Solid Tech - referenční high-end audio racky

2018 08 30 TST Teac CG 30M 1

Čas - lineární neprostorové kontinuum, které je jedním z definujících parametrů našeho vesmíru. Je to právě čas a jeho neúprosně nevratný tok, který z něj dělá (nakonec) tu nejcennější a nejdůležitější komoditu na světě. A je to - chtě nechtě - čas, který je extrémně důležitý i v tak (z celkového pohledu) malicherné hře, jakou je svět domácí reprodukce zvuku. Gigant oboru Teac je i díky svým zkušenostem z profi segmentu jedním z výrobců, kteří času přikládají nesmírnou důležitost - a i proto v jejich nabídce najdete samostatný generátor ultra přesného hodinového signálu.

Komponentové "hodiny" CG-10M jsou i přes svou ne úplně nízkou cenu patrně nejdostupnějším takovým generátorem na trhu. Možná stojí ale za to říct, proč byste vlastně vůbec o něčem takovém měli uvažovat. Ačkoliv ve studiovém světě se jednotný hodinový signál používá primárně pro synchronizaci mnoha zařízení, v domácím prostředí jde spíše o nahrazení často kompromisních generátorů hodinového taktu za přesnější a ještě k tomu lépe odstíněný a tím stabilnější zdroj časové informace - to pak vede k přesnějšímu a tedy přirozenějšímu (nebo možná spíše původnímu záznamu věrnějšímu) zvukovému výstupu. Z řečeného vyplývá, že CG-10M jsou tak ideálním partnerem pro D/A převodníky.

Teac se rozhodl CG-10M uzavřít do "poloviční" skříně své řady Reference, jde tedy o 29 cm široký, 24,9 cm hluboký a jen 8,4 cm vysoký objekt, který stojí na robustních antivibračních nožkách a v přední části vyčuhují boční panely kupředu ve formě maličkých madel, evokujících profi původ.

2018 08 30 TST Teac CG 30M 2

Čelní stěna je mimořádně jednoduchá - je tu jen typická spínací páčka, jemně naznačené logo a dominantou uprostřed je kruhový otvor, za nímž září ručičkový ukazatel stupně "topení". Jeho podsvícení lze plynule regulovat otočným prvkem na zadní straně, hned vedle standardní napájecí zásuvky.

No a pak jsou tu už jen čtyři zlacený BNC konektory, očíslované a definované jako 10 MHz reference s 50 ohmovým konektorem. Každý konektor má vlastní, kompletně izolované obvody, jediným společným bodem tak je toroidní transformátor.

První dvě minuty po zapnutí CG-10M "žhaví" - použitý krystalový oscilátor OCXO je totiž i tepelně stabilizovaný (pracuje tedy v "troubě" - Oven Controlled Crystal Oscillator). Díky tomu dokáže udržet opravdu špičkovou frekvenční přesnost s chybou jen 0,1 části z milionu. Teplotu v okolí krystalu pak CG-10M udrží dokonale stabilní s téměř neměřitelnými odchylkami. Vlivem teploty vznikne chyba jen v méně než třech případech z miliardy.

2018 08 30 TST Teac CG 30M 3

Hodiny Teac CG-10M jsou ideálním doplňkem pro NT-503 / NT-505 a UD-503 / UD-505 z firemní nabídky, s redakčním Teac NT-503 jsme také hodiny hodnotili. Zkoušeli jsme tuto dvojici jak při sluchátkovém poslechu přes beyerdynamic Amiron Home nebo Sennheiser HD 26 Pro, ale také s koncovým stupněm Emotiva XPA-DR2 na KEF LS50, zkoušeli jsme dvojici vložit mezi OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 při poslechu přes Harbeth Monitor 30, ale též za Cambridge CXC a před Cambridge CXA80 s Fischer&Fischer SN-70. 50 ohm propojovací kabel k hodinám jsme nakonec nechali vyrobit na míru, protože sehnat jej v rozumné kvalitě a pro domácnost smysluplné délce je obtížné.

Na basové lince v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) bylo cítit, že při zařazení hodin se bez diskuse zpevní kontury tónů, že bas je pocitově razantnější a konkrétnější - je to obdobný pocit, jako když do řetězce zařadíte dobrý napájecí filtr. Máte jednoduše pocit, že kontrabas má zřetelnější texturu a jeho zvuk je lépe diferencovaný. Byl to efekt rozhodně výraznější, než jsme si původně slibovali.

2018 08 30 TST Teac CG 30M 5

Ne nepodobným způsobem změnily hodiny i podání hlasu Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) - ačkoliv se potenciometr hlasitosti ani nehnul, vokál zněl pocitově hlasitěji, jasněji. Jako kdyby byl také tak nějak "oprášen", vytažen trošku blíž k vám, takže objevíte jemnější nuance, delší dozvuk a celkově máte pocit jaksi větší komplexnosti, všechno je to klidnější a usazenější. Máte prostě lepší pocit z poslechu, byť charakter se celkově nemění a nemáte pocit dramatických změn - je to ale ten typ změny, kterou stěží rozeznáte, když hodiny zařadíte, ale okamžitě cítíte, že něco ne úplně snadno definovatelného není dobře, když je z řetězce vyjmete.

Do cinkotu činelu a dalších perkusí ve Floexově "Prenatal Hunters" ("Extended Dynamic Experience 5" | 2017 | STS Digital | STS-6111158) přinesl přesnější hodinový takt pocit větší jemnosti a klidu, také jaksi plynulejší doznívání, či jak to vhodně nazvat. Zvuk má, zdá se, prostě přesnější kontrolu a tím působí přirozeněji.

2018 08 30 TST Teac CG 30M 8

Na schopnost převodníku NT-503 zvládat dynamické špičky ve Stravinského "Ptáku Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) mělo zařazení CG-10M jen nevelký vliv. Ano, při pečlivém zkoumání a opakovaném poslouchání máte pocit, že lepší kontrola možná přináší trochu dramatičtější celkové vyznění, ale je to opět v rovině čitelnosti a rozlišení obecně, kde je vliv hodin znát - snáze se můžete zorientovat v orchestru, ale nemáte pocit, že by nějak více zabíral.

Nemáte ani pocit, že by v sobě po zapojení hodin zvuk nesl více informací, na druhou stranu na příkladu "Pie Jesu" v podání Ellen van Zomeren ("Incredible Music Vol. 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) je celkem zřetelně znát, že informace v reprodukci obsažené jsou "blíž", jsou konkrétnější, lépe a přesněji definované, takže i zvukový celek působí prokresleněji, organičtěji, zřetelněji.

2018 08 30 TST Teac CG 30M 10

U "Dream about you" od Evy a Stevieho B. ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) jsme pak měli pocit tak nějak větší kompaktnosti, jak kytara, tak zpěv jsou o krůček konkrétnější, usazenější. Není to najednou efekt srovnatelný s nasazením 3D brýlí, ale organizovanější reprodukce každopádně je.

Japonský Teac udělal s uvedením CG-10M vlastně velmi odvážný krok - rozhodl se totiž jít s kůží na trh s produktem, který rozhodně není levný a přitom je de facto jen doplňkem, který několika vybraným firemním produktům nabídne teoreticky pracovní podmínky blízké ideálu. Od CG-10M jsme zcela upřímně řečeno čekali jen kosmetický vliv, takové to řešení "pro pocit", ale jak se ukázalo, za své peníze skutečně (tedy minimálně na NT-503) dostanete přínos. Je to investice opravdu výrazná, ale jak se ukazuje, v digitální doméně poměrně žádoucí a tak pokud vám jako majitelům některého z kompatibilních zařízení Teac (či pravděpodobně samozřejmě i jiných zdrojů signálu, které jsou schopny pojmou 10 MHz referenční signál) vyhovuje zvuková charakteristika systému, ale chtěli byste jej posunout o krok směrem k přesnosti a realističnosti, díky čemuž se bude zdát jeho zvuk detailnějším, lépe organizovaným a jasnějším, tak CG-10M jsou komponentem ke zvážení. Minimálně u nás stále dokola hlodá nenápadný červík touhy si hodiny pořídit - a to o něčem vypovídá.

Kč 45 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ změny nebyly drastické, ale byly zřetelné (a pozitivní)

+ přesnější, lépe čitelný zvuk

+ velmi dobré zpracování

ZÁPORY

- cena není zrovna malá

- v balení by mohl být nutný 50 ohm BNC kabel

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista