"C 658 je novým typem stereo komponentu", píše se hrdě u popisu univerzálního přístroje jednoho z tradičních kanadských výrobců hi-fi techniky NAD. Dříve až velmi konzervativní portfolio firmy se pozvolna proměňuje a NAD patří mezi průkopníky digitálního světa, zejména pod svou druhou značkou Bluesound. BluOS, tedy ona streamovací digitální platforma je ostatně také zásadním základem C 658, D/A převodníku, streameru a předzesilovače s možností modulárního rozšíření.
Jestli něco spojuje onu tradiční historii a aktuální moderní přístup NAD, je to čistota a cílená účelná jednoduchost designu (ačkoliv hmotnost 10,1 kg vypovídá o tom, že nejde o nijak odfláknuté zpracování). C 658 má jednoduché pravoúhlé linie (a realistické rozměry s šířkou 43,5 cm, hloubkou 40,5 cm a výškou 10 cm), jednoduchý čelní panel je na krajích zaoblený, uprostřed je malý, ale snadno čitelný displej; vlevo od něj je krom spínacího tlačítka ještě čtyřsměrový kříž s potvrzovacím tlačítkem uprostřed a sluchátkový výstup, vpravo dvě prostá tlačítka pro přepínání mezi vstupy a velké kolo pro regulaci hlasitosti. Toť vše, koneckonců zbytek lze řešit komfortně přes ovládací aplikaci.
Zbytek šasi je vyveden též v duchu jednoduchosti podle firemní tradice toho, že důležité je soustředit se na to uvnitř. Zadní panel je pak velmi bohatý na konektory - příjemné je vidět vyváženou porci analogových i digitálních konektorů, které by vám měly pokrýt kompletně všechny potřeby. Z klasického analogového světa jsou tu dva linkové cinchové vstupy a jeden vstup phono předzesilovače pro MM přenosky. Digitální světa zastupují dva koaxiální a dva optické vstupy, doplněné o anténku pro připojení k Wi-Fi a druhou pro Bluetooth s aptX HD kodekem, to vše završené ethernetovým konektorem a USB portem, který je tu pro připojení datových disků.
Zpracovaný signál můžete pak krom předního sluchátkového výstupu vypustit také dvěma pre-out výstupy; symetrickým XLR a nesymetrickým RCA. Hluboké tóny mohou mířit až do dvou subwooferů díky dvojici mono výstupů. Že je C 658 chytrý komponent potvrzuje i to, že je tu dvojice 3,5 mm jacků (vstup a výstup) pro signál infračerveného dálkového ovládání a druhá dvojice stejných konektorů s 12 V napětím pro spouštění.
Poslední důležitou částí na zadním panelu je dvojice záslepek, v nichž je příprava pro instalaci modulů MDC Classic (Modular Design Conception). V tuto chvíli je k dispozici pouze modul s HDMI konektory (tři vstupy s funkcí ARC a jeden pass-through výstup), který ze signálu extrahuje dvoukanálovou PCM stopu z disků, čímž můžete C 658 integrovat i do video části své sestavy, což ještě podtrhuje jeho až lifestylovou univerzálnost.
Uvnitř, jak už bylo základem, se činí platforma BluOS, která nabízí podporu prakticky všeho; lokálních i síťových služeb, běžného i vysokého rozlišení, nativní PCM a MQA; všechno je k dispozici snadno, rychle a přehledně a komfort ovládání i stabilita platformy patří k tomu nejlepšímu, co je na trhu k dispozici.
Co ale víc, C 658 v sobě má integrovaný také systém Dirac Live, který ve spolupráci s počítačem nebo mobilní aplikací poměrně rychle a uživatelsky poměrně přívětivě dokáže zajistit korekci s ohledem na akustiku prostoru, což (nejen) v moderních místnostech může pomoci podstatně vylepšit poslechový zážitek. Nemluvě o tom, že i v situacích, kdy nemáte možnost umístit reprosoustavy dokonale symetricky nebo ideálně do prostoru, korekce akustiky neuvěřitelně pomůže a zrovna Dirac patří opět na softwarovou špičku.
Srdcem digitální části je pak čip ESS Sabre 32 - díky němu zvládá C 658 signály až 24 bit / 192 kHz, MQA nebo DSD - u DSD jde ale jen o konverzi na běžné FLAC soubory.
Výrobce udává hodnotu celkového harmonického zkreslení pod 0,005% při plné hlasitosti, odstup signálu a šumu je lepší než 106 dB, separace kanálů činí 80 dB / 1 kHz a výstupní impedance činí 240 ohm. Sluchátkový výstup má prakticky stejné parametry, jen odstup signálu a šumu je ještě lepší (110 dB) a výstupní impedance činí 6 ohm - z toho vyplývá, že spolupráce C 658 s komponenty a sluchátky prakticky libovolného typu by měla být bezproblémová.
NAD C 658 jsme poslouchali v rámci redakčních sestav - vedle OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 s Harbeth Monitor 30, spolu s Cambridge CXC přes Fischer&Fischer SN-70 a to buď s Cambridge CXA80 nebo Grandinote Shinai, ale také s Emotiva XPA-DR2 místo Emotiva XSP-1, kdy jsme poslouchali přes KEF LS50 a GoldenEar SuperSub X. Kompletní přehled sestav včetně používaných kabelů, filtrů a dalšího příslušenství najdete v pravém sloupci -->
Výrazné basové tóny na začátku "Way Down Deep" od Jennifer Warnes ("The Hunter" | 1992 | Private | 1005-82089-2) byly takové "typycky nadovsky" zakulacené, bohaté ale ve svém objemu i barevnosti, byly až tekutě plynulé a prostě šťavnatě výrazné. Není to audiofilsky utažený, takový ten precizně konturovaný bas, spíše lehce nadýchaný základ, který vám dá pocítit svou mohutnost a pocit hloubky. Celková čistota je solidní a jednotlivé tóny od sebe vkusně oddělené.
Takový ten hebčí a "tělesnější", řekněme přívětivější charakter reprodukce velmi sluší vokálům, jako je třeba ten v "Leaves Me Wondering" od Eleanor McEvoy ("System Solution" | 2019 | Nordost). Místy trochu syrovější nahrávku C 658 v potenciálně říznějších momentech trochu zkrotí svým vřelejším dotekem, nicméně celková čistota a čitelnost tím netrpí. A i když NAD k hlasům přistupuje spíše jemněji, nepostrádá zpěv drajv a přitom zůstává pohodově příjemný. Rozlišením pak patří sice mezi neanalytické, ale dostávající laťce kvalitativních nároků čtyřicetitisícového světa, takže detaily drobných nádechů už si užijete, jak se na dobré hi-fi sluší a patří.
Zvukomalebná hudebnost neopouští C 658 ani na nejvyšším pásmu, kde cinkot v "Sex without bodies" od Dave´s True Story ("AUDIO Digital Masters I" | 2010 | AUDIO | 01-10) zněl sladce, jemně a opět tak nějak "na pohodu". A přesto jsou jednotlivé tóny slušně separované, cinkání vibrafonu nepostrádá pocit těla nástroje a celkové bohatosti vůbec. Je znát, že NAD má celkové frekvenční vyvážení mírně nakloněné objemu basů, ale znovu je třeba říct, že to nebrání čitelnosti vysokých tónů, ani vnímání jejich kovové pevnosti - v hi-fi kategorii kolem čtyřiceti tisíc není důvod ke stížnostem.
V pulsující "Love is gone" Davida Guetty ("Focal CD No. 8" | 2009 | Focal | 509999680442) nebyla o pocit dynamičnosti nouze a pocitově možná trochu klidný přednes NADu v sobě umí probudit energii. Zvuk byl možná takový trochu houpavě nafouknutý, ale hutný a správně dramatický. Hudba v sobě neměla nějaký pocit umělého tlačení se kupředu, zněla s už citelným nadhledem a bezproblémovou, uvolněnou jistotou.
Pokud je vaším cílem zaslechnout křišťálově jasně každý mikrodetail nahrávky, asi tušíte, že NAD přístroje pro vás nevyrábí. Ale pokud chcete prostě přehlednou reprodukci i u vrstevnatých nahrávek, jako je třeba "A Rose for Me" od The Soundscapers ("FIM Super Sounds! III" | 2006 | FIM | FIM XR24 073), pak C 658 bez nějaké extrovertní analytičnosti se umí prostě "nechat slyšet" - prokreslení nahrávky spadalo do sféry dobrého hi-fi, už byly slyšet oddělené jednotlivé struny a přestože reprodukce je pocitově spíše spojitá, nerozdrobená na jednotlivosti, když se chcete soustředit na jeden nástroj, není to nijak komplikované.
Prostor nahrávky "Innocence" od Hoff Ensemble ("Polarity" | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byl krásně vzdušný, proporčně veliký a až fyzicky hmatatelný, NAD umí vzbudit přes svou uvolněnost pocit přítomných a blízkých nástrojů a to až výtečně s ohledem na svou cenovku. Je to tak nějak nekomplikovaná, uvolněná reprodukce, provázaná a přesto prostorná v pravolevém i předozadním směru.
Když přišlo na rytmickou a vášnivou "That Man" od Caro Emerald ("Deleted Scenes from the Cutting Room Floor" | 2010 | Grandmono | 88697776142), C 658 hrál sytě, bohatý, barevně a klidně, přesto ale v jeho hladkém stylu nechybí švih a houpavá jistota, s níž hudba plyne a pohodově uplývá. NAD se velice snadno poslouchá, má šťavnatý drajv od basů a krásu ve středním pásmu, díky čemuž třeba i tato trochu zvukově kompromisní nahrávka nijak neleze na nervy a za žádných okolností vás nevyzývá ke snižování hlasitosti nebo věnování se něčemu jinému, než právě poslech.
Zdali je NAD C 658 úplně novým typem komponentu, o tom by se dala vést diskuse. Že jde nicméně o komponent s famózní univerzálností, s šířkou výbavy pro každou příležitost a každý vkus a s cenovkou, která tomu všemu rozhodně není nepřiměřená, k tomu moc poznámek mít nelze. Dovedeme si představit, že kupříkladu s párem aktivních reprosoustav může jít o famózní minimalistický hi-fi systém moderního střihu, který bude univerzální nejen výbavou, ale i zvukem. Se stejnou všestranností pak ale zapadne i do klasického hi-fi systému s koncovým stupněm a CD přehrávačem nebo gramofonem. Znovu připomeňme onen laskavě hudební charakter, který dokáže dát poslechu plnokrevný šmrnc a máte zařízení, s kterým si můžete užít hudbu jako přirozenou součást každodenního života.
Kč 43 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/2450-nad-c-658#sigProIdefdfa2b669
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/2450-nad-c-658#sigProId15129e2547
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/2450-nad-c-658#sigProId9d9c07f8bc
--- --- --- --- ---
KLADY
+ řešení Dirac Live velmi pomůže v běžných prostorách
+ modulární rozšiřitelnost
+ široká konektorová výbava
+ platforma BluOS a její stabilita
+ férová cena za danou univerzálnost a výkony
ZÁPORY
- přestože je to tradice NAD, vzhled je možná až příliš účelný
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AV Integra | www.avintegra.cz