Je jen málo jmen v oboru vysoce kvalitní reprodukce zvuku, které by mělo takový témbr jako má japonský Accuphase. Takřka výlučnou pozici na trhu si firma, provázející audiofily už od roku 1972, vysloužila zejména svou nepopiratelně osobitou cestou, která sází na odlišný a jen málo proměnlivý design a zvukovou charakteristiku, kterou poznáte skoro stejně snadno. Přitom ale Accuphase inovuje své portfolio tak rychle, jako málokterý jiný výrobce v oboru a nedostatek invence nebo ignoranci současných nároků a technologií firmě rozhodně vytýkat nelze.
Přesto Accuphase netančí kolem nejnovějších konceptů a nápadů, naopak jej lze bezpochyby označit za konzervativního výrobce – snad i proto na vrcholu katalogu či alespoň poblíž najdete zesilovače, operující v čisté třídě A, která má přeci jen stále ještě punc „čehosi lepšího“.
Právě „áčkový“ je i král integrovaných zesilovačů firmy, mohutný model E-800, vyrobený jako důstojná oslava půlstoletí firemní existence (což je poprvé, kdy se k něčemu takovému Accuphase odhodlal) a jako první takto výrazně dimenzované integrované řešení.
Když se pak řekne mohutný, v podstatě to dobře popisuje i nižší firemní modely, osmistovka se ovšem podobná spíše dvojici běžných zesilovačů, postavených na sebe (šestatřicetikilový dáreček má na šířku nadprůměrných 46,5 cm, do hloubky solidní půlmetr a na výšku 23,9 cm) – tradiční estetika Accuphase, kterou nešlo upřít dávku elegance a noblesy, tím snad trochu utrpěla, přesto E-800 stále zůstává jednoduše rozeznatelným členem rodiny.
Snad za to může dominantní centrální obdélník s vnořenou dvojicí VU metrů (ovšem pro pravověrného audiofila snad může být přitěžující okolností, že jde o LED pásy namísto tradicionalistických ručiček). Snad ten vjem „toto je Accuphase“ podtrhují i dva nádherně opracované, luxusní ovládací prvky – voličem vlevo s hutným a měkkým přehoupnutím vybíráte aktivní vstupy, vím vpravo olejovitě prokluzujete cestou k vyšší hlasitosti a je to krásné, ovládat takhle pěkně zpracovaný přístroj je prostě radost.
Stejně dobře jsou zpracované i ostatní mechanické ovládací prvky. Spínací tlačítko nebo třeba odklápěcí panel pod displejem, který schovává praktickou a nevídaně širokou škálu tlačítek a přepínačů. Můžete nastavit všechno od běžných tónových korekcí s vyvážením kanálů až po otočení fáze signálu nebo třeba vstup přímo do koncové části zesilovače a podobně.
Krom nezaměnitelně zlatavé záře čelního panelu je ale působivě zpracovaný i zbytek těla zesilovače. Horní krycí otvor s mnoha otvory zajišťuje dostatečnou dýchací plochu pro očekávané enormní množství ztrátového tepla, zadní panel se zase honosí nepřeberným lesem trčících konektorů v prémiovém standardu, jak se na takový stroj sluší a patří.
Pravou polovinu zadní plochy si pro sebe uzurpují dvě sady reproduktorových terminálů, účelných, bytelných a snadno použitelných i díky ideálním roztečím. Díky počtu si logicky odvodíte, že lze připojit dva páry reprosoustav nebo provozovat bi-wiring.
Symetrický svět zastupují tři XLR vstupy (čtyři pokud počítáme i přímý vstup do koncových modulů) a jeden výstup (regulovaný pre-out), nesymetrický standard pak pět sad běžných linkových vstupů, dvě sady PLAY / REC pro páskovou smyčku a dvě sady, tvořící pre-out a main-in (čímž lze připojit externí A/V procesor, vytvořit smyčku třeba pro DSP včetně toho firemního a nebo používat E-800 jako řídící prvek bi-ampingové sestavy – se zesilovači Accuphase je to snadné, neb výrobce udržuje stejný zisk napříč celým portfoliem).
Aby toho nebylo málo, má E-800 dva sloty pro přídavné příplatkové karty, které mohou jeho puristicky analogovou funkcionalitu rozšířit třeba o phono předzesilovač s širokou škálou možných přizpůsobení nebo o D/A převodník. Případně samozřejmě o modul, který doposud nebyl stvořen a může reagovat na budoucí potřeby audiofilů.
Vnitřní prostor je navzdory rozměrů „vyfutrovaný“, tedy naplněný téměř po okraj. Nutno ale přiznat, že nemalou část prostoru schramstnul zapouzdřený hodně velký toroidní transformátor spolu s velmi dobře dimenzovanými chladícími profily nebo třeba dva macaté kondenzátory o kapacitě 60 000 uF na kus. Podél celé pravé hrany zesilovače se nachází pečlivě odstíněný napájecí zdroj, za přepážkou vzadu je vstupní část, zda další přepážkou vpředu pak zejména předzesilovací část a hlavně regulace hlasitosti AAVA v symetrickém provedení a s na míru vyrobeným senzorem pozice nastavení hlasitosti. Toto čidlo pochází z druhého nejvyššího firemního předzesilovače C-2850 a prošlo dalšími vylepšeními.
Velmi poctivou konstrukci zesilovače podtrhuje ideální distribuce výkonu – 50 Wattů na kanál do 8 ohm, 100 Wattů do 4 ohm, 200 Wattů do 2 ohm. E-800 má prý zůstat stabilní dokonce i při ultra nízké jednoohmové zátěži, kam posílá 300 Wattů – všechno v čisté třídě A. Navíc jde o hodnoty trvalého výkonu s tím, že Accuphase říká, že krátkodobě umí zesilovač nabídnout ještě o dost více.
Mohou za to také vybírané MOS-FET od Fairchild (se schopností dodat 33 A), které jsou zakomponované v identických obvodech, které najdete v koncovém stupni A-48. Výstupní výkon pak dodává sestava 6 paralelních výkonových jednotek v zapojení push-pull. Toto uspořádání také snižuje výstupní impedanci.
Obvody (plně symetrické od vstupu po výstup) dále snižují výstupní impedanci aplikací zpětné vazby z blízkosti reproduktorových terminálů a to pomocí technologie Balanced Remote Sensing, která čte signál z obou výstupních terminálů (tedy + i -). Tím výrobce podle vlastního vyjádření zlepšuje také harmonické a intermodulační zkreslení.
Nejenom výkonem živ je ale audiofilský zážitek – příkladný je také dostup signálu a šumu na hodnotě 104 dB nebo tlumící faktor s tučnou hodnotou 1 000.
Slovo stojí za to ztratit také o firemní technologii regulace hlasitosti – AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier). Na každém kanálu má E-800 dva moduly s touto technologií (je to tak plně symetrické řešení). Tento malý zesilovač, převádějící proud na napětí signál rozdělí v 16 krocích a poté pomocí 16 proudových spínačů – ty nabízí celkem 65 536 možných kombinací, tedy právě tolik využitelných kroků pro dosažení ultra jemného rozlišení hlasitosti. Následně se nastavení sečtou a převedou zpět na proud. AAVA používá odpory s pevnými hodnotami a řízení pomocí procesoru, takže efektivně neexistuje rozdíl mezi levým a pravým kanálem v nastavené úrovni, stejně jako nejsou problém žádné přeslechy. Stejně tak netrpí odstup signálu a šumu, protože jde stále o čistě analogové, nedigitalizované zpracování signálu. Co je nejlepší, do těchto obvodů lze z logiky jejich práce snadno včlenit i používané tónové korekce nebo úpravu vyvážení kanálů a ani tyto funkce tak „nekazí“ výsledný zvuk.
Accuphase E-800 jsme slyšeli v pražském showroomu Voix, kde se předváděl v celé plejádě komponentů Accuphase – porovnávat jsme mohli třeba E-480 a E-280, ale také třeba se sestavou Burmester (089 / 088 / 911 MK3), zdrojem se pro nás nakonec stal dCS Bartók a poslouchalo se přes KEF Reference 5, přičemž propojeno bylo kompletně vyššími modelovými řadami amerických MIT. Čistý proud zajišťovala pračka PS Audio PowerPlant P12 a kompaktní disky roztáčel chvíli také DirectStream Memory Player.
Áčkové stroje si většinou nesou s sebou jakýsi předsudek o tom, že jejich zvuk bude teplý, měkký a řekněme jaksi rozvážný – možná i díky tomu, že nedisponují na papíře kdovíjakými výkony. Stačilo ale pár hlubokých tónů rytmické sekce v Dukeově „Say That You Will“ („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882), abychom si ujasnili, že E-800 nebude obětí takový předsudků (ať už někdy oprávněných, někdy neoprávněných). I na rozdíl od áčkových koncových stupňů Accuphase hraje totiž podstatně pevněji – bas byl až precizní, sebevědomě utažený a prakticky prostý nějakého přibarvování nebo nafukování. Je to klidný, přesný, disciplinovaný basový základ bez efektu, s poctivou dávkou informací a s konkrétností, přesto ale hlavně přirozený, tak jak má být. Je ho dostatek, ale nikdy přebytek a je vybavený také dostatečnou průbojností a váhou – prostě parádní high-endový bas.
Není to ale rozhodně ani tak, že by E-800 inklinoval k suché analytičnosti, stále je to ten typický Accuphase plný emocí, barev a lidskosti. Tu předvedl na vokálu Loreeny McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) – byl výborně vyvážený (zčásti cítíte tu přesnou, přísnou, velmi konkrétní, až lehce analytickou přímost bohatou na detaily, ale z druhé vnímáte přirozenou otevřenost, pocit hmoty těla a tučnost) a krásně znělý, až líbezný. Přitom se tu nevyskytuje žádný falešný pocit „hezkosti“ nebo „hebkosti“, E-800 vystačí s přirozeností, prezentovanou neagresivně (až o špetku měkčeji) a přitom díky objemu zvuku nechybí pocit dostatečného důrazu. Je to vynikající, jak se sluší a patří na takhle drahé zařízení. Accuphase tu velmi autenticky ukazuje nahrávku, ale zároveň se drží velmi hodnověrně nohama na zemi – skvěle od sebe odlepí nosný vokál i vokály doprovodné, leč sykavky nebo energičtější momenty neříznou do ucha.
O úrovni E-800 hovoří velmi působivě také to, jak snadno vytáhl informace o činelu z průměrné nahrávky „Next Time You See Her“ od Erica Claptona („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) – trochu přehlcené hudební dění rozčísnul a rozklíčoval s klidem a nonšalancí, zdánlivě až po nejposlednější dozvuky, takže nástroj je plastický a komplexní, jak se sluší a patří. Opět se tu projevuje ten ne úplně obvyklý, ale působivě dobře zvolený mix vlastností – činel zní trochu ostře (to je autenticita a analytičnost), ale přitom má krásné barvy, lehoučkou stopu vřelosti a není vůbec agresivní a to ani nahlas (to je ta doplňková pohodovost Accuphase, ten „lidský rozměr“).
50 Wattů nezní jako kdovíjaký výkon a mohlo by se zdát, že pořádnou dynamiku E-800 může mít problém uživit. Nicméně – je také pravda, že při subjektivním vnímání tak trochu „není Watt jako Watt“ a navíc to, co si často představujeme jako již dost hlasité a tím náročné na výkon si stále vystačí s jednotkami nebo maximálně nižšími desítkami Wattů. Nicméně to, že paličky Billa Bruforda v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) buší do blán jako kladiva a vy cítíte to tepání až v hrudníku, to je trochu překvapující – E-800 má důstojně rychlý zvuk, pevný a jistý, takže dokáže „podržet“ i nijak jednoduché bedny. Dynamika je bohatá, živá, jasně slyšíte prásknutí napjaté blány i následné zadunění objemu bubnu samotného. Není to bezedná zásobárna síly, která by vyplnila energií stometrovou halu, ale v běžných menších a středních pokojích a při jim příslušným hlasitostech se sebevědomé a přitom ukázněné dynamičnosti rozhodně dočkáte.
Přitom Accuphase není žádný efektní divočák, mnohem více stále zůstává tím audiofilským, jemným nástrojem s citem pro křehkost hudby. Krásně a intenzivně sejmutá kytara Michaela Hedgese v „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) byla znělá, jasná a vysloveně luxusně čistá, hudba je famózně transparentní a jen kdesi na krajíčku cítíte tu nakonec přeci je identifikovatelnou charakteristiku přístroje. E-800 má famózně otevřený zvuk i dobrou transparentnost, takže jasně ukazuje charakter předřazeného komponentu – přitom vždy umí ukázat spoustu, spoustu a spoustu jemnůstek, dozvuků, textur a to vše ve zcela nesyntetickém (tedy prostě přirozeném) celku. Je to krásný zvuk, který už díky množství detailů a hloubce vhledu vlastně na ty drobnosti vůbec nepřitahuje pozornost, po němž zůstává už jen hudba jako celek.
V „Messy Bessie“ (Jimmy Smith | „Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) bylo cítit, že jak Accuphase říká, nějaké mísení kanálů absolutně není problém – proto je stereofonie tak dobrá, jak jen to dovolují akustické podmínky místnosti, bedny a nahrávka. Scéna tak byla poskládaná s neokázalou samozřejmostí, zasahující lehce už i za osy reprosoustav a nelimitovaná hloubkou poslechového prostoru, byla plastická, jasně konturovaná a s nástroji nebojíme se říct až perfektně separovanými a ohraničenými. Je to krásně vzdušné a realistické podání krásné a vzdušné nahrávky.
Přitlačíte-li pak na plyn trochu zvukově slabší, ale o to atmosféričtější a dravější Osbournovou „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96), tak E-800 stále důstojně interpretuje hudbu „co nejvíc 1:1“ – tedy žádná „áčková změklost“, žádné opatrné zakulacení, žádné ladění do hezkosti, byť je fér přiznat, že to také není taková ta srdnatě nadupaná robustnost a dravost, kterou lecjaké „ábéčko“ zvládne protlačit díky enormním výkonům. Ale budiž, ničemu to nevadí, zážitku to na zábavnosti neubirá a Ozzy tu prostě hraje svůj rock s dostatečnou tvrdostí a zábavností – hudba se pořád dobře poslouchá a můžete si dovolit beze strachu hrát hlasitěji, zesilovač drží, zážitek nenudí.
Že si Accuphase udržuje ve svém portfoliu vysoký standard preciznosti a že umí nabídnout po všech stránkách krásná zařízení, to je bez diskuse – ani E-800 z těchto zvyklostí nevybočuje (i když možná design fanouškům značky přijde trochu „na sílu“, protože tu přeci jen byla upřednostněna nutnost řádného napájení a chlazení před stoprocentní elegancí). Že ale může „áčkový“ integrovaný zesilovač dosahovat takových akustických kvalit, to je podobně překvapivé, jako když najdete v obchodě avokádo, které není ani rozbředlé, ani nedozrálé. Nebo jako když vám na úřadě skutečně pomohou s tím, co potřebujete. Je to prostě zážitek, z něhož máte větší radost, než by tak samozřejmé věci příslušelo (a že se od bezmála půlmilionového kousku elektroniky už ledacos čeká). Accuphase E-800 je odvážný počin, ale rozhodně své místo na světě obhajuje s naprostou suverenitou a je to nejen po všech stránkách vynikající a dobře fungující zesilovač, je to i jeden z nejzábavnějších přístrojů Accuphase, který jsme kdy potkali a nejen to – je to i jeden z nejdůstojnějších a nejpodmanivějších integrovaných zesilovačů (nebo možná v některých ohledech i zesilovačů obecně), které můžete koupit ve „statisícové“ kategorii a to už je zatraceně vysoké ocenění.
Kč 409 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/3238-accuphase-e-800#sigProId88133b62eb
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vynikající zpracování
+ široká konektivita
+ modulární konstrukce, ideální s ohledem na budoucnost
+ víc síly a kontroly, než by napovídaly nominální hodnoty
+ elegantní zvuková charakteristika
ZÁPORY
- rozměry jsou už poměrně odvážné, stejně jako cena
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz