Francouzský výrobce reprosoustav z převážně dostupné kategorie slaví 40 let – Triangle si při té příležitosti nadělil limitovanou edici regálového modelu Cométe a sloupku Antal, které se krom přídomku „40th Anniversary“ liší i vnějším provedením a lehce učesanou technickou stránkou věci. Podle slov firmy jde o dílo, zhmotňující zkušenosti techniků a řemeslníků, z nichž někteří jsou ve firmě už přes 35 let.
Triangle říká, že volba „oslavných“ modelů nebyla náhodná, že jde o dva, které považuje ve své historii za emblematické. Zejména prý tím, že dokázaly přinést filozofii a kvalitu firemní produkce širokému spektru zákazníků, jinými slovy hrály tak, jak si v Triangle představovali a byly zaplatitelné.
Model Antal 40th Anniversary je už z trošku dražší kategorie, příplatek cenu bezmála zdvojnásobil, stále ale zůstávají v kontextu dnešních cen hi-fi techniky v racionální sféře. Ozvučnice je provedená v duchu Triangle, klasický kvádrovitý tvar je oživený integrovaným podstavcem na nožičkách, zejména tmavé provedení s pravou dýhou v hlubokém laku lahodí oku, stejně jako kovové detaily v barvě růžového zlata, které dotváří výsledný dojem.
Čelo je osazeno čtveřicí reproduktorů a bassreflexem, zasazení bez šroubů a s péčí o malé detaily podtrhuje dobrý dojem ze zpracování, který není v této cenové hladině zrovna lehké nalézt. Těžko se najde někdo, kdo by tak pěkný pohled zakryl dodávanou magnetickou mřížkou.
Zadní plocha je čistá a jednoduchá, u spodní hrany je kovový obdélníček (opět nesoucí emblém 40letého výročí firmy) a skrze něj vyčuhují dva páry reproduktorových terminálů.
Ozvučnice jsou vyrobeny z MDF profilů, horní dva měniče jsou od basáků odděleny šikmou předozadní příčkou, v ose každého z basáků je pak průchozí vzpěra, držící reproduktor na místě. Tloušťka stěn se pohybuje od 2 do 2,3 cm. Však také reprosoustavy váží 29,3 kg, což je relativně citelná hmotnost při výšce 112,8 cm, šířce 20 cm a hloubce 34,5 cm.
Protože jde přeci jen o výroční model, rozhodli se v Triangle upravit nejen vnější styl ozvučnic, ale také jejich osazení. Zcela nový je tak tweeter TN2520MG s membránou z eloxovaného hořčíku. Díky velmi výraznému zvukovodu by měl nabízet vysokou citlivost a dobrou disperzi energie.
Stejný jako u výchozího modelu zůstal středotónový reproduktor s charakteristickou bílou membránou, špičatým fázovým nástavcem a po stranách seseknutým košem. Membrána je z papíru bez povrchových úprav a drží na malém a tuhém závěsu.
Nové jsou pak oba basové reproduktory. Ty mají naopak opravdu veliké a velmi poddajné závěsy z gumy, stejně jako je tu veliká středová prachovka, naznačující podstatnou velikost cívky. Materiál membrány je dřevní buničina ve spojení se lnem a uhlíkovými vlákny.
Změny se nicméně dotkly i frekvenční výhybky nebo třeba kabeláže. Ta vychází z vrcholné Signature Series a sází vždy na dva izolované měděné vodiče. Ve výhybce jsou pak osazené cívky na vzduchových jádrech, keramické odpory a metalizované polyesterové svitkové kondenzátory. Filtr druhého řádu dělí basy a středy na 185 Hz, filtr taktéž s druhým řádem pak výšky a středy na 3 900 Hz. Ne úplně běžné je použití filtru horní propusti se čtvrtým řádem, který „krotí“ chování vysokotónového reproduktoru.
Triangle udává u třípásmových Antal 40th Anniversary frekvenční rozsah 37 – 22 000 Hz (+/- 3 dB), charakteristickou citlivost 92 dB / W / m a jmenovitou impedanci 8 ohm, až hned na dalším řádku parametrů přiznává propad ke 3 ohmům.
Antal 40th Anniversary jsme poslouchali v showroomu dovozce ve Valašském Meziřící, kde v akusticky dobře upravené místnosti hrál primárně systém složený z elektroniky PS Audio (Power Plant P15, DirectStream Memory Player, DirectStream DAC) a Anthem (STR Amplifier), ale pro změnu jsme měli také Gato Audio CDD-1 nebo AMP-150. Pro porovnání to pak byla celá řádka modelů od GoldenEar a pár kousků od Triangle. Propojeno bylo kabely od Transparent Cable. Párování s elektronikou se ukázalo jako důležitější než obvykle – třeba s Anthem byl zvuk poněkud sušší, zato pěkně zařezávající a analytický, zato s Gato se výrazně proměnil k pozitivnímu a přirozeně uvolněnému.
S Anthem zněla basová linka „Say That You Will“ George Dukea („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) svižně, dosti utaženě, s úderností až na solar, ale zároveň až suše a trochu bezkrevně, zatímco s Gato cítíte, že tepe tučný a mohutný základ, přímo přetékající mlékem a strdím (rozumějte, jde o zvuk hladký a sladký). Definice se sice rozvolnila, ale je cítit, že Antal 40th Anniversary mají slušnou kontrolu v kontextu své třídy, nikdy se ze zvuku nestane beztvará temná masa.
Vokál Loreeny McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) byl v podání Anthem velmi neutrální, Triangle drží s velmi důstojnou přesností, jakkoliv i s omezeným pocitem těla, není to takový ten lidský, autentický pocit, spíše analytická reprodukce, i když se nedá říct, že by detaily byly nějak výrazně extrovertně podané. Je to stále relativně uhlazený zvukový styl. Je ale nutno říct, že jde o reprosoustavy výrazně transparentní, protože přehození na Gato zvuk posunulo do zcela jiného světla, hlas byl rázem až přikrášlený, mnohem plnější a šťavnatější a také výrazněji vytažený do popředí, samotné Antal 40th Anniversary nicméně stále zůstávají v zásadě lehce poklidnější a „učesané“.
Činely ze spíše průměrného záznamu „Next Time You See Her“ od Erica Claptona („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) byly v kombinaci s Anthem poněkud dominantní, až trochu přitlačené ve své energii a tím pádem občas pocitově na hraně příjemnosti, i když tu Antal 40th Anniversary nepřekračují ani při vysoké hlasitosti. S Gato pak přibyla energie i objem, ale naopak se snížil pocit dominance výšek – přitom ale dobrý standard rozlišení zůstal.
Bicí Billa Brufforda v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) zněla každopádně energicky v obou sestavách, s Anthem v lepším ohraničením, ale s menším tělem, zato s Gato trochu volněji, ale zase podstatně šťavnatěji a dynamičtěji. Antal 40th Anniversary nabízí docela dobrou dynamiku v každém případě, zvuk zůstává pod dobrou kontrolou, ať už jeho styl nasměrujete jakoukoliv cestou a je stále cítit trochu klidnější styl, který se nesnaží dát o sobě vědět za každou cenu.
Anthem se svým prezentnějším jasnějším podáním ukázal na dobré rozlišení Antal 40th Anniversary, nicméně struny kytary Michaela Hedgese v „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) nemají takové ty nejdelikátnější dozvuky a je přes jasný a tvrdší zvuk patrné, že zvuk chce být spíše klidnější a celistvější a jde spíše o celek, než jednotlivosti – přesto čistota působí dobře a transparentnost přímo výtečně. S Gato dojem analytičnosti o kus ustoupí, i když v konečném důsledku slyšíte stále stejné množství informací, byť v kulatější a plnější formě, teplejší zvuk působí přirozeněji a lépe harmonizuje se samotnými reprosoustavami.
Soustředěný zvuk Anthem usadil hudební scénu „Messy Bessie“ Jimmyho Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) spíše doprostřed mezi reprosoustavy, přehlednou, ale poměrně kompaktní. Po zapojení Gato se roztáhla jako úsměv, zvětšily se proporce (a to značně) a i když se o kousek uvolnila lokalizace nástrojů, stále zůstaly dobře usazené, ne přímo holografické, ale v kontextu stereofonních nároků vyšší třídy hi-fi reprosoustav.
S Anthem pak postrádala Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96) šťávu, byla to spíš upřímná a neutrální ukázka limitů skladby, čistá a jasná, ovšem s omezenou emotivností. Antal 40th Anniversary na druhou stranu ukazují upřímně to, co jim řetězec dodává. Připojte Gato a objeví se bas s velmi pěkným objemem a měkčí přesto ovšem silnou rytmikou, která vás snadno provede celou skladbou, hudba má švih a je radost ji poslouchat. Trochu cítíte, že styl je lehce do „nekonfliktna“, ale zato slušně disciplinovaný.
Triangle jako důstojná čtyřicetiletá firma nabízí v modelu Antal 40th Anniversary důstojně pojatou esenci svého stylu – upoutá zejména „balení“, tedy skutečně pěkná dýha s hezkým lakem a moc pěknými kovovým doplňky, čímž bedna jako celek působí trochu jako „ve velké večerní“. Zvukově je to pak model pružný a přizpůsobivý, takže budete muset pečlivě volit elektroniku, aby výsledek padl na úrodnou půdu vašeho vkusu. Základními charakteristikami samotných reprosoustav pak je transparentnost, spíše klidnější, kultivovaně nekonfliktní styl s dlouhodobě příjemně „snesitelným“ stylem. Hledáte-li tak velmi estetický objekt do svého prostoru, který zvládne prakticky cokoliv s přídechem francouzské nonšalance, jsou Antal 40th Anniversary důstojným zhmotněním čtyřiceti let historie firmy Triangle.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, s nadprůměrným tlumením tlustým kobercem, velkými plochami závěsů i akustickými panely absorpčního i difúzního typu.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Pomineme-li vliv místnosti, patrný na 180 Hz a dost pravděpodobně i na 70 H, 450 Hz, 700 Hz a 1 000 Hz, pak je vidět, že Antal 40th Anniversary začínají hrát spíše kolem 50 Hz, byť první projev energie je vidět už na 30 Hz. Křivka ukazuje lehký přebytek basu, což je poslechově příjemné ladění. Celkově je vidět, že v přímo ose je energie výšek o kousek výraznější, mimo osu (typicky při poslechu s ozvučnicemi zarovnanými se zadní stěnou) je energie zase o kousek méně – zvuk bude tím pádem možné lehce „ladit“ podle poslechového prostoru a vkusu. V podmínkách reálného světa je odezva Antal 40th Anniversary dobře „srovnaná“, byť zjevně cíleně není úplně plochá.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (zelená) a 30° nad osou tweeteru (žlutá)
Pokud je to možné, je u Antal 40th Anniversary lepší setrvat ušima zhruba ve výšce tweeteru, případně lehce nad ním.
Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (černá)
Vliv mřížky je patrný i u středotónového reproduktoru, je tak o něco lepší ji nemít nasazenou, byť rozdíl není nijak veliký.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Z celkového pohledu je odezva jednotlivých měničů velmi důstojná, ani zvukovod často náchylný na rezonance nedělá problémy, byť netypická nevyrovnanost je vidět na práci středotónového reproduktoru. Jde zejména o energii na 1 200 Hz, která by tu patrně neměla být.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (zelená)
Velkou část „nehezkých“ artefaktů na křivce lze připsat vlivu místnosti, naopak lze ale také říct, že tweeter se s vzrůstající vzdáleností začíná chovat velmi spořádaně a vyrovnanost od cca 2 kHz až do konce akustického pásma je skvělá.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (zelená)
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Je zvláštní vidět dvě „boule“, kde zkreslení stoupá téměř k hranici 1% - to u 200 Hz, na 2 000 Hz už tuto hranici překračuje.
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Je vidět, že zatímco basové reproduktory produkují ono mírně nadstandardní zkreslení 2. harmonickou, tak středotónový reproduktor trpí na 3. harmonickou, která bývá subjektivně hůře snesitelná.
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Tak jak Triangle slibují, impedance skutečně klesá až k úrovni 3 ohm a to ještě v oblasti od 90 Hz, kde je stále relativně velké množství energie. Průběh křivky je ale jinak klidný a kultivovaný, není tu žádná stopa po rezonancích nebo problematickém chování, budete-li mít dobrý a stabilní zesilovač. Ladění bassreflexu lze odhadnout na úroveň kolem 37 Hz, tak jak slibují specifikace. Elektrická fáze má také poměrně poklidný charakter, drží se ve velké části kolem optimální nuly a když už vybočuje z optima, je to do kladných hodnot a ne o mnoho.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 84 090,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/3438-triangle-antal-40th-anniversary#sigProId590935255f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ krásné povrchové zpracování
+ celkově kultivované zvukové pojetí
+ ve správné kombinaci nabízí živý a bohatý zvuk
+ solidní míra transparentnosti
ZÁPORY
- celkem vysoký příplatek oproti standardní verzi
- nesedí úplně snadno do každé sestavy
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz