Pokud neznáte americkou firmu Synergistic Research z kalifornského Mountain Valley, pak vězte, že její katalog se soustředí na až neuvěřitelné množství různého příslušenství od kabeláže, přes napájecí filtry po akustické optimalizační prvky či bižuterii včetně pojistek, ale v nabídce najdete i komponentový rack či switch. Základní filozofií je prakticky u všech produktů filtrace nežádoucího – šumu, vibrací, zkreslení… To vše za často dost nestandardních řešení.
Atypický přístup má firma kupříkladu k optimalizaci akustiky. Nevyrábí žádné panely, žádné signálové procesory, žádné basové pasti, prostě nic tradičního. Naopak má různé drobné rezonátory, které lepíte na ozvučnice i stěny, má „dvoukanálový generátor akustického pole“, mající za úkol přenášet do prostoru atmosféru skutečného vystoupení (prakticky prý přes generování jistých [a nastavitelných!] radiových frekvencí) a v neposlední řadě je tu krabička Black Box, jenž ze zázračně malých rozměrů nahrazuje dle firemní specifikace funkci mohutných basových pastí a nejen jich. Rozhodně jde o odvážný koncept toho, jak se poprat s fyzikálními pravidly našeho světa.
Sousloví „black box“ v angličtině často označuje zařízení s utajeným principem fungování, nejinak je tomu i právě u Black Box od Synergistic Research. Firma prostě a jednoduše neuvádí nic, než fyzické rozměry – čtvercový půdorys o straně 24,13 cm a výška 15,24 cm, případně 20,32 cm, namontujete-li dospodu trojici jako jehla ostrých hrotů, jimiž má skříňka udržovat ideální kontakt s podlahou. Celý Black Box váží nějakých 3,6 kg a je plně pasivní, žádné zásuvky, žádné konektory, prostě nic.
Celý produkt tvoří dvě hliníkové desky, hezky opracované a se zakulacenými rohy, mezi nimi je vidět jen „pletivo“ – tenké kovové stěny se spoustou otvorů. Ty najdete i nahoře, zatímco základna je plná. Za „okénky“ je látka, není tedy vidět dovnitř, do jádra celého „udělátka“.
Neznámým principem má Black Box „harmonizovat základní frekvence“ – pracuje se zde prý se sympatickými rezonancemi (sympatické rezonance jsou takové, kdy jedno těleso reaguje v harmonii na vibrace jiného – mohlo by však jí i o sympatetický soulad, což je zase pro změnu víra, že na sebe věci mohou působit na dálku na základě vnitřního souladu), širokospekrálními rezonátory a technologií UEF (Uniform Energy Field). Jak, to už se nedozvíte. Píše se jen o tom, že „všechny slyšitelné frekvence jsou propojené pomocí harmonických a tím pádem fázové vyladění kupříkladu 20 Hz pomocí matematicky odvozeného algoritmu vyčistí i násobky jako 40, 80, 160 Hz atd.“. To by následně mělo samozřejmě platit pro všechny frekvence.
K Black Box dostanete poměrně jasný grafický návod. První jednotka má přijít přímo před vás, mezi reprosoustavy, ideálně cca 8 cm od zdi a více. Další pak po vaší pravé nebo levé straně, případně do rohů za vámi. Obecně je u takových zařízení asi nutné prostě vyzkoušet co a jak. Skoro by ale na základě oněch kusých informací mělo být jedno, kde se v prostoru nachází – nicméně není a jemné úpravy pozice po decimetrech (a někde i centimetrech) jsou prý kruciální.
Zařízení se hodí podle výrobce zejména do místností malých a středních, nad 50 m2 se má účinek snižovat. Jakousi „kontraindikací“ může být i použití jednodušších akustických panelů.
Black Box jsme měli k dispozici v počtu dvou kusů, zkoušeli jsme jejich vliv poslouchat v dobře akusticky upravené místnosti, kde hrála hlavní sestava – Métronome DSC1, Norma Revo SC-2 LN / Revo PA 160 MR, vše napájené přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P a hrané přes mix kabelů Nordost Valhalla 2, Heimdall 2 a VYDA Laboratories ORION. Poslouchalo se přes Xavian Quarta Evoluzione.
O pár týdnů později jsme vyzkoušeli na stejné sestavě, jen s obměnou DSC1 za DSC (na nožičkách Feet of Silence místo Sort Kones) a Quarta Evoluzione za KEF Blade One Meta opět dva kusy a tentokrát byl jejich vliv výrazně, ale výrazně větší.
Poměrně dost času strávíte experimentováním s tím, kde vlastně má Black Box být a také kolik jich vlastně má být. První vždy v naší místnosti přišel přesně doprostřed mezi reprosoustavy, před nábytek s elektronikou. Zajímavé bylo, že když stál přímo u nábytku, hrál systém docela jinak, než když byl o 30 cm posunutý vpřed – tam naopak projev sestavy subjektivně kazil. Z důvodu, který ani navzdory poslechovým zkušenostem neumíme pojmenovat, to bylo jako kdyby se obraz scény rozostřil. A když tento primární kus nebyl uprostřed, také to jednoduše nebylo ono, jako kdyby v projevu byla jakási chaotičnost.
Zajímavé bylo pak spíše usazování druhého kusu, protože nakonec skončil úplně jinde, než kde nabádá oficiální manuál. Ten říká, že má přijít vpravo zhruba vedle vás (asi by se vešlo i položení vlevo). Kupodivu výrazný efekt přineslo umístění na okenní parapet zhruba do místa prvního odrazu mezi reprosoustavami a poslechovým místem. Nejlepší ovšem zcela bez diskuse byla konfigurace ve stejné předozadní ose s prvním kusem, kdy druhý byl za sedačkou na zemi. Ještě zřetelnější vliv mělo odsunutí ještě o metr a kus dozadu a vyzvednutí do výše uší.
Zkoušeli jsme také třeba dát dva Black Box vedle sebe doprostřed, do zdánlivě ideálního místa, ale bylo to jako kdyby se hudební scéna jaksi naklonila a do reprodukce se vetřela zjevná disharmonie, podivná „zpláclost“. Ne třeba tak velká, jako kdybyste zapojili reprokabel se špatnou fází, ale přeci jen citelná.
Jak a proč Black Box funguje prostě těžko říct, když si ho v ruce nadhodíte, po opětovném chycení cítíte, jak uvnitř nějaká hmota pruží a její pohyb doznívá. Jak takové rezonance mohou ovlivňovat slyšitelně akustické pole v místnosti, to je upřímně mystérium a člověk si říká, že to odporuje základním fyzikálním poznatkům. Nicméně když se vícero posluchačů v místnosti shodne na tom, která pozice přinesla jaké výsledky, tak to úplně náhoda také nebude…
Basová linka z „Fine and Mellow“ (autorka Billie Holiday | Eva Svobodová a Luboš Andršt Acoustic Set | „Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) byla na první sestavě při umístění dle návodu možná o něco lépe artikulovaná, bas měl dobré brouknutí i odstíny, snad se i lehce zlepšila jeho tuhost. Umístění do předních rohů pod basové pasti jako kdyby zvuk nepatrně pošouplo směrem k tenčímu, zato silnějšímu zvuku s lépe vnímanou strukturou (ovšem na úrovni toho, když při druhém poslechu vnímáte skladbu a mozek se na to „připraví“). Odnesení z místnosti tedy přineslo lehké subjektivní změkčení a nafouknutí objemu, ovšem šlo celkově o rozdíly, na které byste zase tak úplně nechtěli přísahat.
Zato v „Né quelque part“ od Ayo („Royal“ | 2020 | Wagram | 3596973757829) na sestavě druhé, která jde podstatně hlouběji, už nebylo o čem pochybovat. Black Box v prostřední pozici přinesl citelné utužení a zvýraznění údernosti, mohutný bas byl fyzičtější a zřetelněji rozklepal sedačku pod námi. Bylo tady rozhodně slyšet, když se krabičky posouvaly místností a když přišel druhý Black Box za nás, zvýraznil ještě o další krok celkový důraz i váhu basové linky, stejně jako se všechno jaksi „zaintegrovalo“, jako kdyby reprodukce byla prostě čistší a jasnější.
Tenor Štefana Margity v árii „Dalla sua pace“ z Mozartovy opery „Don Giovanni“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) byl v pozici Black Boxů dle návodu dobře zřetelný, stejně jako v pozadí hrající smyčce, jejichž linka měla hezky čitelnou strukturu. Posunutí rezonátorů do rohů místnosti jako kdyby maličko ubralo na těle zpěváka, stejně jako odnesení Black Boxů zcela z místnosti. Ovšem ani tady se nejednalo o nějakou revoluční změnu.
Zato třeba na „větším“ systému v „Zephyr & I“ od Susan Vega („Beauty & Crime“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 68270 2 5) bylo jasně s dvěma kusy Black Boxů na novější sestavě slyšet, jak se zvuk sice zmenšil, ale zato zkonkrétněl. Byl tužší a čistší napříč pásmy – snad i kvůli tomu, že v nahrávce velmi výrazný bas byl krotší a tím méně překrýval zbytek rozsahu. Navíc bylo po odnesení rezonátorů jasně cítit, že se výrazně zploštěl předozadní prostor.
Znělé a objemné výšky v Decziho „Morgan“, živého záznamu z cyklů „Jazz na Hradě“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022), byly hezky čisté, pocitově na první sestavě o kousek jasnější, nežli bez Black Boxů – snad i zde proto, že bas měl o něco málo pevnější konturu. S odstraněním rezonátorů byly pak hluboké tóny jakoby dominantnější, více poutaly pozornost.
Přesuňme se k „Looping Leaves“ od basklarinetisty Laurenta Rochella („Söng Söng - Polychrome Sounds from the Underground“ | 2020 | Linoleum), na výrazně nahraném basu postavené skladbě a k novější verzi redakční sestavy – právě dominantní basová linka byla s Black Boxy v nejlepší pozici na předozadní lince před a za poslechovým místem sušší a hmatatelnější, přesnější a celá skladba jako kdyby s touto tady již dobře slyšitelnou proměnou získala na vzdušnosti.
Právě u tohoto řetězce byl také velmi výrazně slyšet vliv na podání předozadního prostoru a rozdíl mezi absentujícími Black Boxy a párem ve vychytaných pozicích na předozadní linii v „Somebody, Somewhere“ od Jennifer Warnes („The Hunter“ | 1992 | Private | 1005-82089-2). Když byly rezonátory na svém konečném místě, prostor scény začínal až skoro za zdí za reprosoustavami, ale hlavně se protáhl celkem dost dopředu, takže trojdimenzionalita byla působivá. Dokonce jsme měli pocit, že skladba získala nejen pravolevý a předozadní, ale také vertikální prostor, kdy bylo dobře znát, odkud který z nástrojů přichází a který hudebník sedí výš. Jsou to svého druhu změny v nuancích, ale když se sečtou, pocit z poslechu je výrazně homogennější a je to jako odstranění další – do té doby nevnímané – bariéry mezi vámi a hudbou.
Je Synergistic Research Black Box geniální zhmotnění nějakého neobvyklého a jinými přehlíženého či doposud neobjeveného principu, který ve firmě pochopili a který skutečně ovlivňuje kvalitu našeho poslechu? Nebo jde o příslušenství, jehož přínos tkví hlavně v ovlivnění psychiky posluchače (ať už nějakým reálným efektem nebo tím, že máte lepší pocit, protože tam Black Box prostě sedí)? Patrně jde o oboje, rozdíly (byť nevelké) v měřeních i to, že (ano, zcela subjektivně) jsou výsledky opakovatelné, ale napovídá, že by nemělo jít o pouhý produkt psychoakustické stimulace. Důležité je rozhodně říct, že v souladu s cenovkou nejde o výrobek, který by měl být okamžitým řešením pro každého. Jednak byl jeho vliv v redakčních prostorách opravdu zřetelný až tehdy, když se v nich objevila subbasová část rejstříku, jednak je to stále vliv sice slyšitelný, ale patřící do kategorie „třešnička na dortu“, není to příslušenství, bez nějž byste nemohli existovat. Jak už to však u takových třešniček bývá, jak ji jednou na svém pečlivě vypiplaném hi-fi dortíku máte, nechce se vám ji sundávat a vracet, protože to prostě tak nějak je celkově lepší. Black Box si pak rozhodně zaslouží doporučení všude tam, kde máte high-endový řetězec i místnost pod kontrolou, kde je vše vybalancováno, zvuk vám vyhovuje a přesto byste se chtěli posunout dát, aniž by to vyžadovalo nová ladění a párování elektroniky, kabelů a kdo ví čeho. Chcete-li prostě zdůraznit a prohloubit to, co už máte, Synergistic Research Black Box je snad trochu exotickým, ale za nás možná až překvapivě funkčním nástrojem, jak toho dosáhnout.
MĚŘENÍ #1 | XAVIAN QUARTA EVOLUZIONE
Základní měření frekvenční charakteristiky celého stereofonního páru – červená je s instalovanými 2 jednotkami Black Box dle doporučeného umístění, zelená po jejich odnesení z místnosti za dvoje zavřené dveře. Těžko vysvětlit i ten drobný rozdíl v měření, nicméně ani ten objektivně nevypovídá o jakémkoliv vlivu jednotek.
Měření z téže pozice, doplněné o průběh celkového harmonického zkreslení. Tady už je kolem 200 Hz vidět jistý drobný rozdíl, přesto ani ten nelze nazvat objektivně vypovídajícím o nějakém zásadním vlivu.
Detailní waterfall – bez Black Box
Detailní waterfall – 2 jednotky Black Box v místnosti
Ani srovnání výše uvedených grafů nevede k fyzikálnímu důkazu o vnímaném vlivu. Jakkoliv identické grafy též nejsou, což je zvláštní a neumíme tomu přiřadit konkrétní příčinu, nežli Black Box.
MĚŘENÍ #2 | KEF BLADE ONE META
Druhé měření probíhalo s jinou sestavou, kde se vliv Black Box projevil mnohonásobně intenzivněji. Červená linka ukazuje základní stav, kdy jsou měřeny oba kanály z poslechového místa. Zbylé křivky ukazují rozdíly, které nastaly po přenesení jednoho i obou Black Boxů na různá místa v prostoru. Jde o víceméně náhodný vzorek několika poponesení. Ani tady není naměřený rozdíl nijak zásadní, nicméně je tu a to jen těžko vysvětlit čímkoliv jiným, než právě těmito krabičkami.
Kč 49 990,- / ks
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/4417-synergistic-research-black-box#sigProId90cab71c6c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ hodnotné zpracování
+ subjektivně vnímaný rozdíl (ač na jedné sestavě docela malý)
+ možnost polohování dle konkrétní místnosti a třeba i chuti uživatele
+ zajímavá možnost experimentování a dolaďování zvuku na rozdíl od fixních akustických úprav
ZÁPORY
- pro optimální vliv to chce 2, spíše i 3 kusy a to už se docela prodraží
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Roth Audio | www.rothaudio.eu