Kanadská značka Anthem, dlící už roky v "rodinném" soužití s výrobcem reprosoustav Paradigm, je po 24 letech na trhu dobře etablovaným výrobcem techniky pro domácí kino, respektive všeobecně multikanálovou reprodukci zvuku. Ačkoliv v její historii najdete i několik pokusů o stereo komponenty, až nová řada STR by měla "zafungovat" i mezi náročnou aktuální high-endovou konkurencí, z níž navíc vyčnívá zejména díky aplikaci technologií ve dvoukanálovém světě jen málo obvyklých.
Složení série STR je mimořádně jednoduché a přehledné - buď si v ní vyberete zesilovač integrovaný, pojmenovaný jednoduše Integrated, nebo sáhnete po děleném řešení Preamplifier / Power Amplifier - i zde názvy pragmaticky popisují danou funkci.
Zesilovač sám sice nese jisté stopy industriálně jednoduchého designu, z kterého je u většiny produktů Anthem cítit, že jejich místo je primárně v technické místnosti nebo racku, ale oproti těmto multikanálovým účelným přístrojům je STR Integrated přeci jen o dost modernější, čistší a elegantnější. Šasi, vizuálně rozdělené na levou lesklou "skleněnou" plochu s displejem a klenuté pravé křídlo s velkým ovladačem hlasitosti a pěticí drobných základních ovládacích tlačítek, vypadá zajímavě v mixu minimalismu, čistoty a strohosti.
Horní a postranní panely robustního stroje (s šířkou 43,2 cm, hloubkou 44,5 cm a výškou 17,2 cm váží sice "jen" 18 kg, ale působí dostatečně důvěryhodně) jsou bohatě perforované, celý stroj pak stojí na bytelných nožkách.
Pohled zezadu spíše než onen pro značku inovativní moderní styl preferuje onu starou dobrou účelnost. Vzhledem k rozměrům přístroje je tu ale dost místa pro veškerou konektivitu - analogové vstupy jsou rozdělené do tří segmentů, digitálním stačí jeden, stejně jako ovládacím a výstupním konektorům.
Analogových vstupů je tu celkem šest. Jeden má formu symetrických XLR, ostatní jsou klasické nesymetrické cinche. Z cinchů jsou pak čtyři páry běžné linkové vstupy, dva zbývající páry jsou určeny MM a MC přenoskám, hned vedle nich je zemnící kolík. STR Integrated má velmi pěknou baterii digitálních vstupů - je tu USB typu B pro spojení s počítačem, je tu AES/EBU jako jedno z nejlépe fungujících digitálních rozhraní a pak samozřejmě dvojice koaxiálních a dvojice optických vstupů pro maximální univerzálnost.
Jak je u Anthem zvykem, nabízí i širokou škálu řídících možností - dvě formy USB konektoru vám umožní aktualizovat softwarové vybavení, byť je to pohodlnější přes přítomný ethernetový konektor, který poslouží i pro IP ovládání nebo pro nastavení systému ARC (což je velký trumf STR Integrated - o tom později). Bohužel ale ethernetový port neotevírá možnosti streamování. Pak už je tu jen starší, ale stále funkční rozhraní RS232 a dvojice 3,5 mm jacků - jeden slouží pro napěťové spouštění dalších přístrojů, druhý pro příjem signálu externího čidla infračervených signálů. Zesílený signál pak do reprosoustav poputuje přes jeden pár pěkných terminálů pro každý kanál.
Zkušenosti z multikanálového světa zužitkovali v Anthem i v sadě výstupních konektorů - je jich celkem šest; jednak je tu jeden pár pre-out cinchů, pak je tu jeden pár cinchů pro levý a pravý subwooferový kanál a nakonec levý a pravý cinch linkového výstupu.
Pro řadu STR v Anthem vyvinuli zcela novou platformu, zaměřenou na dosažení velkých výkonů a velké možnosti kontroly. STR Integrated (ale vlastně celá série) stojí na konceptu odděleného předzesilovače a koncového stupně (jakkoliv je u integrovaného modelu oddělení limitované), doplněného o výkonný audio procesor. Jeho součástí je také D/A převodník a hlavně onen zmíněný systém ARC, neboli Anthem Room Control, který patří v multikanálovém světě mezi ta nejlepší řešení na korekci prostorové akustiky.
Centrem zesilovače je mohutný zapouzdřený toroidní transformátor - stejně jako velké kondenzátory si ho Anthem vyrábí ve své vlastní továrně sám. Důležitým faktorem je i to, že od napájecího zdroje dál pracuje STR Integrated s vyššími proudy, než je běžné. Poté, co signál projde sekcí předzesilovače, zpracuje ho koncový stupeň s osmi bipolárními tranzistory na každém kanálu. Výstup je neustále hlídán za pomoci technologie Advanced Load Monitoring, která přizpůsobuje provozní parametry elektrickým parametrům reprosoustav.
Na integrovaný zesilovač této cenové třídy nabízí tento model od Anthem úctyhodné parametry - trvalý výkon 200 Wattů na kanál do 8 ohm, 400 Wattů do 4 ohm a stabilní a trvalý výkon 550 Wattů do 2 ohm nejsou zrovna obvyklé. Hodnota THD při 100 Wattech nepřekračuje 0,002%, intermodulační zkreslení (19 + 20 kHz) pak při stejném výkonu nepřekročí 0,0007%. Odstup signálu a šumu je přes 114 dB, rychlost přeběhu je 30 V / us, tlumící faktor 330 a přeslechy mezi kanály jsou na 100 Hz 101 dB. Technické parametry jsou tedy skvělé.
Pěkné parametry má i D/A převodník, respektive hlavně přítomné USB rozhraní - všechny digitální vstupy převzorkovávají vstupní signál na 32 bit / 192 kHz, asynchronní USB pak podporuje 32 bit / 384 kHz u PCM signálu a DSD až do 5,6 MHz.
Svou zmínku si ale zaslouží hlavně systém ARC - ten je tu přítomný ve spojení s možností nastavit si všemožné provozní parametry ručně pomocí přehledného, byť poměrně komplexního menu. ARC, to je software ve vašem počítači, pomocí kterého změříte akustické charakteristicky místnosti (na vícero bodech dle přehledného průvodce) a který poté po síti nahraje do zesilovače korekční parametry, kterými se řídí signálový procesor. Jakkoliv složitě to může znít, funkce je vlastně jednoduché - jakkoliv "vlnitou" frekvenční odezvu naměříte, Anthem ARC z ní udělá perfektně lineární křivku a v poslechovém místě tak budete mít dokonale čistý poslechový vjem. Navíc nabízí softwarové rozhraní tři úrovně - to úplně nejjednodušší je vlastně jen aplikace pro mobilní zařízení s využitím vestavěného mikrofonu (a také je tu korekce nejméně přesná), přesnější řešení nabízí dodávaný mikrofon a ona mobilní aplikace a nakonec je to onen "profi" program se vším všudy - ani ten vás ale neodradí nepřiměřenou složitostí. Hlavní je pak ale výsledek, kdy je najednou všechno neskutečně pevné, konkrétní a čitelné - i v místnosti s kompromisní akustikou.
Anthem STR Integrated jsme mohli porovnávat v prostorách pražského studia Voix, kde hrál s přehrávači Oracle CD2500 MKIV, Oracle Paris CD nebo třeba dCS Media Bridge. Porovnávali jsme mimo jiné s Viola Concerto / Viola Crescendo. K Ocean Way Sausalito, Wilson Audio TuneTot nebo Paradigm Monitor SE 6000F byla elektronika připojena kabeláží PS Audio (pro napájení) a Genesis (pro přenos signálu) nebo MIT (pro reproustavy).
S basovou linkou v "The Hunter Gets Captured by the Game" od Massive Attack ("Batman Forever" | 1995 | Atlantic | 7567-82759-2) si zesilovač poradil s výrazným pocitem síly, úplně jasně vnímáte tu pevnost a autoritu, s níž signál vyřezává a definuje. Zásahy signálového procesoru jsou jasné v přesnosti a čistotě, do charakteristiky se promítají jen lehkým pocitem suššího zvuku, což ale nepřekračuje meze stále příjemného přednesu. Brum syntetického basu dokázal zesilovač "podržet" ve velmi solidní důstojnosti od nízkých po vysoké hlasitosti i s velkými sloupy Ocean Way. Anthem nemá problém dát vám fyzickým důrazem najevo sílu basu, byť pokud máte rádi takový ten mocný, šťavnatý řinoucí se bas, STR Integrated pro vás bude příliš přesný, příliš věcný. Ale ona neokázalá realističnost s velmi solidní přesností a jasnými konturami bez příkras prostě ukazuje co a jak se v nahrávce děje.
Podobně vokál Diany Krall ve "Walk On By" z "Quiet Nights" (2009 | Verve | 0602517981256), která je sama o sobě až éterická, jemná a křehce zasněná, působil přímočaře nezkresleným dojmem. Zesilovač vám jasně předestře i řízné a kousavé zaznění sykavek, ačkoliv precizní kontrola, utaženost a pečlivé prokreslení fungují jako jistá protiváha a nezdá se, že by STR Integrated přes vší autenticitu inklinoval k ostrosti nebo agresivitě. Ani tady není zvuk nějak moc plný a hutný, ale zato je výtečně spořádaný a konkrétní. Nečekejte žádnou přidanou laskavost nebo muzikálnost, Anthem jako kdyby šel nahrávce z cesty a nechal vyznít právě to, co zvukař uložil na disk (nebo do souboru či na vinyl, to dle libosti), respektive to, jakým způsobem to následně přehrávač zpracoval. Na až trochu nekompromisní nepřikrášlenost je třeba si lehce zvykat, ale stojí to za to (nejen) díky transparentnosti, kterou precizní signálové zpracování zajistí.
Cinkot činelů Jacka DeJohnetta v "Indigo Dreamscapes" ("Parallel Realities Live..." | 1993 | Jazz Door | JD1251/52) byl také neefektní, ale tady bylo znát, jak parádní je to nahrávka - zesilovač díky propracovanému a skvěle fungujícímu zpracování signálu nabídl velkou plochu činelu, skvělou znělost, jadrnou kovovost a velmi samozřejmý, působivě dlouhý a snadno čitelný dozvuk. Lehké cinkavé tóny jsou precizně separované, má to až trochu studiovou přímočarost a samozřejmost, prim tu hraje autenticita s nepřibarvenou tonalitou a maximem detailů - a ono to skutečně funguje a to aniž by cinkot objemem nebo energií jakkoliv "přetékal" z rámce precizní vyrovnanosti.
Na dynamických špičkách, ranách, ale i tichu ve Straussově "Radeckého pochodu" ("Dynamic Experience Classic Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) bylo cítit, kolik výkonu má STR Integrated k dispozici a jak málo z něj vlastně v praxi využívá - takový pocit dynamické rezervy je u integrovaných zesilovačů (a v této ceně dvojnásob) poměrně řídký. I tady je jasně patrná spořádanost a autorita, kterou do reprodukce vnáší korekce ARC, nicméně není to spořádanost nucená nebo svazující, což je častý problém konkurenčních řešení. Zvuk je rychlý, je zaříznutý a je konkrétní, rána má švih a fyzickou důraznost, kontrolu, ale ani tady není objem zvuk nijak obrovský. Všechno je prostě "právě tak akorát".
Největší rozdíl oproti běžným "nekorigovaným" zesilovačům zaznamenáte u srozumitelnosti nahrávek - možná to u relativně jednoduché (ale o to pod povrchem komplexnější) vokální "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) od Benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos není tak bombastické, ale když si zkusíte poslech před a po kalibraci, je to velmi působivé. Ačkoliv základní dojem zůstává stejný, to objevivší se jemné, dlouhé echo chrámového prostoru, které buduje pozadí nahrávky nebo ten pocit výtečné transparentnosti a kontrolovanosti, díky kterému vnímáte rozčlenění sboru na jednotlivce, to všechno je produkt ARC, které všechny kvality i samostatně velmi vyrovnaně znějícího zesilovače ještě zřetelně umocňuje. Pokud se chcete vyžívat v nuancích nahrávek, tak Anthem STR Integrated se svědomitě dokončeným kalibračním procesem nabízí v dané třídě mimořádně přesvědčivý "mikroskop".
Podobně i prostor hudební scény ve "Flamingo" Charlieho Minguse ("Tijuana Moods" | 2000 | BMG France | 74321749992) je s přispěním ARC vysloveně excelentní. Ta "urovnanost", transparentnost, koherence a disciplinovaná přehlednost jsou působivé - zejména pak tím, že ačkoliv někde podprahově cítíte, že tu pracuje signálový procesor, je to v daném kontextu mimořádně neinvazivní korekce. V každém okamžiku je tu ale patrná jasná a pevná lokalizace nástrojů, jasná na pravolevé i předozadní ose; dobrá nahrávka vám odkryje krásně plastický vjem hudební scény a zesilovač jako kdyby ve své výtečné neutralitě do dojmu téměř nezasahoval.
Přestože pak Anthem STR Integrated může díky své tu a tam maličko patrné suchosti a celkové utažené neutrální vyrovnanosti působit lehce odtažitě, nechá vyniknout nahrávky takové, jaké jsou, respektive jaké je jejich zpracování zdrojem signálu. Na "The Queen and the Soldier" od Suzanne Vega ("Tried and True - The Best of" | 1998 | A&M | 540 945-2) jasně vnímáte, jak nekompromisně zvukař vytáhl a zdůraznil kovový tón strun, jak až lehce nešetrně popostrčil jasnost a zřetelnost hlasu nebo jak přesto všechno působí zvuk nahrávky autenticky a bezprostředně. STR Integrated do toho vstupuje jen s naprostým minimem svého vlastního charakteru, jako kdyby sloužil jen jako kanál, který udržuje patřičnou hlasitost a patřičnou kontrolu nad měniči. Přes technickou preciznost to pak není technicistně odtažitý zvuk.
Integrovaný zesilovač Anthem STR Integrated je jeden z mála svého druhu - krom komplexní nabídky konektivity pro moderní uživatele (snad s výjimkou streamingu, což je možná trošku škoda) nabízí jednoduchý, ale ne fádní design, pěkné zpracování a hlavně, hlavně pak parametry a provozní charakteristiky, díky nimž vás nechá znovu zhodnotit vaši hudební sbírku - tu vám nabídne zahranou nepřikrášleně, syrově a autenticky, aniž by to ale nutně znamenalo zvuk na ostří nože. Jednoduše se dozvíte o tom, jak ta která nahrávka zní, jak je vyrovnaná, jak je (nebo spíše není) dynamicky přiškrcená nebo třeba jak pečlivě zvukař pracoval s prostorem. Navíc svůj hudební zážitek dostanete od STR Integrated jen s malou porcí jeho vlastní zvukové signatury, kterou ještě dále utlumí precizní a perfektně fungující systém korekce akustických vlastností poslechového prostoru ARC. STR Integrated je parádním důkazem toho, že svět multikanálového efektního zvuku může něčím rozhodně obohatit i puristický dvoukanálový zážitek a pokud je vaší potěchou věru autentická reprodukce nahrávky, STR Integrated může posloužit jako mimořádně pevný základ takto koncipované sestavy.
Kč 142 990,- - v době testování
Kč 123 590,- - od srpna 2019
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/2235-anthem-str-integrated#sigProIda3c9f075bd
--- --- --- --- ---
KLADY
+ možnost přizpůsobení prostorové akustice
+ gargantuovský výkon
+ konektorová výbava
+ čistý, autenticky nepřikrášlený zvuk
+ energie
ZÁPORY
- v daném segmentu v praxi nic, pokud vám neschází streamování
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz