Série Gold anglických Monitor Audio se v nedávné době dočkala faceliftu v podobě páté generace - esteticky navazuje dost možná více na novou řadu Silver než původní Gold, je pak nabídkou jednodušší (jedny regálovky a dvoje sloupky), zůstává ale koncepčně věrná kombinaci páskového tweeteru a klasického dynamického středobasu / wooferu s tím, že na povrchu si stále můžete krom klasických laků vybrat i dřevěnou dýhu s luxusním vzhledem.
Nejmenším modelem v řadě jsou Gold 100, regálovky střední velikosti - něco přes 9 kilogramů se ukrývá na půdorysu 19,5 x 33 cm s tím, že do výšky narostly Gold 100 na 36 cm. Esteticky jsou to ale pořád Monitor Audio - konzervativní tvary ozvučnic z MDF profilů jsou na svislých hranách lehce zaoblené, ale zůstávají tradiční. Vpředu najdete dva měniče a logo výrobce, všechny tři prvky kolem sebe mají rámeček (který zejména u loga působí trochu zvláštně), nikde není ani stopy po šroubech a spojích. Zvláštním prvkem je pak horní plocha ozvučnice potažená kůží.
Nahoře umístěný páskový tweeter je zapuštěný poměrně dost hluboko do čočky zvukovodu a je překrytý hustě perforovanou mřížkou, čímž právě navazuje na designový rukopis série Silver. I středobas o kousek níž je lehce zapuštěný, což jen dále podtrhuje použití obráceného závěsu stříbřité kónické membrány.
Pohled zezadu také jasně ukáže na tradici a rukopis značky - šroub v horní části ukazuje místo, kudy celou skříní prochází kovová tyč, tlačící měnič k přední stěně a fungující jako rozpěra. Kousek pod ní se otevírá plastikový nátrubek bassreflexu HiVe II - toto jméno označuje mírné tvarování a hlavně prořezávání na výdechu nátrubku, které zklidňují proudící vzduch a zabraňují vzniku hučení při vyšších hlasitostech.
Spodní část zadní stěny okupuje oválná plocha, z níž vystupují dva páry reproterminálů vkusného standardu.
Výrobce říká, že velkou část technologií přebírá nová řada Gold z vrcholné série Platinum II - o nejvyšší tóny se stará skládaný pásek MPD, identický s tím použitým právě u top modelů. Navazuje na něj 6,5" středobas, jehož kónická membrána využívá snad všechno, co je pro Monitor Audio typické. Základem je materiál C-CAM, tentokrát ale v sendvičovém uspořádání s nomexovým jádrem a tkaným uhlíkovým vláknem na zadní straně. Měnič také využívá technologii DCF (Dynamic Coupling Filter), která zklidňuje chování membrány v oblasti jejího rezonančního kmitočtu.
Výrobce udává u tohoto dvoupásmového systému přechodovou frekvenci 2 500 Hz a celkový frekvenční rozsah 40 - 50 000 Hz (-6 dB), jmenovitá impedance 4 ohmy má přiznaný propad na 2,8 ohm (nicméně poměrně vysoko na 3 400 Hz) a charakteristická citlivost 86 dB / W / m řadí Gold 100 do sféry standardu.
Malé Monitor Audio Gold 100 jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde jim společnost dělala elektronika Cambridge Azur 851A / Azur 851N, případně Marantz PM14S1 / SA-14S1 či Primare I15 Prisma. Porovnávat jsem mohli s Monitor Audio Gold 200, ale i s KEF R3, R5 nebo R7.
Na až trochu přebujelé basové lince v "No Sanctuary Here" od Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 03-14) se ukázalo, že nová generace Gold se pouští do basu hlouběji a šťavnatěji než ta předchozí. Hlubokých tónů totiž bylo věru požehnaně a jakkoliv vnímáte, že je tu až kladený důraz na pásmo kolem cca 50 - 130 Hz, tak je to působivý výkon na poměrně kompaktní reprosoustavy. Bas si zakládá na své velikosti, ale také na tom, že je měkčí, vřelejší a takový obklopující. Jistě se dá říct, že spíše než striktní realističnost nebo audiofilská decentnost tu vládne rozmáchlejší bohatost, nicméně reprosoustavy stíhají udržet pod kontrolou rytmickou stránku věci a umí dát fyzicky pocítit impuls hlubokých tónů. Bas je tedy přes jistou načančanost působivý.
Onen vřelejší a řekněme velmi šťavnatý duch reprodukce je patrný i ve středním pásmu - třeba zpěv Sophie Zelmani zněl v "How it feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) pěkně zřetelně a odvážně, plný barev a takové té obtížně slovy definovatelné kvality "lidskosti", sestávající z objemu, z plnosti, z jemnosti a hladkosti, ale také z množství detailů. Hlas byl každopádně velký a příjemně uvolněný, aniž by ale ztratil tu nutnou jistotu, s níž zůstává již high-endově propracovaný a srozumitelný.
Svižný pásek na nejvyšších frekvencích odvádí solidní práci, cinkot činelů v "Hello Dolly" Jerryho Hermana ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166) nelze popsat jinak než jako živý a veselý, optimisticky veselý, znělý, bohatý na objem a přes jistý pocit dominantnosti a lehké nacinkanosti výšek díky energii a rychlosti pásku působí i dobře navázaným dojmem, nemáte pocit, že by si hrál úplně po svém, nezávisle na středobasu. Výtečné je pak rozlišení, kdy jsou jednotlivé tóny precizně zalajnované a čisté a jasné tak, jak si padesát tisícovek žádá.
Odvážně zřetelný a živý zvuk Gold 100 nabízí na poměry regálovek v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) přesvědčivou dynamičnost. Hudba má drajv a velikost, je to tělnatý, ale ne díky tomu těžký nebo líný zvuk, Gold 100 jako kdyby byly rozhodně zvukově větší regálovky, než jaké skutečně fyzicky jsou. Hutnost a plnokrevnost reprodukce pak dají vyniknout i dynamickým pasážím snad tak trošičku s efektem, ale v mezích, které stále snesou vysoké nároky high-endového světa.
Přes všechnu kyprost a robustnost zvuku zůstávají Gold 100 příjemně čitelnými, možná i díky oné nadprůměrné velikosti zvuku. I křehká "Nativity Carol" Johna Ruttera ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) byla pěkně prokreslená, ne snad analyticky rozpitvaná, ale tak nějak nenásilně rozdělná na zpívající mužskou a ženskou část sboru, jasně bylo slyšet i přibrukující varhany nebo echo velkého kostelního prostoru (byť decentněji), ale hlavně působil přednes výtečně integrovaným, bezešvým dojmem, hudba se vyvalila do prostoru jako spojitý celek a snad i tím, jak vás ve velkém obklopí, tak vám přijde snadné se v ní orientovat.
I z pohledu podání prostoru Stingovy "Englishman in New York" ("Die Perfekte Räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10-10) působí Gold 100 ne jako nějaký analytický monitor, ale jako high-endový plnokrevník, který srší objemem a šťavnatostí, takže možná ne úplně dokonale ukáže trojdimenzionální koordináty jednoho každého nástroje na scéně, ale máte jasný vjem toho, že zpěvákům hlas má dominantní postavení před nástroji a že nástroje kolem sebe mají prostor, že to není "stlačený" zvuk, kde se všechno hemží přes sebe.
Zvukově jdou Monitor Audio tradičně svou vlastní cestou, ale i u nových Gold včetně nejmenších Gold 100 se jim podařilo naladit charakter tak příjemný, tak hladký, tak plný a tak vlastně ve výsledku podmanivě zábavný, že i Smetanovu cyklu "Má Vlast" v nahrávce LSO pro demonstrační disk Bowers&Wilkins Society of Sound věnujete plnou pozornost, užíváte si tu plynulost a vlastně překvapivě vkusnou dynamiku, užíváte si tu plnost a bohatost, jakousi eleganci a pohodu celkového naladění a fakt, že můžete hrát i poměrně potichu a hudba už má svou strukturu a můžete vlastně hrát i poměrně dost nahlas, aniž by se Gold 100 nepřiměřeně "zadýchaly" i u komplexnějších pasáží (jakkoliv na to už si zaslouží spíše naddimenzovaný zesilovač).
Nová řada Gold kombinuje luxusní a elegantní vzhled i zvuk generace předchozí s moderními doteky, které se poprvé představili u inovovaných nižších modelů Silver. Není to tak vizuální elegance a až nábytková hodnotnost, jako v předchozí inkarnaci, ale jakmile si jednou na odvážnější křivky zvyknete, tak v rámci ceny není možné ke zpracování a celkové kvalitě říct křivého slova. No a pak je tu zvuk - ten zůstává ve svém bohatě basovém, měkčím, hladším, jemném a přitom plnotučném vyladění typickým pro Monitor Audio, ale malé Gold 100 oproti svým předchozím jmenovcům nabízí poměrně výrazně odvážnější výlet do basového spektra, stejně jako celkově o něco živější a energičtější reprodukci. Pokud tak hledáte trochu své, ale příjemně muzikální a neochvějně na krásnost zvuku hledící kompaktní reprosoustavy střední high-endové kategorie, pak Gold 100 určitě patří na seznam k prozkoumání.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, standardním zatlumením několika akustickými panely vlastní výroby a prvky Sonitus Acoustic, byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na křivce frekvenční odpovědi je jasně znát, že u nových Gold 100 se v Monitor Audio přiblížili svému typickému rukopisu a pásmo mezi 50 a 300 Hz má poměrně pár decibelů energie navrch. Plnokrevných 50 Hz pak představuje pěkný výsledek pro poměrně kompaktní reprosoustavy. Od 400 do 15 000 Hz jsou pak Gold 100 v ose velmi solidně vyrovnané, nad touto hranicí je znát úbytek energie páskového měniče, pod úhlem pak začíná jeho síla postupně skomírat už od 5 000 Hz - to nicméně není úplně netypické chování podobných koncepcí.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Sedlo mezi úvodními dvěma peaky naznačuje naladění bassreflexu na cca 52 Hz. Impedance se v náročnějším basovém pásmu pohybuje nad hranicí 5 ohm s mírnou výjimkou těsně pod touto hranicí v oblasti 180 Hz, nikde ale ani stopy po nespojitostech a dalších náznacích nežádoucího stojatého vlnění a vibrací. Mezi 3 a 4 kHz nicméně impedance padá až ke 3 ohmům, navíc v blízkosti výkyvu elektrické fáze poměrně hluboko do záporných hodnot - naštěstí v tomto pásmu už nejde o žádné velké množství energie, ale ani tak to není úplně ideální. Elektrická fáze samotná se pak také drží až na řečené v mezích rozumných standardů. Nicméně čím stabilnější a energičtější zesilovač připojíte, tím lepší pracovní podmínky pro Gold 100 vytvoříte a ony se vám zjevně odvděčí.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 49 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/2153-monitor-audio-gold-100-5g#sigProId694c1220ce
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné zpracování
+ odvážný zátah odspodu
+ jemné a svižné výšky
+ celkové pohodové a plné vyznění
ZÁPORY
- pro někoho může být bas trošku přebujelý
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz