V Boulderu v Coloradu sídlí několik špičkových výrobců hi-fi techniky, mezi nimi čím dál výrazněji vyčnívá značka PS Audio, která si jde tak trochu svou cestou. Nabízí široké spektrum produktů, byť hlavní část slávy získává na základě svých přehrávačů a D/A převodníků. Je to ale škoda, protože – zejména pak poslední dobou – se jí daří nabízet i velmi zajímavé zesilovače.
Nejvýš v nabídce (a zároveň ovšem také nejstarší) je série BHK Signature – jak název napovídá, jde o elektroniku, při jejíž konstrukci měl velké slovo špičkový konstruktér Bascom H. King, který se nebál najít si svou vlastní vizi na základech filozofie PS Audio.
BHK Signature Preamplifier
Základním komponentem nabídky top modelů je předzesilovač. Je ve své estetice maximálně jednoduchý a šasi vychází z tradic PS Audio – oblé rohy, černý horní panel, logo v levém horním rohu předního panelu jako spouštěcí prvek a maličký obdélníček displeje s tyrkysovými znaky navazující na kulatý regulátor hlasitosti jsou všechno signifikantní rysy značky PS Audio. Po levé straně najdete ještě velký vstup na sluchátka.
Zadní panel ukazuje, že BHK Signature Preamplifier je puristickou záležitosti – je tu vyjma napájecí zásuvky pět identických párů vstupů a jeden výstup. Vstupy i výstupy jsou k dispozici jak v podobě symetrických XLR i nesymetrických RCA konektorů. Každý lze přepnout do role „průchozího“ pro domácí kino.
Zajímavostí BHK Signature Preamplifier je použití dvou ručně párovaných triod 12AU7 ve vstupní části – používají se v kombinaci s řadou pasivních komponentů v osvědčeném konceptu GainCell pro dosažení co nejjemnější regulace hlasitosti s kroky po půl decibelu. Stejný obvod zároveň obstarává kontrolu vyvážení kanálů. Na výstupu pak pracují klasické MOSFETy ve třídě A.
Osazení plně symetrických obvodů prý probíhalo podle přísných kritérií a PS Audio tvrdí, že věnovali poslechový čas i posuzování různých materiálů pro pájení součástek. Stabilitu napájení zajišťuje na poměry předzesilovačů poměrně velký toroidní transformátor.
BHK Signature Preamplifier je poměrně velký přístroj – s rozměry 43 x 36 x 10 cm (š x h x v) váží bezmála 10 kg.
Z dalších parametrů stačí za to zdůraznit maximální výstup 4 Vrms, výstupní impedanci pod 100 ohm, frekvenční odezvu 0,1 – 200 000 Hz (-3 dB) a celkové harmonické zkreslení, nepřekračující hodnotu 0,03% @ 1 kHz.
BHK Signature 300
Logickým partnerem pro top model předzesilovače by měl být top model zesilovače – to u PS Audio znamená monobloky BHK SIgnature 300. Jak patrno, i tady měl hlavní slovo v konstrukci Bascom H. King a i tady drží estetická stránka standardy PS Audio – v podstatě jde o identický vzhled jako u předzesilovače, jen je šasi zásadně vyšší a prosté displeje a jakýchkoliv ovladače, spínání přes logo stačí.
Boční panely tvoří výrazná plocha chladících žeber, v rámci estetiky ale nevyčnívají z půdorysu. Zadní panel je rozložený v pravolevé symetrii, dole uprostřed je napájecí zásuvka, vlevo i vpravo pak jeden pár terminálů (to pro možnost bi-wiringu). Vstupní konektory – jeden RCA a jeden XLR – jsou umístěné u levých terminálů. Zajímavostí je i tady patrná dvojice elektronek – tentokrát jsou na vstupu ruské Gold Lion 6922, opět ručně párované.
Celá konstrukce představuje zdvojené kapacity stereo zesilovače Signature 250 (výkon, elektronky, napájecí zdroj…) – nabízí se myšlenka, že jde v podstatě o můstkové zapojení tohoto stereofonního zesilovače.
BHK Signature 300 je koncipovaný hybridně, ve vstupní části tedy pracují výše zmíněné elektronky a na opačném konci dodává energii klasický MOSFET – jde o vybíranou sadu polovodičů, čím se má zajistit prakticky dokonalá symetrie půlvln signálu.
Monobloky jsou v parametrech poměrně působivé – a to už fyzicky. Váží 37,6 kg při šířce 43,4 cm, hloubce 38 cm a výšce 22 cm. Ale zajímavé jsou i technické parametry – zejména výstupní výkon 300 Wattů do 8 ohm a stabilita až do 2 ohm (kde umí dodat 1 000 Wattů) si už zaslouží pozornost.
Za zmínku stojí ještě tlumící faktor 350, hodnota THD pod 0,1% (20 – 20 000 Hz @ 1 W do 8 ohm), frekvenční rozsah 10 – 200 000 Hz (+0,1 / -3 dB) nebo výstupní impedance pouhých 0,1 ohmu.
Dělený PS Audio BHK Signature jsme poslouchali v pražském studiu Voix – tam se poslouchalo přes Wilson Audio Sabrina a KEF Reference 5, hrálo se z PS Audio Memory Player / DirectStream DAC (i v roli předzesilovače) a to i díky napájení PS Audio Power Plant 20 a kompletnímu propojení kabeláží PS Audio (u napájení) a AudioArt (u ostatních). K porovnání jsme měli širokou paletu komponentů – monobloky Stellar M700, stereo verzi Stellar S300, převodník / předzesilovač GainCell DAC, nejčastěji jsme porovnávali s BHK Signature 250. Kupodivu se ukázalo, že pro plnohodnotné rozeznění potenciálu je potřeba XLR propojení, cinchová varianta nemalou část kouzla z nějakého důvodu ztratila.
Mohutné varhanní tóny v Bachově „Toccata BWV 565“ („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150) dokázal předzesilovač podat s parádní konkrétností, byly velmi pevné, velmi přímé, jasně konturované a přitom ne suché nebo technické, nescházela jim plnost – monobloky pak umí nabídnout ve srovnání s čímkoliv jsme porovnávali větší sílu, velkou dávku průbojnosti a exkluzivní pevnost podání. \hudba má autoritu a samozřejmost, přitom ale zní lehce a nenuceně, propracování a různorodost hlubokých tónů je dechberoucí a skutečně skvělá.
Už od mistra zvukaře krásně zřetelná a jasná „May you have happiness“ od Izumi Masuda („Golden Lips“ | 2009 | ABC Records | HD-121)byla v podání BHK Signature Preamplifier podmanivě otevřená, čistá jako sklo, zaostřená, přitom ovšem ne břitká a útočná. Transparentnost je pak fantastická – jakoukoliv změnu v řetězci uděláte, okamžitě slyšíte rozdíly jako na dlani. Žádný ze zkoušených přístrojů pak nedokázal tuto parádní čistotu doplnit tak dobře jako BHK Signature 300 – čistota předensu byla až krystalická, přehlednost je skvělá a přesto až místy trochu tvrdě znějící hlas není vulgární – slyšíte každý drobný detail, ambientní odrazy a vokál má i luxusní „hmotnost“, tedy pocit plnosti a konkrétnosti.
Tvrdé a štiplavé činely v „So What“ Milese Davise („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) zněly přes předzesilovač skutečně tvrdě, až agresivně. Díky skvostné transparentnosti je to přednes přímočarý, ale úchvatně plastický a propracovaný, rozlišení je skutečně špičkové. Tonalita je prostě taková, jakou dodá zdroj signálu a nahrávka, žádná načechraná elegance, prostě „jen“ zvuk činelu, ostrý, tvrdý a znělý. Monobloky pak dokážou dodat jakýsi pocit ještě větší komplexnosti, činel se zvětšil a textura ještě zkonkrétněla – přitom ale ani tady nesklouzává ve své tvrdé znělosti k vyslovené únavné agresivitě.
Když pak přijde na perkusní divočinu „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Records), tak předzesilovač BHK Signature Preamplifier patří mezi ty nejdůraznější a nejkonkrétnější, které jsme kdy měli možnost slyšet. Ta pevnost zvuku a ta dynamika každého úderu jsou fascinující je to pulsující energie, v dané chvíli limitovaná výhradně nahrávkou a reprosoustavami – jinak je to čistá dodávka síly a dynamiky. Monobloky BHK Signature 300 pak nejsou daleko od těchto zářných kvalit – hrají o něco klidněji a méně nekompromisně, než předzesilovač, ale mají až nadbytek síly a umí udržet hudbu utaženou, kontrolovanou a výbušnou v sebekomplexnějším okamžiku. Je to zvuk důrazný, je to zvuk zároveň rychlý a je také naprosto neúnavný – v kombinaci s předzesilovačem tvoří mimořádně podmanivý a už téměř skutečně a uvěřitelně „živý“ zvuk.
Rozlišení v „Jacob’s Dream“ Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) pak bylo ohromující, skutečně špičkové. Předzesilovač oproti všem ostatní zněl o koňskou délku čistějším, jasnějším a konkrétnějším dojmem, všechno je skutečně excelentně transparentní a zaostřené, je-li pak v nahrávce (jako třeba konkrétně v této) i nějaká ta až za hranu dohnaná tvrdost, uslyšíte ji pěkně naplno a bez okras. Monobloky pak se svým o špetku klidnějším charakterem a výraznějším akcentem na plnost umí dodat dokonale harmonické vyvážení onou až velmi výrazně analytickému zvuku a spojí se s ním do úžasně propracované nádhery, plné luxusně podaných textur a excelentních detailů, takže si na své přijdou jak ti, kteří prahnou po nejjemnějším doznění a ambientních mikrodetailech, tak ti, kteří chtějí organickou přirozenost.
Prostorové podání scény „Wasser Musik“ Georga Friericha Händela („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) bylo díky předzesilovači skutečně výtečné – rozlišení, lokalizace, všechno má prvoligové atributy, zvuk je velký, ale přitom neztrácí soustředění a perfektní čitelnost. Monobloky pak oproti jakémukoliv jinému zkoušenému zesilovači dokázaly na velikosti a proporcích ještě přidat, scéna byla širší a hlavně hlubší, takže už skutečně připomíná holografickou skutečnost. Tolik vzduchu a tak samozřejmá přehlednost se hned tak neslyší, přitom (patrně hlavně díky předzesilovači) zůstává přesnost a konkrétnost excelentní.
Možná se zdá, že dvojice komponentů hraje spíše technicky dokonale, ale nenechte se mást – prim tu hraje hudebnost a radost z poslechu. Cohenova „In My Secret Life“ („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) byla neuvěřitelně nabitá energií a díky absolutní konkrétnosti to byl takový soukromý koncert – fantastický, plnokrevný a sytý bas usazuje houpavou rytmiku, celkově výtečná organizace odstraňuje pocit reprodukovanosti a hudba krásně plyne, line se, hýčká vás a nechá vás jí procítit až do morku kostí.
Musíme složit poklonu Bascomu H. Kingovi – jeho BHK Signature Preamplifier a BHK Signature 300 (a v o něco méně intenzivní míře i BHK Signature 250) jsou zesilovače, které si vysloužily místo v první lize a mezi těmi nejlepšími, co jsme měli možnost potkat. Jejich poněkud ordinérní vzhled nebo fakt, že přes RCA propojení se jejich kouzlo zdaleka plně neprojeví nás neodradí od mimořádně upřímného doporučení. Tato dělená sestava je sice drahá, ale rozhodně není nejdražší na světě a přesto má ambice se s těmi nejlepšími utkávat. Je to skvělé dílo skvělého vývojáře a pokud oceníte kombinace excelentní technické úrovně s darem hrát hudbu včetně její duše, tak jste na správné adrese. Fantastické zesilovače…
Kč 253 990,- - předzesilovač
Kč 506 990,- - monobloky
Kč 253 990,- - stereo koncový zesilovač
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/3100-ps-audio-bhk-signature-preamplifier-bhk-signature-300#sigProId0ffc9d891e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ autorita, kontrola, samozřejmost
+ přirozená tonalita
+ otevřenost a uvolněnost
+ až nadbytek výkonu v reálném provozu
+ průzračnost a dokonale trefená signatura (jemná a téměř nepřítomná, přesto krásná)
ZÁPORY
- přes RCA propojení se dost kouzla ztratilo
- poněkud obyčejný vzhled
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz