Firma Magnat z německého Pulheimu, který leží zhruba mezi Düsseldorfem a Kolínem nedaleko západních hranic země, má za sebou již více než čtyři dekády působnosti na poli domácího ozvučení (a tři dekády ozvučuje také automobily). Ačkoliv společnost začínala s produkcí reprosoustav a je to dodnes její hlaví činností, nabízí také poměrně široké spektrum elektroniky. Velká část reprosoustav značky Magnat také nese označení jejich asi nejslavnější série Quantum. Aktuální novinkou je model 759, tvořící víceméně střed produktového katalogu a nesoucí také iniciály T.O.T.L. jakožto "Top of The Line".
Magnat Quantum 759 je vysoký a už poměrně rozměrný sloupek klasických tvarů. Čisté, pravoúhlé tvary zjemňují jen lehoulince zaoblené hrany. Díky mohutné, robustní konstrukci vypadají sloupky opravdu muskulaturně - výška 121,1 cm, šířka 23,9 cm a hloubka 37,3 cm vám spolu s vahou 32,3 kg dají pocit skutečně solidně postavené ozvučnice. Ta celá stojí na velké, štěrbinou oddělené základně o tloušťce 3,5 cm, reproduktory jsou pak usazeny v čelní stěně tloušťky ještě působivější (4,5 cm) a velmi přesvědčivé tuhosti. Té výrobce dosáhl použitím dvou spojených vrstev. Tuhost je na danou cenovou třídu ale slušná celkově, byť konstruktéři sáhli po standardním provedení z MDF desek. Velmi pěkně vypadá sametově matné povrchové provedení.
Quantum 759 jsou osazeny celkem čtyřmi měniči, obkrouženými hliníkovými dekorativními pásky. Typicky pro Magnat mají oproti nejklasičtější koncepci tweeter a středotónový měnič přehozené pozice, tedy "střeďák" je nahoře. Pod touto dvojicí je pak zdvojený basový měnič. Na zadní straně pomáhá basům dokonce dvojice rozměrných a pěkně zpracovaných bassreflexových výdechů. Ve vaničce u paty reprosoustav je pak čtveřice standardních šroubovacích reproterminálů, kterým navzdory velké ozvučnici výrobce zrovna moc místa po stranách nedopřál.
O nejvyšší ze tří pásem se stará měkká kopulka v hliníkové přírubě, sloužící zároveň jako nenápadný zvukovod. Kopulka o průměru 2,5 cm je vyrobena dokonce ze dvou různých, byť blíže nespecifikovaných látek, spojených do jednoho vlákna. Magnetický okruh využívá celkem dva magnety.
Středotónová membrána má průměr 17 cm, připojena ke koši je masivní měkkou vlnkou a membrána je, stejně jako u wooferů, bílo-stříbrná. Materiálem je kombinace hliníkového základu s keramickým potahem a plochými středy membrán. V "motoru" je opět zdvojený magnet pro lineárnější chod. Basové měniče jsou 20 cm variací na ten středotónový, s pochopitelně ještě větším závěsem. Využívají větranou cívku, stejně jako výrazně otevřené koše z hliníku. Magnetická dráha v motoru je nadstandardně dlouhá.
Pasivní elektrická výhybka dělí příchozí frekvence do tří pásem na hranicích 330 a 2 800 Hz. Výrobce nastavil Quantum 759 již hodně vysokou citlivost 94 dB / 2,83V / m, impedance by se měla vejít v celém průběhu do "německého" standardu 4 - 8 Ohm a frekvenční odezva (byť bez udané tolerance) je imponujících 19 - 50 000 Hz. Za zmínku ale stojí rozhodně i nadstandardní zatížitelnost - 280 Wattů trvale a 450 Wattů špičkově, zdálo se, není jen (jak tomu často bývá) tak úplně vymyšlená hodnota.
Magnat Quantum 759 jsme poslouchali na sestavách Naim Nait XS / Naim CD5si, Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, Gato Audio AMP-150 / Gato Audio CDD-1 nebo Viola Concerto / Viola Crescendo. Zapojili jsme ale do hry i ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, Apogee Groove, Onkyo A-9070, Pioneer A-70DA nebo třeba VPI Scout přes Naim Stageline a Pro-Ject Elemental přes Pro-Ject Phono Box. Propojeno bylo víceméně hlavně kabely ZenSati Authentica, ale i TelluriumQ Silver a Black. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Gato Audio PM-6 nebo ELAC BS 73 a OceanWay Audio Sausalito.
Kontrabas v "So What" Milese Davise ("Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) byl doslova obrovský. Quantum 759 dokážou zaplnit evidentně i hodně velké prostory, naopak pod 20 m2 a pod tři čtvrtě metru od zadní zdi jim bude hodně těsno. Hlavní ale je, že kromě opravdu velkého objemu je bas opravdu pěkný. Je poměrně měkký, ale dostatečně konkrétní, aby bylo znát kde má tón kontury, je vřelý a poklidný. Má ovšem hlavně solidní impuls a důraz, při jen mírně vyšší hlasitosti už vám rozklepe nohavice, rozvibruje podlahu, zdi i okna a vůbec umí prostě přenést takový ten "basový pocit", tu energii a do hloubky se pouští opravdu neohroženě. Vykreslení různých poloh kontrabasu bylo slušné, bylo již poznat jeden tón od druhého, i když zvuk není studiově suchý a suverénní, sází spíše na měkký objem. Samotný nástroj ale nese i stopy dřevěné rezonance, nese už s sebou pocit hmoty nástroje a není to už stejnobas, je radost jím proplouvat i když je ho obecně moc.
Když zazněl dvojhlas Katie Melua a Evy Cassidy v "What a Wonderful World" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD00040), bylo jednak příjemně snadné rozeznat oba hlasy, reprosoustavy je umí oddělit s dostatečnou precizností, takže není pochyb, že jde o dvě ženy stojící vedle sebe, v reprodukci je klid. Navíc hrají Magnaty neuvěřitelně barevně, bohatě a muzikálně, vdechují hlasům vysloveně krásný charakter, byť jedou maličko po svém. Střední pásmo kolem hlasů je uvolněné, vzdušné a syté, hlasy jsou bohaté a plnokrevné, přitom ale i příjemně něžné. Naštěstí se umí střední tóny prosadit dostatečně jistě i přes mohutný, všeobjímající bas. Prokreslení je slušné, byť Quantum 759 nejsou žádní pitvači zvukových detailů. Umí však hlasy vykreslit tak, že mají objem a plasticitu a díky laskavé podmanivosti vás nenutí hledat jemnější, ještě jemnější a nejjemnější detaily, které jste nikdy předtím nezaslechli, ale naopak vás nechávají užít si zpěv přirozeně, klidně a uvolněně.
Činel v "Take Five" od Dave Brubeck Quartet ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) nejde vzhledem k pořizovací ceně jinak než ocenit jako výborný, čistý a jasný. Nástroj má citelnou, velkou plochu, kterou tón prostupuje a kov rezonuje, tón je velmi znělý a jasný, přitom ale působí jemňoučce. Zvuk činelu je až nadýchaný, je ho ale hodně a je dostatečně bohatě prokreslený, slyšet je i poměrně dlouhý dozvuk s plynulým, klidným odezníváním. Můžete hrát jak nahlas chcete, barevný a uvolněný zvuk Magnat nesklouzne k vulgárnosti či útočnosti, byť s vyšší hlasitostí se přeci jen objevuje něco málo nacinkanosti, ale ne nepříjemné nebo přehnané, působí stále ještě příjemně, byť výrazně.
Za dané peníze nabízí Quantum 759 velkolepou dynamiku, jinak to nejde říct. Můžete jim naložit v podstatě co chcete a ony to zvládnou. Brahmsova "1. symfonie" v podání Berliner Philharmoniker s Herbertem von Karajanem (Deutsche Grammophon | 453 097-2) možná byla barevně trochu přehnaná, možná trochu příliš sytá a přeci jen "hezká", ale to všechno ustoupí do pozadí díky fantastickému důrazu a dynamice, kdy velký orchestr působí skutečně velký, kdy reprosoustavy udrží i slušnou organizaci velkého tělesa a hlavně má celé dění nepřeslechnutelnou vnitřní jiskru, strhující sílu a valí se na vás s plnou radostí. Jednotlivé nástrojové linky jsou sice spíše propletené a tvoří jeden velký celek, než aby je Quantum 759 rozplétaly a pouštěly do světa jednu po druhé, ale v reálném světě se děje přesně totéž a přehled je dostatečný, abyste za své peníze stále mohli být spokojeni.
Magnat Quantum 759 jsou dost velké, respektive mají dost velký zvuk, aby vystihli chrámovou atmosféru nahrávky "Puer natus est nobis" od benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725). Máte při správné hlasitosti skutečně působivý pocit, že kolem vás rezonuje chrámová klenba a skoro cítíte ten chladný sakrální pocit. Nicméně důležité je, že Magant jsou schopny podat hlasy tak, že je jim již poměrně dobře rozumět. Naznačí vám také, že sboristů je řada, že to už není jednohlas a jakýmsi naznačeným echem, ale spoustu prolínajících se vokálů, ačkoliv zůstávají stále spíše jedním celkem. Quantum 759 tak úplně netlačí na pilu, detaily nechává pronikat nahrávkou pozvolna, poklidně a nenásilně, nicméně umí jich přenést slušnou porci a čím déle je posloucháte, tím hlouběji se do nahrávek můžete ponořit. Všechno se kolem vás rozlévá velmi pohodově, klidně a laskavě a uvolňuje vás, takže na druhou stranu ani nemáte potřebu potitž se nad jednou každou drobností, kterou reprosoutavy přenesou (či nepřenesou).
V čem jsou ale Quantum 759 naprosto překvapivě excelentní, to je podání prostoru. Pokud by jejich kvality měla definovat jedna vlastnost, je to právě schopnost vykreslit hudební scénu a dodat jí plasticitu a okouzlující pocit přítomnosti, ať už to dělají jak chtějí. Nicméně nástroje ve Stingově "Englishman in New York" z desky "Sympohonicities" (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) byly krásně rozprostřené do široka, rozložené i do hloubky a hlavně zcela nezávisle přítomné v prostoru mimo korpusy reprosoustav. Scéna byla široká, přehledná, klidná a vzdušná, nenalézáme lepší označení než "přirozená". Plný, sytý, barevný přednes se jednoduše rozprostře kolem vás, hlas se nachází před osou reprosoustav, nástroje pak za ním. Zvuk je velký a jednotlivé nástroje jsou slušně, ale ne dokonale konturované, takže i lokalizace je velmi dobrá, ale ještě ne úplně holograficky výborná. Přesto máte jednoduše pocit, že všechno je nádherně uvolněné, nádherně rozčleněné v prostoru.
Když na to přijde, Magnat Quantum 759 umí svou vahou skutečně zaimponovat. Celkem snadno se rozehrávají, takže umí dodat hudbě šťávu, energii a umí vás s ní skutečně zaplavit. "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) byla jednoduše rockový nářez; ta plnost, ten důraz, ten drajv, ta strhující síla, to vše provázalo prostě fantastický rockový zážitek. Ano, celkově měkčí, takže bas vás přímo nešvihne, ale dokáže vás stejně rozvibrovat, zvuk je čistý a má jednoduše řečeno tah na branku.
Obecně vzato, to nejdůležitější, co s sebou Magnat Quantum 759 přinesou do poslechové místnosti, to je radost z hudby. Ne, nejsou frekvenčně perfektně vyrovnané, na to mají moc basu, nejsou ani dokonale detailní, na to dávají příliš prostoru hudebnímu celku a jeho energii. Zbytek je ale výborný a za dané peníze plně uspokojující. Dočkáte se obrovského, důrazného, dynamického zvuku, dočkáte se tahu na branku, který vás obejme a vtáhne do hudby, dočkáte se hlavně fantastického prostoru a vůbec celku, který je okouzlující, trochu na efekt a na "hezký" zážitek laděný, ale schopný vytáhnout zábavu a radost z jakékoliv nahrávky. Quantum 759 jsou pěkné, fyzicky i zvukově mohutné reprosoustavy, které za dost, ale rozhodně ne přehnaně moc peněz umí bavit a vzbudit ve vás až dětinské nadšení pro hudbu napříč všemi žánry a hlasitostmi. Pro nás jsou Magnat Quantum 759 příjemným překvapením, s nímž je radost se uvolnit a vykašlat se na všechna hodnotící kritéria a prostě jen poslouchat.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Frekvenční charakteristika je ve středním pásmu poměrně rovná, byť ne zrovna referenčně, je tu pak znát poměrně výrazný přírůstek energie v oblasti výšek a trochu vypíchnuté pásmo mezi 60 a 100 Hz, dávající pocit "basovosti", protože zdůrazní nejčastěji zastoupené basové frekvence. Z pohledu co největší věrnosti je tedy naměřená charakteristika neslavná, při poslechu nicméně reprosoustavy zní vysloveně hezky.
Podobně jako u frekvenční odezvy, ani impedance není bez poskvrnky. Týká se to opět spektra pod hranicí 100 Hz, kde jsou změny v křivce poměrně prudké. Na druhou stranu nepadá křivka v žádném okamžiku po 6 Ohm, takže by Magnat Quantum 759 neměly být nepříjemnou zátěží pro elektroniku.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 69 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ okouzlující prostor
+ výhodná cena vzhledem k příjemnému zvuku
+ velký zvuk
+ pěkné zpracování
+ dynamika
ZÁPORY
- trochu frekvenčně nevyvážené (ale zato příjemně)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIFI-GUIDE | www.hifi-guide.cz