Jak velké renomé má Ed Meitner, o tom nejlépe vypovídá skutečnost, že byl jedním z hlavních techniků, kteří pomáhali SONY a Philipsu ustanovit formát SACD. A mimo jiné je tu i skutečnost, že prakticky každé vyprodukované SACD dnes bylo pořízeno na DSD D/A převodnících od EMM Labs, tak velké jméno Meitner v profi světě postprodukce má. A protože nemusí nic dokazovat, s uváděním nových produktů si dává tak trošku na čas. Nejnověji představil DV2, digitálně-analogový převodník v kombinaci s variabilním výstupem.
DV2 je pěkně robustní komponent (43,8 x 40 x 16,1 cm a 17,2 kg váhy), uzavřený v hliníkové, pěkně zpracované krabici s tak trochu účelným designem. Není ale stroze technicistní díky absenci ostrých hran, všechno je příjemně zakulacené a čisté. Čelnímu panelu dominuje vprostředku vsazený černý hliníkový blok, v němž je displej se snadno čitelnými znaky a pod ním pětice tlačítek, jejichž aktuální funkci odečtete opět ze zmíněného displeje.
Po levé straně předního panelu je do hloubky vyfrézované logo firmy a pod ním nenápadné spínací tlačítko, na protilehlém konci je opět hluboce vyfrézované modelové označení a hlavně velký ovladač hlasitosti s příjemným chodem.
Boky přístroje jsou bohatě prořezávané a dovedou vás až k úhledně zorganizovanému zadnímu panelu s konektory ve dvou úrovních. V horním patře jsou vedle sebe vyrovnané digitální konektory, ve spodním konektory analogové. Trochu mimo osu vpravo je pak napájecí zásuvka.
Analogový výstup je jednoduše pojatý - je tu na výběr jeden pár symetrických XLR a jeden pár nesymetrických cinchů, malá páčka umožňuje nastavit základní výstupní úroveň na nízkou nebo vysokou, aby tak DV2 zapadl do jakéhokoliv systému.
Paleta digitálních vstupů je víc než dostatečně široká. Je tu dvojice koaxiálních a dvojice optických vstupů, doprovází je jeden AES/EBU a jedno USB typu B pro připojení počítače s perfektním galvanickým oddělením vlastní konstrukce. Speciální konektor má název EMM OPTILINK a jde o firemní řešení pro přenos DSD (tedy ne pouze, ale také DSD) signálu v digitální formě.
Ovládání komponentu umožňuje krom tlačítek na přední straně a samozřejmě dálkového ovládání i "instalační" konektor RS232. Dále je tu k dispozici další "počítačové" USB, to je ale určeno výhradně pro servisní účely. Pro každý případ se tu nachází ještě resetovací tlačítko.
Zásadní u Meitnerových přístroj je ale samozřejmě vnitřek, který ovšem nebývá nijak přeplněný. Nejinak je tomu i u DV2, kde velkou část zabírá pečlivě zapouzdřený spínaný napájecí zdroj X Power System SMPS V 3.1. Vlastní napájení mají ovládací obvody, digitální a analogová část.
Jsou zde vlastně jen čtyři desky plošných spojů, to zásadní je pak na analogovém výstupním modulu, kde je opět všechno neproniknutelně zapouzdřeno. Přes malou plochu ale nabízí DV2 velká řešení.
Zásadní je tedy u DV2 regulace hlasitosti řešením VControl, který byl vyvinut právě pro DV2 - má široký rozsah a nepracuje s opětovnou kvantizací vzorků signálu, takže by neměl mít žádný vliv na kvalitu signálu.
Druhou nosnou záležitostí je sám D/A převod; DV2 a v něm použitý dvojitý diferenciální modul MDAC2 je prvním diskrétně postaveným řešením, které pracuje s vnitřním rozlišením 1024fs (tedy 16x DSD). Meitner uvádí, že diskrétní stavba je jedinou cestou, jak se vyhnout nelinearitám všech čipových řešení.
Převodník navazuje na DSP řešení MDAT2 (Meitner Digital Audio Translator), které na všech vstupech funguje jako prvotní zpracovatel digitálního signálu - provádí detekci transientů, ale také převzorkování vstupního signálu.
Následuje asynchronní technologie MFAST, která má na starosti odstranění jakýchkoliv stop jitteru, aby následně obvody MCLK2 - tedy na míru postavené generátory hodinového signálu - zajistily dokonale čistý a přesný časový signál a tím absenci jakékoliv časové chyby v procesu zpracování.
Na všech digitálních vstupech podporuje DV2 PCM signály do rozlišení 24 bit / 192 kHz a také běžné DSD signály. Přes USB se pak umí popasovat i s DXD (24 bit / 352 nebo 384 kHz), DSD128 nebo MQA.
EMM Labs u DV2 (ale vlastně u přístrojů obecně) neuvádí oficiálně žádné konkrétní technické parametry, neb se má jednoduše za to, že vše funguje jak má a ještě s rezervou.
Model DV2 jsme mohli zkoušet v showroomu dovozce, kde mu sekundoval neméně mimořádně ambiciózní zbytek sestavy - transport TX2 ze stejné stáje, koncové zesilovače Electrocompaniet AW180 nebo Audia Flight FLS4, ale třeba i předzesilovač / streamer Cambridge EDGE NQ nebo DAC EMM Labs DA2 jako alternativa. Poslouchalo se přes kabeláž Acrolink a signálovou EMM Labs a to na Falcon Acoustics R.A.M. Studio 30 nebo Estelon X Diamond.
Je neuvěřitelné, s jakou pohodou a jak nenásilně zvládá EMM Labs obecně a DV2 obzvláště artikulovat mocné hluboké tóny ve "Way Down Deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2). Tam, kde je EDGE NQ výtečný, tam je DV2 se svým obrovským a zároveň perfektně frázovaným, fantasticky přesným a čistým, přitom ovšem luxusně hebkým a absolutně samozřejmě plynoucím a pružícím basem z úplně jiné dimenze, až se chce říct, že násobný nárůst ceny tu naprosto odpovídá. Ta nenucenost a přitom nádherná komplexnost, s jakou hluboké tóny bez ohledu na svou energii nebo důraznost prostě zní jako to nejsnazší na světě, to je znak skutečně výjimečného high-endu.
Hlas Eleanor McEvoy (ale vlastně i většina nástrojů) v "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl nádherně podrobný, rozlišení a hlavně ta přirozenost zobrazování i těch nejjemnějších nuancí jsou návykové. Ačkoliv patří DV2 mezi ty nejdetailnější převodníky, na které můžete narazit a dokáže zabrousit až do těch nejhlubších vrstev nahrávky (snad i proto, že slova jako "šum v pozadí" jsou mu poněkud cizí) a dokáže tyto nuance dostat do popředí v takových proporcích, že působí přirozeně a všechno vytváří mimořádně luxusně prokreslený celek, v němž ale není ani sebemenší stopy po techničnosti, je to plastické, přirozené - je to prostě zpřítomnělé, prakticky nejlépe jak si to umíte představit.
Fantastické rozlišení s neméně pozoruhodným nadhledem bezešvě pokračuje až do nejvyšších slyšitelných frekvencí - třeba kovový perkusní cinkot v "Sex Without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl....no prostě parádní. Je těžké najít vhodná slova k popisu toho neustále přítomného, jemného a přitom přesvědčivě konkrétního tikotu činelů, kde ta nenápadná autenticita prostě maže ze světa technický rozměr nahrávky a nechává vám v místnosti pocit skutečně přítomného nástroje. Stejně tak tóny zvonivě kulatého, projasněného a přesto naprosto neagresivního vibrafonu jsou podmanivě autentické ve své naprosté jistotě a přirozené plasticitě.
DV2 má navíc jakýsi tajemný dar, jímž i neperfektní nahrávky dokáže učesat tak, že působí mimořádně záživně. Rytmicky pulsující Guettova "Love is Gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 50999680442) byla tak nezdůrazněná a přesto tak plná energie, tak důrazná, tak skvostně frázovaná a výbušná a přesto prostá zběsilosti a důstojná. Je cítit, že ani výrazná syntetická dynamičnost nedokáže vyčerpat rezervu, kterou DV2 nabízí a reprodukce tak neztrácí agilitu ani jistotu.
Drnkající strunné nástroje v "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) byly naprosto špičkově prokreslené - v první řadě vnímáte veliký organický celek, který ani v nejvypjatějším momentu neztrácí naprosto samozřejmou a snadnou organizaci a přehlednost. V druhé řadě si uvědomíte, jak naprosto fantasticky detailní podání strun, jejich textur, doznívání i rezonancí dřevěných ozvučnic slyšíte a vnímáte - navíc tak snadno, tak přirozeně a tak čistě. Výsledkem je mimořádně (to slovo se samo vkrádá opakovaně na jazyk) přesvědčivý, přirozený dojem a pokud k DV2 posadíte adekvátní zbytek řetězce, zavřete oči a jste už v té úrovni, že "jste tam". Nemusíte navíc mít strach, že by třeba oproti DA2 regulace hlasitosti vnášela nějakou překryvnou vrstvu do výsledného zvuku - skoro naopak.
Výjimečná čistota a transparentnost reprodukce skvěle zafungovaly také v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD). Zde ta fascinující průzračnost a faktická akustická nepřítomnost komponentu v signálové cestě znamenaly absolutně přesvědčivou lokalizaci a pocit skutečné prostornosti scény, pocit, že se všechen ten vzduch kolem nástrojů, které sedí daleko od sebe, přenesl do poslechové místnosti, nebo snad že vy jste se přenesli do nahrávacího prostoru a můžete snadno ukázat kde je ten který instrument, ale i to, kde je třeba stěna místnosti, od níž se zvuk odráží. Je to tak "normální", že pokud nemáte dost poslechových zkušeností, snad to ani nemůžete plně docenit.
Jak už bylo řečeno, dílka Eda Meitnera mají zvláštní dar - i zvukově kompromisní nahrávky, jako je rozhodně třeba "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142), zvládá předat ne snad s high-endovou maskující noblesou, ale s tolerancí absolutního profesionála, který hledá ve všem to nejlepší. Obrovský nadhled převodníku dokáže i lehce rozháranou nahrávku zpacifikovat a přestože jí hloubku nebo dynamický rozsah nepřičaruje, nechá vyniknout díky své rytmičnosti, plynulosti a fantastické čistotě všechno, co v hudbě je a to s relaxovanou muzikálností.
Ed Meiter je člověk, který zjevně ví, co činí. Jeho nejnovější převodník je stále vrcholným dílem audio elektroniky z pohledu rozlišení i přirozenosti, vestavěná regulace hlasitosti na tom pak vůbec nic neubírá a funguje tak, jak by asi skutečně dospělá high-endová úprava hlasitosti měla fungovat - prostě jen změní poslechovou úroveň bez sebemenšího vlivu na vyvážení kanálů, na čitelnost, prostě na cokoliv. Fascinující transparentnost, mimořádný detail a zvuk probuzený na maximum, to je to, co můžete při poslechu s DV2 v sestavě očekávat. Je to výjimečný přístroj pro ty, kteří jsou skromní - pro ty, kterým stačí jen to nejlepší.
Kč 849 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/2567-emm-labs-dv2#sigProId9ca5ee423c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výjimečné rozlišení
+ výjimečný klid a nadhled
+ skvěle jemná regulace hlasitosti
+ suverénní přirozenost
+ možnost přenosu SACD / DSD v digitální formě
ZÁPORY
- výjimečná cena
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz