Dánští Gato Audio mají sice ve svém portfoliu i reprosoustavy, ale to zásadní je rozhodně jejich elektronika. Zatímco reprosoustavy lze popsat jako klasické a v zásadě nepřekvapivé, elektronika má do standardů daleko - neobvyklý, moderní a elegantní design, krásné materiály a výtečné zpracování, to vše je dobře charakterizuje.
Ačkoliv nejpřitažlivější jsou původní analogové modely s působivými ručičkovými "budíky", má firma ve svém charakteristickém designu i dostupnější zesilovače, základ jejího katalogu tvoří "digitál" DIA-250S.
Exteriér tohoto přístroje je jednoduchý a přitom jasně poplatný firemním standardům Gato Audio. Při pohledu přímo zepředu zaujme profil ležaté osmičky, na rozdíl od zmíněného analogového AMP-150 nemá dvojici masivních ovladačů po stranách, ale jeden centrální, obklopený zleva i zprava černými pruhy, v nichž se skrývají dobře čitelné dvou a tříznakové displeje s bílým podsvícením. Pomocí bodů vykreslené číslice a znaky dávají zesilovači mnohem modernější a jaksi už od pohledu "digitálnější" vzhled. Čelní stěnu s dominantním regulátorem hlasitosti doplňují ještě dvě kovová tlačítka- tím vlevo přístroj zapnete, tím vpravo přehazujete cyklicky vstupy. Rozhodně ale stojí za to dokoupit ještě velmi pěkné kovové dálkové ovládání, které firma nabízí.
Zakulacené boční stěny tvoří množství hliníkových profilů, které krom optické funkce slouží i jako chladiče - DIA-250S se nicméně při provozu na rozdíl od svých analogových sourozenců zahřívá jen minimálně.
Provedení horní strany je pak volitelné, k dispozici je vysoce lesklá černá, vysoce lesklá bílá nebo pravá ořechová dýha, jak jinak než pod hlubokým lakem. K černobílým displejům se dobře hodí spíše barva, než dřevo.
Zadní strana je doslova přeplněná výbavou, byť - což je ale s ohledem na rozměry zesilovače pochopitelné - je tu poněkud těsno. Napájecí zásuvka je vlevo trošičku stranou i se svým kolébkovým vypínačem, horní řadu okupují dva páry pěkných reproterminálů, v místě mezi nimi je anténa Bluetooth připojení a dioda, informující o provozním stavu spojení.
V levé části najdete USB port, optický a koaxiální digitální vstup, analogovu podobu mají dva páry linkových cinchů a jeden pár symetrických XLR. Zajímavé je, že signál ze zesilovače můžete i vyvést a to pomocí cinchů i XLR - třeba kvůli připojení monobloků PWR-222 nebo vícekanálových digitálních konců.
Nakonec je tu drobounké tlačítko Dim, kterým ztmavíte dispej a je tu 3,5 mm zásuvka Link, což je klasická 12 V spoušť, pokud chcete, aby se vám celý systém zapnul najednou.
"S" v názvu zesilovače značí, že jde o aktualizovanou verzi původního modelu ("S" jako Super), přesto jde stále o "déčko". Koncové stupně pracují ve třídě D a jsou napájené vysokofrekvenčním spínaným zdrojem. Technologii pro koncovou část dodala firma International Rectifier a to včetně oscilátorů nebo pulsně-šířkových modulátorů. Výkon dodává jediný pár MOS-FET tranzistorů. Výstupní filtry stojí na polypropylenových kondenzátorech a cívkách s velmi nízkým odporem.
Digitální vstupy využívají osvědčeného čipu Burr Brown PCM1794 v symetrickém zapojení a s dedikovaným napájecím zdrojem. Všechen digitální signál je před zpracováním nejprve převeden do 24 bit / 192 kHz. USB port pak má certifikaci pro Apple produkty a tak zvládne napájet iPhone, iPod či iPad dle libosti.
DIA-250S nabízí vysoký výstupní výkon 250 Wattů na kanál do 8 ohm (a 500 Watt do 4 ohm), pracuje v rozsahu 20 - 20 000 Hz (-0,5 dB), respektive až do 70 000 Hz (-3 dB). Celkové harmonické zkreslení při plném výkonu nepřekročí 0,01% a odstup signálu a šumu je solidních 110 dB.
Mimochodem, na to, že Gato Audio DIA-250S měří 32,5 x 10,5 x 42 cm, má i přes svou solidní stavbu díky použitému spínanému zdroji jen 10 kg.
Zesilovač jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček s reprosoustavami GoldenEar Triton One, na nichž tento digitálek alternoval McIntosh C52 + McIntosh MC601, kdy oběma zvuk servíroval SACD přehrávač McIntosh MCD550, podporovaný geniálním filtrem IsoTek EVO3 Genesis. Skvělým zdrojem signálu se - poplatně lifestyle koncepci zesilovače - ukázal iPad s aplikací TIDAL v nejvyšší kvalitě streamu po USB kabelu Cardas; navíc zvukově to byla kombinace prakticky srovnatelná s roztáčením kotoučků. Ostatně kabely Cardas Parsec sloužily pro signálové propojení a do reprosoutav pak vedl kabel Audio Art SC-5 SE(R). K dispozici byly také reprosoutavy Bowers&Wilkins 803 D3 a 802 D3.
Basové lince ve "Spiritual" Charlieho Hadena a Pata Methenyho ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) načrtl zesilovač opravdu pevné, precizní kontury, tóny jsou jako vysoustružené, utažené a opravdu svižné. DIA-250 udržel kontrolu i na velkých bednách, byť je jasně cítit, že zvuk je lehce techničtější, tenčí a mohl by trochu víc "zahřmít". Je to trochu suchý, zato však řádně úderný bas, přičemž nejpůsobivější je rozhodně schopnost udržet skálopevné kontury.
Podobně i vokál Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl spořádaný, prokreslený k až nečekaně jemnému detailu, byl vysoustružený a velmi pevný, nicméně i tady s jakými nádechem technicistnosti. Není to rozhodně "digitální", tvrdý a chladný zvuk, ale tu bohatou vstřícnost a barevnost vyšších analogových modelů firmy také nemá. Dalo by se asi říct, že charakterem je to civilní, nepřibarvený a v zásadě věcně realisticky vykreslený hlas.
Velmi energický a velmi rychle působící zvuk pokračoval až do nejvyšších frekvenčních sfér - vibrafon (ale i činely) v "Ralph´s New Blue" The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) byl zřetelný, až lehce dominantní, měl jiskru, avšak prostoru té vysloveně tvrdé digitálnosti. Velmi rychlé reakce zesilovače dokázaly pěkně přehledně rozlišit ševel činelů, každý úder měl jasný průběh, jsou tu dobře podané textury - líbilo se nám, že to nebyl agresivní, nějak příliš řízný tón.
V "Thieves and Poets (Part 2)" Johna McLaughlina ("Thieves and Poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) zvládl Gato Audio DIA-250 velmi dobře reagovat na dynamické změny, čitelná a jistá, velmi pevná zůstává prezentace při velkých hudebních "přílivech" i v jemných, tichoučkých pasážích - není to muskulaturní, silný zvuk, spíše by si zasloužil klidně i trochu objemu, trochu plnosti a trochu mohutnosti navrch. Je tu cítit utaženost a organizovanost, zvuk DIA-250 vám nerozklepe okenní tabulky, ale jistou rukou vládne.
Pokud už DIA-250 má nějaký typický aspekt povedených digitálních zesilovačů, je to zaostřenost detailů a jistá akcentace nuancí. "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) tak byla čirá jako studánka, precizně čitelná a pevně vykreslená od basů po výšky. Je to snad mírně tenčí a techničtější, ale ne vysloveně chladné, nebo snad prezentované s odstupem. Obecná detailnost ve světě stotisícovém světě funguje velmi dobře.
Proporce hudební scény v "Roxanne" od Stinga ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) byly trochu menší, zesilovač není ani v tomto ohledu nijak mohutný, sází více na vzdušnost a zaostřenost, stejně jako na precizní lokalizaci; taková ta "tělesnost" a holografičnost tu sice nejsou tak vyvinuté, ač přehlednost reprodukce je velice dobrá.
A atmosféra, nebo chcete-li "hezký" zvuk? I to DIA-250 docela jde - Lisztova "Faustovská symfonie" v podání RSO Berlin a Eliahu Inbala (1995 | Denon | CO-78826) byla dobře zorganizovaná, čistá a komplexní signál nevyvedl zesilovač z konceptu. Není to příval hutného zvuku, není to obrovské, ale je to příjemné a o nic "digitálnější", než běžné tvrději a pevněji hrající zesilovače třídy A/B v podobné cenové hladině. Navíc rychlost a švih posouvají hudbu neúnavně kupředu a tak se to dobře poslouchá.
Gato Audio DIA-250 je přesný, rychlý a kultivovaný zesilovač třídy D, v jehož zvuku byste "digitál" v podstatě téměř nepoznali. Krásný design, výtečné zpracování, bohatá a moderně vybraná konektivita a dost síly, pevná kontrola a svižný, pěkně zaříznutý zvuk zvládnou zahrát cokoliv je třeba a ani velké a složité bedny kontrolu nerozhází. Možná by snad přednes mohl být plnější a muzikálnější, barevnější, tak jak to zvládají krásně hrající vyšší modely, na druhou stranu celková spořádanost prostě dobře funguje a jistý sušší dotek přesto nepůsobí "digitálně". Pokud tak hledáte vysloveně designový skvost s dobrým, univerzálním zvukem, může to být DIA-250 od Gato Audio.
Kč 124 190,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1481-gato-audio-dia-250s#sigProIdeb8618bc9d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ krásný design a zpracování
+ moderní konektivita
+ energický a důrazný zvuk
+ dobrý převodník s ohledem na kategorii
ZÁPORY
- zvuk je trochu sušší a techničtější (na Gato Audio)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz
DISTRIBUCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz