Anglická značka Exposure sídlí na jižním pobřeží v městečku Lancing, na které z východu plynule navazuje Brighton, letní destinace anglické smetánky a ze západu Worthing, který můžete znát třeba jako sídlo značky Bowers&Wilkins. Exposure si pak nárokuje také velmi dlouhou historii, táhnoucí se až k založení v roce 1974. Je to jedna z "těch" britských značek, těch, které nabízí klasické hi-fi tradičního střihu.
To platí i pro vlajkovou řadu současného katalogu nazvanou jednoduše číslovkou 50. V té se nachází pouze dva komponenty, oba označené jako 5010, odděluje je krom zjevného účelu ještě všeříkající přídomek - u jednoho Preamplifier, u druhého Mono Power Amplifier.
5010 Pre
Předzesilovač je vestavěn do jednoduché, britsky účelné, ale bytelné krabice s nepřekvapivě načrtnutým tlustým čelním panelem. Ten je zcela minimalisticky pojatý, krom spínacího tlačítka a oka přijímače infračerveného signálu jsou tu jen dva otočné prvky, jeden logicky pro regulaci hlasitosti, druhý pro přepínání mezi vstupy. Vizuální podoba je prakticky identická jako u nižších řad a je jeden z důkazů oné ostrovní efektivity a racionálnosti při výrobě - navíc tato nenačančanost do jisté míry dobře ilustruje celkový přístup Exposure k reprodukci zvuku.
Také zadní panel šasi, stojícího na čtveřici dobře pružících měkkých nožek je úhledně a účelně srovnaný. Vpravo napájecí zásuvka, vlevo do dvou pater úhledně srovnané konektory. Úplně vlevo je otvor, kam lze vsadit příplatkovou desku s digitálními vstupy (tedy konkrétně s koaxiálním a USB vstupem), hned vedle se nachází vstup do přenoskového předzesilovače. Dalších pět párů pěkných cinchů jsou klasické linkové vstupy, šestý pár má podobu linkového výstupu (takže je tu klasická pásková smyčka), následují poslední dva páry cinchů v roli pre-out výstupů (takže snadno připojíte třeba i čtyři monobloky, nebo koncák a dva subwoofery atd. atd.). Trochu stranou je umístěný ještě třetí pre-out, který má ale podobu XLR konektorů.
Předzesilovač váží 6 kg při šířce 44 cm, hloubce 30 cm a výšce 9 cm. Přes poměrně skromnou váhu je uvnitř celkem velký toroidní transformátor s baterií filtračních kondenzátorů pro stabilní napětí, protože pevné napájení je dle Exposure základ úspěchu. Volba vstupů probíhá přes relátka, výstupní signál zase protéká přes diskrétně konstruovaný buffer realizovaný tranzistory pracujícími ve třídě A.
Výrobce udává frekvenční rozsah 1 - 57 000 Hz (-3 dB), celkové harmonické zkreslení pod 0,005% (1,6 V RMS / 1 kHz), odstup signálu a šumu 98 dB (1,6 V RMS / 1 kHz) a separaci kanálů přes 60 dB (20 - 20 000 Hz, na 1 kHz pak přes 85 dB).
5010 Mono
Prakticky naprosto identické šasi, zbavené samozřejmě všech prvků krom spínacího tlačítka, mají také monobloky řady 5010. Stejné jsou i nožky, stejná je i samotná skříň za čelním panelem. A velmi podobné jsou i rozměry, neb základní půdorys je stále 44 x 30 cm, jen výška 11,5 cm je nepatrně větší. A také hmotnost 14 kg značně narostla, zejména díky mohutnému toroidu uvnitř.
Zadní strana monobloků je mimořádně jednoduchá - vlevo cinch a pod nim XLR, vedle nich je tlačítko, kterým volíte, který z analogových vstupů bude pracovat. Téměř uprostřed jsou pak dvě sady reproduktorových terminálů pro možnost bi-wiringu, které "po anglicku" nabízí připojení výhradně pro banánky. Sadu konektorů doplňuje napájecí zásuvka.
Uvnitř šasi je vlastně hlavně onen zmíněný toroid, od poměrně jednoduše vypadající obvodové části jej odstiňuje mohutný chladič, na němž jsou čtyři páry komplementárních bipolárních tranzistorů. Napětí vyhlazují dva obrovské kondenzátory.
Každý monoblok nabízí výstupní výkon tučných 200 Wattů do 8 ohm, respektive 370 Wattů do poloviční zátěže. Zesilovač pracuje ve frekvenčním rozsahu 1 - 52 000 Hz (-3 dB), celkové harmonické zkreslení při plném výkonu do 8 ohm nepřekračuje 0,015%, odstup signálu a šumu je velmi solidních 120 dB a více (opět při 200 W / 8 ohm).
Sestavu Exposure 5010 Pre / Mono jsme mohli poslouchat v prezentační místnosti dovozce, ošetřené pečlivě akustickými řešeními od Sonitus Acoustics. Zdrojem signálu byl Accuphase DP-430 nebo Burmester 089, napájeno bylo přes GMG Power Harmonic Hammer 3000PB, propojeno pak kompletně kabeláží Nordost Tyr 2 a Norodst Frey, doplněno bylo zemnícím řešením Nordost QKore a příslušenstvím QRT. Poslouchalo se přes KEF Reference 1 nebo Fyne Audio F703. Srovnávali jsme s integrovaným zesilovačem série 3010, z níž jsme měli k dispozici také předzesilovač a koncový stereo stupeň, porovnávat jsme mohli též s koncákem Creek Evolution 100P nebo Burmester 911 MK3.
Hluboké tóny vyluzované ťuknutími na zblízka nahranou akustickou kytaru v "Let it rain" Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023) měly odvážnou hloubku a hlavně velikost, bas byl suverénní takovým tím britsky nonšalantním způsobem s dotekem sametové hebkosti a vřelosti. Cítíte ale pevnost a sílu, zesilovače mají zjevnou rezervu energie a mají "odkud brát". Působivá byla schopnost nechat bas řádně zarezonovat, hluboké tóny mají velkou váhu a umí se prosadit s mírou samozřejmosti, kterou byste od nenápadně působících zařízení patrně nečekali. Možná je bas spíše uvolněnější a maličko pozvolnější (což sedí do popisu oné "britské nátury"), ale rozhodně je už opravdu pěkně konkrétní.
S krásnou hebkostí a výraznou barevnou bohatostí zvládl Exposure předat zpěv Doris Day v její "Penny from Heaven" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140). Hlas dával nádherně najevo prožití zpěvu, ani hodně přímočaré sykavky nezněly ostře a bylo cítit opět tělo, hmota a váha, prostě až fyzická přítomnost zpěvačky v prostoru. Zvuk je v proporcích hodně velký a také na hlasech je cítit veliká rezerva v dynamice i schopnosti "nakrmit" reprosoustavy. Plné a tučné, šťavnaté střední pásmo má noblesní šmrnc a přestože spíše hebce proplouvá, je bohaté na detaily a nunace adekvátně své třídě - není to moderní "našlápnutý" a detailní zvuk, ale prokresluje nenásilně a už tak dobře, že si zaslouží zařazení k high-endové sféře.
Pevná ruka děleného zesilovače s výraznou samozřejmostí zvládla i cinkot činelů ve "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9). Vnímáte opět onu rezervu, tu sebejistotu, s kterou zesilovač prostě servíruje oddělené, pevné tóny, které mají tělo, nejsou to éterická zašumění, ale konkrétní, jasně, znělé kovové tóny a pevným dozvukem, navíc přes vší neostýchavost a rozjasněnost nejsou nacinkané, jejich struktura vyniká tak nějak samovolně a realisticky.
Krásně bohatý a plný zvuk je všeobecně charakteristickým značek nejvyšších modelů Exposure - nebojí se ale ani šťavnatého podání dynamiky, aniž byste cítili nějaký okázalý tlak a "našponovanou" energii. Je tu klid, nadhled, důstojná samozřejmost, jak ukázala "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901). Zvuk se nežene, pluje, není ale těžký nebo unavený. Naopak, kde má být dynamický výbuch, tak Exposure sáhne do svých energetických zásob a prostě ho nechá zaznít, silně, pevně a konkrétně, na danou cenu mimořádně sebejistě a s uvolněným nadhledem.
Že si řada 5010 zaslouží zařazení mezi britský high-end dokázala Dvořákova "Symfonie č. 8 v G-dur op. 88" v podání RSO Berlin ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08). Přednes byl bez známek nějak opony, čistý, přehledný a s pěkně, přirozeně separovanými nástrojovými linkami. Elektronika netlačí na pilu a nevytahuje detaily do popředí jako mnohé moderní přístroje, nechává je spíše vyplývat a sází na organický pocit přirozeně znějícího celku s výtečnou, ale maximálně netechnickou čistotou. Cítíte, že reprodukce je pevná a sebejistá, že i tichoučké pasáže zůstávají stejně snadno čitelné jako ty hlasité a že hudba se poskládá do snadno srozumitelného celku.
Koncepce prakticky plně oddělených kanálů pomáhá a tří nezávislých krabic s oddělením citlivých obvodů velmi dobře reprodukuje i plasticitu hudební scény - v poněkud produkčně "zašmodrchané" a nejednoduché "Quiet Corners and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) byly jednotlivé instrumenty pěkně rozčleněné i ohraničené, opět netechnicky, s dotekem měkkosti a uvolněnosti, ale od nejhlubších po nejvyšší tóny panuje takový ten decentní britský klid; vrstevnatý, spojitý a přesto dovolující určit snadno pravolevou i předozadní polohu nástroje a plasticky ho vnímat.
Moc se nám líbilo i to, jak hladce a plynule, jak dospěle Exposure nechává vyniknout muziku samotnou, byť s dotekem vlastního charakteru - skvěle vyzněla mohutná "Flight of the Cosmic Hippo" Bély Flecka ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145) a to od mohutného, masitého a šťavnatého basového základu po jemně, ale jasně cvrlikající struny bendža. Sytý zvuk se trochu valí, ale není líný, spíše opravdu bohatý, ale přesto úpravný a elegantní, chce se říct vyzrále muzikální, plynoucí bez předvádění.
Předzesilovače a koncové stupně řady 5010 od britských Exposure zapadají naprosto do takové té škatulky "starého dobrého ostrovního hi-fi" s tím, že úroveň jejich výkonu je právem řadí až do high-endové sféry. Ačkoliv byste se to kvůli racionálně jednoduchému, byť slušnému výrobnímu provedení možná nečekali, poctivá vnitřní konstrukce s více než dostatečně dimenzovanými součástkami zajišťuje výtečnou kontrolu nad jakýmkoliv signálem a budí dojem solidnosti, bohatosti a rezervy. Pokud tak hledáte decentní muzikálnost, příjemnou barevnost a šťavnatý, velký zvuk, který nechá vyniknout krásu hudby, tak Exposure 5010 jsou skvělým řešením i pro rozmlsané audiofilské uši.
Kč 64 990,- - 5010 Pre
Kč 72 495,- - 5010 Mono (cena za kus)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-vykonove/2418-exposure-5010-pre-mono#sigProIdd6c33df0a7
--- --- --- --- ---
KLADY
+ celková bytelnost konstrukce
+ síla a jistota v reprodukci
+ dobrá dynamika
+ odvážné a přitom kontrolované basové spektrum
+ celkově "britsky klidný" charakter
ZÁPORY
- trochu obyčejný design
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz