Produkce tradičního norského výrobce Electrocompaniet už po téměř půlstoletí reprezentuje svět solidního, tradičního hi-fi s puncem severské nekomplikovanosti. Přestože firma dnes nabízí jakousi odlehčenou, lifestylovou řadu bezdrátových řešení, zásadní stále zůstává to klasické - zesilovače integrované v integrované a dělené podobě. Svět monobloků s logem Electrocompaniet pak začíná u elegantních modelů AW180.
Elegantních proto, že přes svou koncepci zůstávají vlastně poměrně skladné, byť rozhodně ne přímo kompaktní. Čelní panel, tak jako je pro firmu typické, tvoří pěkně tlustý akrylátový obdélník, připevněný k černému šasi čtveřicí šroubů zlaté barvy. Připočtěte zlatavé písmo a máte Electrocompaniet jako vyšitý. Typové označení jasně vysvětluje, co jsou AW180 zač - AmpliWire 180 Mono koncový zesilovač třídy A.
Obdélníkové šasi má po stranách bohaté větrací otvory, ačkoliv klasické chladiče nejsou nikde vidět a i to přispívá k minimalistické eleganci přístrojů. Jednoduchost je zachována i na zadní straně, kde je vše orientováno poblíž svislé osy. Nahoře jsou pod sebou dva symetrické XLR konektory, horní vstupní a pod ním výstupní, třeba pro možnost snadného bi-ampingu. O kousek níž najdete dva páry paralelně zapojených reprosvorek, to zase kupříkladu pro možnost nekomplikovaného bi-wiringového zapojení. Proud přitéká standardní zásuvkou s vypínací kolébkou.
Jak už bylo řečeno, na rozdíl od už poměrně dominantních vyšších firemních modelů zůstávají AW180 (relativně) skladné i v běžném obývacím prostoru - je to zejména šířkou jen 21,5 cm, byť výška 28,8 cm a zejména pak hloubka 47 cm už zase tak zanedbatelné nejsou. To není ani váha 22 kg.
Vnitřní konstrukce je čistá a úhledná, stejně jednoduchá jako vnější řešení. Vpředu je odstíněný toroidní transformátor, jsou tu patrné i dobře dimenzované chladiče a poctivě zvolená součástková základna s mimořádně naddimenzovanými provozními parametry jednotlivých prvků.
Výrobce tu používá technologii plovoucího transformátoru, o níž tvrdí, že oproti konvenčním řešením nabízí schopnost dodat až dvojnásobek proudu. Vidět je to na schopnosti ve špičce dodat přes 100 A výstupního proudu, což by měl být více než dostatek i pro komplikované reprosoustavy.
Electrocompaniet dále uvádí výstupní výkon 250 Wattů do 8 ohm, respektive 380 Wattů do 4 ohm a 625 Wattů do 2 ohm, což jsou hodnoty z kategorie "dostatečné". O jisté otevřenosti pracovní třídy A/B směrem do říše třídy A napovídá spotřeba "naprázdno" 115 Wattů. Dále pak výrobce udává výstupní impedanci pod 0,008 ohm nebo hodnotu celkového harmonické zkreslení pod 0,001% (1 kHz / 8 W).
Monobloky Electrocompaniet AW180 jsme poslouchali v ostravském showroomu dovozce, kde jsme zesilovače mohli porovnávat s Cambridge EDGE W, Audia Flight FLS4 nebo třeba Audia Strumento No. 4. Poslouchalo se s mechanikou EMM Labs TX2 a převodníkem DV2 s variabilním výstupem, případně s Cambridge NQ. Propojeno bylo kabeláží Acrolink a hudba zněla buď z Falcon R.A.M. Studio 30 nebo Estelon X Diamond.
Zvuk AW180 je pojatý jako klidný a řekněme důstojný, jak ukázaly výrazné hluboké tóny ve "Way Down Deep" Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2). Hluboké tóny jsou velmi pěkně hluboké, zesilovače mají dost energie, aby reprosoustavy "podržely", přesto zní až rozvážně, nikam nespěchají a akcentují váhu, přirozenou měkkost basu a jakousi decentnost bez předvádění se. Bas je také pěkně pružný, aniž by tu ovšem byla nervózní napjatost, není to takový ten koncentrovaný, super energický a výbušný bas, plyne a dýchá s dobrou dávkou samozřejmosti, nevtíravou a neúnavnou.
Také střední pásmo je pěkně čitelné, ale prosté jakýchkoliv efektů - hlas Eleanor McEvoy v "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) byl nenásilně srozumitelný, jaksi pozvolna plynoucí, lehký a znějící s až překvapivou transparentností. To vše, aniž by zvuk ztratil tu příjemnou jemnost beze stopy agrese či uspěchanosti. AW180 ale přes vší kultivovanou klidnost nesklouzávají k "zamazanosti", i sykavky poměrně přímočaré nahrávky jsou zřetelné a zpěv sobě má tu jiskru přirozené křehké lidskosti.
I jasný cinkot vibrafonu a činelů v "Sex without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) byl trochu jemnější, preferující spíše decentně vystiženou, přirozenou tonalitu bez zvonivosti nebo nějakého zdůrazňování. Cinknutí jsou pěkně zakulacená, dobře oddělená a v neuspěchaně uvolněném přednesu se dá snadno orientovat, aniž by zesilovače dávaly najevo svou technickou preciznost. Vystačí si s neúnavným klidem, v němž už je toho ale high-endově dost.
Výrazně rozdílný přístup má Electrocompaniet - poměřováno třeba s "nabušenou" Audií - k dynamice, respektive prezentování dynamičnosti nahrávek. Elektronická "Love is Gone" Davida Guetty ("Focal No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) nepostrádala sebejistě pevnou dynamickou špičku v ten správný moment, je cítit, že zesilovače mají výkonu i stability na rozdávání a že umí "zatlačit", je-li třeba, nicméně zvuk je spíše pozvolnější, jemnější, spíše než dynamické šlehnutí dává najevo pevnost a pocit síly.
Ani v rozlišení nutně AW180 nenásleduje moderní pojetí zvuku s exponovanými mikrodetaily a jemnůstkami. "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) zněla neanalyticky, organicky, tak nějak prostě s poklidem staré školy, bez tlačení se kupředu, bez zdůrazňování. Přesto je zvuk přehledný a dobře čitelný, jak si high-endový svět žádá a uvolněná přirozenost bez snahy být mikroskopem vás nechá do nahrávky se postupně vpíjet a užívat si její vrstevnatost vlastním tempem.
Už sám koncept monobloků dobře funguje z pohledu organizace hudební scény - "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla klidná, vzdušná a prezentovaná už s jistou vznosnou velikostí. Nástroje kolem sebe už měly skutečný prostor a lokalizace byla i přes jistou celkovou uvolněnost prostě dobrá, přirozeně působící a to jak v pravolevém, tak předozadním směru.
Monobloky AW180 se ale nebály ani šťavnaté a rytmické "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142). Nebyl to zvuk "na sílu", ani "našlápnutý" nebo "výbušný" - skladba byla ale pěkně rozsvícená, aniž by elektronika poutala pozornost na svou vlastní charakteristiku, byl to přednes zejména plynulý a pohodový a až potom dramatický, ale přesto se snadno poslouchatelným šmrncem.
Jednokanálové koncové stupně Electrocompaniet AW180 by se daly označit jako nadčasové zesilovače ze staré školy - nemají ambice hnát hudbu kupředu nebo dávat na obdiv vysoké výkony, nesnaží se dramatizovat ani analyzovat a nechtějí poskytovat instantní zážitek. Kdepak, jsou partnery na dlouhé roky či desetiletí, hrají v klidu a jsou konstruovány a dimenzovány tak, aby hudba zněla s tím klidem, nadhledem, uvolněností a přirozenou jemností za jakýchkoliv podmínek. Jsou to zesilovače pro toho, kdo chce dospělý klid a důstojnou jemnost, aniž by to znamenalo nějaké zjemňování nebo ladění "do hezka". AW180 hrají bez stresu, bez napětí a bez umělosti, s jednoduše působícím nadhledem a příjemnou sebejistotou, byť jejich starosvětskému stylu musíte v rychlém moderním světě přijít na chuť.
Kč 224 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/2457-electrocompaniet-aw180#sigProId7db675020e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ tradiční, klidné audiofilské ladění zvuku
+ pocit stability a důstojné kontroly
+ autentičnost a přirozenost
+ rozumná, nepřehnaná cenovka
ZÁPORY
- vedle moderních konkurentů se zvuk může zdát být trochu při zemi
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz