Francouzský Focal a jeho sesterská značka – britský Naim – už dlouhé roky natěsno spolupracují nejen mezi sebou, ale mimo jiné také s ultra prestižní a luxusní automobilkou Bentley. Pro ni dodávají do vybraných modelů audio systém, stejně tak ale vyrábí různé lifestyle produkty, které barevným laděním nebo jinými drobnými doplňky odkazují právě k Bentley. Nejnověji jde o sluchátka Radiance.
Od pohledu jde o typická sluchátka Focal – oválné asymetrické mušle, robustní týlní most a „pečeť“ v místě, kde je v mušli uchycen magnetický systém. Jsou to veskrze pohledná sluchátka, černý barevný základ oživují měděné detaily, ať už právě ona zmíněná pečeť, několikeré logo Bentley nebo třeba koncovky signálového kabelu.
Přestože mušle zvenku působí díky mřížce jako otevřené, opak je pravdou. Mají uzavřenou koncepci a vnější podoba je tak jen dekorativní. Měkké náušníky jsou vyrobeny z kůže značky Pittards a krásně přiléhají k uším, čímž vás velmi účinně odříznou od okolního světa – skoro jako auto od Bentley.
Na hlavně drží sluchátka díky týlnímu mostu s hlinkovým obloukem – díky kožené a dobře polstrované horní části se ale váha 435 gramů rozkládá na hlavě snáze, než by samotné číslo napovídalo. Zespoda do každé mušle signál přivádí 3,5 mm koncovky na pěkně zpracovaném kabelu.
Uvnitř mušlí pak tepe 4 cm reproduktor typu M – Focal ho vyvíjí i vyrábí sám a to ze slitiny hliníku a hořčíku.
Focal sluchátkům nadělil „mobilní“ impedanci jen 35 ohm, slibuje pak frekvenční rozsah 5 – 23 000 Hz a citlivost 101 dB / 1 mW / 1 kHz.
Krom luxusního balení a hraní na velmi prémiovou notu v každém detailu už u Radiance není moc co zmínit. Poslouchali jsme je na RME ADI-2 DAC FS, Teac NT-503, Apogee Groove, ale i T+A HA 200. K porovnání jsme měli redakční Focal Clear, ale třeba i T+A Solitaire P, beyerdynamic T1 3G nebo beyerdynamic T5 3G. Základní kabel jsme pak měnili za Cardas Clear nebo Dynamique Audio Halo 2.
Když začne hrát baskytara v „Bílý den“ od Anety Langerové („Dvě slunce“ | 2020 | Art Shock | AS002-2), Radiance skutečně září. Míněno ve smyslu velké energie a rozsahu skutečně až k těm nejhlubším notám, které nahrávka obsahuje. Je tu spousta, spousta energie, nicméně ne přebytek ve stylu „komerčních“ sluchátek. Bas pouze neubývá a hluboké tóny díky tomu působí velmi autoritativně, konkrétně, jsou skvěle artikulované a jednotlivá brnknutí jsou jako výstřel z kanónu – velmi, velmi důrazně přesvědčivá.
Ani ve středech Radiance nijak neustupují ze své konkrétnosti, jejich zvuk je tu ale už trochu přímočarý – hodně jasný, brilantně prokreslený, až lehce vytažený. V kombinaci s dobrým zesilovačem ale není zvuk agresivní, jakkoliv je na dohled takové té přijatelné hrany. Vokál Robina Gibba v „Mother of Love“ („My Favorite Christmas Carols“ | 2006 | edel records | 0177622ERE) byl skvěle srozumitelný, velký a skutečně excelentně zaostřený, jakkoliv celý výrazně jasný a dopředný charakter může také zdůraznit i hraničně zaostřené sykavky nahrávky.
Hodně zajímavý (ale opět potenciálně až hraničně tvrdý) byl činel v „Abandoned Masquerade“ Diany Krall („The Girl in the Other Room“ | 2004 | Verve | 0602498622469). Parádní byla ale jeho neošizená velikost, jeho tělo a hmotnost, stejně jako skvěle podaná barevnost a textura. Prostě je to skutečně analyticky prokreslený činel, jasný, zřetelný a bezmála hmatatelný – platí nicméně to, že ráznost a až přidaná míra energičnosti mohou u horší nahrávky nebo u ostřejšího zesilovače způsobit překročení hranice příjemné říznosti.
Dynamicky se Focal Radiance rozhodně stydět nemusí. Jejich zvuk je pěkně natlakovaný a v „Something Holy“ od Alice Phoebe Lou („Live at Funkhaus“ | 2020 | AWAL | APL010) sluchátka dokázala zabrat pěkně od podlahy. Zvuk je opravdu pěkně plný, rázný a mocný, hraje dobře potichu, stejně jako umí s hlasitostí vystoupat až za limit lidského sluchu, aniž by se přiblížil limitu svému. Nicméně je to skutečně napjatý (ne nervózní), rázný a hodně extrovertní zvukový projev.
Není divu, že se svou charakteristikou nabízí Radiance hodně razantní a detailní vhled od nahrávek – Davisova „Seven Steps to Heaven“ ze stejnojmenné desky (2005 | Columbia | COL 519509 2) byla řádně rozsvícená, jednotlivé tóny byly příkladně zaříznuté a skvěle oddělené. Přednes jako celek je hodně intenzivní, až vytažený, snaživě analytický. Máte-li rádi mikrodetaily a nebojíte se přímočarého stylu, Radiance umí nabídnout nebojácnou, high-endovou úroveň, až někdy máte pocit, že se na vás valí hotová záplava informací, byť precizně kontrolovaná.
Asymetrické uložení reproduktorů pomáhá v získání lepšího prostorového vjemu, než je u sluchátek běžným standardem. „Rising Runner Missed by Endless Sender“ od Tangerine Dream („Cyclone“ | 1995 | Virgin | 7243 8 40251 20) sice měla scénu rozloženou mezi ušima (což je nevýhoda uzavřených sluchátek), ale opravdu pěkně organizovanou v pravolevém směru, s jednotlivými zvuky a putujícími efekty jasně ukotvenými na správném místě. Žádný chaos, ale velmi, velmi autoritativní kontrola.
Uvolněnou „Swingin‘ Safari“ Berta Kaempferta („Vinyl Classic Vol. 2“ | 2014 | stereoplay | 03-14) zahrála sluchátka s chutí, drajvem, ale vlastně až krapet intenzivněji, než si taková optimisticky houpavá písnička zaslouží. Radiance mají tendenci být skutečně trochu přímočaře hrající sluchátka – nepřekračuje to únosnou mez, ale není to také úplně univerzálně pohodový charakter pro každou situaci. V dobré kombinaci je to ale skvěl energický, živý přednes.
Automobily značky Bentley jsou luxusní a lehce, ale ne přehnaně efektní stroje pro movité, kteří chtějí intenzivní prožitky svého druhu. Sluchátka Radiance, která cílí na stejnou klientelu, pak nepřekvapivě sdílí i tyto atributy – jsou to luxusní, lehce na efekt laděná sluchátka, která osloví toho, kdo pátrá po zvuku intenzivním, jasném, pronikavém a přesto dostatečně kultivovaném. Zaslouží si dobrý zesilovač a ve své přímé a hodně energické podstatě asi nejsou pro každého, ale jako uzavřená, příkladně analytická a živě hrající sluchátka, která se nebojí basu a přesto ho nevytlačují do popředí Focal Radiance for Bentley fungují zajímavým způsobem.
MĚŘENÍ – SLUCHÁTKA
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo pomocí systému miniDSP E.A.R.S. – nejedná se o referenční měřící hlavu, disponuje však kalibrovanými mikrofony s profily pro různé typy sluchátek. Měření probíhá v programu R.E.W. s aplikovanou kalibrací pro mikrofony vždy v pěti cyklech na každém kanále pro ověření těsnosti náušníků / nástavců, každé měření probíhá v mírně jiné poloze pro nalezení té optimální a to při hlasitosti 84 dB @ 300 Hz u velkých sluchátek a 94 dB @ 300 Hz u in-ear sluchátek. Zobrazené křivky jsou ty nejlepší.
Níže naleznete dvě sady měření frekvenční odezvy – první nemá aplikovanou žádnou korekci. Graf se může zdát obtížně čitelný a neintuitivní, ale žádná sluchátka na rozdíl od reprosoustav neměří vyrovnaně a ani by zvuk takových nebyl příjemný. Doporučujeme porovnávat s výsledky nejnovějších výzkumů a tvarem preferenční křivky Harman Research 2018. Pro snazší interpretaci grafu je k dispozici také verze s aplikovanou kompenzací – tady by se dalo říct, že čím vyrovnanější odpověď, tím lépe.
Pro základní orientaci jsou k dispozici měření Focal Clear, beyerdynamic DT1990 Pro, Koss BT330i, Koss Porta Pro CZ nebo Sennheiser IE 8.
Frekvenční odezva – bez aplikované kompenzace
Na frekvenční odpovědi je vidět excelentní basová odpověď a perfektní vyrovnanost až do 2 kHz (zdá se, že pravý kanál měřícího systému je o něco citlivější na pozici sluchátek, propad na 180 Hz by tak mohl dost výrazně být ovlivněný právě tím). Celkově působí sluchátka velmi vyrovnaným dojmem (což potvrzuje i náhled grafu s kompenzací níže. Radiance jsou skutečně plnorozsahová sluchátka se spoustou energie v celém spektru.
Frekvenční odezva – s aplikovanou kompenzací
Zkreslení – levý kanál
Celkové zkreslení se jeví být velmi nízkým v celém frekvenčním rozsahu. Ani v basové části není zkreslení nijak dramatické.
Zkreslení – pravý kanál
Pravý kanál trpí v basech výraznějším zkreslením, ale je tu velká šance, že za to mohou odrazy a neoptimální pozice na měřícím zařízení.
Kč 39 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/3052-focal-radiance#sigProIdaa1d6d89a6
--- --- --- --- ---
KLADY
+ styl a luxus hodný značky Bentley
+ skvělá izolace od okolí
+ výtečná čistota a konkrétnost
+ skvělá detailnost a konkrétnost
ZÁPORY
- mohou být až příliš tvrdé a analytické
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu