Když se řekne U-05, možná se pokusíte v první chvíli identifikovat, o který typ německé ponorky se jedná. To jediné, co má ale s takovým strojem jeden z nejnovějších přírůstků do portfolia jednoho z nejtradičnějších světových výrobců, vzniknuvšího v Tokyu roku 1938, společného, je fakt, že by díky kvalitě výroby možná také přežil hloubkový ponor.
Označením U-05 se honosí komponent poloviční šířky, který ve svém kompaktním těle sdružuje funkci D/A převodníku, předzesilovač a sluchátkového zesilovače a to vše v cenové třídě „pro běžného posluchače".
V prvé řadě je třeba říct, že U-05 není vysloveně krásný přístroj, ale má nemalou porci určitého industriálního šarmu, pramenícího patrně ze skutečnosti, že téměř každý čtvereční centimetr předního panelu a zadní strany je poset konektory a ovládacími prvky. Výrobce si ovšem dal také hodně nadprůměrně záležet na kvalitě výroby a ani dvojnásob drahé OPPO HA-1, ale ani jiné a ještě dražší přístroje mu nijak zásadně neunikají. Marketéři podobnou kvalitu rádi nazývají prémiovou, Pioneer si to ale plně zaslouží.
Poctivou stavbu naznačuje i nezanedbatelná hmotnost 6,5 kg při rozměrech 29,6 x 10,1 x 27,1 cm (š x v x h), téměř čtvercové tělo přístroje spočívá čtveřici bytelných nožiček. Jak už jsme řekli, přístroj má industriální charisma a velké množství prvků, které rozbíjejí jeho jinak minimalistické linie. Přední straně dominuje centrálně umístění displej s jemnou kresbou znaků s perfektní čitelností – na dvouřádkovém displeji se dozvíte úplně vše, co byste jen mohli chtít vědět. Pod spodní hranou displeje je pak čtveřice decentních diod, informujících o využívaných funkcích.
Po pravé straně najdete jeden ze zásadních prvků, ať už vidíte Pioneer U-05 jako sluchátkový zesilovač, nebo jako předzesilovač. Jde o regulaci hlasitosti, která je tu dokonce dvojitá. Velký knob slouží pro základní nastavení poslechové úrovně a krom parádního pocitu z doteku má také velice příjemný chod – ne lehký, ne tuhý, ne rychlý, ne pomalý. Většině přístrojů by takhle provedené ovládání bohatě stačilo, u Pioneer ale přidali ještě sekundární, maličký prvek, jehož úkol prozrazuje nápis pod ním, znějící „Fine Adjust". Slouží pro skutečně jemňoučké doladění hlasitosti, které v drtivé většině případů potřebovat nebudete, ale občas je velice užitečné.
Skutečně obdivuhodně univerzální je Pioneer v oblasti sluchátkových výstupů – snadno připojíte jakákoliv sluchátka, ať už mají 6,3 mm jack, jeden, nebo dva XLR konektory. U-05 zvládne obsloužit i ta nejnáročnější sluchátka.
V levé části čelního panelu pak je spínací tlačítko s nenásilně modrou diodou, miniatura regulátoru hlasitosti, sloužící k cyklickému přepínání vstupů a pod nimi pak kopie ovládacího prvku jemného doladění hlasitosti – ten vlevo přepíná dvě polohy zisku pro sluchátkové výstupy, ten vpravo aktivní sluchátkový výstup, případně výstup linkový. Pioneer U-05 je tak zjevně určen sólistům, více výstupů naráz prostě nevyužijete.
Zadní strana je pak ještě plnější, než čelní panel. Nahoře je snad až přebytek digitálních vstupů, dole pak analogové výstupy. Do přístroje můžete zvuk přivést v digitální formě buď přes vstupy optické, nebo koaxiální (oba druhy jsou tu ve dvojici), případně i „profi" AES/EBU konektorem. Do moderní doby vplouvá Pioneer U-05 díky USB konektoru. Analogové výstupy jsou variabilní a ve formě nesymetrických RCA i symetrických XLR. Droboučký přepínač napravo od nich přemění variabilní výstup na fixní a obráceně, druhý pak prohazuje horký a studený pin u XLR konektorů. Pioneer se skutečně snažil vyhovět úplně každé situaci jak vidno.
Vnitřní uspořádání je na danou cenovou třídu až nebývale spořádané a organizované. Napájecí sekce je jednoduchá, transformátor s EI jádrem je dokonce zapouzdřený a celé napájení je ještě pro jistotu od signálových obvodů odděleno kovovým stínícím profilem. Signálové obvody jsou řešeny několika deskami plošných spojů pospojovaných bez drátů, počet součástek na centimetr čtvereční je podobný, jako počet obyvatel Tokya na čtvereční kilometr.
Sluchátková sekce dokáže „nakrmit" i náročnější sluchátka, v nesymetrickém jacku můžete mít až 180 mW na kanál při impedanci 32 Ohm. U-05 je zjevně velmi stabilní, zvládne bez problémů sluchátka s impedancí od 16 do 600 Ohm a pracuje ve frekvenčním rozsahu 4 – 80 000 Hz (-3 dB). Nesymetrické výstupy nabízí maximální celkové harmonické zkreslení pod úrovni 0,01% a odstup signálu a šumu přes 106 dB, symetrické výstupy jsou pak ještě lepší – zkreslení nepřesáhne 0,004% a odstup rušivých signálů dosahuje 113 dB. To už je téměř perfektní i pro náročné moderní hi-res formá, což v dané cenové třídě rozhodně není zvykem. Dynamika pak dosahuje teoretického maxima dokonce 118 dB u 24 / 32 bitové hloubky signálu.
Pro maximální pohodlí má Pioneer U-05 také jednoduché, kompaktní dálkové ovládání. Není tak pěkně vyrobené jako přístroj samotný, zato je praktické akorát do dlaně a zvládne vše, co potřebujete.
V centru převodníku najdeme dvojici osmikanálových D/A čipů ESS Sabre, každý zpracovává jeden kanál v celkem osmi paralelních proudech. Těmito čipy lze prohnat PCM signál o hloubce až 24 / 192, které funkce upsamplingu Hi-Bit 32 zvládne přepočítat až na 32 bit / 384 kHz. Převodník umí pracovat i s nativním DSD signálem o frekvenci 2,8 i 5,6 MHz. Výbava je na zaplatitelný přístroj na papíře skutečně úchvatná.
Pioneer U-05 jsme poslouchali hlavně se sluchátky beyerdynamic T1 a Sennheiser HD26 Pro, ale také Sennheiser IE8 a Koss Porta Pro CZ. Jako koncový stupeň sloužil konec v NAD C370, který krmil Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus. Dominantním zdrojem signálu byl počítač s DSD i PCM soubory ve standardním i vysokém rozlišení, použili jsme ale i USB transport KingRex UD384 nebo Pioneer BDP-LX71.
Jak se ukázalo, Pioneer U-05 je snaživý a parametrově výjimečně skvělý, ta nejlepší velká sluchátka na trhu ale úplně perfektně uřídit nedokáže a zvuk v nich není tak živý, jak by být mohl. Pocitově mu k tomu schází trochu autority. Jakmile jsme ale přesedlali na HD26 Pro, výsledek byl dokonalý.
Třeba výrazná, energií našlapaná basová linka v „Get Lucky" od Daft Punk („Random Access Memories" | FLAC | 24 – 88,2) měla skutečně moc hezkou definici a kontury, byla suchá a jistá. To platí pro nastavení vysokého zisku, kdy s většinou sluchátek hraje U-05 velmi suverénně, nezalekává se hloubek a má autoritu správného velitele. Uvolníte-li ale trochu podmínky přepnutím na nízký zisk, jisté kontury se trochu rozvolní a změknou, nafoukne se zato ale objem a bas je broukavější. Nízký zisk se ale zdál být spíše hezký, než věrný, byť věříme, že třeba u ostřeji hrajících sluchátek může být tolerantnější a laskavější přednes výhodou.
„Misery" od Dave´s True Story („Unauthorized" | FLAC | 24 – 96) byla vysloveně skvělá – zvuk byl nádherně plastický, hluboký, velmi dobře kontrolovaný a přitom uvolněně přirozený, nenásilný. Vokál byl chvílemi sice možná až příliš hladký a hebký a ještě krůček scházel do pocitu zcela vtahující, podmanivé atmosféry, ale přehledně rozdělené nástroje s jasnými konturami i celkově velmi otevřené a prokreslené střední pásmo byly na danou třídu výborné. U-05 rozhodně více slušela role sluchátkového zesilovače, kdy detaily a dění na scéně jako kdyby bylo blíž, bezprostřednější.
Celkovou decentní přirozenost podtrhl U-05 i podáním nejvyšších frekvencí. Vibrafon v „Like Minds" ze stejnojmenného koncertu Burtona, Corey, Haynese, Hollanda a Methenyho (FLAC | 24 – 96) byl velmi znělý, ale rozhodně ne zkresleně zvonivý a cinkající. Naopak působil velmi čistě, přesně a pevně. Pioneer netlačil na pilu, nesázel na chrlení energie, ale spíše na poklid a celkový relax. Každý tón vznikl, zazněl a pomalu se rozplynul naprosto bez stresu, nenuceně.
Brahmsův „Maďarský tanec č.1" v podání Leonidase Kavakose a Pétera Nagyho ve společnosti Gewandhausorchester s taktovkou Riccarda Chaillyho zazněl s velice slušnou dynamikou, dokonce i piano bylo solidní, byť právě zde bylo cítit, že Pioneer U-05 je vynikající hi-fi s nádechem high-endu, ovšem do úplně špičky typu OPPO HA-1 nebo nejvyšších modelů HeadRoom mu stále něco schází. Přesto už lze říct, že se Pioneer ani velkého orchestru nebojí a umí v hudbě probudit dojem živoucnosti.
V podstatě přes kopírák lze ohodnotit i rozlišení a kresbu zvuku – na danou cenovou kategorii je prokreslení zvuku a detailnost skutečně excelentní, dokonce i v porovnání s těmi nejlepšími je to dobré. Pioneer se již zvládne svým přednesem a množstvím extrahovaných informací dostat na úroveň, kdy cítíte, že vám nic důležitého neschází. Ano, víte, že třeba v reakcích publika nebo v dění na pódiu je u „Mediterranean Sundance" z legendární desky „Friday Night in San Francisco" (FLAC | 24 – 192) DeLucii, McLaughlina a DiMeoly o něco víc, kytary však mají velmi pěkně vykreslené ozvučnice, jednotlivé tóny jsou precizně oddělené a nic nesplývá, nemlží a nepřekrývá se. Přednes je tak uvolněně samozřejmý, jak si jen můžete za tyhle peníze přát.
„Hail to the King" (FLAC | 24 – 48) ze stejně pojmenované desky Avenged Sevenfold šlapala také pěkně od podlahy. Zvuková kvalita je slušná, Pioneer nijak neobtěžuje ani při vysoké hlasitosti, byť právě u podobného žánru by trochu méně kultivovaný charakter podpořil naléhavost. Naopak fantastický je charakter Pioneer U-05 pro akustické, byť velmi svižné skladby, jako třeba „Too darn hot" v podání Elly Fitzgerald („Cole Porter Songbook" | FLAC | 24 – 96). Tam dá nevulgárně vyniknout jednomu každému nástroji i vokálu a přesto si vás neodolatelné tempo získá.
Zcela korektně si Pioneer poradil také s DSD. Poslech „Vision of her" Davida Eliase, který tuto skladbu cíleně připravil jako FLAC 24 – 96 a DSD64 (ale i v jiných formátech) právě pro porovnání možností a kvality, vyznívá zcela jednoznačně pro DSD stopu. Základní charakter reprodukce, jemnost a uvolněnost zůstává, ale zvuk je výrazně bohatší, jako kdyby také sytější a barevnější, plastičtější. Jednoduše o krok blíž skutečné živé hudbě.
Pioneer U-05 je takový malý sluchátkový zázrak. Jako samostatný D/A převodník není vůbec zlý, jako předzesilovač je slušný, ale excelentní je právě jako partner sluchátek. Pro ta nejlepší a nejnáročnější sluchátka na trhu asi nebude dostatečný, ale z drtivé většiny modelů vymáčkne maximum a to zcela suverénně, uvolněně a pohodově. Výbavou je úžasný, konstrukcí taktéž a za rozumné peníze nabízí skutečně hodně. Vlastně si za podobné peníze široko daleko nemůžete pořídit nic jiného takhle dobrého, můžeme-li soudit. Pioneer U-05 se prostě a jednoduše povedl a do střední třídy přináší high endové zvyklosti a míří tam též zvukovou kvalitou. Dobře vypadá, dobře se s ním žije a obstojí v moderním světě. Je skvělý a vzbuzuje naději, že Pioneer se vrací do pozice výrobce výjimečných dvoukanálových přístrojů. A my máme radost...
Kč 21 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fantasticky vyrobené
+ plně symetrická konstrukce s možností jí skutečně využít
+ konektivita vstupní i výstupní je unikátní
+ velmi citlivá regulace zisku a hlavně dvojí regulace hlasitosti s dokonalou precizností
+ čistý, pevný přednes
ZÁPORY
- automatické vypnutí je příliš rychlé a občas se přístroj vypne dřív, než si prolistujete hudební sbírku
- sluchátka typu beyerdynamic T1 už úplně dokonale neovládnou
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz