak ale působí skutečně podobně jednoduchým a přitom smysluplným stylem jako Apple. Je tu méně technicistního rukopisu Audionet a více moderny.
Zadní panel je pak taktéž čisťounce vizuálně pojatý a dokonale organizovaný - konektory té nejvyšší kvality jsou seřazené ve dvou patrech, vlevo vstupy (dva sety symetrických XLR, čtyři sety nesymetrických RCA, vše čistě analogové), vpravo výstupy (opět dvě sady XLR a dvě sady RCA - jeden další set cinchů pak funguje s obrácenou fází, což může být zajímavé, pokud neprovozujete předzesilovač s firemními monobloky).
Vzadu najdete i konektor pro připojení Wi-Fi antény, nejde však o streamování, nýbrž o možnost ovládat předzesilovač po síti aplikací v nějakém chytrém zařízení. I tady je tak cítit budoucnost... Pak už je tu jen Audionet Link (řízení celé sestavy optickými signály), RS232 pro chytré domy, zemnící kolík a napájecí zásuvka s rhodiovou pojistkou.
Podíváte-li se pak dovnitř padesátikilového stroje (což je i přes mohutnou šířku 45 cm, výšku 32 cm a hloubku 50,5 cm opravdu hodně), spatříte dvě patra obvodů, zakotvených na mohutném kovovém rámu, konstrukce je plně oddělená (tedy plně dual mono) již od toroidních transformátorů (na každém kanálu jsou dva 50 VA toroidy - jeden pro kladnou a jeden pro zápornou půlvlnu signálu), oddělených od citlivých obvodů právě jednou ze stěn nosné konstrukce. I přes nemalé chladící plochy jsou tu v každém patře ještě přidány nízkootáčkové větráčky, jimiž se nuceně rozhýbává vzduch kolem součástek.
Obvodovým řešením (mimochodem - vše je pro Audionet charakteristicky nesymetrické) a použitým součástkám pak byla věnována zjevně obrovská péče - v konstrukci není použit jediný feromagnetický materiál, zavěšení desek plošných spojů v praxi eliminuje mikrofoničnost a jednotlivé bloky obvodů jsou odděleny optickými členy pro galvanickou izolaci. Přepínání vstupů a regulace hlasitosti se řeší pomocí operačních zesilovačů navržených přímo v Audionet, hlasitost pak využívá síť odporů a elektronických přepínačů. V signálových cestách nejsou ani odpory, ani kondenzátory. Baterie filtračních kondenzátorů má pak celkovou kapacitu 176 000 uF. Kontrolu nad parametry všech obvodů od napájení až po signálové zpracování má mikroprocesor.
Předzesilovač má neuvěřitelný pracovní frekvenční rozsah 0 - 2 200 000 Hz (-3 dB), odstup signálu a šumu 123 dB sekunduje nejaktuálnějším zdrojům signálu, hladina THD+N -104 dB na 20 kHz (a lepší) je také famózní, stejně jako separace kanálů 144 dB v celém slyšitelném pásmu. Technické parametry tak patří k tomu absolutně nejlepšímu, co na lze dnes postavit.
Provozní vlastnosti zesilovače od korekcí, přes pojmenování vstupů až po všemožná další nastavení lze řešit v rozsáhlém menu.
Audionet Heisenberg
Logickými partnery pro vrcholný předzesilovač jsou v katalogu Audionet vrcholné jednokanálové koncové zesilovače - model Heisenberg je pak skryt ve "věži", která odpovídá vertikální podobě Sternu.
Opakují se tu koneckonců stejné stavební prvky vizuální působivosti - rozměry; horní strana z trojúhelníkových profilů, které jednak zvětšují chladící plochu, jednak tak nějak podtrhují technicistnost celku; stěny, které mají mezi sebou zřetelnou mezeru; spínací tlačítko s jasně svítícím orámováním.
I zezadu jsou pak věže Heisenberg jednoduché - nahoře dvě podoby analogového vstupu (XLR a RCA - preferované jsou nesymetrické cinche), pod nimi dva sety výstupních reproterminálů, bytelných a důvěryhodných. Vespod je pak napájecí zásuvka a "technická" část - vstup a výstup optické verze 12 V spouště Audionet Link, dvoupolohová páčka, s níž můžete (de)aktivovat automatické vypínání z důvodu šetření energií a druhá páčka, kterou volíte mezi XLR a RCA vstupem.
To důležité, to je samozřejmě uvnitř 70 kg věže (což je při výšce 50 cm, šířce 27 cm a hloubce 49 cm docela síla). Jsou tu opět použity stejné konstrukční principy jako u předzesilovače - desky plošných spojů jsou odpružené a zavěšené na bytelné konstrukci pro minimalizaci mikrofoničnosti, nejsou tu žádné feromagnetické materiály a jednotlivé bloky obvodů bez vazebních kondenzátorů či odporů jsou od sebe oddělené optickými členy.
Zesílený signál je přenášen do reproterminálů masivními zlacenými cestami z mědi. Je tu celkem šest napájecí zdrojů - jeden pro ovládání, jeden pro monitorování provozních parametrů, další čtyři pak pro kladnou a zápornou půlvlnu signálu (dva ve vstupní části, dva ve výkonové). Dostatek proudu pak zajišťuje čtveřice zapouzdřených toroidů - dva 50 VA toroidy jsou ve vstupní části, dva 1 200 VA toroidy ve výkonové.
Kde je potřeba, tam jsou použity nízkoimpedanční kondenzátory o celkové kapacitě 200 000 uF. Všechny provozní parametry hlídá a upravuje mikroprocesor.
Zesilovač pracuje v rozsahu 0 - 700 000 Hz (-3 dB) a jeho tranzistory vydají tučných 530 Wattů do 8 ohm (1 050 Wattů do 4 ohm a 2 100 Wattů do 2 ohm bez ztráty stability). Tlumící faktor na 10 kHz je 1 800, na 100 Hz činí dokonce 10 000. Hodnota THD+N nepřesahuje -106 dB a to při výkonu 25 - 700 Wattů do 4 ohm. Odstup signálu a šumu 125 dB je skvělý.
Sestavu Audionet Stern / Heisenberg jsme poslouchali ve výjimečně dobře dimenzovaných prostorách dovozce a ve vybrané společnosti - zdrojem signálu byl Audionet Planck s externím zdrojem Ampere, signál probíhal RCA kabelem od Audionet a do reprosoustav pak přes kabely Gryphon, případně Nordost Heimdall. Poslouchalo se přes Gryphon Pantehon nebo Vivid Gyia G4.
Váha, robustnost, poddajnost a super konkrétní kontury linky kontrabasu Charlieho Hadena v "Prism" ("American Dream" | 2002 | Verve | 064 096-2) byly věru imponující - nic menšího než perfektnost ale samozřejmě od strojů v cenové relaci solidní nemovitosti nečekáte. Nicméně je úžasné, jak snadno to trojice komponentů od Audionet zvládá. Geniální podání barev, fantastický příval informací včetně jemného cvaknutí při přitlačení struny na hmatník, nezměrná, nelimitovaná hloubka a dokonale pevné, pružně brnkající tóny s neomezenou energií se valí i z malých Vividů a příval, jakým vás počastují Gryphon je vysloveně opulentní. Ta měkká poddajnost, houpavá rytmika a ještě ten poslední chybějící kousíček autenticity nahrávky, který Audionety vytáhnout na světlo boží, ta váha a arogance moci a kontroly, to všechno ústí v bas luxusní, hebký, s tím správným přídechem dřevěné vřelosti drahého kontrabasu, to všechno tu je v dokonale usměrněném balení.
Oproti minulým generacím přístrojů Audionet jako kdyby tyto nejnovější top modely hrály smířlivěji - tuhost, možná až lehká technicistnost reproukce zcela zmizela a nahradila ji kultivovanost, aniž by však zvuk přišel o svou čistotu. Třeba podání hlasů početného souboru Fragile při reprodukci jejich verze "Ain´t No Sunshine" ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2) bylo krásně jemné, hladké a přitom tonálně velmi bohaté, hlasy jsou skvostně zaostřené a pevné, není tu ani stopy po nejistotě, hlasy jsou výjimečně dobře oddělené, jeden každý vokál je naprosto bez problémů srozumitelný a slyšíte každé nadýchnutí, každé mlasknutí, i když zpívá celá skupina najednou, ani na okamžik se neztrácí pocit toho, že tu je osm jednotlivců, každý se svou unikátní barvou hlasu. Plnost vokálů, drajv a strhující energie, tady není co říct. Stern a Heisenberg vlastně krom jisté již zmíněné "smířlivosti" a pocitu absolutní jistoty nevkládají do zvuku téměř nic ze sebe a těžko se hledají slova k popisu tam, kde reprodukce nezní reprodukovaně.
Nadchla nás i jemnost zesilovače v nejvyšším frekvenčním pásmu. Cinknutí činelů a dalších chřestítek v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) byla naprosto jasná, naprosto suverénně zaříznutá, dlouhé, lehce vnímatelné doznění každého nástroje, skvělé oddělení jednotlivých zvuků v organicky brilantně spojitém zvuku, perfektní vystižení tónu samého, jeho barvy, jeho délky, jeho intenzity... Audionet Stern a Heisenberg jako když nejsou, zvuk definují co do charakteru mnohem spíše reprosoustavy (i ty tak transparentní jako Vividy) a nahrávka samotná. Audionet umí nabídnout perfektní, výjimečně živý a čistý tón.
Když přijde na dynamiku, je cítit, že zejména monobloky Heisenberg umí vzít za věc. Slovo, která hledáte pro popis dynamických vlastností těchto strojů zní "nelimitované". Je úplně jedno, jak hlasitě hrajete, je (téměř) úplně jedno, přes jaké reprosoustavy hrajete (protože Audionet zvuk prostě protlačí kudykoliv), limitem je tu opět nahrávka. Gabrielova "Signal to noise" z výběru "neúspěšných hitů" "Miss" (2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) byla výjimečně autoritativní, zesilovače udržují dokonalou, naprosto neochvějnou kontrolu v každém okamžiku a za každých okolností, závěrečný příval bubnů připomíná svou energií koncertní zážitek - je tu cítit nadbytek energie, nadřazená kontrola a taková rezerva, že cítíte jen klid a třeba způsobem, jakým hudba v závěru graduje je naprosto strhující. Rány jako z děla, výtečně rychlé a přesné reagování na signál, neochvějná pevnost - Stern a Heisenberg neznají nejistotu a nedokonalost.
I u poměrně jednoduché skladby jako je "Dans ma rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) vnímáte, kterak oproti běžné high-endové produkci umí duo (nebo snad spíše trio?) Stern / Heisenberg smazat i poslední zbytky jakékoliv netransparentnosti, umí vytáhnout úplně všechno, co ve studiu prošlo mikrofonem, takže třeba tady slyšíte detaily tak precizně podané, že se zavřenými očima prostě před vámi stojí piano, v jeho těle vnímáte dopadání paliček na struny, vnímáte klapnutí klávesy při stisku nebo i takovou nuanci, jako je měnící se intenzita zpěvu při lehkém pohybu zpěvačky kolem mikforonu. A přitom to vše přichází beze stop technické exhibice v kultivovaném, jemném balení.
U dělená koncepce zesilovačů často stojí za lepším podáním prostoru nahrávek, než jaké nabízí elektronika integrovaná. Prostor, v němž doslova rozkvetla "Theatrum Universi" od Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) byl pevně definovaný v pravolevém i předozadním směru, byl široký jak jen místnost dovolila, byl hluboký a přesvědčivě vrstvený, takže vnímáte i rozložení jednotlivých nástrojových sekcí v orchestru ve třech osách, je to vše čisté, transparentní, dokonce vnímáte zvuk kontrolovaný a vykreslený na úroveň jednotlivých zpěváků ve sboru, kdy opravdu na adekvátně dimenzovaných reprosoustavách a samozřejmě v adekvátně velké poslechové místnosti vnímáte spoustu hlasů a můžete si na ně ukázat.
Zvuk Audionet byl vždy znám pro svou rytmičnost a ačkoliv u Stern / Heisenberg cítíte trošku "povolené otěže" (v dobrém slova smyslu), právě plynulost a tah na branku zůstává. Cituplná "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Rounder | 475 9382) byla nádherně plynulá, byla tak působivá, že pozornost naprosto odpoutává od jakékoliv techniky a je vysloveně problém soustředit se na psaní poznámek. Audionety jsou tak přirozené, že vám dají najevo poněkud přesycené basové spektrum, ale jsou tak kultivované a tak brilantní, že to zvládnou bez nepříjemnosti uřídit, zvládnou vše odprezentovat hladce, lehce a bez omezení. Vyniká tu krása hudby samotné, nekomplikovaná vlastní charakteristikou elektroniky.
Předzesilovač Audionet Stern a výkonové monobloky Audionet Heisenberg jsou vynikající stroje, které plní přesně to, co byste za jejich naprosto astronomickou cenu očekávali. Hrají hudbu - bez omezení dynamiky či detailu, bez zkreslení barev, bez pocitu, že je energie málo nebo moc. Nové top modely Audionet mají neomezenou moc nad nahrávkou, pohrávají si s libovolnými reprosoustavami a není nic, čím byste mohli jejich naprosto dokonalou práci zhatit. Krásně kultivovaný přednes navíc není nějakým kouzlem nepříjemný ani u nepovedených nahrávek. Je něco, co by se dalo těmto strojům v praxi vytknout? Snad jen to, že v reálném světě jsou kvůli své ceně na dosah jen pár jedincům. Jinak totiž jejich zcela suverénní způsob prezentace napříč žánry, hlasitostmi i kombinacemi s ostatními komponenty nemá nic, do čeho byste si mohli rýpnout. Tohle je high end z absolutního vrcholu reprodukční techniky. Stern a Heisenberg jsou monumenty zasvěcené hudbě a stroje na radost...
Kč 780 000,- - předzesilovač Stern
Kč 1 820 000,- - koncové stupně Heisenberg (pár)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/1642-audionet-stern-heisenberg#sigProIde7b0f14c1b
--- --- --- --- ---
KLADY
+ moderní vzhled a výtečné provedení
+ kontrola a čistota, kterou umí protlačit jakýmkoliv kabelem i reprosoustavami
+ možnosti nastavení předzesilovače a konektivity pro jakýkoliv zdroj signálu
+ zvuk s naprostým minimem vlastní signatury
+ nelimitovaná dynamika
+ stejný charakter od sotva slyšitelného šeptu po ultra vysoké hlasitosti
+ přes všechno výrazně tolerantnější, než předchozí generace komponentů Audionet
ZÁPORY
- cena je opravdu masivní
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz