Řada 701 je momentálně nejvyšší řadou, kterou japonský Teac ve svém katalogu má a také jedinou, která nemá „poloviční“ rozměry, ale tradiční šířku (a samozřejmě s tím korespondující výšku a hloubku). V tuto chvíli jsou v ní dostupné dva komponenty – koncový zesilovač a „mozek“, neboli všestranný zdroj signálu, spojený s předzesilovacím stupněm.
Samotný výrobce zařazuje UD-701N pod štíty „USB DAC“ a „síťový přehrávač“, v reálu jde ale skutečně o řídící komponent se vším všudy. Na pohled je to pak typický Teac, ačkoliv proporce celku i jednotlivých prvků povyrostly a skutečně dospěly, celek má nádech retra, aniž by ovšem působil staře.
Snad to dělají neodmyslitelná ucha na krajích čelního panelu, snad oranžová barva znaků na relativně malém a stroze pojatém (byť bezproblémově informativním) displeji, snad tomu napomáhá i spínací páčka se svým krásným mechanickým chodem, UD-701N má v sobě jakési nadčasové kouzlo.
Na poměrně rozměrnou plochu čelního panelu se vedle zmíněného displeje vešly ještě dva otočné ovladače, jeden pro hlasitost a druhý pro přepínání vstupů, respektive pohyb v menu a nastavování. Zřejmou funkci mají dva výstupy po levé straně – připojíte sluchátka s XLR i velkým jackem, malým tlačítkem vedle si přepínáte aktivní výstup, ještě o kousek vedle je přímý přístup do nastavovací nabídky přístroje. Komfortně zepředu lze také připojit datovou paměť s hudebním obsahem. O stavu přístroje krom displeje ještě informují tři maličké diody – dvě říkají, zda používáte symetrický nebo nesymetrický výstup a třetí zda UD-701N synchronizuje svůj chod pomocí externích hodin, což je jedna ze specialit Teac.
Šasi přístroje je velmi pěkně zpracované, posazené na třech nožkách pevně připevněných k antivibračním podložkám a po bocích má celkem zřetelné chladiče (a skutečně se za provozu zahřejí). Zadní panel má taktéž poměrně dost prvků, konektivita by měla být bezproblémová. Prim samozřejmě hrají digitální vstupy, ať už je to dvojice koaxiální a dvojice optických, případně připojení k ethernetové síti (přístroj je Roon Ready, ale zvládá samozřejmě také TIDAL, Spotify nebo Qobuz) nebo Bluetooth rozhraní. Vzadu je ještě USB pro datové paměti, ale i klasická „kostička“ pro připojení počítače.
Jeden pár cinchů a jeden pár XLR pro analogový výstup byste čekali, potěší dva identické páry, dedikované analogový vstupům, které dělají z UD-701N klasický předzesilovač, který poslouží v každé sestavě. Je tu ještě BNC rozhraní pro externí zdroj hodinového signálu, RS232 pro sofistikovanější řízení přístroje nebo vstup i výstup 12V spouště pro jednoduché spouštění.
To důležité je ale uvnitř – zejména jde o nový Delta-Sigma D/A převodník, postavený z diskrétních součástek na míru tomuto přístroji. Převodník staví na FPGA řešení s vlastními algoritmy. Veškerý digitální signál je po získání převeden na 1 bitové DSD (respektive se s DSD zachází nativně). Limitem tohoto nového řešení je rozlišení 32 bit / 384 kHz u PCM signálu a DSD 22,5 MHz. DAC podporuje také plné dekódování MQA signálu.
Jak je u Teac zvykem, máte k dispozici možnost mnohých, přemnohých nastavení zpracování digitálního signálu, mezi nimi je to i upsampling. PCM signály lze převzorkovat až 8x na maximálních 384 kHz díky analogové interpolaci.
Zajímavostí je, že celý přístroje je koncipován jako dual mono a rozděluje se poctivě již za napájecí zásuvkou – jsou tu dva toroidní transformátory, dva nezávislé moduly převodníků i oddělené plošné spoje s výstupy. Signálové obvody jsou v analogové části také vedeny plně symetrickými cestami. Na výstupu je buffer s technologií HCLD2 (High Current Line Driver).
Samostatný modul má také sluchátkový zesilovač – výstupy jsou plně symetrické (u XLR) nebo zesilovače pracují paralelně (u jacku), na obou výstupech lze bez problémů řídit i sluchátka s 600 ohmovou impedancí.
Poctivost konstrukce ještě dále podtrhují další dva toroidní transformátory, oddělující napájení síťového streamovacího modulu a řídící digitální obvody. U streamovacího modulu je napájecí zdroj lineární, ostatní jsou spínané.
Sekce předzesilovače tu není jen doplňkovým programem – jde o plně analogový předzesilovač s firemní technologií QVCS (Quad Volume Control System) s variabilním řízením zisku ve čtyřech nezávislých modulech. Pravý kanál + a -, levý kanál + a -. Úprava úrovně probíhá po 0,5 dB.
UD-701N je poctivě pojatý přístroj, který váží necelých 12 kg při šířce 44,4 cm, výšce 11,1 cm a hloubce 33,4 cm. Z technických parametrů stojí za zmínku frekvenční rozsah 5 – 80 000 Hz (+1 / -5 dB), celkové harmonické zkreslení 0,002% a odstup signálu a šumu 108 dBA – vše samozřejmě na analogovém výstupu.
Teac UD-701N jsme poslouchali v rámci hlavní redakční sestavy, kde postupně nahrazoval předzesilovač Norma Revo SC-2 LN a streamer / převodník Métronome DSC1. Stabilními prvky byl napájecí filtr GMG Power Harmonic Hammer 3000P, reprosoustavy Xavian Quarta Evoluzione, koncové stupně Norma Revo PA 160 MR nebo kabeláž v mixu řad Nordost Heimdall 2 a Nordost Valhalla 2. Dobré je říct, že v roli analogového předzesilovač i samostatného D/A převodníku zachovává komponent vcelku jednotný zvukový směr.
Baskytara a vůbec hlubokotónový základ z Jacksonovy „Rock with You“ („Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) ukázaly pěkně napjaté tlusté struny a bas šťavnatý, neokázalý na jedné straně (jak je pro Teac běžné), ovšem zároveň nebojácný, pěkně rozkročený a výrazný. Vyznění není nijak extra vřelé, je to v zásadě neutrální, ale pěkně poddajný bas. Není to bas nějak rozmařile dramatický, nicméně je v něm jistota, průbojnost a přestože nezpůsobí zemětřesení, tak rozhodně dobrý pocit síly. Je to dominantnější bas, než bývalo u Teac standardem.
V čem se UD-701N drží zažitých zvyků Teac (vlastně až s dotekem Esotericu), to je podání vokálů. Hlas Renée Fleming v „River“ („Haunted Heart“ | 2006 | Rounder | 0602517032798) zněl oblým, velmi elegantním a příjemným způsobem, primární byl dojem celkové hladkosti. Je to takový ten japonský zvuk se vším všudy, taková ta nenápadnost, nepřehnanost, ovšem pod touto vrstvou je dost informací, UD-701N není přímo analytický, ovšem dokáže nabídnout velmi čistý a samozřejmý pohled na nahrávku (tedy jaká je nahrávka, takový je zážitek).
Stále „teacovsko-esoterický“ punc mají i výšky – přestože cinkotu a břinkotu je v „Use Me“ ze stejnojmenné desky Vanessy Fernandez (2014 | Groove Note | 0660318105028) dost, přestože je tu skutečně pěkný objem i výtečné prokreslení skrze celou strukturu tónu, tak celkově zní činely až jaksi hladce a klidně, takovým trochu usedlejším způsobem. Zkraje se může zdá zvuk tak nějak příliš krotký, ale časem si vlastně spíše uvědomíte, že tu nejsou jen takové ty jadrnůstky a perličky, ale že informace zůstávají, čisté, věcné a organizované.
Na rozdíl od někdy až příliš formálního zvuku modelů Esoteric má Teac – a zejména tento – snahu nabídnout přeci jen trochu šťavnatější reprodukci. Připlete-li se k tomu ještě sama o sobě velmi mohutná a šťavnatá skladba a nahrávka, jako v případě Zimmerovy „Wheel of Fortune“ („The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6), je zaděláno na pěknou prezentaci hudebního dramatu. UD-701N je specifický spíše nikoliv tím, že by v něčem konkrétním vynikal, ale tím, že v žádném ohledu vlastně nemá problém. Na dynamiku hudby reaguje bez problémů, charakter zůstává stále stejný, poklidný a nestísněný, přesto lehce usedlejší. Přesto cítíte, že i v nejvypjatějším momentu má parádní čitelnost, že mocný hlubokotónový základ je plný a že komplikovaná struktura skladby je velmi korektně zreprodukovaná. Možná není Teac úplně vášnivý ve své prezentaci, ale je precizní.
Precizní a vyzrále klidný, chtělo by se říct – alespoň tak vyzněla jiskrná nahrávka „Mercy Street“ od Christy Baron („Retrospective“ | 2004 | Chesky Records | 0090368026965), nesoucí neklamné znaky Chesky (pře)produkce. Velmi znělé a zvonivé výšky jsou tu lehce uhlazené, ani při vysoké hlasitosti nenastupuje ostrost, přesto tóny nejsou změklé, zachovávají si většinu své pronikavosti. V nesmírně elegantním přednesu vnímáte velmi dobře a velmi snadno jednotlivé nástroje, i v super jemných koncích tónů je skvělý řád a celkově má nahrávka pocit vysoké autenticity, kdy ani úprava hlasitosti nemění celkovou charakteristiku. UD-701N je prostě i dobrý předzesilovač a poctivá konstrukce odhaluje nahrávku nenuceně a dospěle, velmi důstojně i v rámci stotisícové třídy.
Celkově umírněnější prezentaci odpovídá i podání prostoru nahrávek – „Orchestal Suite No. 1 in C major, BWV 1066“ (J.S. Bach / Neville Marriner / Academy of St. Martin in the Fields | 1991 | Decca | 430 387-2) zněla na scéně spíše trochu menší, ale opět nesmírně akurátní, všechno jako kdyby bylo subjektivně na svém místě a v pořádku rozvrstvené. Není to hologram z ultra high-endové sféry, přesto všechno prostě a jednoduše je tak, jak má být, nenuceně bezproblémové.
„Northern Star“ od Christine McVie („In the Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027) zněla moc pěkně – mimo jiné proto, že je to prostě pěkná nahrávka. Na jednu stranu jsou i cinkavé nejvyšší tóny absolutně nekonfliktní, na druhou stranu se ta jistá „obyčejnost“ (s velkými uvozovkami) přetavuje do pocitu tekutosti a plynulosti, kdy se v hudba strašně snadno vyznáte, kdy je všechno odprezentováno nesmírně uvolněně, ale zároveň tak nějak živě a zábavně (ovšem opět je dobré říct, že i tady za celkovým dojmem stojí kvalita a zvuk nahrávky, ne až tak UD-701N, který jako kdyby spíše nepřekážel).
Elektronika Teac má renomé pro svou neutrálnost, věrnost a kultivovanost – těchto charakteristik se dočkáte i u nového UD-701N v té správné míře. Oproti nižším řadám (a vlastně tak trochu i oproti Esoteric) nabízí ovšem tento komponent i špetku plnější, šťavnatější přednes a přesto zvládá celkově spíše vašim nahrávkám uhýbat z cesty, tedy nechává je vyniknout v jejich (jen trochu zkultivované a bezkonfliktní) nahotě. Je pak úctyhodné, že po dlouhé době první „velký“ Teac zvládá fungovat jako dobrý streamer, velmi dobrý analogový předzesilovač, výtečný D/A převodník a velmi důstojný sluchátkový zesilovač – to vše v jednom jediném šasi. Teacovská interpretace moderního všestranného komponentu se vyvedla a pokud hledáte velmi šikovné centrum svého systému, UD-701N je velmi praktickým řešením.
Kč 94 490,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/3826-teac-ud-701n#sigProId5d2d590571
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/3826-teac-ud-701n#sigProIdee93026742
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný vzhled se snoubí s velmi dobrým zpracováním i materiály
+ příjemně klidná, hladká, ale ne mdlá zvuková charakteristika
+ možnosti nastavení
+ dobrý sluchátkový výstup
+ celková variabilita konektivity
ZÁPORY
- reakce síťového modulu jsou poměrně pomalé
- trochu technicistně složitější přístup k nastavením
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: CPT Praha | www.cptpraha.cz