Italská Audia patří mezi mladší výrobce, ale i tak už za 23 let od svého založení měla dost času zapustit stabilní kořeny v oblasti high-endového zesilování. A tak zhruba 80 km severozápadně od Říma dnes vznikají globálně oceňované, ručně vyráběné přístroje od těch (poměrně) dostupných v řadě FL Three až po ty nekompromisní v sérii Strumento. Mezi nimi je pak řada FLS s famózním integrovaným zesilovačem FLS10 a jeho dělenou alternativou, sestávající z předzesilovače FLS1 a koncového stupně FLS4.
Řada FLS si neklade za cíl okázalou luxusnost, v křivkách je spíše jednoduchá modernost, ale luxus sám o sobě představují použité materiály. Stačí se podívat na čelní panel, ale vlastně i horní a spodní plochu. Ty tlusté hliníkové panely jsou mimořádně bytelné, navíc mechanicky velmi pěkně zpracované.
Čelo má pak dominantu v centrálně umístěném modravém prvku s průhledem ve tvaru vlnky a velmi dobrou čitelností. Tak jak je u koncových stupňů obvyklé, i tady je pouze spínací tlačítko a indikační stavová dioda, oboje decentní a malé. Pohled z boků odhalí štědrou plochu žebrovaných chladičů, naznačujících něco o ztrátovém teple.
I zezadu je FLS4 skvostně zpracovaným, čistým a logicky uspořádaným zesilovačem. Přímo ve svislé ose najdete napájecí zásuvku, nad ní dvojici 3,5 mm konektorů (vstup a výstup pro spínací napětí) a mezi nimi malou páčku, kterou se volí XLR nebo RCA vstup. Po stranách jsou pak zrcadlově otočené panely s dostatečně širokou konektivitou - je tu nesymetrický cinchový i symetrických XLR vstup a dokonce je tu i XLR výstup, díky kterému lze koncové stupně řetězit. Jsou tu pak na každém kanálu dokonce dva páry reproterminálů, to zejména pro příznivce bi-wiringového zapojení.
Vnitřní konstrukce zesilovače je důsledně dual-mono, každý kanál je přichycen na své straně na onu zmíněnou velkou plochu chladičů. V otevřeném prostoru mezi nimi je pak obrovský zapouzdřený toroidní transformátor s výkonem 2000 VA, který má na horní straně pouzdra ještě obvod s menším toroidem o výkonu 15 VA, oddělujícím napájení ochranných a ovládacích obvodů, řízených mikroprocesorem; to vše doplněno filtračními kondenzátory s kapacitou bezmála 300 000 uF a signálovými cestami z mimořádně tlusté měděné vrstvy.
Obvody jsou navrženy v plně symetrické podobě a vychází ideově z těch ve vyšší sérii Strumento. Vidět je to třeba na obvodech proudové zpětné vazby, pracujících v čisté třídě A. Zajímavé je taktéž oddělení citlivých částí obvodů pomocí zalití do epoxidové pryskyřice a dodatečném zapouzdření, což slouží jak k odstínění, tak k zajištění teplotní stability. Výkon má na starosti na každém kanálu 16 tranzistorů.
I díky tomu všemu váží relativně standardní zesilovač s rozměry 45 x 18 x 44 cm (š x v x h) tučných 34 kg.
Audia FLS4 nabízí velký výstupní výkon 200 Wattů na kanál do 8 ohm, 380 Wattů do 4 ohm a stabilní zůstává i při zátěži 2 ohmy, kam posílá 700 Wattů v každém kanálu. Obvody pracují v rozsahu 0,3 - 700 000 Hz (1W / -3 dB), rychlost přeběhu 160 V / uS je excelentní a ani za hodnoty 0,05% u celkového harmonického zkreslení nebo 110 dB u odstupu signálu a šumu se nemá italský krasavec zač stydět. Výrobce pak ještě udává tlumící faktor 650.
Koncový stupeň FLS4 jsme poslouchali v ostravském showroomu dovozce, kde koncový stupeň hrál v mimořádně vybrané společnosti nekompromisního děleného zdroje signálu od EMM Labs v podobě mechaniky TX2 a D/A převodníku s variabilním výstupem DV2. Poslouchalo se přes Estelon X Diamond a alternativně také přes Falcon Acoustics R.A.M. Studio 30 nebo Acoustic Energy AE509. Propojeno bylo kabeláží Acrolink vyšších řad, ke srovnání jsme měli jak Electrocompaniet AW180, tak třeba Cambridge EDGE W nebo Audia Strumento No. 4.
Robustní basové tóny na začátku "Way Down Deep" od Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) bylo cítit, jak odhodlaný, razantní a silný zvuk dokáže FLS4 nabídnout. Je tu našlápnutý drajv, ale zároveň nijak zběsilý, ale pevně kontrolovaný, konkrétní a plnokrevný. Je to správně jižansky vášnivý basový základ, který pulsuje se snadností a samozřejmostí, přes svou nadstandardní bohatost nezapomíná na svižnost (ba naopak, FLS4 patří k mimořádně "rychle znějícím" přístrojům) a jednotlivé hluboké tóny jsou vykreslené s nadhledem a rezervou, která přesahuje očekávání této cenové třídy. Přes technickou spořádanost reprodukce a precizní oddělení tónů nejde o zvuk suchý nebo technicistní, je tu chuť a barevnost jak má být.
Ve středním pásmu pak oceníte už vysloveně výbornou transparentnost, hlas Eleanor McEvoy v "Leaves Me Wondering" ("System Solution" | 2019 | Nordost) zněl s krásnou, bezprostřední průzračností, kontrolovaný a přesto uvolněný, blízký a bez příkras prokreslený a přesto příjemný. Zesilovač nechává vokál krásně vyniknout, i tady je cítit velká naddimenzovanost a "nepřiškrcená" energie - zvuk "stojí v lati", rychlý, přesný a velmi konkrétní zvuk zesilovače vám rozkryje už i opravdu jemné detaily a přestože se nebojí ani ukázat syrověji nahrané sykavky, ani při vyšší hlasitosti nejsou dramatickým důvodem, proč přestat poslouchat. Není to pak za cenu nějakého zjemňování, je to zásluhou už vskutku high-endové kultivovanosti.
Přesným, jasným a výrazně konkrétním zvukem se může FLS4 pyšnit také na tom nejvyšším konci frekvenčního spektra - třeba u cinkajícího vibrafonu a činelu v "Sex Without Bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) jako kdyby Audia lačnila pod dalším a dalším tónu, jsou krásně prokreslené, samozřejmé, skvěle soustředěné i čisté, posazené dopředu a přesto nevytržené z celku. Ze zkoušených konkurentů nabídl FLS4 rozhodně nejznělejší podání, ale nepřesahuje ven ze světa přirozeně znějícího high-endu.
Pokud se bytelná a naddimenzovaná konstrukce zesilovače na něčem skutečně pozitivní podepisuje, pak je to rozhodně dynamika. V elektronické "Love is Gone" ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) cítíte skálopevný přednes s doslova obrovským tahem na branku, cítíte, kolik má zesilovač síly a jakou rezervu v sobě skrývá. Dynamické pulsování syntetických linek bylo úžasně rytmické a jakoby natlakované, zesilovač je silný, důrazný a mimořádně autoritativní, takže dynamická sebejistota reprodukce je prostě skvělá a přesto se neuchyluje k žádným efektům, je to už dospělý high-endový zvuk, stavící hlavně na pocitu rezervy a nadhledu.
V moc pěkně transparentním a už velmi důstojně přesném zvuku není nouze ani o detaily - pokud se rádi kocháte jemnými detaily, FLS4 má hodně co nabídnout. V "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073) byl zvuk precizně rozvrstvený, pevný a čisťoučký, takže každý jeden nástroj byl samozřejmě ohraničený a pocitově blízký, každá rozeznělá struna, každý její tón měl své přesně stanovené místo a byl zřetelný v každém okamžiku. Zesilovač "drží pohromadě" už od nízkých poslechových hlasitostí, pro dosažení optima není třeba vytáčet hlasitost a ryzí zvuk je velmi nekomplikovaně srozumitelný. Přitom ale zvuk není analyticky technicistní, není "naježený" detaily, ale působí stále hlavně přirozeným, živým dojmem.
Při celkové organizovanosti a pevnosti reprodukce jsme nečekali, že by hudební scéna v "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) měla být nějak limitovaná a ona skutečně není. V rámci své třídy nabízí FLS4 excelentní sebejistotu i v pravolevém a předozadním rozložení hudební scény. Ta není přehnaně velká, stejně tak proporce nástrojů působí nepřehnaně a přesto díky své sebevědomé prezentaci vzbudí zesilovač dojem, že je scéna kolem vás, že je v ní dost vzduchu a že konkrétně ohraničené, pevné nástroje mají své jasné místo.
U trochu zvukově kompromisní "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142) ukázala Audia, že není problém poslouchat ani právě takové hudební materiály, že šťavnatě energický a sebevědomý, až extrovertní zvukový přednes "přebije" svou dynamikou a jasností právě ony zvukařské nectnosti. Ne že by FLS4 nějak maskoval limity, slyšíte je velmi jasně, ale není nepříjemné tu jistou plochost nahrávky vnímat; naopak rytmika, dynamika a celkový drajv vám vytvoří hudební zážitek, který stojí za to a který je vyslovená radost prožívat.
Koncový stupeň Audia Flight FLS4 potvrzuje pověst italské značky, která má přístroje nejen esteticky, ale i zvukově moderní, po všech stránkách poctivě postavené a stojící nohama dostatečně pevně na zemi. Pokud tak hledáte výkonový stupeň, který nezabere půlku místnosti a neukousne půlku rodinného rozpočtu na příští rok, ale přesto má naddimenzovaný výkon, stabilitu, rychlost, čistotu a muzikální, vášnivý šmrnc, pak je FLS4 skvělým tipem. Pokud vám jeho vášnivě energické ladění sedne, není vlastně nic, co by v rámci jeho cenové třídy mohlo být vyčítáno, protože v "normálním světě" už Audia Flight FLS4 "protlačí" cokoliv a kudykoliv.
Kč 209 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/2444-audia-flight-fls4#sigProIda3b232a3d6
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pevnost a konkrétnost
+ dramatická dynamika
+ vlastně skvělá cena za takové výkony
+ převis výkonu pro běžné nasazení
+ energie a tah na branku
+ výtečná transparentnost
ZÁPORY
- nic, co by stálo za zmínku, pokud vám sedí "našlápnutý" zvuk
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz