Britskou "ne velkou, ne malou" společnost Monitor Audio netřeba představovat - založena Léta Páně 1972 Mo Iqbalem, stihla si vypracovat zejména za poslední dekádu či dvě pověst výrobce solidních a příjemně hrajících reprosoustav za přátelské ceny. Není tomu dlouho, co pak pod svá křídla přijal ještě také poměrně známého výrobce elektroniky Roksan. Středem firemní nabídky je řada Silver a její vrchol, mohutné sloupky Silver 500, tak představují pomyslný střed celého výrobního katalogu.
Sloup Silver 500 si nese velmi charakteristické pojetí firemního designu, čistě pravoúhlé tvary poměrně velké skříně - 105 cm na výšku, 23 cm na šířku a 32,9 cm do hloubky (k čemuž připočtěte zhruba 4 cm na každou stranu při instalaci úhlopříčně orientovaných nožiček, které pomohou správně rozložit 22,8 kg váhy) - zjemňují lehoulince zaoblené hrany, všechno působí čistě, hladce a moderně.
Při pohledu zepředu spatříte čtveřice do stříbrné barvy laděných měničů, horní dva spojuje do jednoho optického celku velká kovová kapkovitá plocha, která v horní části díky velmi pěkně provedené perforaci slouží i jako kryt křehkého tweeteru, v části spodní je kapka vlastně obrubou střeďáku.
Dolní dva měniče jsou dedikovány basům a díky svým tmavým obrubám máte pocit, že se roztahují až ke krajům ozvučnice.
Pohled zezadu odkryje v dolní polovině umístěnou dvojici bassreflexových nátrubků, prořezávání jejich okrajů kvůli zklidnění proudění vzduchu při vyšších tlacích nazývá výrobce HiVe II. Úplně vespod se pak opakuje tvar kapky z přední stěny, tentokrát je ale plochou pro instalaci dvou párů slušných reproterminálů.
Co pak trochu (ale důvodně) narušuje celkovou čistotu designu, to je - tak jako u většiny firemních modelů - viditelná hlavice šroubu, který uvnitř skříně pokračuje dlouhou kovovou tyčí, přitlačující zezadu reproduktory ke stěně ozvučnice. Jednak toto řešení potlačuje rezonance měničů jako takových, jednak slouží jako další rozpěra uvnitř a tudíž pomáhá dále zpevnit kabinet z MDF profilů.
Nejvyšší tóny vyzařuje kopulka o klasickém průměru 2,5 cm, materiál je typický firemní C-CAM (hliníkovo-hořčíková slitina potažená keramikou), na povrchu je ještě tenounká vrstvička pravého zlata, sloužící k optimalizaci tvrdosti i tlumení membrány.
Trojice kónických membrán pak je vytvořena také z C-CAM slitiny, "golfové" důlky na jejich povrchu zajišťují větší odolnost proti nežádoucím pohybům a ve firemní terminologii se jim říká RST - Rigid Surface Technology. Membrány drží na obrácených gumových závěsech. Průměr té nejmenší středotónové je 10 cm, dvojice basových pak má průměr 20 cm.
Výrobce udává dělící kmitočty třípásmové koncepce na 625 a 3 100 Hz. U nominální impedance 8 ohm je přiznaný pokles na 3,1 ohm (na 2 450 Hz), citlivost 90 dB / W / m patří mezi vysoké. V tolerančním pásmu -6 dB udávaný frekvenční rozsah 30 - 35 000 Hz působí už velmi plnohodnotně.
Monitor Audio Silver 500 jsme poslouchali v pražském studiu Avitsmart, řízeny byly setem Primare I35 / CD35 Prisma, propojeno bylo kabely Acrolink XLR a reprokabely Cardas Clear Cygnus. Ke srovnání jsme měli možnost použít Electrocompaniet EC4.8 / AW180 a z reprosoustav jsme porovnávali s Monitor Audio Gold 100 či Bowers&Wilkins 802 D3.
Oba nástroje v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) byly podány velmi suverénně, co do velikosti a hloubky tónů prakticky bez omezení. Bas byl měkký, uvolněný, samozřejmý, nejpůsobivější je ale to, jak umí velkým akustickým nástrojům načrtnout tělo, s jakou plností, barevnou bohatostí a tučností , s jakou hutností je prezentováno každé zavrzání smyčců, jak veliký a dominantní bas umí být, jak se vás svou fyzičností opravdu dotkne. Přes vší měkkost ale mají Silver 500 solidní kontrolu a jistotu kontur.
Střední pásmo, konkrétně hlas Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140), bylo krásně přirozené, snad jen trošičku hladčeji a jemněji prezentované. To ale reprosoustavám nestojí v cestě k vyjádření i expresivnějších míst nahrávky, hlas je bezprostřední, lehký a přesto jej provází pocit tělesnosti. Hlas je krásně barevný, jemný, klidný a samozřejmý. Možná nejsou Silver 500 vysloveně analytické, ale ve své hladké samozřejmosti už umí předat spoustu drobných nuancí, budících pocit blízkosti.
Ani v nejvyšším pásmu nechybí objem, výšky jsou vlastně co do energie nejzřetelnější a množství kovových perkusí ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) bylo brilantně rozvrstvené, všechna ta cinknutí byla jasná, zřetelná, plná energie a pocitově maličko až zdůrazněná. Jakkoliv zvuku stále objemem a energií dominují tóny nejhlubší, ani výšky se rozhodně nemusí stydět - je jich hodně, jsou pěkně zaostřené, jasné, líbilo se nám i jak reprosoustavy přesvědčivě vystihly kovový charakter činelů.
Zdálo se, že Silver 500 pak už stačí zpracovat i dynamiku skladeb jako je Stravinského "Pták Ohnivák" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) - všechny ty mocné a razantní špičky zvládají už s velmi slušným nadhledem, konkrétně a uvolněně. Když se na vás vyvalí zvuk velkého orchestru, je to opravdu působivé, reprosoustavy mají schopnost přenést to velké hudební drama, všechno je to velké, plnokrevné a i když existují i razantnější bedny, s takovou pohodou a nadhledem v podobné třídě hrají jen některé.
Zvuk Monitor Audio Silver 500 sází spíše na klidnou přehlednost a "lidskou" srozumitelnost, než aby se snažily rozklíčovat hudbu nějakou technickou dokonalostí až do úplných jednotlivostí. Přesto byla "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) krásně čistá a transparentně čitelná. Jemňounké ruchy, drobná zavrzání nebo šustoty v pozadí nejsou nijak akcentované, jsou skutečně v pozadí, ale jen se trochu soustřeďte a jsou tam, jasně a zřetelně. Vokál zpěvačky je pak skvělý, plastický a přirozeně působící, i ve svém měkkém basovém základu umí Silver 500 udržet pořádek natolik, aby varhany měly tu žádoucí různorodost, aby to nebyl jen mocný temný hukot.
Dáte-li Silver 500 dost prostoru k dýchání (a že bychom se hádali, že výrobcem doporučených 30 cm je dost), vykreslí i pěkný prostor. Scéna v "Dream about you" od Evy a Stevieho B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) se doslova rozlévala do všech stran, přetékala hranice ozvučnic doprava i doleva, byla hluboká a velká, s hlasem dobře umístěným pěkně uprostřed a pečlivou lokalizací doprovodné kytary.
Mocnost, s jakou si Silver 500 dovolily zahrát syntetickou "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149), byla opravdu působivá. Ta sebejistota od nejhlubších tónů, ta schopnost ustát a přenést již výtečně ty jemné změny tvrdých umělých tónů, to všechno vyniká taktéž celkovou nenásilností, pohodou a muzikálností, s níž se hudba vlní, vlaje a zalévá vše okolo. Rytmika je dobré, hudba pulsuje a i když tempo není úplně strhující, protože Silver 500 hrají spíše uklidněně, velmi dobře se to poslouchá a vtahuje vás to do dění s nevyhnutelností tektonických pohybů.
Velké sloupy Monitor Audio Silver 500 nabízí velký zvuk, zvuk plný, šťavnatý, mohutný a vůbec tak nějak mocný a robustní, který vás ale neutluče díky kultivované jemnosti, která je vlastní většině modelů britské značky. Pokud hledáte velikost (a pokud máte na takovou prostor), která se bezkonfliktně, neúnavně a příjemně poslouchá, pokud je vám blízká barevnost a hezkost, pokud hledáte hlavně celkovou hudebnost (v tomto případně provázenou vlastně výtečnou frekvenční vyrovnaností), pak jsou Silver 500 excelentní možností, jak si to vše dopřát v elegantním balení a za cenu, která v daném kontextu rozhodně nepůsobí jakkoliv přehnaně. Přes určitou mírnou zvukovou specifičnost, kterou se u Monitor Audio vydávají, tohle je v dané třídě prakticky bezchybně fungující reprosoustava, která si zaslouží nejvyšší doporučení.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 60 metrů čtverečních, minimálním zatlumením a řadou odrazivých ploch, bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn to bylo možné.
Na frekvenční charakteristice nejvyššího modelu řady Silver je znát, že i tady bylo cílem dosáhnout maximálně lineární odezvy a propad v řečovém pásmu kolem 500 Hz je více produktem poslechového prostoru než beden samotných - i s ním jsou ale Silver 500 velmi solidně lineární od nějakých 150 do 20 000 Hz. I tady nicméně najdete patrné stopy "Monitor Audio stylu", tedy zdůraznění basového pásma v okolí 100 Hz. Je tu také vidět, že výrobce se snažil dotlačit Silver 500 co nejhlouběji, až někam ke 30 Hz.
Řečené ostatně potvrzuje i křivka impedance (červená), napovídající o ladění bassreflexu právě někam za 30 Hz. Celkový průběh je prostý stop rezonancí, kabinety jsou pevné a reprosoustavy se nepropadají pod úroveň mezi 3 - 4 ohmy, což s ohledem na běžnou moderní elektroniku očekávané kategorie neznamená vážnější problém, zejména proto, že propady jsou v pásmu nejvyšším. Průběh elektrické fáze není úplně nejklidnější, na druhou stranu dobrý a aspoň průměrně stabilní a mírně výkonnější tranzistorový zesilovač by neměl s kočírováním Silver 500 mít potíže.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 59 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1820-monitor-audio-silver-500#sigProId3e5eef290d
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mocný, tučný a plnokrevný zvuk
+ dynamika
+ skutečně plný rozsah
+ muzikální
ZÁPORY
- potřebují jak prostor, tak pevnou elektroniku
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Voice Audio | www.voice-audio.cz
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz