Rakouský malosériový výrobce Hornmanufaktur sídlí v Jennersdorfu na dohled od maďarských a slovinských hranic. Jak už název napovídá, specializuje se hornové konstrukce, protože věří, že to je ten správný způsob zesílení zvuku už od dob, kdy první člověk přiložil dlaně k ústům, aby ho bylo lépe slyšet. Gerald Hüpfel účinné horny ještě navíc kombinuje se širokopásmovými měniči a vytváří tak originální, byť trochu úzkoprofilové kreace.
Nejnovějším a zároveň nejmenším modelem z šestičlenné rodiny je Kalypso, sloupek pojmenovaný po řecké nymfě, žijící podle bájí na maltském ostrově Gozo. Možná je to i proto, že reprosoustavy mají do jisté míry trochu ženské tvary.
Konstrukce je provedena kompletně z překližkových panelů (předek má sílu 4,2 cm), stabilitu zajišťuje relativně výrazná základna se štelovacími nožičkami. Na ní stojí ozvučnice, která je zepředu zvláštním způsobem zkosená, což působí, jako kdyby hmoty skříně bylo celkem výrazně méně. I kdyby tam ono vybrání nebylo, ozvučnice by byly útlé – s relativně standardní šířkou a výškou se pojí velmi malá hloubka. V reálném prostoru tak Kalypso působí kompaktně.
Osazený hlavní reproduktor je zafrézovaný hluboko do otvoru v horní části ozvučnice, jejíž přední stěna má sražené hrany. Je na něm (téměř) napevno vsazená látková mřížka. Pozorné oko odhalí druhou mřížku (byť podstatně menší) také na horní stěně ozvučnice, tam je zapuštěný super tweeter. Pokud byste to nepoznali, pomůže jistě zaoblený prvek s dřevěnou rozptylkou, která směruje energii nejvyšších tónů do všech směrů.
Záda reprosoustav jsou zcela rovná a prostá překvapení. Poměrně velký obdélník z průzvučné látky u paty ozvučnic ukrývá výdech bassreflexu, kousek nad ním je zasazený skrze pěknou destičku jeden pár bytelných reproduktorových terminálů.
Celá zadní stěna je jakoby vsazená do zbytku ozvučnice, dva šrouby po stranách pomáhají zjevně přidržovat jak ji, tak hlavní reproduktor na správném místě.
Když jsme u reproduktoru, tak jde o blíže nespecifikovaný 5“ širokopásmový reproduktor s kovovou membránou, je zapuštěný v horně a napojený na bassreflexový systém. Doplňuje ho ve zvukovodu zanořený Ring Radiator v roli dodavatele nejvyšších frekvencí – když jsme nicméně zkusili odstranit rozptylku, zase tak velká změna neproběhla, jde tak skutečně o super tweeter, určený jen k lehkému „rozsvícení“ reprodukce.
Hüpfel nezveřejňuje žádné bližší technické údaje, žádné konkrétnější detaily, snad jen to, že reprosoustavy jsou (logicky) bez frekvenční výhybky a tím i bez nějakých kompenzací, jen kondenzátor před výškáčem jej chrání před poškozením. Tlumení panelů je řešeno bitumenovými pláty.
Kalypso jsme poslouchali v hlavní redakční sestavě proti (reálně ne zase o tolik dražším) Quarta Evoluzione od Xavian. Hrálo se na standardním řetězci s Métronome DSC1 a Norma Revo SC-2 LN / Revo PA 160 MR, které napájel GMG Power Harmonic Hammer 3000P a celkově bylo vše propojeno mixem kabelů Nordost Valhalla 2 / Heimdall 2.
Když jsme měli reprosoustavy ve standardní pozici více než metr od zadní zdi, bylo cítit, že v Jacksonově „Rock with You“ („Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) chyběl baskytaře objem i síla, zbyl nicméně slušný „tvar“ a ohraničení tónů. Reprosoustavy tak musí skutečně být nutně u zdi, kam jsme je následně zkusili přisunout a skutečně – najednou se objeví tělo a i když ta zaostřená konturovanost basu zároveň lehce povolí (protože tak to prostě funguje), je to férová výměna. Basu je tak akorát a nikdy ho nebude moc, v malém pokoji a u zdi je to nicméně akorát, zhruba jako od větší regálovky.
Zato středy, střed jsou tedy velmi jasné, krásně čisté, přítomné a naprosto bezprostřední, s puncem téměř „live“ zážitku v koncertním sále. Renée Fleming ve své „River“ („Haunted Heart“ | 2006 | Rounder | 0602517032798) je před vámi vykreslena v rámci cenové úrovně víc než živě, s moc pěknou čistotou a pocitem jakési brilantní jasnosti a soustředěnosti. Navíc oproti klasicky pojatým reprosoustavám mají Kalypso jakýsi pocit celistvosti, neslýchaný a neobvyklý. Kalypso tak ukazují sice i jemné nedostatky nahrávky, více zcela jistě nabízí toho pocitu opravdovosti a přítomnosti a tam zasahují i výš, než je jejich „váhová kategorie“. Je to expresivní, ne však příliš pronikavý zvuk, čistý a propracovaný.
Velmi zajímavým efektem se Kalypso blýskly v „Use Me“ ze stejnojmenné desky (Vanessa Fernandez | Groove Note | 0660318105028), kde činel přicházel zjevně shora, jeho výšková lokalizace byla úplně jiná, než u klasických dopředu hrajících reprosoustav a je to strašně neobvyklý a zajímavý efekt. Jakmile sundáte rozptylku, tak zcela zmizí, respektive lokalizace se rozostří a také energie jako když poklesne. Detail činelů není podaný nějak zvlášť analyticky, nejsou ani nijak pocitově dominantní, správných proporcí dosáhnou při mírně hlasitějším poslechu. Čistota je slušná, nicméně ne špičková, zejména s ohledem na pořizovací cenu.
V Zimmerově „Whell of Fortune“ („The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6) lehce chyběl pocit té orchestrální mohutnosti, skladba postavená na hutném hlubokotónovém základu tu nevyznívá ve své úplné plnosti. Na druhou stranu, je to zvuk velmi rychlý, lehký, moc pěkně artikulovaný a skvěle přehledný. I tady je cítit fokus na střední pásmo, které vyniká a je opravdu skvělé. Pokud hledáte zvuk s velkým impaktem a mohutností, Kalypso asi nebudou úplně pro vás, ale rozhodně se nám líbilo, že reprosoustavy dokážou udržet pořádek i tempo skladby.
Co je na Kalypso geniální, to je ta nesmírná transparentnost, brilantnost a soustředěnost, s kterou servíruje informace v hlavní části akustického pásma – nahrávky jako „Mercy Street“ od Christy Baron v produkci Davida Cheskyho („Retrospective“ | 2004 | 0090368026965) zní dechberoucím způsobem, tak konkrétně a tak jasně, že se do nich doslova vpíjíte. Množství detailů je až překvapující, navíc vyniknou i díky onomu již zmíněnému pocitu „bezešvosti“. Čistota je ve středech vynikající, v basech a výškách solidní. Možná zvuku chybí trochu hutnosti a autority, je to spíš „jako když bičem mrská“. Prokreslení a srozumitelnost jsou nicméně působivé.
Také podání prostoru i v komplexnější nahrávce, jako je Bachova „Orchestral Suite No. 1 in C major, BWV 1066“ (Marriner a jeho Academy of St. Martin in the Fields | „Orchestral Suite Nos. 1-4“ | 1991 | Decca | 430 387-2) je organizace excelentní. Snad tomu napomáhá vzhůru směřující výškáč, dojem z reprodukce je nicméně skutečně velmi vzdušný a „prostorný“, zároveň také nesmírně homogenní – v tomto ohledu lepší, než je zažitým standardem i v high-endovém světě. Je to prostě svěží zvuk s dobrou lokalizací, excelentní příklad toho, jaké výhody má (téměř) jednobodový zdroj zvuku.
V „Northern Star“ od Christine McVie („In The Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027) velkou část zážitku zprostředkovává hutný a skvěle nahraný bas a jadrné výšky, oboje je v podání Kalypso spíš klidnější a méně dominantní, nicméně přesto díky znělé kytaře a krásně plastickému vokálu s celkově skvělou transparentností poslechový zážitek zaujme. Celkově působí hudba harmonicky, propojeně a živě, ne ve smyslu tlačící se energie, ale ve smyslu autentičnosti. A přesto v každém okamžiku cítíte, že je to specificky laděný zvuk, který nemá ambice k monitoringu 1:1.
Drobné sloupky Kalypso od rakouských Hornmanufaktur jsou neobvyklým počinem i v portfoliu firmy, která se netypickými řešeními zabývá. Sám širokopásmový měnič bez frekvenční výhybky a nějakých kompenzací snad ještě není úplná exotika, ale jeho napojení na horn a zároveň na bassreflex je technické řešení minimálně neobvyklé, použití výškové rozptylky pak dovršuje technickou originalitu této koncepce. Kalypso jsou na naše poměry již vcelku drahé reprosoustavy, možná byste tak čekali „víc hmoty“ nebo možná nějaké luxusnější povrchy, ale nutno zohlednit, že jde jednoznačně o specialitku pro toho, kdo její přednosti ocení – jen máloco i z o něco dražších sfér nabízí totiž takovou rychlost, živost, transparentnost, tak zaostřené, konkrétní a detailní středy a takový pocit vzdušnosti a celistvosti zároveň. Jsou tu limity jako nutnost ustavení u zdi (a ještě lépe v menší místnosti) nebo to, že ani tak Kalypso nebudou mít bas, který by třásl podlahou, ale celkově jde o specifické řešení pro specifické chutě, provedené však ve vysokém standardu. Automobilovou analogií řečeno, tohle je krásný a živý malý kabriolet pro chvíle, kdy běžná realita musí stranou a vy si chcete chvíli nespoutaně užívat…
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Frekvenční odpověď reprosoustav ve volném prostoru (tedy ne v optimální doporučované poloze 20 – 50 cm od zadní zdi) byla od 40 do 20 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 15 dB. Udávat klasické pásmo +/- 3 dB tu není možné. Je vidět, že reprosoustavy začínají hrát zhruba kolem oněch 40 Hz (pásmo 40 – 200 Hz vyplní právě přisunutí ke zdi). Poměrně citelný je propad energie nad hranicí 2 kHz, není to nicméně celkově chování úplně odlišné od běžných reprosoustav obdobného typu. Je také vidět, proč tu panuje tak pěkná pocit soustředění na středy – ty jsou totiž dominantní a vlastně krásně rovné.
Frekvenční odezva – s nasazenou rozptylkou (červená) a bez ní (černá)
Reálný vliv rozptylky je patrný až od takových 15 kHz, byť poslechově se nám zdál zaznamenatelný zejména kvůli pocitu prostorovosti.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Zde je docela důležité poznamenat, že frekvenční charakteristika na poslechovém místě ze vzdálenosti nějakých 3 metrů je podstatně vyrovnanější, než při měření z referenčního 1 m a hlavně je vidět, že se tu objevuje ještě hlubší bas, než byste s ohledem na proporce sloupku očekávali.
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Přestože by použití jediného hlavního reproduktoru mohlo implikovat, že široký frekvenční rozsah bude vykoupen nějakým tím zkreslením, v reálu je v celém akustickém pásmu zkreslení malé, respektive srovnatelné s klasickými koncepcemi reprosoustav.
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Na průběhu impedance je vidět rezonance ozvučnice na 220 Hz a 2 800 Hz, obě rezonance jsou zhruba v oblasti, v níž se při blízkém měření reproduktorů projevují jisté propady, může to tak spolu do jisté míry souviset. Reprosoustavy v impedanci neklesají pod 6 ohm, její celkový průběh je pak velmi kultivovaný a bezproblémový. Ladící frekvence systému je položena překvapivě nízko, kolem 38 Hz. Ani elektrická fáze nepředstavuje žádnou speciální zátěž, celé Kalypso jsou tedy velmi „easy“ a lze je reálně spárovat s jakýmkoliv zesilovačem na trhu (čistě z elektrického pohledu).
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
cca Kč 200 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/3816-hornmanufaktur-kalypso#sigProIdb75d60f2e5
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mile kompaktní reprosoustavy
+ excelentní střední pásmo, zejména vokály
+ výtečné podání prostoru
+ lehkost a rychlost reprodukce
+ snadno se rozehrávají
ZÁPORY
- v dané ceně by provedení mohlo být luxusnější
- pokud nejsou u zdi, chybí jim bas
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Hornmanufaktur | www.hornmanufaktur.at