Firma Monitor Audio je jedním z mála tradičních britských výrobců (nárok na "tradičnost" má díky historii sahající do roku 1972) a od založení Mo Iqbalem zůstává v soukromém vlastnictví, tedy není součástí koncernů či investičních fondů, jak je čím dál běžnější. Přesto dokázala firma vyrůst do pozice jednoho z globálních známých hráčů na poli produkce reprosoustav. Současný katalog pak pokrývá téměř všechny cenové hladiny hi-fi a high-endu a navíc nabízí spoustu vestavných i lifestyle řešení.
Tradiční je u firmy také již pojmenování jednotlivých výrobních sérií po drahých kovech - druhou nejvyšší sérií a první, kterou by šlo označit za čistě high-endovou, je momentálně ta s názvem Gold, zaměřená na luxusní zpracování a vzhled. Větší ze dvou v této řadě dostupných regálovek je ta s názvem 100.
Gold 100 je dvoupásmový stojanový model, který působí velmi klasickým dojmem. Na plochou čelní desku s dvěma měniči navazují lehce zaoblené bočnice, zužující se k opět klasicky pojaté zadní stěně. Za elegancí celku při zachování průměrných rozměrů 21 x 36,2 x 30,3 cm (š x v x h) stojí hlavně povrchy, ať už je to klavírní černá, lesklá bílá, ořech či zejména eben v hlubokém laku - obé poslední pochopitelně z pravé dýhy.
Kabinety z MDF profilů tloušťky 2 cm stojí také za hmotností 9,9 kg. Pevnost zajišťují také radiální i příčné vnitřní výztuhy.
Ze zadní stěny na vás vykoukne oko bassreflexového portu typu HiVe II, jde o rigidní plastový odlitek s prořezáváním na okrajích, kde se uklidňuje proudění vzduchu.
Ve spodní části jsou pak na svisle orientované kovové plošce vsazeny dva páry reproterminálů solidní kvality, na štítku je vidět šroub, který prochází celou hloubkou ozvučnice a zajišťuje na místě středobasový měnič a zároveň přidává na pevnosti ozvučnicím. Obdobně připevněný je pak přes svou pracovní komoru i tweeter, byť tam šroub samozřejmě neprochází celou skříní.
Oba vpředu osazené měniče jsou orámované tlustou hliníkovou linkou. Výškáč je páskový a má velkou plochu, i tady je využit pro firmu typický materiál C-CAM (hliníkovo-hořčíková slitina pokrytá vrstvičkou keramiky). Reproduktor je zakrytý hustou vypouklou ochrannou mřížkou.
Ve spodní části je pak výrazný kónus středobasové membrány, připomínající svým posetím prohlubněmi (a vlastně i barvou) tak trochu velký golfový míček. 16,5 cm průměru membrány je připevněno k obrácenému gumovému závěsu, což vytváří pěkný optický efekt. Také zde je materiálem C-CAM, membrána má provedení RST - to znamená Rigid Surface Technology a ve firemní terminologii se tím rozumí právě ony zmíněné prohlubně, díky nimž je tělo membrány pevnější a tím může být tenčí a tedy lehčí.
Monitor Audio Gold 100 mají udávanou pracovní frekvenční odezvu 42 - 60 000 Hz (ovšem bez udané tolerance), nominální impedanci 8 ohm a charakteristickou citlivost 88 dB / W / m. Dvoupásmový systém je rozdělený na úrovni 2 700 Hz.
Regálovky řady Gold jsme měli možnost poslouchat v pražském studiu Avitsmart, kde se hrálo přes set Primare I35 a Primare CD35, vybaveného modulem Prisma. Propojeno bylo XLR kabely Acrolink a reprokabely Cardas Clear Cygnus. Ke srovnání byly k dispozici komponenty Electrocompaniet EC4.8 a monobloky Electrocompaniet AW180, ale také reprosoustavy B&W 802 D3 či Sonus faber Amati Futura či Monitor Audio Silver 500.
Od malých regálovek nelze očekávat bombastický basový zátah, Gold 100 ale i tak nabízí v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) přeci jen spíše "tak akorát" objemu a plnost ve volném prostoru schází. Nicméně i výrobce udává, že bedny lze umístit jen pár centimetrů od zadní zdi, čímž pochopitelně spodní oktávy řádně nakynou. Na druhou stranu mají Gold 100 skvělý cit pro barvu nástrojů, pro tu jejich dřevitou vřelost a každé vrznutí po strunách má i velmi pěknou texturu, stejně jako umí Gold 100 udržet kontrolu a žádoucí pevnost.
Tak jak jsou tyto reprosoustavy v basovém spektru spíše opatrné, tak naopak umí vytáhnout do popředí pásmo vokální. Zpěv Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl pevný a provázel ho pocit vysloveně luxusní, vstřícné a "lidské" jemnosti a bohatosti. Přitom ale zůstávají Gold 100 realistické co do proporce hlasu i do čistoty jeho prezentace. V klidném zvuku už se také rozvíjí s jistou grácií spousta detailů, ty ale vyplývají nenuceně, samozřejmě - možná by trochu smělosti mohla být přínosem pro celkovou živost přednesu, ale ta nekonfliktnost a až krása zvuku, to vše činí poslech excelentně příjemným.
Páskový měnič pak odvádí excelentní práci, spoustu cinkavých kovových perkusí ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) předvádí v uhlazené, klidné, ale přesto velmi znělé formě. Všechno to cinkání a chřestění má přirozený, nepřehnaný objem a vysloveně výtečné prokreslení, aniž by tu bylo cítit nějaké zdůrazňování. Mnoho detailů a dlouhý dozvuk si přirozeně získají vaši pozornost, zvuk v nejvyšších frekvencích je snadno srozumitelný, přehledný a excelentně vzdušný, rychlý, aniž by se uchyloval k technické suchosti.
Celkově tam, kde umí Gold 100 vyzářit dostatek energie, tedy ve středech a výškách, tam pak sice nejsou monitorově informativní a soustředěné, ale třeba zpěv "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byl krásně volný, obklopený spoustou vzduchu a snadno srozumitelný tím správně high-endovým způsobem. Také varhany, přes absenci těla a objemu, byly už dobře čitelné, s oddělenými tóny, byť stále díky menší energii na basech odsunuté do pozadí. Ačkoliv je zvuk jako celek měkčí, lze se v něm snadno orientovat a slyšíte také ty jemné ruchy kostelního prostoru, ta drobná zašustění, rezonance kamenné síně a spoustu těch drobností, které podtrhují živost záznamu.
Co pak Gold 100 umí velmi dobře, to je udržet pevnou a hlavně spojitou scénu v "Dream about you" dua Eva / Stevie B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134). I při širokém rozestupu cítíte pravolevé propojení, homogennost a vzdušnost, která obklopuje všechno dění. Nástroje pak mají velmi dobrou lokalizaci, celek pak působí jako poměrně velká zvuková stěna, jako hudební malba, kterou umí reprosoustavy do místnosti načrtnout.
Na syntetické rytmice "Aeró Dynamik" německých Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) se ukázalo, že se Gold 100 dokážou vypořádat s jemnými změnami v rytmu a razanci tónů dobře, hudba šlape a má tempo. Tempo sice trochu uvolněnější a měkčí, ale zato nenásilně, pohodově uplývající. Reprosoustavy hrají prostě trošku po svém, ale bohatě, s jednoduchostí a nekomplikovanou poslouchatelností.
Kompaktní Monitor Audio Gold 100 se uplatní v malých prostorách, kde chcete klást důraz na nevelké rozměry a luxusní vzhled. Také fungují excelentně - tak jako ostatně většina modelů Monitor Audio - v tom smyslu, že umí (sice trošku po svém) bavit hudbou bez ohledu na to jakou. Snad jen limitace hlubokých tónů znamená, že je a) musíte dát poblíž zadní zdi a b) provozovat je v menších místnostech. Pak hrají vysloveně pěkně, zejména svižné a jemné výšky jsou i pěkně propracované, zvuk je kultivovaný a neunaví vás ani po dlouhém poslechu, ba naopak bude stále stejně "na pohodu".
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, minimálním zatlumením a řadou odrazivých ploch, bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.
Na naměřené frekvenční odezvě se celkem projevuje vliv poslechového prostoru, nicméně jisté zdůraznění vyšších basů a také mírný propad kolem přechodové frekvence se zdají být platnými charakteristikami, které prostor jen zesílil. Pásmo, v němž pracuje páskový měnič je pěkně vyrovnané, středobas má zjevně zdůrazněné jak vokální pásmo, tak zmíněnou oblast kolem 200 Hz. Reálný nástup nabízí Gold 100 v prostoru někde u 70 Hz, slibovaných 42 Hz uslyšíte možná v poloze hodně blízko u zdi v menších prostorách.
Sedlo na impedanční křivce (červená) napovídá o naladění bassreflexu na 50 Hz, křivka je hladká a čistá, takže kabinety jsou prosté nežádoucích rezonancí. Stejně tak Gold 100 nejdou pod úroveň nějakých 4,8 ohm, takže je lze spolu s poklidným průběhem elektrické fáze (černá) považovat za bezkonfliktní a nekomplikované i pro levnější zesilovače.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 48 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/1819-monitor-audio-gold-100#sigProIda990148d60
--- --- --- --- ---
KLADY
+ skvělé zpracování a moderní vzhled
+ příjemně kultivovaný, celistvý přednes
+ jemnost výšek
ZÁPORY
- chybí tak trochu zátah od nižších frekvencí
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Voice Audio | www.voice-audio.cz
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz