Stále ještě relativně čerstvá řada Reference od britské firmy KEF poměrně radikálně změnila jak vizuální, tak technický koncept svých předchůdců, kteří byli na trhu velmi dlouhou dobu. Nová série se tak skládá ze dvou relativně velkých sloupků a jednoho stojanového modelu, který však svými rozměry patří také k těm robustnějším.
Design řady Reference je technicistně moderní, stylový a čistý, nese se v duchu čistých pravých úhlů a ostrých hran, které ale díky tlumícím materiálem oddělené čelní desce v hliníkovém provedení a opravdu luxusní dýze nepůsobí nijak chladně - možná by se hodilo slovo futuristický. Jak už jsme naznačili, stojanový model Reference 1 patří mezi velké modely a štíhlý dedikovaný stojan (tradičně vybavený vodováhou v zadní části) jejich rozměry ještě podtrhuje. Vlastně se šířkou a hloubkou neliší od podlahových sourozenců s číslem 3. Přes 18 kg těžká ozvučnice z robustních MDF panelů zabere prostor 44 x 20,5 x 43 cm (v x š x h). Ještě jednou je třeba říct, že její zpracování je skutečně krásné.
Čelní deska je poměrně tenká, měniče jsou v ní uchyceny za ozdobnými rámečky, soustředný Uni-Q reproduktor je také ponořen do mělkého zvukovodu, zatímco woofer používá elegantní řešení bez viditelného zavěšení. Zadní straně dominuje pásek z tvrdého plastiku, v němž je vyústění bassreflexu; nátrubek je tak jako u větších modelů šroubovací, takže v závislosti na poslechových preferencích nebo akustice místnosti lze zvolit model s delší nebo kratší trubicí, což ovlivňuje basovou odezvu - jak v rychlosti, tak v konkrétnosti, tak v objemu a je to až překvapivě slyšitelný rozdíl. Pod bassreflexem jsou nádherné robustní křídlové reproterminály v bi-wiringové konfiguraci a bez viditelných propojek. KEF nabízí elegantní a bezpečné řešení, kdy jsou propojky skryty v zadním panelu a terminály se tak spojují a rozpojují pomocí dvojice otočných knoflíků. Jedinou nevýhodou tohoto řešení je na první pohled neodhadnutelný stav spojení, takže je lepší při přepojování kabelů zjistit, zda nehrozí efektní ohňostroj v případě bi-amp zapojení se spojenými terminály.
Čistě esteticky jsou Reference 1 vlastně "výsekem" části ozvučnice vyšších modelů.
Reprosoustavy mají třípásmovou koncepci, koncentrický středo- a vysokotónový Uni-Q měnič nejnovější generace, která odstartovala v modelu LS-50, doplňuje basový reproduktor. Stavebním materiálem všech tří membrán je hliník, reproduktory pochází z vývoje a výroby KEF. Černě lakovaný basový měnič používá mělkou kónickou membránu o průměru 16,5 cm, středy vyzařuje membrána o průměru 12,5 cm se zpevňujícími "vlnkami"; ve středu Uni-Q, za hradbou "mandarinkových" rozptylek (jde o tenké hliníkové plátky, usměrňující disperzi zvuku), se skrývá klasická kovová kopulka o průměru 2,5 cm.
Pracovní frekvenční rozsah závisí na použitém bassreflexovém nátrubku - s krátkým nátrubkem pracují KEF Reference 1 v rozsahu 40 - 45 000 Hz a s dlouhým dokážou jít ještě o 3 Hz níž. Zúžíme-li toleranci na -3 dB, rozsah činí 45 - 35 000 Hz, což je ale na regálové reprosoustavy stále velmi solidní hodnota. Dělící frekvence jsou nastaveny na 350, respektive 2 800 Hz. Reference 1 nejsou kupodivu příliš citlivé, 85 dB / 2,83 V / m je spíše průměrná hodnota. Charakteristická impedance 8 Ohm přiznává v dokumentaci pokles na 3,2 Ohm.
KEF Reference 1 jsme poslouchali v poslechových prostorách dovozce na sestavě T+A PA 3000 HV / T+A MP 3000 HV s napájecím systémem IsoTek EVO3 Sigmas / IsoTek Elite a propojovacími kabely Atlas Mavros a Atlas Hyper. Pro srovnání byly k dispozici i reprosoustavy KEF Reference 3 a Tannoy Mercury 7.4.
Našlapaná basová linka v úvodu "Another One Bites the Dust" od Queen ("Greatest Hits" | FLAC | 24 - 88,2) byla neuvěřitelná, jen o maličko méně plná než u modelu Reference 3, dokonce ale sevřenější, pevnější a intenzivnější, bas byl hutný, pevný a houpavý, rytmicky perfektní a prodchnutý energií, s fantastiky dospělou definicí a doslova explodující v záplavách energie s jedním každým tónem. Objemově bylo basu tak akorát, možná o dýchnutí více, ale tak, že to v reálném prostoru nebylo ani pořádně poznat. Bas byl také výjimečně přesný a rychlý, konkrétní a přitom šťavnatý.
Vokál Sary K. ve "Whiter Shade of Pale" ("What Matters" | FLAC | 24 - 96) byl úžasně zaostřený, perfektně lokalizovaný doprostřed místnosti a konkrétní, blízký a jasný. Co bylo ale nejparádnější, to byl pocit, že hlas vibruje životem, je kousek od mikrofonu a přináší s sebou i odrazy z nahrávacího prostoru, je slyšet jak se zpěvačka maličko při zpívání pohybuje. Nádherně prokreslený hlas byl plný barev, byl fantasticky konkrétní, čistý a celá reprodukce byla prvotřídně transparentní. Okřídlený popis "jako živé" to ale skutečně vystihuje úplně nejlépe. Tolik vzduchu, tolik přirozenosti, jemnosti, něhy a takové bohatství tónů. A hlavně - taková bezprostřednost! Měnič Uni-Q má výjimečně realistické podání.
Úvodní vteřiny skladby "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jsou plné cinkotu tenoučkých kovových perkusí. Je udivující, kam až to za pár let vývoje koncept Uni-Q dotáhl - od poněkud cinkavého, ostřejšího měniče až sem, do inkarnace v Reference 1, kde tyto nejvyšší frekvence byly úžasně, doslova úchvatně bohaté, komplexní, tak čisté, jasné, znělé a přitom lehoučké a jemňoučké jako pírko. Rozlišení tweeteru je fascinující, jeden maličký kousek chřestícího kovu je precizně oddělený od druhého, každý má vlastní dozvuk a i když k dokonalosti tu schází trochu hmotnosti (jinými slovy jde přednes o kousíček směrem k éteričnosti), vynahrazuje to znělost, dlouhý, čistý, přesvědčivý kovově rezonující charakter a hlavně skvělá čitelnost a čistota.
KEF Reference 1 jsou relativně objemné, přesto pro nás rozhodně bylo překvapením (a to pozitivním), jak se vypořádal s dynamikou velkého orchestru v Musorgského "Velké bráně kyjevské" (FLAC | 16 - 44,1). Tak hutný, plný a hlavně velký, celou místnost vyplňující zvuk jsme se neodvážili ani předpokládat a ve středně velké poslechovce nebyl rozdíl mezi Reference 1 a Reference 3 zase tak dramatický, což slouží menším z nich jako velká pochvala. Dokonce snad i díky kompaktnějšímu zvukovému podání s větším pocitem konkrétnosti byl poslech Reference 1 autentičtější. Ani velký buben v závěru skladby měniče nerozhodil a nepřetížil, hudba proudila jako by nic, v plné síle a se zdánlivě nevyčerpatelnou energií. Nechybí ani pořádný důraz, reprosoustavy udržují přehledný obraz a každou linku. Snad oproti větším modelům schází něco fyzického tlaku, pokud nesedíte relativně blízko, ačkoliv díky kompaktnosti a sebejistému přednesu to vlastně nevadí.
Sbor v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) byl, v krátkosti řečeno, excelentní. Díky opravdu vynikajícímu rozlišení jsme měli pocit, že se sboristé seřadili kousek za reprosoustavami, že jich tam je spousta a že žádný z hlasů se neztrácí mezi jinými. Precizní artikulace a velmi snadná srozumitelnost působí jako ta nejlehčí, nejsamozřejmější věc na světě, panuje tu harmonie s orchestrem a vše je tak jednoduché na vnímání, tak přirozené. Můžete hrát jakkoliv nahlas a lehkost a čitelnost zůstává nedotčená, nástrojové linky jsou precizně oddělené a přitom vše jasně zapadá do výjimečně transparentního a zároveň propojeného celku.
Podání zvukové scény je díky výbornému Uni-Q prostě skvělé. Díky tomuto měniči umí Reference 1 v podstatě zmizet z poslechového prostoru a nechat hudbu všude kolem sebe. Prostor ve "Where or When" Diany Krall ("Quiet Nights" | FLAC | 24 - 96) byl až neuvěřitelný. Široký daleko za hranice ozvučnic, hluboký a propojený vzduchem ve všech směrech. Zdálo se, že se jednoduše rozlije po celém poslechovém prostoru, že do něj vrhne s holografickou precizností to, co bylo sejmuto mikrofony při nahrávání. Nástroje mají perfektní lokalizaci, vše je kontrolované a tak relaxované. Za dané peníze nelze než chválit, chválit a chválit, protože dokonale čitelný, obklopující prostor vás vtáhne doslova doprostřed hudby. Kolem nástrojů je spousta prostoru a vše je pevné a konkrétní.
KEF Reference 1 nejsou jen exaktní a přesné, ale zároveň excelentně muzikální. Když došlo na melancholii v "Diamonds" od Aanonymous Band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48), atmosféra byla skutečně úžasná. Velmi transparentní přednes a živá dynamika nechávají vyniknout jak krásně přehlednou zvukovou scénu, tak charakter nástrojů i naléhavý zpěv. KEF mají možná lehoučce posunutý charakter směrem k barevnosti, k líbivosti, jsou však pohodové, laskavé, vrcholně klidné a neúnavné.
Regálové reprosoustavy KEF Reference 1 nesou své označení zcela právem. Pomiňme "detaily" jako nádherné zpracování a povedený design, na těchto faktorech ne každému musí nutně záležet. Tím důležitým je ale jejich zvuk - přednes je transparentní, konkrétní, čistý, živě dynamický, úžasně rozlišený a s prostorem, který je neodolatelný a obklopující. KEF Reference 1 jsou pro menší a střední prostory úchvatné i svou schopností "uhrát" cokoliv od nejnižších poslechových hladin až po velmi hlasité, koncertní úrovně. Nerozehrávají se snadno, budete potřebovat hodně výkonu a hodně proudu, ale to se tak trochu v téhle úrovni nabízí samo sebou, že bude použita odpovídající elektronika. Pokud se chcete nechat unést nádherným, muzikálním a dospělým zvukem, vyzkoušejte určitě i KEF Reference 1 - stojí za to!
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 25 metrů čtverečních. Prostor je nadstandardně zatlumen rozsáhlými akustickými úpravami, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 80 Hz a výše, v pásmu 10 – 80 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro v pěti cyklech (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na poslechové sestavě s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřená frekvenční charakteristika ukazuje, že basovým spektrem ani regálový model řady Reference nešetří. Nástup v plné síle na slibovaných 45 Hz se skutečně dostavuje, pásmo od této hodnoty až do 100 Hz je dokonce o něco silnější a proto subjektivně plnější a důraznější. Na úrovni přechodu středního a spodního pásma je citelný propad, který pocitově podtrhuje onu basovou plnost, Uni-Q pak ale funguje velmi se solidní vyrovnaností.
Deklarovaná osmiohmová impedance neodpovídá naměřeným hodnotám, podle nich by Reference 1 měly rozhodně být označeny jako čtyřohmové. Přiznaný propad někam k hranici 3 Ohmů je ale realistický. Křivka je pak hladká a čistá a pokud máte slušnou elektroniku, odpovídající kvalitativnímu standardu třídy Reference 1, pak by neměl nastat žádný problém.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 209 980,- - reprosoustavy
Kč 199 980,- - reprosoustavy - matné provedení
Kč 41 980,- - stojany
--- --- --- --- ---
KLADY
+ prvotřídní zpracování
+ moderní šik design
+ v malých a středních prostorách až překvapivě silné basy
+ vysloveně fantastický prostor
+ perfektní rozlišení a zostření
+ dynamika daleko nad očekávané poměry kompaktních ozvučnic
ZÁPORY
- potřebují skutečně hodně energický zesilovač
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz