Dávno pryč jsou doby, kdy byla značka Pro-Ject synonymem pro výhodné gramofony s lifestylovým designem. Tedy, ono jméno Pro-Ject pochopitelně stále je spojeno i s tímto sortimentem, ale katalog se nafoukl nejen o dospělé, velké gramofony, ale hlavně o produktovou řadu Box Design, která má snahu pokrýt všechny úrovně od základního hi-fi až po high endové úrovně s elektronikou ve velmi kompaktním balení.
Dnes je malých krabiček s logem Pro-Ject a minimalistickým, finance šetřícím provedením několik desítek, jen zesilovačů (bez těch určených gramofonům) je přes dvacet (!!!), byť jde často jen drobně se lišící kousky. Nejvýše postavená je elektronika řady RS, kde už i samotné šasi přístrojů přeci jen začíná trochu bobtnat a ač udržuje v podstatě poloviční šířku běžných produktů, na výšku a do hloubky už to trochu přestávají být kapesní či stolní produkty.
Třeba Pro-Ject Stereo Box RS, jediný integrovaný zesilovač v této sérii (usazený ale v identickém těle jako ostatní přístroje RS), zabere prostor 20,6 x 22 x 7,2 cm (š x h x v) a váží něco přes 2,5 kg. To jsou stále poměrně příznivé rozměry. Je tu ale jedno velké "ale" - masivní externí napájecí zdroj 48 V / 2,5 A, který váží snad víc než samotný přístroj a svými proporcemi se mu až příliš blíží. Je fakt, že jeho vyvedení mimo základní jednotku je praktické díky možnosti zastrčit napájení někam za skříň, přesto ale už trochu snižuje praktičnost malých rozměrů elektronické části.
Stereo Box RS sází na charakteristicky jednoduché linky a neokázalé, nenápadné provedení. Tělo je nicméně vyrobeno z poměrně tlustých kovových profilů a je pevné a pěkně zpracované. Ostré pravoúhlé nikdy narušuje jen mírné zaoblení rohů tlustého čelního panelu. Tomu vévodí přesně uprostřed zasazený knoflík motorizovaného potenciometru. Vlevo od něj najdete maličkou páčku pro zapnutí, hned vedle droboučkou stavovou diodu. Na opačném konci pak identickou páčku, kterou cvaknutím vzhůru nebo dolů přepínáte mezi vstupy sem a tam. Ten aktivní označuje opět jedna z pěti diod, vyrovnaných v lince vlevo od přepínače.
Na zadním panelu je trochu těsno, ale to se dá při rozměrech přístroje tak nějak očekávat. Množství bytelných cinchů s jen miniaturními rozestupy evokuje trochu efekt včelí plástve, když se na ně chvíli díváte. Neevokuje ale pořádek a přehlednost a chvíli trvá než pochopíte co k čemu patří a proč jsou některé dvojice RCA konektorů usazené vertikálně a některé horizontálně. Účel tu prostě trochu světí prostředky a při plném osazení budete muset mít hodně šikovné prsty pro případnou výměnu kabelů.
V levé části jsou dva páry reproduktorových terminálů, ty jsou naštěstí v rozumném rozestupu, takže vsunout do nich lopatky, banánky nebo holý vodič je jednoduché. Vedle je třípinová přípojka napájecího zdroje a pak už jen signálové konektory. Pět analogových vstupů v podobě cinchů a jeden analogový vstup v podobě XLR konektorů. Doplňuje je trojice RCA výstupů - jeden monofonní pro subwoofer a dva stereofonní; první je fixní a druhý variabilní, takže časem můžete dokoupit třeba koncové stupně stejného designu a rozměrů.
Zajímavé je, že i přes nevelké rozměry se výrobce snažil dodržet konstrukční postupy, považované za "dospělé". Obvodové řešení je tak koncipováno jako dual mono a plně symetrické od vstupu až po výstup. Ve vstupní části pak najdete elektronkový buffer s lampičkou 6922. Všechny obvody jsou čistě analogové a to včetně regulace hlasitosti.
Výrobce se chlubí tím, že i malý zesilovač zvládne udržet stabilitu až do 2 Ohm. Jeho tranzistory dokážou vyprodukovat až 80 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive 120 Wattů do poloviční zátěže a to už jsou slušné hodnoty. S externím napájením zdrojem Power Box RS stoupnou hodnoty až na 100, respektive 195 Wattů na kanál a to vše ve třídě D (to je v kombinaci s elektronkou ne úplně obvyklé řešení).
Odstup signálu a šumu je spíše průměrných 95 dB, celkové harmonické zkreslení při plném výkonu činí nevelkých 0,05% a pracovní rozsah 20 - 20 000 Hz platí pro minimální toleranci -0,08 dB. Výstupní impedance je velmi nízkých 0,022 Ohmu a zisk 32 dB (RCA), respektive 35 dB (XLR) - o hlasitost se tak nebudete muset bát.
Pro-Ject Stereo Box RS jsme poslouchali v propojení s Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, ale i s AQ Wega 52 nebo GoldenEar AON 3. Srovnávali jsme primárně s Cambridge CXA80 a Naim Nait XS, připletly se ovšem i zesilovače NuForce DDA-120 a Olive ONE. Zdrojem signálu byly Naim CD5si, Cambridge CXC a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, analogovou cestu reprezentoval Pro-Ject Elemental a předzesilovač Pro-Ject Phono Box. Propojeno bylo kabely KrautWire Guru, ale hlavně TelluriumQ řad Silver a Black. Napájeno pak KrautWire Omega III.
Možná budete koukat na malou krabičku s nemalou cenou trochu podezíravě (my koukali), ale nutno uznat, že kontrabas v "Ron´s Place" z desky "American Dreams" Charlieho Hadena a Michaela Brubecka (2002 | Verve | 064 096-2) byl suchý, drnkavý a poměrně rozumnou konturací. Pro-Ject dodává spíše menší objem, zato rychle a docela přesně, pocitově bez příkras, až to trochu zavání studiovým přístupem. Nutno říct, že pokud ale hrajete potichu, jistota se přeci jenom vytrácí, stejně jako mizí objem.
Čistota a lehká strohost, suchost, se projevuje i ve středním pásmu. McFerrinův vokál v "Hush Little Baby" ze společného alba "Hush" s Yo-Yo Mou byl na danou kategorii pěkně vykreslený, zvuk rychlý a transparentní, ale trochu neosobní a možná trochu světleji položený. Pohodový McFerrinův projev je docela snadno srozumitelný a malý zesilovač se pouští i do hlubšího rozboru, než byste mu podle vnějšího vzhledu přisoudili. Hlas je sice trochu odměřenější, ale už začíná působit plasticky - opět hlavně v alespoň těch nejběžnějších poslechových úrovních, potichu jako kdyby se reprodukce trochu vyfoukla.
Rozhodně velice nebojácně se Stereo Box RS popral s nejvyššími tóny v titulní skladbě desky "Concorde" od Modern Jazz Quartet (2008 | Prestige | 088807236530). Vibrafonu bylo objemově až dost, jeho kov byl znělý a jasný, plný energie a každý tón dozníval dlouho a se snadnou čitelností. Nejde o vyslovenou dominanci výšek, byť o něco světleji asi Stereo Box RS hraje. Na druhou stranu nejvyšší pásmo je už příjemně pevné a konkrétní, s jen lehkým nádechem cinkavosti, ale bez hrubosti a ostrosti.
"The Great Gig in the Sky" od Pink Floyd ("Dark Side of the Moon" | MFSL | UDCD 517) zazněla se slušnou dynamikou a na tak malý přístroj v rozumné cenové třídě dokonce s velmi dobrou - snad je to tím, že napájecí zdroj je skoro stejně velký jako přístroj samotný, snad prostě velmi rychlými a přesnými koncovými stupni. Hudba má dost energie, také je cítit důraz (i když vysloveně složité reprosoustavy bychom k Stereo Box RS určitě nepřipojovali) a celkově je zvuk zaříznutý a přesný. Samozřejmě pokud pustíte velká orchestrální tělesa, tak pocítíte v dynamických špičkách zadýchávání.
"Money" od Pink Floyd ("Echoes" | 2001 | EMI | 7243 5 3611125) se ve svém úvodu ze zdivočelého hodinářství zdála být až příliš krystalicky vyčištěná a trochu chladná, ale na druhou stranu je tu velmi snadný přístup k detailům a i když ty nejmenší nuance tu nejsou, díky vesměs poměrně tichému signálovému pozadí máte pocit bohatého prokreslení. Možná by tu mohlo být sebejistější oddělení jednotlivých nástrojových linek, ač rozumný pořádek v nich zesilovač určitě udrží.
Pevnost a nadprůměrná čistota zvuku rozhodně pomohly rekonstrukci prostorové scény ve Stingově "All This Time" ("...All This Time" | 2001 | A&M | 493 156-2), kde byl prostor na danou třídu prostě excelentní. Hloubka byla, pravda, menší, ale na druhou stranu pravolevé rozložení s nepřekrývajícími se, jasně lokalizovatelnými nástroji a dokonce i pocit dění trochu vystupujícího směrem kupředu byl přiměřenou náhradou. Opět je to i díky transparentnímu, rychlému zvuku.
Pro-Ject Stereo Box RS vás nezahrne objemným zvukem, vřelostí a pohodou, jede spíše po cestě přesnosti a kontroly, takže třeba i "Shelter from the Storm" z Dylanova živáku "At Budokan" (Columbia | 467850 2) působila spíš studiově díky převládající suchosti a utaženosti přednesu. Na druhou stranu šlapala ve velmi přesném rytmu a byla snadno srozumitelná díky velmi slušné čistotě.
Malý Pro-Ject Stereo Box RS je důkazem, že i v malých rozměrech se dá dosáhnout do střední třídy nejen cenou, ale i zvukovou kvalitou. Filozofii "krabičkových" proporcí poněkud nabourává externí napájecí zdroj, ne zase tak o moc menší, než je přístroj samotný (byť uznáváme, že se dá zahodit kamsi do dálky ještě nevyzařuje přímo na součástky v přístroji). Velmi slušná skladba vstupů a rychlý, místy až krystalicky čistý, transparentní, byť zase trochu suchý a až příliš disciplinovaný zvuk osloví milovníky studiového zvuku. Stereo Box RS není ani krásný, ani skvostně zpracovaný, ale hraje s příkladnou neutralitou. Snaží se ale uspět v zaplněné střední třídě, což s jeho neaudiofilským, věcným zvukovým charakterem nebude mít úplně jednoduché.
Kč 27 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ už je to docela slušný zesilovač
+ kompaktní a nenápadné provedení
+ dost vstupů a výstupů
+ slušná čistota a rychlost
ZÁPORY
- externí zdroj je možná fajn v zájmu rušení, ale prakticky a esteticky je to děs
- spíše průměrný pocit hodnoty vůči ceně
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz