"Každá dostatečně pokročilá technologie je prakticky nerozeznatelná od magie," řekl Arthur C. Clarke. S tím nelze než souhlasit. Pokud to vztáhneme na oblast audio techniky, dost možná vytane mnoha čtenářům na mysli různé příslušenství, často označované jako voodoo. Je pravda, že na světě existuje mnoho výrobců různých rezonátorů, pohlcovačů vibrací a elektromagnetického smogu či vyzařovačů zklidňujících impulsů, různých podložek, obkladů, demagnetizérů a v neposlední řadě i všelijakých doplňků, určených pro harmonizaci poslechového prostředí (ať už je výrobce nazve všelijak). Jednou z takových firem, věnujících se ovlivnění nikoliv komponentů, ale prostředí v němž se poslouchá, je i německá společnost Stein Music.
Za touto müllheimskou značkou stojí Holger Stein a právě z jeho hlavy pochází návrhy všech produktů. Velkou část katalogu tvoří klasické komponenty od zesilovačů, přes CD přehrávače, reprosoustavy až po gramofonové příslušenství (předzesilovače i přenosky) a kabely. Specialitkou ve výrobním programu je pak soubor příslušenství nazvaný Harmonizer. Při pohledu na toto příslušenství pak hlavou patrně většiny lidí projde právě v úvodu zmíněná věta A.C. Clarka, mnoha čtenářům pak jistě i přeběhne po rtech úsměv - a celkem pochopitelně, protože nemalá část "voodoo" doplňků je skutečně spíše úsměvná.
Harmonizer System je od pohledu typický "Black Box" (v angličtině je to výraz pro techniku, u níž pro uživatele není důležité co je uvnitř a jak svůj účel plní) a to doslova. Jeden set sestává z dvou černých lesklých krabiček se zaoblenými hranami, vpředu označených jen jménem výrobce a modrou diodou, indikující zapnutí, vzadu je jen označení, zda H2 (jak se krabička označuje) patří doleva či doprava, třípolohová páčka, s níž celý systém můžete vypnout, případně zapnout / vypnout indikační diodu a kruhový ovladač, jímž nastavujete intenzitu působení. O napájení se starají čtyři tužkové baterie, přístup k nim je ze spodní strany (a vystačí prý na cca 2 roky provozu), kde je rovněž závit pro volitelné stojany (protože H2 musí být v konkrétní výšce).
Do základního setu patří ještě maličké čtverečky s velikostí cca 2 x 2 x 1 cm, které se pokládají na podlahu, typicky v rozích místnosti a spoluutvářejí výsledný efekt. Říká se jim Black Stones a v rámci upgradu existují ještě Black Diamonds, Blue Diamonds a Blue Suns, které ještě dále zvyšují účinnost tohoto řešení. Všechny ale víceméně staví na stejných základech. My jsme měli k dispozici dvojici základních setů s Black Stones a upgradovacími moduly, které se uloží na základní krabičky H2.
Nyní přijde ta zajímavější část - co vlastně je účelem Harmonizer System. Nejlépe to asi shrne přímo Holger Stein:
"Audiofilové často považují za bernou minci fakt, že zvukové vlny, které nazýváme hudbou, jednoduše dorazí k našim uším. Téměř vůbec pak nepřemýšlí nad fyzikou, která se za tímto fenoménem skrývá. Ani zvuk, ani elektřina nemohou cestovat vakuem. Je snadné zapomenout, že zvukové vlny cestují po molekulách bez západu a barvy, které tvoří naši atmosféru, přes vzduch. Ten může být suchý či vlhký, čerstvý nebo znečištěný, ale to je jen několik z jeho stavů.
Vzduch v poslechové místnosti se v mnoha ohledech liší od toho venku u oceánu, nebo od toho ve vysokohorských výškách. Působí jinak na naše smysly a má i jinou kvalitu. A to nás přivádí k jeho schopnosti přenášet zvukové informace. Kvalita vzduchu je základem přenosu zvuku a ten může být ovlivněn třeba elektrickým nábojem (elektrosmogem) z mnoha druhů elektrického vybavení domácnosti (elektrické topení, různé vzduchové filtry nebo třeba audio systémy). Vzduch v místnosti také nemá možnost cirkulace a přirozené výměny molekul jako v otevřeném prostoru.
Harmonizéry Stein ovlivňují strukturální aspekty vzduchu. Použité krystaly se specifickou měřenou strukturou jsou aktivovány elektronickým obvodem a vytváří uniformní harmonický pořádek v sobě i v přilehlých molekulách - tedy molekulách vzduchu. Tyto změny v molekulární struktuře zlepšují vlastnosti vzduchu s ohledem na přenos zvukových informací."
Tolik tedy k základnímu popisu - Stein Harmonizer System slouží ve zkratce řečeno k ovlivnění vzduchu v prostoru a staví na principech kvantové fyziky, jak říká výrobce. Krystaly tak jsou ve všech součástech tohoto systému.
S úvodním ustavením v prostoru vám pomůže sám výrobce, v principu ale platí, že jeden pár Harmonizer H2 patří za reprosoustavy, jeden pár Black Stones do rohu místnosti před vámi, ideální je prý další pár za úrovní poslechového místa, další Black Stones opět do rohů místnosti (v klasickém obdélníku tak do všech čtyř rohů na podlahu). Další příslušenství už má i své konkrétní předepsané výšky a vzdálenosti od posluchače.
Stein Harmonizer System není limitován ničím - velikostí prostoru, jeho tvarem, úrovní elektroniky ani jejím typem (ačkoliv vzhledem k nemalé pořizovací ceně je asi jasné, k jakým sestavám patří), typem hudby, prostě ničím.
Popsanou sestavu jsme poslouchali ve dvou prostorách - atypicky do "L" tvarované pracovně o velikosti 20 m2 a ve velké poslechovce s výměrou téměř 50 m2. Zkoušeli jsme jak jediný pár H2, tak doporučovanou konfiguraci čtyř kusů. Čtyři kusy přináší jednoznačně jiný efekt než dva, nejznatelnější rozdíl ale paradoxně přichází s nastavením míry vybuzení krystalů (jakkoliv neuvěřitelně taková věta zní). Použitých sestav bylo díky zhruba dvěma měsícům zápůjčky dost - od základních Cambridge CXA80 / Cambridge CXC s Xavian Perla, přes Naim Nait XS / Naim CD5si / OPPO BDP-105D s Harbeth Monitor 30 až po Viola Labs Crescendo / Viola Labs Concerto s Gato Audio CDD-1 a OceanWay Sausalito. Výsledky byly pocitově úplně stejné a nezávislé na použité sestavě.
Poslouchalo se ale i v poslechovém prostoru dovozce, kde byly osazeny i mnohé další prvky (v podstatě vše co Stein vyrábí) a výsledky zde byly díky tomu nepřeslechnutelné (třeba efekt, kdy stačilo pohnout jedním z H2 hamonizérů a zvuková scéna se doslova rozpadla, až to kroutilo uši a způsobovalo závrať).
Poslechové změny jsou velmi těžko slovy uchopitelné. Nejdou změřit, jinými slovy naměřená frekvenční odezva bez / s Harmonizéry (lhostejno v jaké konfiguraci) je nachlup stejná, oprávněně tak lze pochybovat o vlastním zdravém rozumu, je-li rozdíl slyšet. I když je bez doplňků typu Blue Suns relativně subtilní (respektive nepraští vás to uší a chvíli trvá, než identifikujete co konkrétně se změnilo), prostě tam je, což jsme ověřili jednoduše - požádali jsme osobu nezúčastněnou a věci neznalou, ať si hraje s pozicí a nastavením účinnosti, sami jsme měli zavřené oči a zkoušeli nahlásit pokaždé, když byla cítit změna. A 9 z 10 případů se podařilo poznat, byť povětšinou na základě jakéhosi pocitu změny. Asi jako když v zádech urputně vnímáte, že se na vás někdo dívá, je to pocit ne úplně konkrétně uchopitelný a popsatelný.
V žádném případě nečekejte, že se zhutní basy, že se projasní výšky, že u nezřetelných nahrávek bude najednou krystalicky čistá vokální linka nebo že se stane cokoliv podobného. Ne... Přesto nelze efekt Stein Harmonizer popsat jinak, než trošku okřídlenými slovy o tom, že najednou vše vystoupí kupředu. Ne o moc, ne efektně, spíše jako kdyby zmizel pocit vázanosti na reprosoustavy, jakýsi mechanický odpor se ztratil a zvuk více plynul, snáze a vzdušněji. Trochu jako kdybyste zvuk naolejovali, dá-li se tak vágní popis použít, čtenář ale jistě chápe, kam míříme.
Pokud si pustíte rockovou nebo popovou hudbu s čistě studiovým zvukem bez ambientu, rozdíl je menší, respektive méně vnímatelný. Ano, i třeba u "Song to Say Goodbye" z desky "Meds" od Placebo (2012 | Elevator Lady | 0602537175369) byl pocit lehčí, snazší, čitelnější reprodukce, tak trochu připomínající třeba zapojení do čistšího zdroje napájení. Ten ale povětšinou mění trošku i charakter a maličko i poměrové zastoupení jednotlivých částí spektra, Stein Harmonizers ale nikoliv. Zvuk je stejný, možná spíš jako kdybyste si sedli blíž k systému.
Mnohem přesvědčivější výsledek nastal třeba u Claptonova živáku "Unplugged" (2013 | Reprise | 8122796367). Slavná "Tears in Heaven" měla najednou zřetelnější atmosféru, více vzduchu a zvuková scéna se roztáhla doleva, doprava i dopředu a dozadu, v souhrnu působila plastičtěji a přehledněji. Obraz jako by byl konkrétnější, samozřejmější.
Budeme-li se soustředit čistě na jednotlivé nástroje, jejich objem, barvu, dynamiku, můžeme za příklad vzít Davisovu desku "Kind of Blue" (2005 | Columbia | CK 64935) a úvodní "So What". Objemem byl kontrabas stále stejný, měl stejný broukavý charakter, jen byl jaksi bezprostřednější, plastičtější, stejně jako celé dění, jako kdyby vše bylo organizovanější. Nepřibude vlastně nic, přesto se hudba snáze poslouchá, je plynulejší.
Už jsme to naťukli, ale nutno konkrétně říct, že největší (respektive nejsnáze pojmenovatelnou) změnu zažijete v podání prostoru nahrávek. Nástroje v "Toujours" z stejnojmenného alba Sabiny Sciubba (2014 | Naim Label | naimcd198) měly přesnější lokalizaci, více místa kolem sebe i přirozenější plasticitu, respektive velmi se zmenšil pocit vnímání hmoty reprosoustav v prostoru a toho, že zvuk přichází právě z nich.
Možná trochu paradoxně měl systém Stein Harmonizer vnímatelnější přínos v malém, akusticky neideálním prostoru, kde reprosoustavy blízko zadní zdi působily, že mají kolemsebe víc vzduchu a i zde se objevil ve scéně prostor a trochu vzduchu - efekt tu byl patrný i u relativně základní sestavy CA / Xavian.
Stein Harmonizer systém je, proč to nepřiznat, něco, co nedokážeme fyzikálně nijak zdůvodnit, ale co se dá slyšet. Budeme-li kvůli nemožnosti propojit pozorovaný efekt s nějak konkrétněji pojmenovanými fyzikálními pochody (ano, změna molekulárního chování vzduchu pomocí vibrace krystalů na základě jevů kvantové mechaniky zní hezky, ale málokdo si to asi skutečně umí představit) řadit tyhle krabičky do kategorie voodoo příslušenství, pak je to jedno z mála takových, jehož přínos, respektive jeho vliv, lze snadno demonstrovat v podstatě kdykoliv a kdekoliv, jak se zdá.
Nutno říct, že vzhledem k vysoké pořizovací ceně dává smysl jen jako třešnička na dortu u opravdu vyladěných high-endových sestav, protože investice do změny v sestavě (míněno změny přístrojů, kabelů, reprosoustav, domácí akustiky...) ve stejné cenové hladině přinese změnu charakteru, kterou naše uši budou vnímat jako výraznější. Stein Harmonizer spíše zdůrazňuje, podtrhuje to co máte doma a to ještě v míře, která není ohromující. Nám se ale tohle zařízení na hranicích černé magie líbí, protože minimálně vybízí k diskusi o tom, kolik toho vlastně ještě nevíme a co všechno může mít vliv na vnímání reprodukovaného zvuku. Minimálně ale jako experiment, jako zajímavost, jako něco úplně odlišného doporučujeme každému absolvovat poslech těchto krabiček - ne nutně z důvodu nákupu, ale právě z důvodu uvědomění si toho, že vše souvisí se vším a že změnu můžou přinést i detaily sebepodivnější a jakkoliv podivínsky, neuvěřitelně a nevysvětlitelně to zní, tenhle kousek esoteriky je prostě slyšet...
cca 59 500,- - 2x H2 + 2x Black Stone
cca 8 000,- - upgrade pro H2
cca 127 000,- - testovaný set (4x H2 + 4x stojan + 4x Black Stone + 4x upgrade modul)
--- --- --- --- ---
KLADY
+ fungují, respektive po jejich zapojení se všude shodně dostavil efekt:
+ ...snazšího, uvolněnějšího poslechu
+ ...přehlednějšího prostorového podání
+ ...jaksi celkově většího množství "vzduchu"
+ v naší konkrétní malé místnosti pomohl vykouzlit prostor u neideálního ustavení reprosoustav
ZÁPORY
- cena je na české poměry vysoká
- efekt / přínos vás "nepraští", alespoň v této základní konfiguraci
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: eXaudio | www.exaudio.cz