2024 08 31 TST EAM Lab 1

Italská značka Eamlab z lombardského městečka Busto Arsizio na severním okraji Milána je na našem trhu naprosto neznámým nováčkem, nicméně sama o sobě existuje již od roku 1997. Od začátku vyrábí výhradně zesilovače, byť velmi opatrně dnes koketuje i digitálními zdroji signálu. V tomto momentě také probíhá intenzivní rekonstrukce produktového portfolia, byť střední řada Classic zůstává jeho neměnným středobodem.

Eamlab Classic PRE B1

Tento předzesilovač je v oné řadě jediným čistým přístrojem takového typu a designér se na něm – stejně jako na ostatních firemních produktech – celkem vášnivě vyřádil, což není u Italů nic neobvyklého. Ačkoliv má PRE B1 skutečně klasické proporce a koncepci, čelní panel je velice industriální, až lehce futuristický – zejména díky přítomným prolisům nebo velkorysosti ovládacích prvků.

Ve středu se nachází rozměrný informativní displej s dobře čitelnými znaky, po stranách jsou robustní rotační hliníkové prvky, sloužící ke klasické volbě vstupu a poslechové úrovně. Zadní strana je pak relativně jednoduchá – v zrcadlové symetrii máte k dispozici pro každý kanál tři cinchové vstupy a dva symetrické, tam kde se bloky vstupů stýkají najdete ještě vstup do přenoskového předzesilovač (zvládá ale „jen“ MM přenosky s klasickými parametry zisku 41 dB a zátěže 47 kOhm).

2024 08 31 TST EAM Lab 2

Výstup je jak symetrický (XLR), tak nesymetrický (RCA). Potěší dostupné digitální konektory – koax, optika, AES/EBU a „počítačové“ USB. Volitelný příplatkový digitální interface stojí na převodníku ES9038PRO a umí PCM 32 bit / 768 kHz a DSD256 nativně, případně DSD1024 přes DoP. Napájení probíhá běžnou zásuvkou.

Vnitřní koncepce je plně v dual mono režimu a to už od dvou středně velkých toroidních transformátorů, stabilizovaných napájecích zdrojů a poměrně signifikantních filtračních bloků. Nesymetrické signálové vstupy jsou ihned převedeny na symetrické. Samotné signálové cesty jsou pak plně symetrické.

2024 08 31 TST EAM Lab 4

Ovládání hlasitosti používá dva paralelní moduly na každém kanálu a sází na digitálně regulované pole MOSFET tranzistorů. Prý se tím předchází hlavně riziku opotřebení a tím snížení přesnosti běžných potenciometrů.

Výrobce udává rychlost přeběhu 35 V / us, frekvenční rozsah 20 – 40 000 Hz (+/- 0,2 dB) nebo celkové harmonické zkreslení 0,02% v celém audio rozsahu. Separace kanálů je lepší než 80 dB a odstup signálu od šumu přesahuje 104 dB.

2024 08 31 TST EAM Lab 6

Celý předzesilovač má šířku 42 cm, hloubku 35 cm a výšku 11 cm, váží běžných 10 kg.

Eamlab Classic 202

Velká šíře dostupných komplementárních koncových stupňů začíná stereofonním modelem Classic 102, hned dalším je Classic 202, na rozdíl od svého menšího bratříčka už nečekaně veliká „krabice“.

Zesilovač je široký a vysoký, nicméně kupodivu ne zase tak hluboký. Impozantní čelní panel má pouze spínací tlačítko, ale nebyli by to Italové, kdyby i tady neaplikovali nějaký výrazný prvek – v tomto případě výkus sahající od horní hrany právě až k onomu tlačítku.

2024 08 31 TST EAM Lab 10

Boky skříně jsou definované vysokými profily chladičů, také horní panel má průduchy pro odvod teplého vzduchu. Na zádech toho mnoho není – pro každý kanál je k dispozici jeden pár reprosvorek na výstupu a XLR + RCA konektor na vstupu. Napájí se též přes obyčejnou zásuvku.

Vnitřní konstrukce využívá vlastně jen překvapivě málo dostupného prostoru – moduly pro výkon s šesti viditelnými výkonovými prvky na každém kanálu jsou namontované podle obvyklého způsobu na bocích, uprostřed leží deska s čtyřmi páry velkých filtračních kondenzátorů, dost pravděpodobně důvod zvolené výšky šasi.

2024 08 31 TST EAM Lab 19

Pod deskou s kondenzátory je nicméně ještě prostor pro dvojici toroidních transformátorů s jmenovitým výkonem 1 200 VA. Toroidy mají jádro z práškového železa a hořčíku a vnější stínění z měděných pásků.

Vstupní moduly staví na proprietární firemní platformě HDCA, jsou plně symetrické a pracují s nejnižší možnou zpětnou vazbou. Signál je zpracováván v čisté třídě A, bez použití vazebních kondenzátorů.

2024 08 31 TST EAM Lab 18

Samotný výkon ve třídě A/B dodávají bloky v kaskódové konfiguraci za pomoci šesti párů bipolárních tranzistorů. Když jsme u výkonu, ten činí 220 Wattů na kanál do 8 ohm, výrobce garantuje stabilitu až do 2 ohm, kam proudí 550 W (RMS @ 1 kHz). Krátkodobě dosáhne zesilovač až na 330 W / 8 ohm, potažmo 890 W / 2 ohmy na kanál.

Rychlost přeběhu činí 35 V / us, tlumící faktor je vyšší než 300 (8 ohm – platí na 50, 150 i 500 Hz). Frekvenční odezvu naměříte v toleranci +/- 2 dB mezi 10 a 80 000 Hz. Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,003% (1 kHz / 200 W / 8 ohm). Odstup signálu a šumu je pěkných 103 dB.

2024 08 31 TST EAM Lab 16

Zesilovač je skutečně velký – s šířkou 42 cm má výšku 33 cm a výšku 21 cm. Váží tučných 27 kg.

Poslech sestavy probíhal v showroomu dovozce, kde jsme mohli srovnávat (jako celek, ale i jednotlivé komponenty) s Brinkmann Nyquist Mk II, což byl i obecný zdroj signálu ve společnosti serveru Innuos Statement, Brinkmann Marconi Mk II a Brinkmann Stereo Mk II. Napájeno bylo skrze Niaga 3000 od AudioQuest a kompletně propojeno kabeláží z vyšších pater katalogu francouzských Esprit. Na konci řetězce stály Vimberg Mino.

2024 08 31 TST EAM Lab 15

První kolo poslechů proběhlo a ukázalo komponenty Eamlab jako spíše standardní v rámci své cenové kategorie – slušné, ale vlastně ničím překvapivé. Poté jsme ale zkusili něco experimentů s napájením a kabeláží a sestava se dramaticky proměnila – je velmi citlivá na volbu všech okolních elementů, proměňuje se spolu s nimi skoro jako chameleon. V druhém kolečku už se z Eamlab vyklubaly bezmála high-endová zařízení.

Ačkoliv Vimberg Mino nejsou úplně jednoduché k řízení, bas v „Black Wolf Blues“ od Margo Price („Strays II“ | 2023) zněl s až nečekaným nadhledem. Přes velikost koncového stupně, který by k podobnému dojmu mohl svádět, byly hluboké oktávy spíše utažené, ne hřmotné a masivní, ale hlavně dobře konturované, s civilním, přesto ne suchým laděním. Hodně se do hry promítá použitý zdroj signálu, jehož charakter zesilovače ochotně přejímají. Polohu jednotlivých tónů i jejich důraz zvládá systém Eamlab s dobrou jistotou, s takovou tou pocitovou rezervou, vystihující už hezky ten mroukavý, vřelý pocit.

2024 08 31 TST EAM Lab 14

Pocitově umravněná byla i průměrná „Soak Up The Sun“ od Soccer Mommy („Karaoke Night“ | 2023) se zvukovou kvalitou lehce „inspirovanou“ názvem alba. Ale přestože slyšíte limity, trocha té správné italské vášně za jinak nepřehnaným, organizovaným přednesem znamená, že to od poslechu neodrazuje. Vlastně se zdá, jako kdyby Classic PRE B1 a Classic 202 z nahrávky vytěžily to lepší, zábavnější, aniž by se vzdaly autentičnosti z pomezí prémiového hi-fi a high-endu. Není to takový ten „audiofilský“ zvuk, snažící se o školometskou analýzu, je to hlavně muzika ve fajnovém standardu – snadná a plynulá.

Vimberg Mino umí být na výškách poměrně průbojné, zejména na nahrávkách, jako je třeba „Ready Set Go“ od Grace Potter („Mother Road“ | 2023 | GEP Adventures). Ostré cinkání činelů mělo říz a vlastně vůbec ne špatnou svižnost, je tu solidní kovový témbr a nenucený, přesto kultivovaně, jasně znějící tón. Opět velmi výrazně záleží na tom, co a jak zapojíte – vlastně v různých kombinacích Eamlab komponenty měly jen málo vlastního charakteru a čím lepší „okolí“, tím hudebněji se projevovaly.

2024 08 31 TST EAM Lab 7

Ačkoliv se 220 Wattů výkonu nemusí zdát jako kdovíco (ale to je také častý předsudek, reálně posloucháme doma většinově na pár Wattů), v kombinaci s bytelným transformátorem nabízí rozhodně jistou dynamickou rezervu. Raphaëlova „La jetée“ („Haute fidelité“ | 2021 | SONY | 886448619079) zněla pevně, svižně, bez pocitu nějaké dopředné dravosti, spíše s takovým tím klasickým, uvolněným nadhledem a pocitem kontroly, civilnosti a přirozené barevnosti. Dynamické momenty i při vyšší hlasitosti ale působí stále jistě, zesilovače se nerozkolísají a udržují jakousi kontrolovanou muzikálnost.

Jak předzesilovač, tak koncový stupeň hrají víceméně „bezbarvě“ v tom smyslu, že si jen málo přidávají nějakou svou vlastní charakteristiku do vstupního signálu. V některých kombinacích to může působit méně živě, v jiných zase velmi bohatě a šťavnatě. Tam i tam ale zněla „I Asked“ z eponymní nahrávky jazzového tria MABGATE z roku 2023 vlastně „srovnaně“. Čitelnost je dobrá, neupozorňuje na jednotlivosti, ale na organický celek, nesnaží se prosadit masivním basem nebo jiskrnými výškami, všechno je jednoduše vybalancované, spořádané a kultivované, aniž by to ale postrádalo vnitřní energii. Projev nijak netlačí na pilu, uklidní i jadrnější Mino a za danou cenu svým stylem připomíná značky jako Musical Fidelity nebo podobné – neutrální, ale zároveň netechnické.

2024 08 31 TST EAM Lab 11

Tendenci k „normálnosti“ je cítit i v podání stereofonní scény. „Čierna šelma“ (Katarína Máliková | „Postalgia“ | 2019 | Slnko Records | SR 0119) nebyla nějak prvoplánově holografická, zato uvolněnost, usazenost, zcela přiměřené proporce a vůbec organická lokalizace vás nechají vpít se již do hudby natolik, že se oprošťujete od její mechanické / reprodukované stránky. Není nic, nač byste ukázali prstem a vydechli „wow“, přesto je všechno jednoduše fajn, je to dostatečně velké, čitelné i „hmotné“, aby iluze reality byla již takříkajíc „na úrovni“.

Pod vlastně realistickým, nepřibarveným přednesem „All of my Friends are Going to Hell“ (Reverendka Kristin Michael Hyter | „SAVED!“ | 2023 | Perpetual Flame Ministries), který naplnil prostor jak hudbou, tak jistými ne úplně příjemnými aspekty nahrávky, se však skrývalo cosi, co už bychom mohli nazvat muzikálností nebo přesněji schopností přebudovat zpracování elektrického signálu na emotivní zážitek. Je fajn to poslouchat, více si už všímáte hudby jako takové, její podstaty, nežli její formy. Podmínkou k tomu je ale bez diskuse hledání toho správného zapojení – zdroj, kabely, napájení, na všechno jsou zesilovače docela citlivé.

2024 08 31 TST EAM Lab 12

Eamlabs je (nejen) na našem území takovou velkou neznámou, přesto naše první setkání s těmito severoitalskými komponenty proběhlo zajímavě. V každé sestavě, do níž jsme je zapojili, hrály komponenty vlastně jinak – to ukazuje na málo vlastního charakteru, už jsme pak řekli, že i když byly ve dvojici společně, každý kousek sestavy jejich charakter proměnil. To je vlastně ve finále dobře – budete muset investovat něco času na objevování a sestavování optima, ale nakonec díky této proměnlivosti, respektive přizpůsobivosti dostanete právě to, co se se vám líbí. Každopádně zcela z formálního pohledu jde o dobře vyrobené komponenty, solidně vybavené i dimenzované, masivně a odolně konstruované a pohledem dnešních cenových relací vlastně atraktivní i z pohledu poměru ceny a výkonu. Máte-li chuť a možnost si se svou sestavou hrát, komponenty Eamlabs se vám za tu snahu umí skutečně moc pěkně odměnit.

Kč 60 000,- – předzesilovač Classic PRE B1

Kč 22 500,- - modul D/A převodníku pro Classic PRE B1

Kč 110 000,- – koncový stupeň Classic 202

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ atraktivní cena za dané výkony a provedení

+ masivní konstrukce

+ pěkně vybavený předzesilovač

+ ve správné konfiguraci až italsky muzikální

+ dobrá kontrola i velmi neproporčně dražších a nejednoduchých reprosoustav

ZÁPORY

- komponenty jsou poměrně citlivé na optimální skloubení sestavy

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Thrill Audio | www.thrillaudio.eu 

 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista