Švédská firma Primare je stálicí na trhu hi-fi techniky, však bez větších výkyvů prosperuje už od roku 1985. Chlubí se mnoha úspěchy, dokonce i jedním netradičním - jeden z jejích prvních produktů, předzesilovač 928, je jediným kusem audio elektroniky, který je díky svému designu vystaven v kodaňském muzeu industriálního umění. Ještě relativně nedávno patřila značka ke hráčům, jejichž produkty byly nejen oceňované, ale v zásadě i dostupné a pohybující se ve světě pětimístných cenovek. Nový dělený zesilovač, tvořící vlastní řadu 60, ale nyní mírí do výrazně vyšších sfér.
Měli jsme možnost strávit několik týdnů ve společnosti dvojice PRE60 / A60, které navazují na tradici značky v oblasti designu a využívají jejích nejnovějších technických výdobytků. Předzesilovač PRE60 se na první pohled dá zařadit právě do švédské stáje, čisté linie a dvojici výrazných "tykadel" ovládacích prvků na čelním panelu si prostě nespletete.
PRE60 vypadá však trochu atypicky, zejména díky svému dvoubarevnému čelnímu panelu; díky tomu ale vynikne jasně vyšší stavba přístroje, lišícího se tak od svých nižších soukmenovců. Prvky jsou symetricky rozložené, s těžištěm v optickém středu přístroje. Na 1,5 cm tlustém čelním panelu tak najdete již zmíněné dva otočné ovladače z hliníku, jeden slouží pro výběr vstupů, druhý pro regulaci hlasitosti. Mezi nimi je pak za sklem nevelký OLED displej, zabírající ani ne půlku volného prostoru; znaky jsou nicméně snadno čitelné a vejdou se tam všechny potřebné informace. Doplňuje ho ještě čtveřice maličkých tlačítek pro spínání a základní ovládání, zejména pak digitální části. Co jsme totiž dosud neřekli je to, že PRE60 není jen klasický analogový linkový předzesilovač, ale ukrývá v sobě i plnohodnotný streamer, tedy takové 2v1.
Primare PRE60 patří spíše k větším komponentům se svými rozměry 43 x 38,5 x 14,2 cm, váhu okolo 15 kg pak rozkládá tradičně na tři velké nožky. Nemalou část hmotnosti dodává i šasi z legované oceli. Přístroj celkově působí zpracováním velice dobře. Byť přiznáváme, že černo-stříbrné provedení čelního panelu nám nepadlo do oka na první pohled, v reálu se neokouká a je decentní.
Pohled na pedantsky seřazené konektory na zadním panelu vám ukáže, co všechno lze s Primare PRE60 provádět. Konektory jsou uspořádány do dvou linií, v té horní jsou hlavně digitální záležitosti - dokonce i digitální výstup v podobě koaxiálního konektoru. Tentýž konektor je tu i jako vstup, doplněný o trojici dalších "digi" vstupů v optické variantě. Dále najdete dvojici USB konektorů typu A i B - připojíte tak jak datový disk s hudbou, tak celý počítač, kdy PRE60 slouží v asynchronním režimu jako externí zvukové zařízení. K počítačové síti se pro streaming připojíte jak bezdrátově, tak klasickým ethernetovým konektorem. V horní řadě jsou pak už jen dva páry masivních analogových RCA výstupů.
Dolní řadu tvoří analog; když jsme hovořili o výstupech, jsou tu dva plně symetrické, vyvedené jako XLR, to dělá celkem čtyři paralelní analogové výstupy, takže můžete řídit víc než dostatečné množství koncových stupňů i pro hodně velké systémy. Analogových vstupů je celkem šest, dva jsou opět jako symetrické XLR konektory, zbytek v podobě standardních nesymetrických RCA. Jako RCA je řešen i nahrávací výstup.
Předzesilovač má pak ještě standardní napájecí zásuvku s kolébkovým vypínačem, na druhé straně jsou ještě "integrační" konektory, jinými slovy konektory rozšiřující možnosti ovládání. Do systémů chytrého bydlení zapojíte PRE60 pomocí konektoru RS232, lehčí formu ovládání zajistí 3,5 mm jack vstupu a výstupu IR signálu. Posledním konektorem tohoto typu je 3,5 mm jack s výstupním spouštěcím signálem, což je asi nejpraktičtější cesta, jak zapínat koncový stupeň A60.
Vnitřním uspořádáním je PRE60 plně symetrický, obvody jsou uspořádány jako dual mono. Je tu dokonce dvojice napájecích zdrojů, spínaný zdroj je v permanenci při režimu standby, takže spotřebovává naprosto minimální množství energie. Jakmile přístroj pustíte, spínaný zdroj se vypne (takže se nebojte případných vysokofrekvenčních rušení) a vládu převezme zdroj s diskrétními součástkami, postavený kolem relativně velkého, zakázkového transformátoru s C jádrem. Hladký napájecí signál zajišťuje středně velká banka kondenzátorů o celkové kapacitě 43 000 uF. Napájecí zdroj má také vlastní část pro analogové obvody a pro digitální část.
Desky plošných spojů jsou čtyřvrstvé, spoje samotné pak velmi krátké. Řešení žádné ze součástí předzesilovače není vysloveně revoluční, zato jsou ověřená firemní řešení poctivě dotažená v každém ohledu. Snad i proto o tolik vyšší cena, než u nižších řad. Regulace hlasitosti je prováděna výhradně v analogové doméně pomocí atenuátorů NJW1195, nesymetrické vstupy jsou pomocí operačních zesilovačů ihned převáděny na symetrický signál.
Na každém kanálu jsou osazeny dva zesilovací moduly v symetrické konfiguraci, každý z celkem čtyř modulů je na vlastní desce plošných spojů. Zisk předzesilovače je 16 dB. Výrobce je osazuje polypropylenovými kondenzátory a výrobce si také vybírá odpory MELF z nejkvalitnějšího 1% vyrobených kusů.
Plně symetrický je i modul D/A převodníku, využívající nejvyšší model čipu od Cirrus Logic, typ CS4398. Ten je schopen zpracovat i DSD signál, ale v Primare se rozhodli soustředit na PCM v rozlišení 24 / 192. Šli dokonce tak daleko, že piny, propojující desku streameru a D/A převodníku s hlavními deskou obvodů, jsou zlaté. Stejný čip je také ve firemních DAC30 a BD32. Podobně jako tam, i v PRE60 jsou veškeré digitální signály přepočítány na rozlišení 24 / 192 a teprve tak je se signálem dále nakládáno.
Primare PRE60 lze v jeho digitální roli ovládat i pomocí firemní aplikace, přehrajete si pak po síti (tedy po ehternetové, neb wi-fi má výrazný limit na vzorkovací frekvenci 48 kHz a výše vás nepustí) i z lokálních médií soubory WAV, FLAC, LPCM signál, ale i AIFF, ALAC, MP3, OGG, WMA a AAC. Samozřejmostí je ale přehrávání bez mezer.
Primare vás také nechá poměrně snadno nastavit předzesilovač k maximálnímu komfortu užívání. Můžete si nastavit startovací hlasitost, pojmenovat vstupy, ale třeba i vypnout ty nepoužívané. Hlasitost a vyvážení kanálů lze nastavovat po 1 dB, nastavit lze vstup i jako průchozí pro signál domácího kina.
Výrobce se chlubí i dobrými psanými parametry - frekvenční odezva při poklesu -3 dB je v pásmu 20 - 100 000 Hz, v tomtéž pásmu je celkové harmonické zkreslení vždy pod velmi slušnou hranicí 0,003%. Odstup signálu a šumu je pak vysloveně excelentních 115 dB.
Primare PRE60 řídil primárně koncový stupeň A60, ale také monobloky Audionet MAX a Rogue Audio M180. Porovnávali jsme s řídícími zesilovači Rogue Audio RP-5 a Audionet PRE G2. Hrálo se ale i přes Naim Nait XS. Zdrojem signálu byl přehrávač soulution 746, ale i Electrocompaniet EMC 1 MK III, Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo gramofony Pro-Ject Elemental, Onkyo CP-1050 a Thorens TD 203. Napájení řešily lišty Gigawatt PF-1e a PF-2 MK2, stejně jako filtry ProPower PT15 a PS15. Hrálo se přes Harbeth Monitor 30, GoldenEar Triton Three, GoldenEar AON 3, Sonus Faber Venere 1.5, Sonus Faber Chameleon B, Audiovector SR 6 Avantgarde Arreté a Xavian Perla.
Hadenova "You win again" z "rodinné" desky "The Rambling Boy" (2008 | Decca | 0602517791657) zazněla velice čistě a jemně, zejména díky velmi tichému pozadí signálu. Kontrabas byl objemově přirozený, nepřehnaný a nevtíravý, ale dobře kontrolovaný; není suchý a stažený, drnčivý, spíš broukavý a volnější. Při použití USB a naripované skladby pak byl každý tón utaženější, konkrétnější a celek ještě transparentnější, byť to bychom kladli za "vinu" spíše poddimenzovanému CD přehrávači, který u Primare patří do nižší řady. Stačilo však připojit soulution 746 a PRE60 ukázal svůj potenciál. Spodní oktávy nicméně ani tak nejsou těžké a hutné, kontrabas netlačí, ale impuls má zřetelný.
I střední frekvence jsou spíše klidnější, ale stále je tu neokázale přirozená transparentnost a samozřejmost, jak ukázala "Plague of Love" Katie Melua ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061). Vokál je čistý, snad až lehoučce analyticky podaný, nikam se nežene. Předzesilovač má velice pěkné rozlišení, odhalující hloubku nahrávky - přednes je dospělý, relaxovaný, detailů je dost, ale rozhodně se vám nehrnou vstříc, spíše se musíte uvolnit a proniknout do hudby. Velmi dobře PRE60 trefil témbr hlasu; ten není ani příliš měkký a "laskavý", ale ani suchý a analytický.
Líbila se nám hlavně celková neokázalost přednesu, kdy ani velké množství detailů nepůsobí přehnaně zaostřeným dojmem. Třeba činely a vibrafon v "Belkis" od Modern Jazz Quartet ("Lonely Woman" | 1998 | Rhino | 8122 75361 2) byly jemně rozlišené, i vlasově tenoučká ťuknutí v pozadí jsou jasná a konkrétní, byť umístěná v pozadí, přesně jak mají být. Přednes není však příliš plný, je spíše tenčí a lehčí. Barva kovu činelů byla trefena velmi dobře, ačkoliv se nedočkáte jiskrnosti a líbivosti, podání je decentní a klidné.
Podobný pocit nenásilnosti, klidu a toho, že "prostě to tak je" přicházel i v oblasti dynamiky. Velké piano v Schubertově "Sonátě pro piáno v G dur, op. 78" (1994 | Denon | CO-78923) bylo velice přesně vykreslené, bez stresu a s plnou vahou tónů, s adekvátním, nepřehnaným objemem. Dynamika je dobrá, nemáte v žádné chvíli pocit, že by stisk klávesy a velice svižně následně vzniklý tón odumřel příliš brzy, nebo by byl přidušen v rozletu. Zvláštní je pocit, že ať přijde sebekomplexnější pasáž při sebevyšší hlasitosti, PRE60 vlastně pracuje se stále stejnou kontrolou, stejnou přirozenou dynamikou a celkovým klidným nadhledem. Právě tento pocit odlišuje PRE60 / A60 od nižších modelů, ten dotažený nadhled a uvolněnost - byť si za to logicky připlatíte.
Haydnova "Tereziánská mše" v podání londýnského symfonického orchestru pod taktovkou Leonarda Bernsteina (2009 | SONY | 88697480452) ukázala na skutečně výborné, dospěle high-endové úrovni. Když hraje orchestr a sboristé jen jemně šeptají, stejně jsou jejich hlasy srozumitelné a dobře vydělené ze zvuku celku. Přednes je úplně neefektní, opět s jen lehoučkým nádechem směrem k analytičnosti. Velmi lehce je slyšet i doznívání ozvěny nástrojů i vokálů v nahrávacím prostoru, přirozené echo dodává reprodukci na pocitu hloubky.
Rozložení nástrojů ve Stingově "I was brought to my senses" ("Mercury Falling" | 1996 | A&M | 540 486 2) bylo zcela v souladu s již řečeným - opětovně tu vládne pocit, že "takhle to je", bez naléhavosti či uspěchanosti, bez pocitu tlaku, přirozeně. Scéna je široká a vzdušná, mezi instrumenty je dost prostoru a orientace v předozadním i pravolevém prostoru je jednoduchá, jasná jako facka. PRE60 je velmi transparentní, ale zároveň udržuje povědomí o spojitosti scény. Neobklopí vás studeně vykonstruovanou holo-realitou, hudba má však jasnou hloubku a takový příjemný, jemný feeling, jako vyzrálé, jemné víno, jak si tak kolem vás klouže a nenásilně vás objímá.
Charakteristika Primare PRE60 není naladěna pro uši těch, kteří touží po velkém, šťavnatém zvuku, spíše těm, kdo si potrpí na klidný nadhled; i rytmická Gabrielova "Solsbury Hill" ("HIT" | 2003 | EMI | 07243 595237 2 9) byla spíše uvolněná, přehledná, přesná a čistě přednesená. Nicméně pocit, že vše je na svém místě a ve správném čase tu panuje a díky neúnavné čistotě a lehkosti zvuku můžete poslouchat dlouhé, předlouhé hodiny, bez ohledu na žánr či hlasitost.
Primare PRE60 je skvělým přístrojem pro ty, kteří si cení jemnosti, klidu a věrnosti. Je výborně vyrobený, komfortně se ovládá a umožňuje s velikou přesností nastavit si poslechovou úroveň, tak jemné a přesné je ovládání hlasitosti. Líbily se nám i nadstandardní funkce, zejména pak plnohodnotný integrovaný streamer, otevírající do budoucna velmi atraktivní možnosti nastupujícího high endového světa. Ještě lépe by bylo, kdyby PRE60 podporoval plnohodnotné přehrávání DSD signálu, tedy také jeden za aktuálních trendů. Jinak vlastně nemůžeme přijít na nic, co by bylo u Primare PRE60 špatně, vše je v rovnováze, vládne tu klid a samozřejmost po všech stránkách a jakkoliv není přednes naléhavě vzrušující, otevře vám dveře ke spoustě informací, zvládne i dynamické špičky bez pocitu stresu a je ve své transparentnosti a rychlosti na velmi klidném pozadí prostě výborným partnerem při poslechu hudby; sám sebe PRE60 vkládá do hudby jen málo a to je dobře. Řadí se tím rozhodně právoplatně mezi high endové produkty.
Kč 209 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi bohatá výbava
+ výjimečně tiché signálové pozadí
+ velice příjemně plynulá regulace hlasitosti
+ výtečná, byť neokázalá kvalita výroby
+ jemnost a lehkost přednesu
ZÁPORY
- cena je na poměry značky přeci jen už docela vysoká
- nepodporuje DSD signál
- wi-fi připojení má omezení na 48 kHz
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voice Audio | www.voice-audio.cz