Nová série R od britských KEF, to je - přeložíme-li si volně slogan, který firma nové inkarnaci erkové řady přiřadila - prý "začátek série Reference". Nejvíce je to rozhodně znát na vrcholném sloupu R11, který je na první pohled tak nějak lehce zmenšenou verzí modelu Reference 5. Ostatně celá přepracovaná řada R si z nejvýše posazené Reference řady bere nestřídmými doušky - vizuální podobu, materiály i technologie.
KEF R11 jsou už poměrně velké sloupky, byť to celkem úspěšně maskují díky své štíhlosti - i tak jejich kabinety z MDF profilů s velmi příkladným povrchovým zpracováním dosahují výšky 129,5 cm (tedy včetně do stran vykukujících nožek s výraznými hroty), ozvučnice samotná pak má šířku jen 20 cm, byť je zato protažená do hloubky 38,4 cm. Aby bylo jasno, že sloupek má spoustu vnitřních výztuh a výrazné tlumení, je dobré zdůraznit hmotnost nestřídmých 37,7 kg.
Čistě pravoúhlé, minimalistické korpusy nejsou vizuálně narušeny co do čistoty ani pěticí vpředu pěkně seřazených měničů. Jsou tu celkem čtyři odvážné woofery, dva nad a dva pod Uni-Q středo-výškovým měničem (mimochodem v již 12. generaci), jak velí D´Appolito koncept. Ani zadní panel není narušen víc, než je nutné pro instalaci dvojice bassreflexových nátrubků, bytelných a posazených mimo vertikální osu, aby se zklidnilo proudění vzduchu. K tomu mimo jiné přispívá i pružná vnitřní část trubice.
Ve spodní části skříně u zadní strany je vsazený panel s dvěma páry pěkných terminálů, mezi nimiž je otočný prvek, jímž lze snadno zrušit či zase vrátit jejich přemostění, takže není problém velmi komfortně vyměnit klasický reprokabel za bi-wiringový nebo třeba využít potenciálu bi-ampingu. Jedinou nevýhodou je nemožnost vizuálně zkontrolovat, zda je spojeno nebo rozpojeno.
Tím hlavním jsou ale samozřejmě reproduktory. Krom již zmíněné dvanácté inkarnace klasického koncentrického Uni-Q jsou tu čtyři zajímavě pojaté basové reproduktory, takže součet ploch membrán je už opravdu působivý.
Uni-Q má hliníkovou středotónovou membránu z hliníku, membrána má po celé ploše patrné výztuhy. Hliníková je i 2,5 cm široká kopulka tweeteru, ukrytá za plátky rozptylky, která optimalizuje vyzařování energie. K tomu mimochodem slouží i lehce vypouklý krycí kroužek Shadow Flare, který mimochodem i esteticky zakrývá šrouby koše.
Výrazný bas mají na starosti čtyři identické woofery s membránami o průměru 16,5 cm. Membrány jsou "hybridní", jde tedy o poměrně mělký kónus z vrstvičky hliníku, pod nímž pracuje druhá membrána, výraznější co do kónického tvarování a vyrobená z klasického papíru.
I přes nadprůměrné množství osazených měničů zůstávají R11 třípásmové (s dělícími frekvencemi na úrovni 400 a 2 900 Hz) - tak jako všechny modely v sérii R. Výrobce udává v běžné toleranci +/- 3 dB rozsah 46 - 28 000 Hz, což je možná překvapivě málo. Hned vedle se ale dozvíte, že s poklesem -6 dB a "v běžné místnosti" (tedy poblíž stěn, tak jak to bývá) se R11 zhoupnou až na 26 Hz, což je rázem posouvá do jiné třídy. K doplnění technické části je dobré zmínit i jmenovitou impedanci 8 ohm, která přiznává propad na 3,2 ohmu a charakteristickou citlivost pěkných 90 dB / 2,83 V / m.
Velké KEF R11 jsme mohli poslouchat v poslechových prostorách dovozce, kde je krmil systém Burmester 089 / Burmester 088 / Burmester 911 MK3, ale také Burmester 151. Propojeno bylo kabeláží Nordost Tyr 2, případně Burmester Silver Line, uzemněno systémem Qkore a napájení řešeno za pomoci příslušenství QRT. Porovnávat jsme mohli s modely R3, R5 nebo R7, ale i Reference 5.
Nové generace reprosoustav KEF, zdá se, nabraly směr hlavně k precizní vyrovnanosti a audiofilské realističnosti. Ale ona určitá decentnost (byť správná) v basovém pásmu nemusí být po chuti každému - pak je tu řešení, R11. Ty totiž zvládnou místnost prakticky beze zbytku vyplnit energií hlubokých tónů v houpavém rytmu "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) bylo požehnaně, prakticky neomezeně co do objemu, bas byl parádně suverénní a tekutý, ve správné chvíli ale dokázal prásknout tónem jako bičem, úderně, důrazně, fyzicky a soustředěně. A přitom to nebyl zvuk technicky studený nebo snad tvrdý, R11 mají nadhled a realistickou konkrétnost, je to barevně bohaté, výtečně a už samozřejmě vystihující všechny polohy a celý průběh tónů a ten rytmus, ten je opravdu působivý. Od tahle velké a takhle osazené reprosoustavy samozřejmě čekáte, že jí bude hodně a nabídne vysokou úroveň, ale do jaké míry sdílí kvality s násobně výše posazenými Reference 5 je nečekané.
Ona už opravdu dospělá charakteristika, kombinující frekvenční vyrovnanost, detailnost a tonální věrnost s živostí a úderností, je patrná i ve středním pásmu. Díky tomu zpěv Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) zní křehce a intimně, cítíte, jak famózně je v dané třídě přednes transparentní a konkrétní, jak bezprostředně a prostě nějakých okázalostí zní. Je to vynikající, realistický zpěv, jako kdyby zpěvačka byla skutečně na dosah ruky, slyšíte její proudící dech a spoustu jemných nuancí, všechno je tu seskládáno s nadhledem, s jistotu a s kontrolou, která se neprosazuje za každou cenu, zvuk prostě plyne do prostoru oproštěný od "krabicovitosti" nebo techničnosti a zůstává jen zpěvačka a její podmanivý hlas.
Agilnost a s ní i transparentnost a detailnost dědí pak i nejvyšší pásmo, nerozpoznatelně integrované do celku. Ani příval cinkajících a břinkajících perkusí KEF R11 nerozhodí, vše zůstává klidné, samozřejmé a precizně čitelné bez ohledu na hlasitost, reprosoustavy jsou už schopné vykreslit i jemné, až filigránské detailíčky, dozvuky a ty myriády chřestění mají skvělou kontrolu, skvělé proporce a famózní neútočnost. Je to opět ten naprosto bezprostřední dojem chřestících, cinkajících a břinkajících nástrojů, neomezovaných v rozletu či energii.
Pocit omezenosti pak ale vzbuzuje dynamika - tedy pocit omezenosti místnosti, protože třeba v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) bylo cítit, že rychlé a energické údery vyplní s klidem i opravdu velké prostory a hlavně, že KEF R11 dýchají a mají sílu a schopnost dát vám zvuk fyzicky pocítit už při překvapivě nízkých poslechových úrovních. Jsou živé, jsou důrazné, jsou jadrné tam kde mají být a především jsou stále kontrolované, utažené a výbušné s takovým tím dospělým nadhledem. Při žádné realistické hlasitosti pak R11 neztrácí schopnost udržet pořádek v nahrávce, v tom velkém zvuku s mocným důrazem odspodu.
Tak jak ale umí být energické, tak umí být i jemné a analytické - všechny ty drobné zvuky, tvořící "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) byly poskládané bez stresu, bez násilí a bez techničnosti do mnoha vrstev, čitelnost je v dané třídě naprosto perfektní a zvuk jasný, křišťálově čistý a precizně zaostřený, servírující dozvuky, které vás nechají ponořit se do nahrávky až po kotníky a vychutnat si úplně všechno a to bez nutnosti otáčet hlasitost daleko doprava.
A pak samozřejmě co je velkou silou koaxiálního řešení Uni-Q, to je podání prostoru nahrávky. Scéna v "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) zaplnila celou poslechovou místnosti v pravolevém směru, táhla se hluboko, hluboko za reprosoustavy a hlavně v ní stály perfektně oddělené jednotlivé nástroje s téměř realistickými těly a všude kolem byl vzduch a volnost. Celá hudba je naprosto nezávislá na ozvučnicích a nádherně trojdimenzionální - a ačkoliv R11 vyžadují trochu práce při natáčení, široké vyzařovací úhly Uni-Q z toho nedělají žádnou obrovskou vědu nebo dlouhé trápení. A všechno působí přirozeně trojrozměrným dojmem.
Vší technická brilance, preciznost, čistota, dynamičnost, dobré zfázování a precizní rozlišení, to všechno se skládá do přirozeně vyznívajícího, komplexního a uvolněně samozřejmého celku - a s tím vás R11 přenesou třeba doprostřed živelného, energického, mocného a hypnotizujícího, až tělesně hříšného zážitku při poslechu "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149), ten tlak, intenzita a hudební nářez tu jsou už od poměrně nízkých hlasitostí, hudba je prokreslená, pevná a autentická, jak to jen jde. Je to strhující, koncertní zážitek.
Moderní sloupky KEF R11 se jako královský model inovované série R projevily excelentně a svou pozici si naprosto zaslouží - těží totiž z "velké" série Reference nejen vizuálně, ale také v překvapivě velké míře i zvukově, což je s ohledem na vlastně realisticky nastavenou cenovku velmi dobrá zpráva. Zvuk je krásně vyrovnaný, čistý, bezprostřední a technicky brilantní po úplně všech stránkách, aniž by sklouzával k suché technicistnosti. Je to zvuk dospělý, zvuk audiofilsky přirozený, zvuk realistický a zvuk, kterému je snadné podlehnout. Ano, tohle je špičková úroveň reprodukce a za další kroky vzhůru budete muset zaplatit nemalé peníze navrch. KEF R11 jsou jednoduše skvělé.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.
Na naměřené křivce frekvenční odezvy je vidět, že R11 se do poslechového prostoru téměř "nevešly". Je to patrné na frekvenčních pod úrovní 200 Hz a zejména na propadu na úrovni 100 Hz. Nástup reprodukce těchto velkých reprosoustav je v plné síle někde kousek nad 30 Hz, až do 1 000 Hz je energie více, v reálu je ale poměrně vyrovnaně dodávaná. Oproti pásmu 30 - 1 000 Hz je energie odtud až do 20 000 Hz méně o cca 2 - 4 dB, odpověď je ale i tady výtečně lineární. R11 jsou jako stvořené pro velkou místnosti, i v ní dokážou být rozhodně plnorozsahové a hlavně, troufneme si předpovídat, tam budou příkladně vyrovnané. I tak, odhlédneme-li od vlivu místnosti, jsou R11 v ose výtečné.
Impedance (červená) je také velmi příkladná, navíc se jen na několika místech dotýká úrovně 4 ohm, takže se zesilovačem, který se dá u takovéto cenové hladiny očekávat, by všechno mělo být v pořádku. Bassreflex je, zdá se, laděný lehce pod 40 Hz. Celkový průběh neukazuje na žádné rezonance, stojaté vlnění či jiné potenciálně problematické chování. I elektrická fáze (černá) se drží v mezích výtečné spořádanosti, byť mezi 30 a 70 Hz si reprosoustavy o svou dávku proudu rozhodně řeknou. Celkově je ale vidět, že jde o mimořádně spořádaný návrh.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 132 980,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2049-kef-r11#sigProIdd9bf77de07
--- --- --- --- ---
KLADY
+ až překvapivě mnoho kvalit z řady Reference
+ plnorozsahová prezentace
+ prostor
+ kontrola a detailnost reprodukce
ZÁPORY
- nic, pokud jim dáte adekvátní prostor ke hraní
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz