Firma TEAC přišla na svět v roce 1953, dnes je z ní obří korporace s obratem přes miliardu dolarů, ale stále ještě sídlí v rodném Japonsku. Zpočátku se soustředila pouze na oblast zvuku, dnes její logo najdete i na počítačových periferiích nebo různých profesionálních strojích (třeba zobrazovačích pro lékařské účely, nebo velkých strojích na výrobu kompaktních disků). Jejich profi divize dokonce vlastní několik Oscarů a Emmy v technických kategoriích. Největší částí portfolia jsou ale stále komponenty pro domácí poslech hudby.
TEAC jako jedna z mála společností vsadil i na dosti neobvyklý koncept komponentů v šasi s poloviční šířkou. Na první pohled tak i elektronika střední úrovně může trochu mást svým "věžičkovitým" vzhledem. Na pohled druhý se ale zdá, že i malé komponenty nabízí konektivitu a schopnosti těch "plných" a TEAC tak pouze našel cestu k těm, kteří chtějí hrát, ale nemít při tom obří krabice vyskládané v dedikovaném stojanu, ale naopak touží spíše po lifestylovém řešení.
Jedním z takto kompaktních komponentů ze série Reference je i nový síťový přehrávač a D/A převodník NT-503, který díky možnosti regulace hlasitosti poslouží i jako univerzální vstupní a ovládací brána celého systému.
TEAC NT-503 se skrývá v opravdu velmi pěkně zpracovaném těle o rozměrech 29 x 24,8 x 8,1 cm (š x h x v) a váze necelých 4 kg. Je to tedy opravdu drobeček, který se snadno vejde kamkoliv. Stěny z tlustých hliníkových profilů jsou jednak odolné, jednak i pěkně vypadají, zajímavým prvkem jsou pak miniaturizované úchyty na čelní stěně, evokující svět zvukařské techniky.
Jediným kompromisem, který, zdá se, je vztažený k velikosti přístroje, je velikost ovládacích prvků. Ty nejsou zrovna příliš rozměrné, ale koneckonců i na full-size komponentech dnes najdeme snahu o použití malých a nenápadných prvků. Centrem dění na přední straně je dvouřádkový stmívatelný OLED displej s jednoduchými bílými znaky a vynikající čitelností. Výrobci se povedlo na pouhé dva řádky vtěsnat víc informací, než je obvyklé a i malý displej je tak úplně dostačující.
U levé hrany najdete staromódně pojatý páčkový vypínač, který komponent prostě natvrdo vypne (místo u streamerů běžnějšího "měkkého" vypínání). Vedle je indikační dioda, informující o zapojení externích hodin, pod ní 3,5 mm jack sdruženého optického a koaxiálního vstupu, pravděpodobně hlavně pro mobilní přehrávače. Ještě o další kousek vedle je malý otočný knoflík, sloužící pro cyklické přepínání vstupů, ale také pro pohyb a potvrzování voleb v obsáhlém menu, které se vyvolává droboučkým tlačítkem vedle displeje.
Sestavu doplňuje USB konektor pro rychlé zastrčení datových pamětí a sluchátkový výstup o průměru 6,3 mm. Primárně k němu je tu přítomen i velký ovladač hlasitosti s olejovitě pozvolným chodem, ale trochu malým odporem. Pokud chcete, můžete jediným nastavením v menu zapojit regulaci hlasitosti i do zadních signálových výstupů a ze streameru udělat i plnohodnotný předzesilovač, byť bez možnosti využít analogové vstupy.
Pohled na zadní stranu odhalí relativně širokou škálu konektorů, ale s jasným pocitem, že se jejich počtem kvůli místu přeci jen muselo trochu šetřit. Jsou tu klasické digitální vstupy (1x optika a 1x koax), ale také USB port pro spojení s počítačem. To doplňuje ethernetová zásuvka, Wi-Fi TEAC nezná (a je to dobře). Trochu méně tradiční, byť nikterak výjimečná je přítomnost bluetooth antény, velmi výjimečná a to zejména v této cenové třídě je pak možnost napojit streamer na externí zdroj hodinového signálu o taktu 10 MHz, kterým se obejde (za dané peníze logická) určitá kompromisnost oscilátorů uvnitř přístroje. Jde patrně o průnik s firemní high endovou "podfirmou" Esoteric, i když nás nenapadá žádný dostupný zdroj přesného času adekvátní cenové třídě NT-503 (většinou se pohybují v cenách od nižších tisícovek dolarů za kus).
Zpracovaný signál TEAC NT-503 posílá dál z analogových výstupních konektorů v podobě symetrických XLR a nesymetrických RCA. Pokud chcete, můžete je ale úplně vypnout a o něco tak vylepšit zvuk předního sluchátkového výstupu.
Uvnitř přístroje tepe dvojice čipů Verita AK4490 od Asahi Kasei Microdevices, podporující jak PCM, tak DSD signál. Ten první až s rozlišením 32 bit / 384 kHz a ten druhý až do 11,2 MHz. Čipy nabízí velmi slušný odstup signálu a šumu na úrovni 112 dB. Softwarové vybavení podporuje také upsampling za přispění firemních algoritmů Fluency. PCM signál můžete uživatelsky nastavit na převzorkování 2x, 4x nebo i 8x, případně na konverzi do DSD 4x. Nastavit můžete ještě digitální filtr u PCM signálu (čtyři různé typy) a cutoff u DSD signálu na 50 nebo 150 kHz.
Uvnitř maličkého přístroje je poctivá konstrukce - je tu dokonce dvojice toroidních transformátorů a to pro každý kanál jeden. Má to své opodstatnění, protože celá konstrukce je poctivě koncipovaná jako dual mono a to s plně symetrickými signálovými dráhami. Do sluchátkového výstupu umí Teac poslat slušný výkon 500 mW na kanál.
Regulace hlasitosti je precizní, rozdělená na celkem čtyři kanály díky technologii QVCS (Quad Volume Control System) a nabízí 256 kroků po 0,5 dB.
Teac NT-503 je takový univerzální digitální rozbočovač, spíše než klasický streamer. Síťové rozhraní a k němu dodávané aplikace jsou ale asi hlavním zdrojem signálu - aplikace je mimochodem příjemná, rychlá a intuitivní, i když vlastně velmi jednoduchá. Při používání byla pohodlná a bezproblémová. Připojit se ale můžete i za pomoci bluetooth s aptX kodekem (což se hodí pro členy rodiny, kteří mají na svém telefonu nebo tabletu všechnu hudbu a většinou ji poslouchají třeba přes sluchátka), můžete využívat streamovacích služeb, v ČR zejména Spotify nebo TuneIn, můžete ale přehrávat i data z USB disků přes přední port a případně použít NT-503 jako USB D/A převodník - to zejména kvůli zmíněným souborů s nejvyšším rozlišením. Po síti pak umí Teac přehrát PCM 24 / 192 a DSD 5,6 a to v podstatě v jakémkoliv souborovém formátu a dle libovůle i bez mezer.
Teac NT-503 jsme poslouchali zejména s jeho stájovým kolegou AX-501, ale také s Naim Nait XS a Cambridge CXA80. Porovnávalo se také s D/A převodníky Apogee Groove a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla a Xavian Ambra. Propojeno bylo kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ řady Black a Silver.
Malý Teac naservíroval kontrabas v Hobgoodově "First Song" ("When the Heart Dances | FLAC | 24 - 192) s neočekávanou vervou, se sytostí a s plností, takže vynikl i impuls nástroje a dokonce se do reprodukce prodral i pocit nemalé váhy instrumentu. Basu bylo dokonce tolik, že zvuk byl o něco málo temnější, na druhou stranu udržuje streamer v signálu slušnou kontrolu a tak i kontury basů nejsou vůbec špatné, není to měkký, ale spíše pevný a energický základ. Dokonce už bylo možné docela slušně rozeznat jednotlivé zahrané polohy. Každý tón jako by zvuk pěkně zahustil, nafoukl a zdůraznil, každé rozechvění struny ut doprovází zřetelné drnknutí a vůbec je vidět, že poloviční šířka nebrání streameru v plném výkonu .
Teac má tendenci do zvuku přeci jen vkládat tak trochu svou signaturu, hraje o dýchnutí tepleji a zvuku o něco málo přidává k objemu. Třeba v Händelově "Hallelujah" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) byl zvuk středního pásma úžasně bohatý, hlasy velké a nebojácné, přitom ale velmi klidně a vzdušně vykreslené, plynoucí si jen tak vzduchem. Je fakt, že u sboru cítíte, že sestává z mnoha jednotlivců, ale Teac se svým jemným, nenásilným přednesem vám neukáže kolik jich je, zachovává ještě pocit jedné celistvé skupiny, byť už to právě není jednohlas. Sólistka už ale při zpěvu je zjevně posazená o pár kroků před sborem.
Výšek je objemově o dýchnutí méně, ostatně to koresponduje s pocitem mírně temnějšího vyvážení celku. Přesto byly perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Pat Barber (FLAC | 24 - 44,1) už příjemně zřetelné, nijak přehnaně znalé, prostě takové "normální", uvolněně nenásilné. Navíc podání kovu se nám opravdu líbilo, už tu byl cítit charakter skutečné kovové plochy. Dozvuk byl sice o něco málo kratší, ale na druhou stranu zřetelný, lehký a velmi jemný, jen decentně podtrhující hudební dění.
Velmi dobrou pak nabízí Teac NT-503 dynamiku - "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem" v podání Dunedin Consort (FLAC | 24 - 192) byla sytá, spořádaná a velký orchestr sice působil spíše svou celkovou dynamikou, než nějakými mikrodynamickými finesami, přesto se vše zdálo být velmi živé, bohaté a důrazné. Zejména v sadě s malým zesilovačem Teac a při symetrickém propojení působí takhle malá sestava až neuvěřitelně potentně, v hudbě je dýchání, vzduch a drama, stejně jako velikost a působivost, NT-503 také umí pošťouchnout reprodukci v právě tu správnou chvíli.
Malý NT-503 také už rozkryl na výbornou hlas Rebecy Pidgeon ve slavné "Spanish Harlem" (Chesky Ultimate Domonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1). Bylo slyšet jak samotný hlas, tak echo v pozadí, tak celkově vynikla už zřetelná plasticita hlasu a jeho velmi slušné prokreslení, byť cítíte, že Teac má mírnou tendenci sykavky a ostré hrany obecně trochu zjemňovat a tvářit se, že nejsou. Zvuk tak není vysloveně krystalicky transparentní, je ovšem dostatečně čistý, jasný a hlavně klidný, aby v něm nebyl problém jednotlivé detaily odhalit, ačkoliv je NT-503 nijak aktivně neservíruje a netlačí kupředu. Rozlišení je rozhodně dobré, byť působí velmi "nedigitálně".
Líbilo se nám, že si Teac NT-503 nijak nehrál na vzdušnou, efektní scénu, ale i v "Diamonds" (Aanonymous Band | "Feelings" | FLAC | 24 - 48) tak trošku po svém přednesl celek trochu hutnější, ale hlavně zemitý, propojený a homogenní, takže hudební scéna byla souvislá, skoro až hmatatelná, šířce a hloubce nešlo nic vytknout, vpředu bez nějakých efektů hrála přirozeně kytara, spolu s ní zněl zpívající vokál a druhá kytara byla vpravo, vzadu, naznačující jasnou hloubku. Vše bylo až hmotné, jen si na ten vykrojený kus nahrávacího studia sáhnout - zda to dělá hutnější a těžší charakter přednesu těžko říct, ale působí to velmi dobře.
Ačkoliv je Teac NT-503 tolerantní přístroj, vše má svoje jasné hranice - leží někde okolo středně zahulaných a zašmodrchaných nahrávek, jako je třeba "Still Hurts" od Therapy? ("Disquiet" | FLAC | 16 - 44,1). Ta bylo prostě nedobrá, protože takovou ji pánové ze skupiny nahrály. Teac dal jasně najevo, že zvuk má na sobě deku a že v některých místech je hudba prostě až zbytečně agresivně ostrá. Přestože NT-503 ohladí ty úplně nejnepříjemnější hrany a přeci jen trochu rozplete centrální uzel kytary, basy, bicích a vokálu kdesi za nimi, pořád je cítit zvukařský nepořádek, působící na kuchyňském rádiu jako "pořádný nářez". Na NT-503 ale spíše jako pořádný zmatek, byť hnaný kupředu se slušnou energií a hlavně velmi dobrý rytmem.
Malý Teac NT-503 je zhmotnělým důkazem toho, že když víte jak na to, nemusíte vypadat jako ostatní. NT-503 je skladný streamer, převodník a příležitostný sluchátkový zesilovač či předzesilovač. Jeho regulaci hlasitosti bychom asi krom občasného nasazení v roli sluchátkového přístroje nechali spát, naopak jeho možnosti převzorkování a dalších nastavení, jeho rychlá reakce na pohyb na síti a jeho hutný, příjemně muzikální a barevný přednes funguje ideálně ve spojení se stejně kompaktním integrovaným zesilovačem stejné řady. Pak máte na formátu minivěže totiž dospělý systém, který vás překvapí svou sytostí, dynamikou a dalšími jednotlivými atributy, ale hlavně tím, jak harmonicky to všechno do sebe zapadá a jak šťavnatý je výsledek a jak dobře se poslouchá. Teac NT-503 je šikovný síťový stroj s velmi slušným zvukem pro ty, kteří chtějí být buď jiní, nebo nechtějí obětovat zbytečně moc prostoru a přitom nechtějí ani žádné výrazné kompromisy. Za nás rozhodně palec vzhůru za univerzální a ještě zaplatitelný přístroj...
Kč 33 990,-
Kč 36 990,- s DAB
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kompaktní provedení je rozhodně estetické
+ velmi pěkné zpracování
+ rychle načítající síťové propojení
+ rozsáhlé možnosti konfigurace
+ možnost převzorkování
+ možnost použít jako ne špatný předzesilovač
+ možnost použití jako velmi slušného sluchátkového zesilovač
+ dobrá aplikace
ZÁPORY
- mohlo by tu být víc digitálních vstupů
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIFI-GUIDE | www.hifi-guide.cz