Německá značka Lindemann vznikla v roce 1993 s tím, že chce být otevřená nejaktuálnějším trendům - v návrhu obvodů, ve výrobní technice i v dalších trendech, jakým je dnes kupříkladu DSD. Za více než 25 let existence se pak v portfoliu objevily třeba i jedny z prvních dostupných zesilovačů s rychlou proudovou zpětnou vazbou, jedny z prvních CD přehrávačů s re-samplingem nebo třeba první v Německu vyráběný SACD přehrávač. Před více než deseti lety se pak firma zaměřila hodně na takzvané "počítačové audio", čímž definovala i svou aktuální nabídku, rozdělenou na "větší" řadu musicbook a menší Limetree.
Slovem "menší" se tu pak myslí skutečně fyzické rozměry komponentů - jestliže výrobky musicbook mají víceméně proporce skutečné knihy, Limetree jsou minikomponenty velikosti mužské dlaně. Lindemann pak jistě není první firmou, která nabízí nevelké komponenty s jasně definovanými rolemi, z nichž si zájemce může poskládat kompaktní systém.
Jedním ze čtyř aktuálně dostupných modelů je krabička s všeříkajícím názvem Limetree Headphone - v moc pěkně zpracovaném kovovém šasi s gravírovaným listem na horní straně se skrývá elektronika s třemi analogovými cinchovými vstupy a dokonce jedním výstupem (regulovaným, takže Limetree Headphone může fungovat i jako jednoduchý předzesilovač), jak vám ukáže pohled na zadní stranu. Pohodlí skutečně minimálního rozměru je trochu vykoupeno nutností někam uložit externí 5V napájecí zdroj.
Pohled zepředu pak krášlí netypický dřevěný ovladač hlasitosti, vedle kterého jsou tři žlutavé diody pro označení toho kterého aktivního vstupu, kousek vedle je 3,5 mm jack pro připojení sluchátek a na kraji panelu vedle hlavní stavové diody je maličká páčka, která delším zvednutím přístroj zapne / vypne, kratším pak přepíná mezi vstupy.
Důležitý "detail" objevíte po otočení komponentu "na záda" - ve spodní části je totiž otvor, otevírající přístup ke trojici přepínačů, které můžete podle názorného schémátka nastavit tak, aby parametry sluchátkového výstupu a hlavně regulace hlasitosti odpovídaly co nejvíce právě vašim sluchátkům. Limetree Headphone má čtyři provozní režimy - pro sluchátka s impedancí 30 - 50 ohm, 50 - 100 ohm, 100 - 200 ohm a 200 ohm a více. V prvním jmenovaném nastavení se nicméně nezdálo, že by ani 16 ohmová sluchátka představovala nějaký problém.
O konkrétnějších technologických řešeních se Lindemann příliš nezmiňuje, nicméně v obecné rovině se dozvíte o jejich snaze využít naplno výhody moderní miniaturizace, díky níž se dají využít malé komponenty a mimořádně krátké signálové dráhy. Regulace hlasitosti má mít svůj původ ve studiovém světě a má zaručovat minimální ztráty i u velmi malých signálů. Po chvíli pátrání zjistíte, že jde o obvod MUSES 72320, pracující v digitální doméně navzdory celkové plně analogové koncepci.
Proudové zesílení mají na starosti diskrétní buffery, pracující v čisté třídě A bez zpětné vazby. Velkou péči prý výrobce věnoval čistotě napájecího zdroje - externí transformátor má medicínskou kvalitu a tedy velmi dobrou izolaci. To spolu s napájecím filtrem a napěťovými regulátory má zajistit dokonale čisté napájení.
Lindemann Limetree Headphone váží pouhých 295 gramů při šířce 10,7 cm, výšce 4 cm a hloubce 13 cm. Udávaný odstup signálu je přes 98 dB u 600 ohmových sluchátek, celkové zkreslení (bez bližší specifikace) pod 0,001% na výstupu 0,5 V a frekvenční odezva by v pásmu -3 dB měla být 1 - 300 000 Hz.
Lindemann Limetree Headphone jsme zkoušeli primárně s jeho stájovým kolegou Limetree Network, ale třeba i s Teac NT-503, OPPO UDP-503 nebo Cambridge CXC / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII. Sluchátkový výstup jsme mohli porovnávat jak s OPPO, tak s Teac, tak třeba s Chord Mojo nebo Apogee Groove. Poslouchalo se přes Koss Porta Pro CZ, Sennheiser HD 26 Pro nebo beyerdynamic Amiron Home a AudioQuest NightOwl Carbon. O používaným příslušenství a filtrech více v pravém sloupci -->.
Pokud si potrpíte na takový ten silný a dominantní sluchátkový bas, vyrovnaný a velmi kontrolovaný, neefektní způsob, jakým Limetree Headphone předestírá mohutné spodní tóny v Cohenově "By the rivers dark" ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262), patrně nebude tak úplně pro vás. Popravdě je potřeba si uši na ten menší objem a utažený, audiofilský zvuk trochu "zkalibrovat". Basa byla nicméně solidně artikulovaná a jednotlivé tóny dobře definované, jen zdaleka nebyly basy tak dominantní a rozmáchlé, jak obvykle u této skladby vyznívají - kontrola je tu rozhodně postavena vysoko nad efekt.
Střední pásmo je pak opravdu moc pěkně čitelné a čisté, velmi přirozeně co do tonality i pocitu těla vyzníval vokál Amber Rubarth v její "Full Moon in Paris" ("Burmester Selection Vol. 1" | 2017 | InAkustik | INAK 7804). Máte jasný pocit, že vokál ze skladby vystupuje s lehkostí a kultivovaností, která odpovídá více cenové hladině přístroje než jeho zprvu jistě trochu překvapující malosti. Je to nicméně plnohodnotný, solidní a důstojný hi-fi zvuk.
Na cinkotu činelů v "Shiny Stockings" Boba Larka a DePaul University Jazz Ensemble ("XLO Test and Burn-in CD" | 1999 | Reference Recordings | RX-1000) zase oceníte něco, co lze popsat jako nevtíravou analytičnost. Rozlišení Limetree Headphone je skutečně slušné a s odpovídajícími sluchátky dokáže velmi solidně oddělit jednotlivé tóny, stejně jako nechat vyniknout znělost kovových nástrojů, aniž by to ale znamenalo jejich nacinkanou dominanci.
Tu správnou dynamiku měly rozličné bubínky v "Percussion Du Africa" (Dununba | "AUDIO Digital Masters III" | 2010 | STS Digital | 11-10) přeci jenom až při trošku vyšší hlasitosti; respektive Lindemann ve své skutečně příkladné neefektnosti nedisponuje takovým tím "nadupaným" zvukem, který ve sluchátkách skutečně může být zajímavý. Zesilovač přesto umí vystihnout solidně dynamické kontrasty nahrávky, aniž by musel tlačit zvuk přehnaně kupředu. Oceníte také citlivější sluchátka, pak jsou údery ideálně dynamické a výbušné.
V interpretaci slovanské chorální skladby Cantus ex Corde ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) vnímáte na jedné straně zvuk jako celistvou plochu, na druhou stranu se do ní dokážete ponořit a "vylovit" onen pocit mnohohlasé autenticity. Lindemann vám nic nepodsouvá, na nic netlačí, skutečně jen jako kdyby upravil na příchozím signálu hlasitost - jak dobrý zdroj použijete, tak dobré rozlišení pronikne až k vašim uším. Sám Limetree Headphone pak nabízí neokázalost, ale ceně plně odpovídající organizovanost a čitelnost a zejména skutečnost, že v uších neslyšíte žádné šumění či pískání, že v pozadí je velmi dobré ticho a "černo", zakládá dobré podmínky pro vnímání detailů.
Rozhodně velmi dobře vyzněl v jakýchkoliv sluchátkách prostor hudební scény v "The Dance" od Floriana Couteta a Smart is Brass ("Räumlichkeit und Transparenz" | 2015 | stereoplay). Vnímáte pěkné roztažení scény pocitově až za sluchátka, mimo hlavu a hlavně dobré, byť opět tak trochu zvláštně neokázalé až nenápadné, rozložení nástrojů v pravolevém i předozadním směru.
Zvuk lehce efektní "Africa" od Toto ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9) byl možná v celkovém podání maličko sušší a napjatejší, ale zato pevně a klidně vedený, přehledný, dobře srozumitelný, frekvenčně vyrovnaný a vůbec blízko takovému tomu "neutrálu", kdy komponent do zvuku sám sebe promítá jen minimálně - i proto třeba na této konkrétní podobě slavné nahrávky zřetelně vystupovala ostrost nejvyšších tónů, aniž by to ale bylo nesnesitelné. Byla to prostě autenticky podaná informace.
Lindemann Limetree Headphone je možná minikomponent, ale schopný je stejně jako jakýkoliv jiný sluchátkový zesilovač podobné cenové hladiny v libovolné velikosti. Má nevýhodu plně analogové koncepce, kdy svůdná myšlenka stolního spojení s počítačem bude vyžadovat ještě další komponent, na druhou stranu má výhodu možnosti připojení tří různých komponentů a ještě regulace hlasitosti třeba pro koncový stupeň nebo aktivní reprosoustavy. Je to tedy trochu jinak koncipovaný komponent, ať už svou konektivitou, nebo svým neutrálním, minimalistickým zvukovým charakterem, kdy nechává v uhlazeném, audiofilsky utaženém a velmi kultivovaném zvuku vyniknout ostatní, tedy nahrávku a předřazené komponenty, stejně jako připojená sluchátka. Možná tak budete muset jeho nestrannosti zprvu přivykat, ale za prozkoumání určitě stojí.
Kč 15 490,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/sluchatka/2260-lindemann-limetree-headphone#sigProId6cc25c72d4
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělé zpracování
+ možnost přizpůsobení sluchátkům
+ možnost využít regulovaný výstup
+ vyrovnaný a klidný přednes
ZÁPORY
- menší síla basového spektra
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz