HIFIStyl

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 1

Kariéra Sandyho Grosse je dostatečně dobře zdokumentovaná a jeho úspěchy též - ostatně na americkém kontinentu jsou "jeho" značky Polk Audio a Definitive Technology dodnes mimořádně populární. Úspěchy ale rozhodně sbírá i jeho "projekt na důchod", menší, ale o to ambicióznější značka GoldenEar (nedávno přibyvší pod křídla firmy AudioQuest), která si klade za cíl nabídnout puristicky high-endové výkony za ceny, které ještě nejsou "z jiného světa".

To platí i pro nejvyšší řadu (většinou) poloaktivních reprosoustav Triton, které se vyznačují originálně jiným, štíhlým a nenápadným designem. Mírně odlišné (byť v základním přístupu stále stejné) jsou nejvyšší modely Triton Reference a nyní i z nich odvozený menší model Triton One.R - už podle názvu je jasné, že svého předchůdce, model Triton One, posunuje blíže modelu Reference.

Stále jde nicméně o vysoký sloupek v černé látce, teď už ale s boky v hlubokém klavírním lesku, kde plochu narušuje jen látkový obdélník, kryjící boční reproduktory. Stále je to vpředu úzký a směrem dozadu se pozvolna rozšiřující sloup, posazený na bytelné základně ve stejném duchu a stále tu nejsou žádné ostré hrany klasického typu.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 2

Na zadní straně najdete kovovou plochu, kde krom očekávaných reproduktorových terminálů najdete také napájecí zásuvku a nad ní potenciometr, kterým regulujete intenzitu basového pásma. Pro nasazení v domácím kině mají reprosoustavy také svůj vlastní LFE vstup a jejich basová sekce tak poslouží jako subwoofer.

Za látkovou krycí mřížkou vpředu se ukrývá hned šest reproduktorů. Nahoře jsou dva středobasy a tweeter v D´Appolito konfiguraci, pod nimi trojice obdélníkových basových měničů a aby toho nebylo málo, po obou stranách jsou dva pasivní radiátory.

Ozvučnice samotné výšku 137,2 cm, šířku mezi 14,6 a 20,3 cm (vpředu / vzadu) a hloubku 42,3 cm (a celé to stojí na základně 31,4 x 50,2 cm). Každý kanál váží poctivých 36,3 kg.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 3

Všechny použité měniče navrhli přímo v GoldenEar a nechávají si je také na zakázku vyrábět. Nejvyšším tónům je určen skládaný páskový měnič HVFR, převzatý z modelu Reference. Kolem něj jsou dva středotónové kónusy s mohutnými fázovými nástavci hvězdicového tvaru. Membrány mají průměr 13,3 cm a odlévané koše. Basy vyzařují tři aktivní měniče s membránami o rozměru 12,7 x 22,9 cm, opět vycházející z těch použitých v modelu Reference. Basáky navazují na čtveřici pasivních plochých membrán s působivou plochou 17,8 x 25,4 cm.

D´Appolito středo-výšková sekce má vlastní pracovní komoru (respektive dvojitou, dělenou příčkou v ose výškáče). Vnitřní prostor pracovní basové komory je bohatě zpevněn výztuhami a tlumen polyuretanovou pěknou s otevřenými póry a kombinací ovčí vlny a Dacronu.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 4

Frekvenční výhybka je plně symetrická a kombinuje elektronické i pasivní řešení pro bezešvé spojení aktivního subwooferu a pasivních "vršků". Zesílení pro spodní kmitočty má na starosti modul zesilovače, obdobný jako v subwooferech SuperSub, řízený 56 bitovým DSP a dávající výkon masivních 1 600 Wattů na kanál.

Výrobce udává u Triton One.R frekvenční rozsah 13 - 35 000 Hz, charakteristickou citlivost 92 dB a impedanci "kompatibilní s 8 ohm".

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 6

Sloupek GoldenEar Triton One.R jsme poslouchali v pražském showroomu Voix, kde se hrálo přes dvě sestavy, obě napájené přes PS Audio PowerPlant P12 a "krmené" PS Audio DirectStream Memory Player a DirectStream DAC. V jedné sestavě byl Parasound JC 2 BP s Parasound JC 5 a v druhé Rogue Audio RP-5 a monobloky M-180. Prokabelováno bylo napájecími kabely PS Audio, u signálových a reproduktorových hrála značka MIT. Porovnávat jsme mohli s Triton Reference, Triton One, Paradigm Prestige 95F a Prestige 15B.

Svižná baskytara Marcuse Millera v "Power" ("M2" | 2001 | Telarc | CD-83534) si přes jasně patrnou energii basové sekce uchovávala spíše přesný, utažený a audiofilsky na čitelnost zaměřený styl prezentace - to na rozdíl zejména od starších modelů Triton, které mají bas rozmáchlejší a řekněme "američtější". Líbilo se nám, jak dokážou Triton One.R zprostředkovat fyzický pocit impulsu basového tónu, jak vystihnou realisticky, s nadhledem a rezervou jeho váhu i jeho kontury - kontrola semiaktivního konceptu je příkladná. Přestože bas řeší de facto subwoofer, integrace se středo-výškovou částí je také výtečná a výsledný přednes kompaktní. Je to za dané peníze prostě skvělý bas.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 7

Vokál Bobbyho McFerrina v "Hush Little Baby" ("Hush" | 1992 | SONY Masterworks | SK 48177) zněl možná lehoulince tenčeji, než by byl ideál, ale opět s precizní přesností a audiofilsky realistickou čistotou a transparentností. Důležité je říct, že na výsledné vnímání má OBROVSKÝ vliv připojená sestava, protože Triton One.R mají na středech a výškách až překvapivě málo vlastní stopy. S elektronkami Rogue to byl šťavnatý, tělesný hlas s mocným objemem i pocitem těla, s Parasoundem zase analytický, možná až sušší a brilantně prokreslený zvuk. V každém případě ale má střední pásmo dost prostoru, má skvělý pocit soustředěnosti a konkrétnosti a v každé kombinaci působí přirozeně.

Jemný cinkot činelu v "Take Five" od Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byl moc pěkný, delikátní a realistický co do objemu i energie, přitom však snadno čitelný, velmi svižný a transparentní. Díky tomu všemu zní činel poměrně výrazně, aniž by se však "cpal" kupředu nebo působil nacinkaně. I tady vládne překvapivě přirozená reprodukce s lehkostí "páskového typu", ale přitom mají tóny "hmatatelnost", na jakou jsme zvyklí od hmotnějších kopulek.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 18

Stran dynamiky si není u Triton One.R nač stěžovat a ostatně ani obecně u GoldenEar. Mikrodynamické dění na úrovni akustických nástrojů v "Two Bass Hit" Dizzy Gilespiho ("Night in Tunisia" | 2006 | Bluebird | 82876 84866 2) bylo pod kontrolou, sebevědomé, ale nepředvádějící se - reprosoustavy zůstávají v klidu, disciplinované a utažené, při zemi a přesto z nich cítíte rezervu a dostatečnou rychlost, aby v potřebném okamžiku dokázaly švihnout a prásknout. V rámci své transparentnosti a věrnosti vás ale GoldenEar také bez skrupulí obeznámí s limity nahrávky i systému.

To platí také pro rozlišení - s Triton One.R totiž dostanete přesně to, co do nich pošlete. Skvělé nahrávky jako je "Tribal Dance" od Peter Green Splinter Group ("Destiny Road" | 2010 | Snapper Music | SBLUECD055) jsou čitelné s nebývalou lehkostí; jsou rozvrstvené a jednotlivé nástroje už opravdu samozřejmě rozkreslené, konkrétní, slyšíte i opravdu jemné detaily, jednotlivé struny a vše zorganizované a přesné. Reprosoustavy jsou také neokázale pevné, samozřejmé a aniž by se uchylovaly k techničnosti nebo dravosti, umí posunout hudbu "blízko" - vzhledem k transparentnosti to bylo mnohem víc cítit na techničtějším zvuku Parasound než na všeobjímající lampovosti Rogue Audio, ale u obého byla čitelnost mimořádně snadná.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 12

"Allegro Moderato" ze "Symphony No. 9" Ralpha Vaughan Williamse (1994 | Everest | EVC 9001) měla důstojně načrtnutou hudební scénu, zejména s velkým zvukem Rogue Audio zaplnila celý prostor, ale ani soustředěnější Parasound nepůsobil jakkoliv stísněně. Reprosoustavy si zaslouží rozestup minimálně takové tři metry, pak se hudba rozprostře mezi ozvučnicemi a to včetně předozadního prostoru s dobrou lokalizací nástrojů. Není tu holografický pocit, spíše celkově učesaný a pevný stereo obraz, v němž není problém oddělit jednotlivé nástrojové sekce a obecně se dobře vyznat.

O intenzitu hudebního zážitku se pak postará primárně nahrávka a elektronika, protože jak ukázala "Please Read the Letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382), může stejná hudba na Triton One.R znít diametrálně odlišně právě v závislosti na charakteru zesilovačů. Pro odvážný, tučný, elektronkově hladký a přitom mocně energický zvuk byl Rogue vysloveně skvělý, pro autenticitu, energii a detail vynikal Parasound a reprosoustavy jako kdyby ani v jedné z oněch sestav nepřidávaly téměř nic ze sebe.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R 17

Sloupky Triton One.R jsou skvělým důkazem toho, kam se za jednu dekádu může posunout technika jediné značky - přestože velké Reference jsou přeci jen o kousíček lepší, není to rozhodně (minimálně ve středně velkých místnostech) v poměru k rozdílu ceny. Triton One.R jsou za dané peníze prostě skvělé z jakéhokoliv úhlu pohledu. Pokud hledáte audiofilské plnorozsahové reprosoustavy, které mají výhodu možnosti přizpůsobení energie basové části s ohledem a na místo a místnost, pokud je vám blízká (ta vlastně původně správná) filozofie, kdy reprosoustavy signál nezabarvují prakticky žádnou svou stopou a přesto nezní technicistně a dají se tak dlouhodobě užívat, pak jsou nejnovější GoldenEar působivým dílem, které dokáže zprostředkovat až neočekávaně působivé high-endové zážitky.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose širokopásmového měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, standardním zatlumením kobercem, sedačkou a hutnými závěsy a realizovaným akustickým stropem.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Frekvenční odezvu v reálném prostoru nelze nazvat jinak než fantastickou. Sedlo na 60 Hz je zřetelně zdůrazněno módem místnosti, prakticky jsou Triton One.R "rovné" od 30 do 3 000 Hz, tam následuje mírný pokles energie, aby od této mety vysokotónový reproduktor energii naopak trochu zdůraznil. Celkově - právě až na výšky - je ale vyrovnanost frekvenčního pásma vskutku referenční.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Na impedanci je vidět, že pod metou 100 Hz práci přebírá aktivní elektronika a není tak co měřit, od této mety nahoru je naopak veškeré dění perfektně čisté, prosté jakýchkoliv problémů. Impedance neklesá pod 4 ohmy a stejně jako linka elektrické fáze je příkladně "přátelská". Triton One.R jsou velmi jednoduchými partnery pro v podstatě jakoukoliv elektroniku.

2020 01 30 TST GoldenEar Triton One R m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 199 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ čistý, jasný a audiofilsky přesný přednes

+ výkony blízké modelu Triton Reference

+ možnost korekce basového pásma

+ s ohledem na cenu parádní transparentnost

+ celková přirozenost

ZÁPORY

- jsou poněkud citlivé na připojenou sestavu

- vzhledem pořád není nijak luxusní

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz 

DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista