Tak jako vzniká v České republice v přepočtu na obyvatele poměrně dost audio elektroniky a reprosoustav (byť většinově jen ve velmi malosériové podobě), tak si můžete koupit docela rozličnou sortu kabeláže „Made in Czech Republic“. Jedním z takových výrobců s docela dlouhou tradicí je Miroslav Roth, jehož aktuálním top modelem mezi reprokabely je kousek s názvem Silver Gate.
Kabely v šedavém poloprůhledném opletu jsou relativně tuhé a ukazují svou kroucenou konstrukci, jíž probleskují blíže nespecifikované lesklé prvky. Pod zakončovacími bužírkami vyčnívají pevné banánkové konektory Viborg.
Mírně netypickým řešením je zcela samostatné oddělení vodičů pro kladnou a zápornou složku, což jde zcela proti obvyklejšímu uspořádání, dodržujícímu pevnou distanci mezi oběma póly.
Výrobce o konkrétnějších parametrech mlčí, protože vsází na filozofii „poslechněte si a udělejte si obrázek“ – je pravda, že samotná čísla na papíře nejsou schopna poskytnout celý obrázek u žádného audio komponentu.
Dozvíte se nicméně, že výsledný průřez vodičů je 6 mm2 a použita je měď s vnějším postříbřením. Jako dielektrikum se tu využívá vzduchu, což je (nejen) v rámci dané cenové hladiny docela unikátní řešení.
Kabel Silver Gate jsme porovnávali s Nordost Heimdall 2 v hlavním redakčním systému s Métronome DSC, Norma Revo SC-2 LN a Revo PA 160 MR na KEF Blade One Meta. O podrobnostech, jako jsou filtry, podložky, zemnící prvky a další doplňky se dozvíte v pravém sloupci -->.
U kontrabasu v Davisově „Tout de Suite“ („Filles de Kilimanjaro“ | 2002 | nahráno 1968 | Columbia | CK 86555) Silver Gate udržel soustředěnost a pevnost Heimdall 2, přibylo však pocitu sytosti a objemnosti. I díky tomu jako kdyby se hudba spouštěla níže a podobně jako u Silver Gate Light je tu cítit jistá podpora nízkých oktáv, i když zdaleka ne tak výrazný, jen lehoučká. Vlastně je to bas hezký, konkrétní a přitom plný, určitě vydatnější než u Nordost.
Také na zpěvu Marvina Parkse v „Charade“ („Accuphase Special Sound Selection 4“ | 2017 | Accuphase | SCD-4) jsme vnímali pocit tučnějšího projevu, tentokrát na středech ale také s přídechem jakési hladkosti, snad i sametovosti. Vokál díky tomu hebce klouže a hladí, aniž by se fajnová srozumitelnost nějak třepila a „zaokrouhlovala“. Hlasový rozsah je přes jistou maličkou jemnost stále zřetelný a nepotlačený, byť ani nepůsobí exponovaně. Líbila se nám jeho bujnější energie a pocit plnosti, kterým Silver Gate nenuceně posouvá hlas do přirozené hlavní role.
Ve „Waltz for Steve“ (Søren Bebe Trio | „Echoes“ | 2023 | From Out Here Music | FOHMLP001) se ukázalo, že „plná verze“ Silver Gate je podstatně vyrovnanější a úpravnější, než odlehčený nižší model. Výšky v podobě činelů jsou vyrovnaně zakomponované do celku, mají dobrý detail, působí celkově spíše uvolněněji, množství informací je dobré, byť třeba Heimdall 2 je ukazuje jaksi vybroušeněji a důrazněji. Kabel Roth Audio se nicméně zase projevuje bez efektů, kultivovaně a celkově decentně.
Energie a dynamika, které je zejména v nižších polohách „Calypso Minor“ (Abdulah Ibrahim | „Sotho Blue“ | 2010 | Intuition | INT 3433 2) skutečně dost patrná, působila při proudění přes Silver Gate vlastně až trochu kupodivu utaženějším a sebevědomějším dojmem nežli u Heimdall 2. Cítíte tu jednak dobré kontury, ale i pocit napětí, kombinovaný s dostatečně velkým, nikoliv však masivním objemem. Brnknutí strunky kontrabasu už má také řádnou šťavnatost a váhu, proudí volně.
Ani kytaru Jana Žáčka, ani hlas Neila Jenkinse v Schubertově „Ständchen“ („If Music be the Food of Love“ | 1995 | Supraphon | SU 3084-2 231) systém s kabelem Silver Gate subjektivně nijak „nevykrajoval“, nechal hudbu plout spíše organicky, byť přehledně. Dokonce bychom se nebáli říct, že třeba zrovna zpěv a střední pásmo vůbec je artikulované lépe, snáze než u Heimdall 2. Je to vesměs takový mile přirozený projev, ne zdůrazňující nebo vytahující, naopak spíše uhlazující a vyrovnávající.
Celkově nabízel Silver Gate o něco větší (širší i hlubší) pocit z hudební scény v Evansově „Sweet Dulcinea Blue“ („Quintessence“ | 1992 | Fantasy | 25218669825). Je to možná spíše i tím, že obecně je „hudby víc“, zdá se být objemnější a o něco větší. Není to nicméně díky nějaké rozmáchlosti, organizovanost přednesu je v rámci kategorie super, všechno je měkce spojité, s plným tělem a jakýmsi elementem vnitřní živosti, přesahujícím „pouhou reprodukci“.
Australská „Roll on Summer“ (Paul Kelly | „Roll on Summer“ | 2000 | EMI | 7243 8 89312 2 9) by se dala popsat jako trošku neklidná popovka, právě onu složku jisté nervozity (pramenící z poněkud přebuzeného, nepříliš propracovaného mixu) Silver Gate jako když potlačí, hudba je tak nějak plynulejší a méně explicitní než s Heimdall 2. Možná i lehce těžší na důrazném rytmickém basu, spíše to ale podporovalo poslouchatelnost, než že by to hudebnost nějak zastíralo.
Reproduktorový kabel Roth Audio Silver Gate nabízí ve střední třídě velmi solidní podporu „poslouchatelnosti“, jako když utlumí takové ty nervóznější a ostřejší momenty, ale zároveň při tom neobětuje objem informací. Není to zvuk „na špičkách“ jako třeba u Heimdall 2, ač mu zůstává minimálně stejná porce živosti, díky bohatšímu, šťavnatějšímu stylu ale tak nějak lépe a zábavněji manifestovaná. Pokud chcete zdůraznit ve své sestavě pocit organičnosti a bohatosti při zachování pocitu kontroly a solidní disciplíny, Silver Gate k tomu rozhodně není nezajímavý tip.
Kč 50 000,- - 2x 2m
Kč 80 000,- - 2x 3,5m
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/kabely-reproduktorove/5901-roth-audio-silver-gate#sigProIdf48816ab10
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný výkon za danou cenu
+ urovnanost a uklidněná organičnost
+ poslechově příjemná kombinace měkké příjemnosti s dobrou informativností
ZÁPORY
- možná přeci jen tužší podoba, která se ne všude snadno vejde
--- --- --- --- ---
VÝROBCE: Roth Audio | www.rothaudio.eu