Jižní Francie je na tomto světě zvláštním místem – aniž byste překročili nějakou fyzickou hranici, dojedete-li do tohoto regionu, ocitnete se v jakési podivuhodné, pohádkově uvolněné, vřelé atmosféře krajiny, která má všeho dost. Zejména pak vína, jídla, tepla, slunce a přírodních krás. Možná proto tam v okolí vzniká množství krásných věcí, mezi nimi i kouzelné hi-fi značky Métronome, specializující se už 36 let na digitální svět. Prvním schodem na cestě do jejich specifického zvukového světa je Le DAC 2.
Dvojka na konci označuje aktualizovanou generaci. Ta je sice dražší o více než 20%, ale zároveň posouvá výbavu a konstrukci blíž vyšším firemním řadám. Le DAC 2 se nicméně drží osvědčeného designového rukopisu – širokého tlustého čelního panelu s výrazně vyfrézovaným logem a názvem přístroje, mezi něž je zasazen obdélník displeje. Na rozdíl od první generace ovládání probíhá nikoliv malými páčkami, ale dotykovými prvky ve stejném modrém odstínu, jaký má text na displeji.
Mohutné šasi stojí na třech nožkách, k nimž lze přichytit špičaté odhmotňovací trny, má prémiové zpracování a vlastně celkově střídmou eleganci. O tom, že je to již kus přístroje hovoří šířka 42,5 cm, výška 13 cm a hloubka 41,5 cm při váze 12 kg.
Zadní strana nese trochu jednodušší styl, konektory jsou tu však vyrovnány s dostatečnými rozestupy, aby pojaly i robustnější kabely. Je tu pochopitelně napájecí zásuvka, oproti minulé generaci ale místo sedmi vstupů dostanete „jen“ pět. Je tu jedna optika, jeden koax, jeden AES/EBU a jedno USB pro počítače, novinkou je HDMI I2S, zejména pro firemní CD transporty (protože tato forma nemá standardizované pořadí pinů, nemusí být univerzálně kompatibilní). Analogový výstup je k dispozici jak v XLR, tak RCA formě, vždy s fixní úrovní, ovšem v mírně nestandardní úrovni tří voltů.
Interně zůstává Le DAC 2 věrný základní filozofii značky – tedy naddimenzovanému, robustnímu napájení. Je tu dvojice toroidních transformátorů, krmících šest nezávislých regulovaných napájecích zdrojů. Tím se zajišťuje pečlivé oddělení kritických součástí.
Signálové obvody jsou vedené plně dual mono cestou, od vstupu až po analogový výstup v čisté třídě A. Digitální data zpracovává a převádí čip ES9026PRO, který zařizuje podporu PCM signálů s úrovní až 32 bit / 768 kHz a DSD512. Výrobce se chlubí, že interní zpracování probíhá ve 32 bitové úrovni, kdy obvody mají dynamický rozsah 175 dB a zkreslení na reálně měřitelném prahu -140 dB.
Analogové výstupy mají pochopitelně o špetku horší parametry, ale s frekvenčním rozsahem 10 – 20 000 Hz (+/- 0,1 dB) a dynamickým rozsahem 123 dB stále patří ke špičkovým. Další parametry firma nezmiňuje.
K poslechu Le DAC 2 jsme se sešli v kopřivnickém showroomu dovozce, kde se poslouchalo ve společnosti zesilovačů Alluxity Int One mkII, Naim Supernait 3 a Vitus Audio RI-101 MKII. Poslouchalo se na Rockport Technologies Atria 2 a to přes kompletní kabeláž Nordost Tyr 2. Komponenty byly uloženy na stolku a antivibračních podložkách od Solid Tech, streamovalo se přes switche a kabely SOtM. K porovnání jsme měli první generaci Le DAC nebo SACD přehrávač AQWO.
V New Yorku s tamními muzikanty nahraná „Ty“ Richarda Müllera („44“ | 2005 | Columbia | 82876 71539 2) je rytmicky postavená na energickém bublání basy, Le DAC 2 oproti původní generaci působí podstatně utaženěji, informativněji a rychleji, přitom ale zůstává ona typická firemní šťavnatost, bohatost a hutnost. Bas se však přibližuje mnohem spíše SACD přehrávači AQWO – není tak daleko, ale rozhodně udělal podstatný krok. Velmi se nám líbila kombinace sytosti a pevnosti, které Le DAC 2 dokáže smísit v homogenní a zábavně pulsující, plující celek. Je to už rozhodně high-endový bas s velmi muzikálním šmrncem.
Jeden z nejznámějších romantických duetů „Je t`aime … moi non plus“ tehdy 41letého Serge Gainsbourgha a v tu dobu 23leté Jane Birkin (2016 | nahráno 1969 | Light in the Attic | LITA 048) měl moc hezky čisté podání obou nosných hlasů, které byly pečlivě vyloupnuté z hudebního pozadí a měly velké proporce a tučnou váhu, která ke značce Métronome tak nějak patří. Čitelnost je snadná, tady už nemusíte mít starosti o zřetelnost nebo konkrétnost – Le DAC 2 ovšem udělal proti svému předchůdci skok v pevnosti. Je to vlastně pořád krásně poddajné, barevné a vřelé, ale jako kdybyste provedli povedený remaster. Francouzská vášeň a emotivnost zůstávají, vše je však blíž – emočně, prostorově i co do vzdálenosti od reality.
„Per vivere insieme“ čili „Žít pospolu“ od Jimmyho Fontany („Collection“ | 1998 | nahráno 1965 | RCA | 74321584292) má takové civilní až řízné výšky v duchu nepřikrášlovaných nahrávek 60. let a Le DAC 2 je umí udržet jak znělé, tak pevné, je jich objemově poměrně dost (ale ne tak, aby vznikl bum-cink charakter), určitě jsou prezentnější a jasnější, než v první generaci. Tam byly jemné, ševelivé, tady jsou kultivovaně znělé. Jakkoliv je informací také o krok více, než dřív, působí díky snad lepší integraci u Le DAC 2 cinkot v nejvyšším pásmu méně dominantní, než u generace první. Výšky jsou zcela v proporci ke zbytku frekvenčního rozsahu, dobře integrované a hudba díky nim působí svěže a prostě zábavně.
Komponenty značky Métronome nesou v základu své DNA expanzivní velikost, tučnou bohatost a barevnou sytost. Nejinak tomu má i Le DAC 2, oproti předchozím vývojovým generacím portfolia se tu ale podařilo přimíchat i výtečnou kontrolu, přesnost a pevnost. „Premier livre de pièces de Clavecin“, nahrávka materiálu barokního skladatele Jean-Philippe Rameaua v podání Alana Cuckstona („Pièces de Clavecin“ | 1995 | nahráno 1990 | Naxos | 550463), měla citelně výraznější dynamiku (a že ta původní nebyla špatná), clavicembalo více dýchá a po stisku klávesy a následném trsnutí vše zřetelněji vibruje. Le DAC 2 tady působí citelně blíže vyšším firemním modelům v celkové jistotě, váze zvuku a důrazu. Nová generace rozhodně poskočila v sebejistotě o víc, než kolik si výrobce přidal na ceně.
„Camera’s Rolling“ Dánky Agnes Obel („Myopia“ | 2020 | Blue Note | 4837173) je pomalá, zrnitá a temná co do stylu záznamu, ale přitom ve své jisté jednoduchosti nabízí spoustu hezkých a křehkých detailů, těžících z kvalit moderních záznamových řetězců. Drobné nízkoúrovňované informace umí Le DAC 2 načrtnout s nenucenou kvalitou, s víc než dobrou konkrétností a umí jít až k jemným nuancím, ačkoliv primárním vjemem je komplexní organičnost a propojenost, bez čehokoliv zdůrazněného nebo nedostatečného. Třeba autorčin hlas je jaksi méně snový, vytaženější a zřetelnější, přitom stále krásný a barevně bohatý. Le DAC 2 celkově více navazuje na netechnický, plnokrevný charakter vyšších modelů.
Notoricky známou kvalitou komponentů Métronome je jejich velkolepá prezentace prostoru nahrávek – Di Meolova jednokytarová interpretace Bachovy „Sarabandy z houslové sonáty v h moll“ („Greatest Hits“ | 1990 | nahráno 1975 | CBS | 4666995-2) je sice záznamem jediného nástroje, ale protože byl mikrofon blízko něj, můžeme téměř vidět ruku pohybující se po hmatníku po pravé straně od centra scény, stejně jako prsty na strunách zase v levé části scény. Dokonce skoro vidíte, jak je kytara natočená k mikrofonu pod úhlem, takže hmatník je blíž než tělo. Oproti minulé generaci nástroj působí tělesnějším, hmotnějším dojmem, stejně jako každé brnknutí působí lépe zafixovaným dojmem v tom jednom konkrétním bodě v prostoru, kde vzniklo.
„Zephyr & I“ od Suzanne Vega („Beauty & Crime“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 68270 2 5) má pěkně důrazný a razantní bas, Le DAC 2 mu stačí a prezentuje ho v hezky koncentrované, pevné, konkrétní formě, aniž by však stáhl jeho objem a notnou váhu. Je to spousta, spousta zvuku, který bublá místností, je fajnově čitelný, ale přesto obklopující, až zaplavující, přitom zároveň i tak přesný, že i když hrajete nahlas, netlačí vás na ucho a dává vám svobodu užívat si hudbu zcela ponořeni do jejího všeobjímajícího celku. Líbil se nám i houpavý rytmus a typická firemní šťavnatost.
Métronome Le DAC 2 je klasickým produktem značky s vyladěním na mohutný, šťavnatý, lehce vřelejší a bohatě muzikální přednes, mezigeneračně nabízí podstatné zlepšení konkrétnosti, detailnosti a jasnosti, aniž by se ovšem změnil ten základní pocit z naladění. Přestože oproti první iteraci ubylo vstupů, pořád jich bude pro většinu uživatelů naprostý dostatek, navíc přibyl I2S konektor zejména pro firemní CD transporty. A jakkoliv cena stoupla, není to změna tak velká, jakou vidíme často u mnoha jiných značek při mezigeneračním posunu a řekli bychom, že přírůstek kvality přesahuje nominální přírůstek na ceně, což je skvělá zpráva. Hledáte-li tak D/A převodník, který umí nabídnout velikánský, tučný, plnokrevný zvuk se skvělým detailem, luxusním prostorem a zábavnou muzikálností, tak Le DAC 2 může být váš kůň díky své francouzsky šarmantní vášnivosti a bohatosti.
Kč 189 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/da-prevodniky-dac/4770-metronome-le-dac-2#sigProId64b1ef5ced
--- --- --- --- ---
KLADY
+ praktická konektivita včetně I2S
+ užitečné dálkové ovládání
+ velmi dobré fyzické zpracování
+ zvuk o dost lepší než u Le DAC a přitom snesitelné zdražení
+ široká podpora vysokých rozlišení
+ muzikální zvuk, podstatně konkrétnější než dřív a přitom s vřelou signaturou Métronome
+ veliká hudební scéna a proporce nástrojů
ZÁPORY
- možná to, že nejde o úplně neutrální zvuk
- a snad i to, že oproti první verzi ubylo vstupů
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Amarock Studio | www.amarockstudio.cz