Moderní doba žádá moderní řešení a nelze v posledních letech přehlédnout boom dvoukanálových receiverů, neb výrobci pochopili, že moderní posluchač chce vysoký komfort "jedné krabice" s mnoha funkcemi. Patrně jediným výrobcem, který do tohoto konceptu v dostupné třídě vnesl kouzlo elektronek, je západoněmecký Magnat - konkrétně ve stereo receiveru MR 780.
Už na první pohled je vidět, že Magnat jde trochu jinou cestou, než velí moderní jednoduchost patrná u středoproudých výrobců. Drží se sice stejných, prakticky standardizovaných rozměrů (šířka 43,3 cm, výška 13,2 cm a hloubka 36 cm spolu s váhou 8,9 cm nejsou ničím překvapivým), ale čelní panel vypadá tak jaksi jinak. Není to jen zaoblením rohů nebo linkou kouřového sklíčka, které uprostřed rozděluje středně velký ovladač hlasitosti.
V levé části za sklíčkem probleskuje tak akorát informativní displej s malým tlačítkem pro ztlumení, to stěžejní však září z pravé půlky - dvě hřejivě oranžové lampičky ECC 81, téměř u kraje této části je maličké tlačítko pro odpojení tónových korekcí.
Ve spodní části je vyskládáno prakticky vše co budete pro provoz potřebovat - vzato zleva, vedle spínacího tlačítka najdete sluchátkový výstup, trojici tlačítek pro ovládání tuneru. Vprostřed pod ovládáním hlasitosti jsou dva menší ovladače pro výběr vstupu a vyvážení kanálů, mezi nimi se otevírá 3,5 mm jack analogového vstupu, pravou část okupují další tři stejné prvky, tentokrát pro ovládání tónových korekcí basového, středního a nejvyššího frekvenčního pásma.
Zadní strana má - tentokrát při pohledu zprava - klasickou zásuvku a kolébkový vypínač, opravdu pěkné reproterminály a šestici analogových vstupů; jeden z nich je určen pro signál z gramofonu, vstup Tape má u sebe i linkový výstup. Je tady ale také digitální sekce - z těch "fyzických" je to dvojice optických a dvojice koaxiálních konektorů, doplněná o USB pro spojení s počítačem, z těch "virtuálních" pak Bluetooth konektivita s kodekem aptX. Přes USB port pro paměti lze aktualizovat softwarové vybavení, výčet by nebyl kompletní bez šroubovacího konektoru pro FM / DAB anténu.
Je škoda, že Magnat z nějakého důvodu přeskočil možnost využít čím dál populárnější síťové funkce, ať už lokální streamování nebo třeba služby jako Spotify a TIDAL. Do určité míry ovšem není problém si je pustit na telefonu a přes Bluetooth pustit do MR 780 (protože pro ovládání byste patrně stejně používali nějakou aplikaci).
To zajímavé je pak uvnitř - už jsme zmínili elektronky ECC 81, ty jsou zasazeny v předzesilovací části, výstupní část je pak osazena klasicky tranzistory v diskrétním řešení. Zdrojem síly je tu toroidní transformátor Integrovaný přenoskový předzesilovač má vestavěný subsonický filtr s limitem 16 Hz a strmostí 18 dB / oktáva. Díky použitým čipům Wolfson zpracují všechny digitální vstupy PCM signál s rozlišením až 24 bit / 192 kHz.
Receiver má výkon 100 Wattů na kanál do 4 ohm, do 8 ohm umí MR 780 nabídnout 75 Wattů. Odstup signálu a šumu je 104 dB.
Magnat MR 780 jsme poslouchali v pražském studiu HIFI CZ, kde mu dělal společnost přehrávač MCD 750 ze stejné stáje a mohli jsme jej zkoušet třeba proti Magnat RV 4 nebo i rozličným, ale neproporčním modelům MBL. Poslouchalo se přes kabely Wireworld Gold Eclipse 6 a Eclipse 6 a to na Magnat Signature 1105, NHT C-4 nebo NHT C-3.
Jak se ukázalo, pokud používáte analogovou část zesilovače, zvuk je vřelejší a trochu plnější a temnější, při zapojení vstupů digitálních, je zvuk rázem jasnější, ale také se o něco ztenčí a zesvětlá.
Tak i tak, na basové lince ve "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) bylo znát, že Magnat mírně akcentuje basové pásmo, snaží se respektovat jeho mohutnost a hutnost, zvuk je veliký a "lampový", tedy teplý a neuspěchaně měkký, s dotekem sametu a laskavosti. Ve chvílích, kdy orchestr zabere, tak cítíte příval energie, která ale netluče jako pneumatické kladivo, ale spíše se rozlévá do prostoru. Kontrola je s ohledem na kategorii slušná, byť kontury jsou měkčí, spíše takové nadýchané.
Lampy pak "sluší" také pásmu vokálnímu, třeba z hlasu Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) proudila taková příjemně pozitivní energie, vokál byl veliký, jasný a tučný. Je to velmi netechnická, příjemná a hřejivě vzdušná reprodukce, střední pásmo je plné a barevné, trochu samozřejmě zakulacené přítomností lamp, které ale zklidní jakékoliv nežádoucí hrany a ostrosti, takže se zpěv prostě v poklidu odvíjí a hladí, prokreslení je solidní, ale Magnat rozhodně neinklinuje ke snaze nějak analyticky pitvat nahrávky.
Podobně na cinkajících výškách v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) - i tady cítíte, že lampy zvuk poněkud změkčí a ohladí, ale zase zdůrazní barvy, velikost a všechno dění nechává poklidně plynout. Cinknutí činelu ale není vůbec špatně zaostřené, znělost mu také nechybí a svým charakterem dobře zapadá do hudebnosti celku.
Mohutné a energické bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) ukázaly, že dynamicky není MR 780 úplně dravý, ale umí solidně zvládnout ten příval energie a přestože i tady je cítit celkově klidnější charakter zvuku, každá rána se na vás vyvalí, temná, mocná a bohatá. Bubnům pak určitě sluší ta odspodu jdoucí mohutnost a vlastně i ona lampová vřelost a robustnost.
Již řečené pak napovídá, že MR 780 není primárně analytický stroj - jemné detaily v pozadí "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) tam sice byly, ale dostupné se zdály spíše díky celkové velikosti zvuku, který se kolem vás otevře. Můžete se k informacím dopídit, ale mnohem přirozenější je jen tak si sednout a do hudby se vnořit jako do celku, kdy vše drží pohromadě, nikde nic netrčí, nic není zdůrazněno. Celkově pak působí MR 780 jako solidní standard své kategorie.
Prakticky totéž by se asi dalo říct o podání prostoru v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Music). Zesilovač nabízí, jak už bylo řečeno, opravdu velký zvuk, který umí vyplnit prostor a obejmout vás, je to ale takové uvolněnější. Pravolevá lokalizace je dobrá, je tu vzduch a dění je přehledné, byť tak nějak volněji lokalizované - spíše máte pocit, že zvuku je všude plno, že je "tělnatý" a zaplavující.
Co je ovšem nejdůležitější, to je schopnost Magnat MR 780 hrát opravdu hezky. Vlastně v dané třídě jen stěží najdete barevnější, mohutnější a pohodověji laděný přednes. I poměrně nadupaná a útočná "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) byla vlastně lehce zklidněná, snadno vstřebatelná a tak hřmotně se valící kupředu, oblévající a snadno poslouchatelná.
Receiver Magnat MR 780 je vlastně dobře vybavený stroj "trochu lepší třídy", který nabízí zvukové ladění, které nemá v daném segmentu příliš alternativ. Pokud bychom na začátku měli zdůraznit snad jediný skutečný háček (který ale nemusí být problematický pro každého), tak je to proti konkurentům podobné cenové hladiny absentující integrace streamování. Jinak byl ale MR 780 měl pokrýt všechny běžné potřeby. Přenesete-li se přes tuto skutečnost, pak nabízí Magnat hezky šťavnatý, velký, barevný a vřelý zvuk, který příjemně pohladí a díky hřejivé stopě elektronek v přednesu zklidní jakoukoliv nahrávku, vše zakulatí a můžete tak snadno poslouchat co chcete a jak chcete. Je to zvuk laděný bez přetvářky "do hezka" a zejména hlasům pak sluší. Toužíte-li tak po laskavé a pohodové reprodukci hudby, zařaďte Magnat mezi kandidáty na poslech...
Kč 23 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1804-magnat-mr-780#sigProId58ed2c0b25
--- --- --- --- ---
KLADY
+ široká konektivita
+ příjemný kulatý zvuk
+ opravdu pěkné podání vokálů
ZÁPORY
- citelně chybí vestavěné streamování
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz
DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz