Kanada možná nepatří na poli audiotechniky pro náročné posluchače (rozuměj hi-fi) navzdory své geografické rozloze mezi giganty, leč několik jmen se zapsalo do historie reprodukce zvuku o to zvučnějším písmem (promine-li čtenář toto výrazivo). Krom nezpochybnitelných stálic jako je třeba NAD nebo Paradigm si svou zmínku v historických knihách rozhodně zaslouží i Anthem, značka, která už několik desetiletí připravuje elektroniku zejména pro A/V segment, ale tu a tam u ní najdete i klasická stereofonní řešení.
Není to tak dlouho, co se do klasického hi-fi firma obula znovu s plnou parádou s řadou STR – ta v sobě nese všechno, co Anthem považuje za své typické charakteristiky. Je tu vysoký výkon, je tu možnost širokého nastavení a je tu systém Anthem Room Correction pro optimalizaci zvuku podle vlastností prostorové akustiky. Připočtěte k tomu moderní design a širokospektrální konektivitu a máte moderní hi-fi vyšší třídy.
STR Preamplifier
Řada STR se skládá jen ze tří modelů – pomineme-li STR Integrated jakožto řešení v jednom šasi, jsou tu předzesilovač STR Preamplifier a odpovídající koncový stupeň STR Amplifier. Předzesilovače nese samozřejmě jasné estetické prvky současné generace výrobků Anthem – levou část předního panelu kryje akrylový blok s pěkným, velkým a snadno čitelným displejem. Pravou část tvoří kovový klenutý prvek, na němž je poměrně velký ovladač hlasitosti a naopak poněkud malá tlačítka pro základní ovládání – k pohybu v relativně košatých nabídkách stačí, ale dálkový ovladač je jednoznačně lepší.
Kovový kryt přístroje je esteticky zkrášlen firemním logem, funkčně pak pomáhá spousta větracích otvorů. Že je STR Preamplifier moderní komponent, to odhalí snadno pohled na zadní stranu – je tu plejáda analogových vstupů (dva v podobě symetrických XLR a čtyři v podobě nesymetrických cinchů + oddělený cinchový vstup pro MM a pro MC přenosky, u nichž lze navolit jednu ze šesti přednastavených korekčních křivek nebo si vytvořit jednu vlastní).
Je tu i solidní nabídka výstupů – jsou tu čtyři v XLR podobě (pro pravý a levý přední kanál + dva kanály subwooferu) a šest v RCA plodobě (opět stejná skladba jako u XLR, ale navíc i linkový neregulovaný L/R).
Modernu zastupuje šestice digitálních vstupů – dva koaxiální, dva optické, AES/EBU a USB pro připojení počítače. Je tu i plejáda „kontrolních“ vstupů – dvě podoby USB slouží pro aktualizaci softwaru, ethernet je tu pro totéž, ale přidává navrch možnost ovládání nebo interakci s kalibračním systémem ARC. Klasické ovládání představuje rozhraní RS232 nebo 3,5 mm jacky – jeden pro napěťové spouštění a jeden pro externí IR čidlo.
Zhruba 7,6 kg vážící přístroj má klasické rozměry 43,2 x 37,7 x 9,9 cm (š x h x v), hloubka je kupodivu menší, než u odpovídajícího koncového stupně, takže když budou položené na sobě, nemusí to být úplně optimální.
Ve svém šasi STR Preamplifier krom linkového předzesilovače nabízí také signálový procesor, kalibrovaný přes systém ARC – ten lze využít v základu i pomocí aplikace v mobilním telefonu, přesnější úroveň už vyžaduje software, nejpřesnější ještě k tomu kalibrovaný USB mikrofon. Výsledky ARC patří mezi kalibračními systémy k tomu nejlepšímu.
Použitý čip D/A převodníku podporuje PCM signál s rozlišením 32 bit / 384 kHz nebo DSD 5,6 MHz, jakýkoliv signál je pak upsamplován na 32 bit / 192 kHz (už proto, aby pak bylo možnost v dostatečné kvalitě aplikovat ony signálové korekce). Pokud zrovna ale digitál není na pořadu dne, můžete zapnout čistě analogový režim.
Zajímavostí je možnost upravovat parametry opravdu širokými způsoby – lze upravovat citlivosti, lze nastavit vstup jako průchozí pro signály domácího kina, můžete si všemožné konfigurace uložit až do 30 pozic a pak je snadno vyvolávat. STR Preamplifier je mimořádně flexibilní přístroj.
Předzesilovač má také zajímavé technické parametry – frekvenční rozsah 10 – 80 000 Hz (+0, -0,1 dB), THD+N při 1 kHz je lepší než 0,0016% a odstup signálu a šumu je lepší než 108 dB (u analogu), respektive 113 dB (u digitálu).
STR Amplifier
Adekvátním „komplicem“ STR Preamplifier je samozřejmě firemní dvoukanálový koncový stupeň s prostým názvem Amplifier. Logicky pak s předchozím zmíněným přístrojem sdílí estetiku a vůbec celkové pojetí.
Šasi zesilovače je poměrně robustní (šířka 43,2 cm, výška 17,2 cm a hloubka 47 cm, váha poctivých 27,3 kg), esteticky je tu opět v levé polovině čelního panelu černou plochu s displejem (umí zobrazit různé formy, ale nejhezčí je základní „měřák“), v pravé části klenutý kovový panel s pouhými třemi tlačítka (zapnutí, ztlumení displeje a přepnutí zobrazování).
Kryt je opět ze všech stran výrazně perforovaný. Zadní panel je pak tak jednoduchý, jak se to u koncového stupně očekává – nahoře jsou cinchové vstupy, o patro níž symetrické XLR. A ještě o kousek níž vždy jeden pár terminálů pro každý kanál. Jednoduchou napájecí zásuvku doplňuje ještě „spínací“ konektivita, USB port pro aktualizaci softwarové výbavy a dvě maličké páčky – jedna z nich upravuje chování spínačů, druhá zapíná možnost sepnout koncový stupeň automaticky při detekci příchozího signálu.
Uvnitř STR Amplifier najdete klasický, poctivě pojatý zesilovač třídy A/B. Jsou tu velké toroidní transformátory pro stabilitu napájení, je tu kaskódově pojatá vstupní část a je tu plných šestnáct bipolárních tranzistorů na každém kanálu. Obvody jsou uspořádány jako dual mono, tranzistory na vstupu i výstupu jsou ručně vybírané podle parametrů. Zajímavostí je systém Advanced Load Monitoring – jde o řešení, které zesilovač vypne, pokud se teplota, napětí nebo proud překročí stanovené meze a nemusí přitom spoléhat na klasickou pojistku.
Naddimenzovaný výkonový stupeň umí dodat šťavnatých 400 Wattů do 8 ohm, 600 W do 4 ohm a krátkodobě umí vydržet i 800 Wattů do 2 ohm. Celkové harmonické zkreslení nepřekračuje 0,0007% @ 400 W / 1 kHz. Odstup signálu a šumu je 121 dB, rychlost přeběhu 30 V/μs a tlumící faktor 360.
Sestavu STR Preamplifier / STR Amplifier jsme poslouchali v pražském showroomu Voix a to rovnou dvakrát. Jednou v menší místnosti ve společnosti Paradigm Persona 7F či Ocean Way Eureka a CD přehrávače Oracle Paris CD250. Napájeno bylo kabely PS Audio, propojeno kabeláží z vyšších řad portfolia MIT. V druhém případě se pak poslouchalo na systému s PS Audio DirecStream Memory Player / DirectStream DAC, přes PS Audio Power Plant 20 a na kabeláži PS Audio a AudioArt. K porovnávní jsme měli PS Audio GainCell DAC / Stellar M700, případně s PS Audio BHK Signature Preamplifier / BHK Signature 300. Poslouchalo se primárně přes Wilson Audio Sabrina, ale také přes KEF R5. Popisovaný charakter se týká stavu po provedené kalibraci, která poměrně významně vyčistí celý přednes a „dá ho do latě“.
Zvuk varhan v „Toccata BWV 565“ J.S. Bacha („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) byl perfekcionistický, zaříznutý a hodně autoritativní, plný síly. Není to masivní zvuk, není opulentně velký – Anthem sází na přesnost, velmi utažený, kontrolovaný a precizní přednes. Oproti jiným přístrojům v podobné cenové relaci byste si někdy možná přáli o trochu plnější basy s trochu větší váhou, ale v případě chuti lze zasahovat do výsledného kalibračního profilu nebo použít tónové korekce, flexibilita Anthem řady STR je veliká. Technická brilance pak s sebou naštěstí nenese studenost a odtažitost, naopak nabízí skvělou čitelnost i různorodost poloh, kalibrace je skutečně precizní.
I poněkud ostřejší momenty v „May you have happiness“ od Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121) podat Anthem výtečně uhlazeným a organizovaným způsobem – je to velmi přesné, velmi čisté, až neutrálně „nijaké“, zpracování a vyrovnání signálu zajistí otevřený zvuk s formálně prakticky perfektní informativností. Možná tu opět cítíte lehce tvrdší styl, hodně zaměřený na transparentnost a detaily, spíše než na čistou dodávku emocí. Dobré ale je, že tvrdé zázněje a kousavé sykavky jsou sice patrné, ale – vlastně kupodivu – ne nepřekonatelně intenzivní.
Díky kalibraci „do roviny“ se prakticky se žádnými reprosoustavami nemusíte bát nedostatku nebo naopak přebytku výšek – kalibrace je výtečně srovná, byť tím do určité míry mizí vlastní charakter těch kterých reprosoustav a zůstává charakter Anthem STR. Činel v „So What“ Milese Davise je v masteru z „Live 8“ (2015 | ABC Records | HD-207) zaznamenaný poněkud řízně až agresivně, Anthem jejich styl promění do technicky přesného, zařezávajícího a přitom ne mechanicky „vrzajícího“ stylu. Tak jako u dvou předchozích pásem, i tady po kalibraci máte pocit, že zvuk je staženější a opatrnější, snažící se předat spíše detaily než uvolněnou barevnost.
Koncový stupeň STR Amplifier má vysoký výkon a reaguje na signál rychle, přesto působí bicí v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records) spíše klidněji. Je to zvuk „zarovnaný“, naprosto korektní, naprosto nepřehnaný, autentický. Všeho je dost, všechno působí autenticky a přesto byste si někdy přáli, aby se zvuk tak nějak víc „utrhnul ze řetězu“ a byl bohatší, šťavnatější. Formálně je ale zvuk děleného Anthem STR prakticky perfektní, rána paličky do bubínku je rychlá, rázná a velice pevná, velice konkrétní, což je rozhodně působivé.
V „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) je cítit, že zesilovače mají i díky kalibraci jen směšně nízké zkreslení, hrají soustředěně, všechno je skvěle konkrétní a skvěle čisté, byť i tady je to spíše o technicky dokonalé reprezentaci a neutrální reprodukci nahrávky se vším všudy, než o prezentaci emocí a radosti. Pokud vás baví pátrat po detailech a užívat si rozkrývání jednotlivých vrstev, pokud oceníte skvělé podání echa a přesnost basové linky, pak jste na správném místě a Anthem funguje skvěle.
Parádně vyčištěný a přizpůsobený zvuk nabízí také – celkem logicky – precizní stereo. Hudební scéna v Händelově „Wasser Musik“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byla výtečná, měla „hlavu a patu“ a to v pravolevé i předozadní ose, takže nástrojové plochy byly jasně lokalizované a dobře ohraničené. Opět – pro milovníky detailů a analytického zkoumání nahrávek je Anthem ideálním řešením.
Zejména basový základ v „In My Secret Life“ Leonarda Cohena („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) měl impozantní sílu, všechno bylo puristicky čisté a všechno sedělo na svém místě. Vřelost celé nahrávky a Cohenova hlasu byla lehce utlumená – zesilovače ale hrají o to přesněji, prakticky dokonale neutrálně a čistě, bez příkras a bez předvádění se.
Dělený dvoukanálový zesilovač Anthem STR má formálně všechno, co je potřeba k dokonalému zvuku – má výkon, má široké možnosti nastavení, má vlastně velmi dobrý D/A převodník a má hlavně skvostnou kalibraci, která zajistí dokonale vyrovnaný, dokonale čistý zvuk. Možná někdy až příliš dokonale, respektive příliš neutrálně a příliš kontrolovaně. Ve vhodné kombinaci ale STR Preamplifier / STR Amplifier dokáže dostat váš systém na maximum jeho možností a uslyšíte nahrávky nekompromisně přesně takové, jaké jsou, se skutečnou plejádou detailů, s důrazem a skvělou zřetelností. V těchto ohledech patří dělený zesilovač Anthem STR na špičku pelotonu své cenové kategorie.
Kč 111 990,- - předzesilovač
Kč 173 990,- - koncový zesilovač
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/3101-anthem-str-preamplifier-str-amplifier#sigProId0beeb05fed
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výtečná kalibrace
+ pocit síly
+ v rámci kategorie velmi nadstandardní DAC
+ dobrý pocit artikulace a prokreslení
ZÁPORY
- v mnoha kombinacích zvuk vyznívá poněkud tvrdě
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz