Japonský Accuphase má v Čechách, ale vlastně i ve světě obecně vybudován za téměř pět desítek let své existence kult něčeho výjimečného, něčeho jiného a svébytného - v našich končinách snad tím víc, že to byla jedna z prvních dostupných opravdu high-endových značek a takový ten "dětský sen" mnoha hifistů. A tak jak kdysi působil Accuphase nedostupně, tak dnes v cenově z řetězu racionality utrženém světě high-end audia působí vlastně více než přiměřeně - ostatně, stačí se podívat na cenu nového vrcholného integrovaného zesilovače E-650.
Šest set padesátka je integrovaný zesilovač klasického střihu, který (a to nejen díky zlatavé barvě předního panelu) od pohledu okamžitě zařadíte do Japonska. Je to pátá evoluce modelů, které započal E-530 již v roce 2002 a do nichž v roce 2013 přibyla fantastická firemní regulace hlasitosti AAVA.
Zesilovač je mimochodem řádně mohutný a výjimečně dobře zpracovaný, přes svůj mírně "retro" vzhled má rozhodně nádech luxusu a vám se chce tak nějak se ho pořád dotýkat. Může za to snad i jeho váha 25,3 kg, nebo možná i celková stavba a velikost, kdy jak šířka 46,5 cm, tak hloubka 42,8 cm a výška 19,1 cm vystupují nad běžně vídané standardy.
Mohutný a tlustý čelní panel je vizuálně definovaný mohutnými a krásně zpracovanými kruhovými ovladači - ten vlevo slouží pro výběr vstupů, ten pravý, který má výjimečně olejovitý a jemňoučký chod, slouží k regulaci hlasitosti. Mezi nimi je vetknutá plocha s dvojicí VU metrů, které ovšem ukazují úroveň jen rozsvěcením přímé linky, která má i přes barevnost připomínající klasické analogové rafičky trošku menší kouzlo. Mezi těmito ukazateli se nachází smaragdově svítící logo výrobce a pod ním nevelký displejíček, kde červeně žhnou čísla aktuálně nastavené hlasitosti.
V malé lince pod tímto informačním pruhem se nachází další linie s mnoha diodami, které dávají najevo, jaké funkce a možnosti jsou zapnuté. Pod tímto blokem pak najdete "dvířka", kde nápis hrdě hlásá, že jde o "precizní integrovaný zesilovač" - po jejich odklopení (které je luxusně plynulé a jen tak dále podtrhuje kvalitu celkového zpracování) najdete šestici otočných knoflíků a sedm malých tlačítek, které napovídají něco o šíři možností nastavení zesilovače.
Že je tu volba reproduktorových terminálů či korekce basů a výšek, to nepřekvapí, stejně jako vyvážení kanálů. Další dva kruhové ovladače ale řeší formu přímého vstupu do koncového stupně a chování nahrávacího výstupu. Malá tlačítka pak upravují zařazení / vyřazení tónových korekcí, chování modulu D/A převodníku a phono předzesilovače (oba jsou k dispozici jako volitelná příplatková karta), můžete ale zapnout třeba i monofonní reprodukci.
Po krajích vespod čela přístroje je ještě spínací tlačítko a tlačítko "Attenuator" - to slouží k okamžitému utlumení hlasitosti a vy tak získáte větší jemnost / rozsah regulace hlasitosti. Vedle tohoto tlačítka je 6,3 mm výstup na sluchátka.
Zadní straně dominují OPRAVDU masivní reproterminály, vyskládané v pravé části ve dvou řadách nad sebou. Pokud chcete jistotu, že do konektoru bezpečně utáhnete jakýkoliv kabel, tohle jsou konektory pro vás. Hezky zorganizovaná plocha zadního panelu pak hostí v horní části cinchové konektory a ve spodní části konektory XLR - zcela vlevo jsou zmiňované sloty pro dva doplňkové moduly.
Sada RCA konektorů je široká - pět standardních vstupů, jeden vstup kombinovaný s páskovou smyčkou a ještě vedle regulovaný pre-out výstup a přímý vstup do koncového stupně. Ve spodní části jsou pak sice jen čtyři symetrické XLR konektory, ale s dostatečnou variabilitou - dva vstupy jsou klasické linkové, pak je tu jeden regulovaný pre-out výstup a jeden vstup typu main-in (tedy opět přímo do koncového stupně), u něhož lze přepínačem také přehodit polaritu pinů.
Odklopte horní panel a spatříte stopy po pečlivé a promyšlené organizaci i tady - jednotlivé bloky jsou od sebe oddělené tlustými přepážkami, citlivé části jsou pak dokonce pečlivě zakryté ze všech stran. V přední části je téměř po celé šířce modul AAVA, zmiňované zakrytí se pak týká části s citlivým snímačem pozice regulátoru hlasitosti. Dominantou vnitřního prostoru je nicméně mohutný toroidní transformátor pod bytelným krytem a před ním stojící dvojice robustních 50 000 uF kondenzátorů. Po stranách jsou pak na velikých chladičích moduly koncových stupňů. Na většině kritických komponentů najdete logo Accuphase.
Výstupní část je provedena v trojitém paralelním push-pull zapojení s MOS-FET tranzistory - pracují v čisté třídě A a zajišťují tak zesilovači výkon solidních 30 Wattů do 8 ohm (a příkladně dvojnásobných 60 W / 4 ohm a 120 W / 2 ohm), stabilní zůstává zesilovač s hudebním signálem až do 1 ohmu, kde dává zesilovač 150 Wattů. Firma používá svou osvědčenou topologii MCS+ a obvody z proudovou zpětnou vazbou.
Kompletní signálové cesty od vstupu po výstup jsou provedeny v plně symetrické podobě a to včetně modulu hlasitosti AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier). To je vlastně převod napětí na proud s 65 536 možnými body nastavení, požadovaná hlasitost je řízena mikroprocesorem a po nastavení správného zisku je proud převeden zpět na napětí. Accuphase toto řešení používá kvůli lepšímu odstupu signálu a šumu a hlavně naprosto lineární frekvenční odpovědi, v tomto symetrickém provedení navíc neexistuje žádný přeslech mezi kanály nebo nesoulad jejich hlasitosti. AAVA pak v analogové doméně nejen řídí hlasitost, ale také třeba vyvážení kanálů.
Accuphase se chlubí tím, že oproti předchozí generaci udělali veliký krok hlavně směrem k "tiššímu" zesilovači, tedy k lepšímu odstupu rušivých napětí - E-650 má odstup signálu a šumu 102 dB a více. Zvětšil se také tlumící faktor a to o rovných 60% na hodnotu 800. Je to i díky tomu, že v ochranných obvodech u terminálů nepoužívá zesilovač klasická relé, ale MOS-FET tranzistory s nízkým odporem.
Za pozornost stojí i modul sluchátkového zesilovače - je to plně diskrétní řešení s výkonem 500 mW do 8 ohm, což by mělo stačit i pro větší sluchátka.
Integrovaný zesilovač Accuphase E-650 jsme zkoušeli v poslechové místnosti dovozce, kde jsme poslouchali mimo jiné i Accuphase E-270, E-360, E-470 nebo A-47 s předzesilovačem C-2450 či přehrávače DP-430 a DP-560. Poslouchalo se přes KEF Reference 5 a kabely Nordost Tyr 2 v roli napájecích, signálových i reproduktorových, zemnící prvek Nordost QKore 6 byl také instalován. Zdrojem signálu byl Burmester 089 a porovnávat jsme mohli mimo zmíněných také třeba se zajímavým zapojením Creek Evolution 100P v roli monobloků, doplněných Evolution 100CD přehrávačem s regulací hlasitosti a Evolution 100A v roli alternativního předzesilovače.
Když své nástroje rozezvučili Ralf a Tal v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | STS Digital | STS-6111152), z Reference 5 se doslova vyvalil nádherně nadýchaný a také pěkně nadýchnutý, energický bas, který tak nějak ne zcela korespondoval s papírovými "pár Watty v áčku", ani s poslechovými zkušenostmi, dejme tomu, s koncovými stupni stejného výrobce. Ladné a samozřejmě oddělení obou nástrojů, skvělé vystižení jejich poloh a barvy, ten pocit mohutnosti a vlastně celkově až neskutečně dospělé, nenásilně a snadno kontrolované podání s měkčím, ale stále velmi snadno čitelným a přirozeným charakterem, to je něco, co si prostě musíte užít. Nástroje mají působivý objem zvuku, ale i váhu a jistou fyzičnost, která leckdy mizí v propasti laskavé vřelosti málo výkonných áčkových strojů, pokud k nim nezvolíte vhodný zbytek systému. E-650 ale jako kdyby se naprosto netrápil s tím, přes co hraje, zůstává solidní a přátelsky uvolněný v každé hlasitosti i s každou skladbou.
Až mrazivě dechberoucí krásu vytáhl zesilovač i ze zpěvu Doris Day v "Over the Rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) - pranic nevadí, že vnímáte (byť umným remasteringem minimalizované) artefakty staré nahrávky, ta okouzlující bezprostřednost zpěvu vás jednoduše zarazí do křesla a nechá vydechnout až se závěrečným utichnutím nahrávky. Vřelý, plný a nádherně, přenádherně detailní a přitom všem zcela netechnický, ale úžasně organický charakter reprodukce, to je něco, co vás přiměje hudbu prožít, ne jen poslechnout. Zesilovač umí krásně vystihnout všechny ty drobné nádechy a jemnou práci s hlasem, přitom ale nezapomíná hlavně na tu celkově zasněnou atmosféru romantické skladby a hraje bohatým, velkým stylem - s grácií a harmonií.
Vezměte elektronickou Floexovu "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) a zaměřte se na mnoho cinkajících perkusí v ní - ani mocné (a opravdu MOCNÉ) basy nezakryjí lehkost a delikátnost cinkotu činelu, který má jasný a živý tón, má fantasticky dlouhý, naprosto přirozeně znějící dozvuk a každé cinknutí je prakticky perfektně oddělené, hudba je bez špetky technicistnosti prokreslená a zorganizovaná a to s jistotou, které předchozí generace integráčů Accuphase prostě nedosahovaly - čím to je, to těžko soudit, ale skutečně to funguje. Míra detailnosti a "kontrast", díky němuž všechno dění jako by bylo blíž, až na dosah ruky, to všechno tu funguje na jedničku.
Můžete si myslet, že 30 Wattů musí být limitujícím faktorem pro dynamicky náročné skladby, jako je třeba Stravinského "Pták Ohnivák" v podání Utrechtsch Studenten Concert, dirigovaného Basem Pollardem ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139). Ale ne... I při relativně vysoké hlasitosti neztrácí Accuphase tah na branku, dynamické špičky mají koule a důraz a hlavně to stále zůstává plnotučné, mocné a velké. Není tu ani stopy po nějakém změkčování či zakulacování, razantní rána je jednoduše razantní a rána a i Reference 5 se skutečně pěkně rozhýbaly. Zesilovač umí svým jemným charakterem kolébat v tichých pasážích a následný výbuch má vše, co má mít. Zvuk, pravda, se kupředu vysloveně nehrne, není to zběsilá energie, ale dospělý, s nadhledem prezentovaný přednes, který vás vtáhne.
Nová generace zesilovačů Accuphase, zdá se, opravdu umí zafungovat jako drobnohled a udržet velkou čistotu nahrávky, naservírovat vám tak spoustu detailů a informací. Králem mezi nimi je ale právě E-650, který "Pie Jesu" se zpěvem Ellen van Zomeren ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) proměnil v téměř holografickou realitu. Jednak je zvuk velký a vyplňující prostor, jednak cítíte až kolem sebe ten těžko definovatelný "vzduch", jednak je to všechno neskutečně homogenní a jednak, jednak je to prostě fantasticky čisté, přehledné a jasně definované. Tu stojí zpěvačka, tam zezadu zní varhany, tady vrzla židle a támhle někdo otočil list papíru, tam nahoře se zvuk odrazil a vrátil zpět, tohle všechno máte kolem sebe a se zavřenýma očima jste prakticky "tam", po skončení skladby se bráníte nutkání zatleskat.
Zcela bez připomínek je pak i prostorovost - "Dream About You" od Evy a Stevieho B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) stále na oné již zmíněné kvalitě homogennosti a velikosti přednesu, před vámi se otevře scéna, která má šířku a hloubku, kde akustická kytara působí jako tělesný nástroj reálných proporcí a kde zpěvačky prostě sedí a zpívá, vše s naprosto nádherně snadnou lokalizací, ohraničením a jistotou. Snad to dělá výjimečně povedená regulace hlasitosti , ale tento univerzálně u E-650 přítomný vjem, že hudba je okolo, to je něco, co vás prostě vtáhne.
Nu a co taková hodně syntetická "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149), která na kompromisních sestavách vyznívá často prostě nudně a prázdně? Ani tady E-650 nezaváhal - díky překvapivě skvělé kontrole od spodních kmitočtů si užijete rytmický pulsující bas s mnoha drobnými proměnami, které vás ale chytnou a fungují jako skvěle naolejované soukolí. Hudba šlape, má grády a dýchá, pulsuje, je to velmi organický (a jen slušnost nám brání říct, že až orgastický) zážitek. Tohle je velmi důstojná muzikálnost v praxi.
Integrovaný zesilovač Accuphase E-650 můžu být vzhledem ke svému poměrně nízkému výkonu tak trochu na okraji pozornosti těch, co věří, že síla Wattu rozhoduje. Jak vidno, v Japonsku našli cestu, jak jistou, pevnou, konkrétní, (překvapivě) dynamickou a hlavně úžasně přirozenou, kultivovanou a čistou reprodukci zvládnout i tak. Pokud hledáte zesilovač, který nechá rozkvést barvy, rytmus a dech hudby, aniž by si k tomu musel pomáhat triky a artificiálními výmysly, pak zrovna E-650 patří mezi takové - jediné, co se zdá být rozporuplné, je jeho vizuální stránka, ale tak jako u jiných globálních firem, výrazný kukuč je pro stejné množství lidí překážkou i lákadlem. Tak či tak, integrovaný zesilovač Accuphase E-650 je něco, co chcete mít doma, co potřebujete mít doma a co vás na oplátku z pohodlí domova vezme do království živoucí hudby.
Kč 299 900,-
Kč 26 990,- - phono modul s možnostmi nastavení
Kč 33 990,- - modul D/A převodníku
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/1882-accuphase-e-650#sigProId88e12d8d8a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ plnokrevná, až ušlechtilá muzikálnost
+ jistota, kterou od "pár Wattů v áčku" nečekáte
+ překrásné vystižení barev a tonality nástrojů i hlasů
+ velmi dobrá dynamika
+ šťavnatý přednes
+ výbava a možnost konfigurace provozu
ZÁPORY
- rozporuplná je pouze vizuální stránka stroje - milovat či nenávidět, to je na vás
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz